Permalänk
Medlem

Tangentbord till Mac

Hej swec!

Tänkte kolla lite med er andra som också kör mac vad ni anser om deras tangentbord, de externa alltså. Personligen får jag ont i fingrarna av deras tunna tangentbord. Jag har precis införskaffat mig ett av deras äldre exemplar nämligen ett "Apple Keyboard A1048", tänkte att med ett sånt kommer jag lite närmre ett gammalt hederligt tangentbord.

Så, vad tycker ni rent allmänt om deras tangentbord och vad använder ni själva? Skulle ni liksom jag önska att Apple börjar tillverka ett mekaniskt tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Hej swec!

Tänkte kolla lite med er andra som också kör mac vad ni anser om deras tangentbord, de externa alltså. Personligen får jag ont i fingrarna av deras tunna tangentbord. Jag har precis införskaffat mig ett av deras äldre exemplar nämligen ett "Apple Keyboard A1048", tänkte att med ett sånt kommer jag lite närmre ett gammalt hederligt tangentbord.

Så, vad tycker ni rent allmänt om deras tangentbord och vad använder ni själva? Skulle ni liksom jag önska att Apple börjar tillverka ett mekaniskt tangentbord?

Varför måste du ha ett tangentbord tillverkat av Apple om de nu suger?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att tangentborden till mac, är väldigt sköna att skriva på.
Använder dem bara på jobbet dock.

Om Apple skulle få för sig att göra ett mekaniskt tangentbord skulle de med största säkerhet börja ta 3500:- för det med någon fin slogan som "Reinventing the keyboard, again".

Permalänk
Medlem

rent teknisk skulle de väll kunna göra ett "mekaniskt" i samma profil, men det är ju knappast nått som gör ergonomisk skillnad då det inte ändrar slaglängd.

personligen föredrar jag de nya, skrev mer med en glidande än hamrande stil redan innan det fanns laptop tangentbord ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför måste du ha ett tangentbord tillverkat av Apple om de nu suger?

Därför att vanliga pc-tangentbord inte har t ex cmd. Och Apples grejer fungerar bäst med Apples tillbehör. Har testat med olika pc-tangentbord men aldrig blivit nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

rent teknisk skulle de väll kunna göra ett "mekaniskt" i samma profil, men det är ju knappast nått som gör ergonomisk skillnad då det inte ändrar slaglängd.

personligen föredrar jag de nya, skrev mer med en glidande än hamrande stil redan innan det fanns laptop tangentbord ändå.

Nej såklart, men jag menar ett med lite högre profil. Typ ett A1048 som jag precis köpt. Det hade varit fett. Om de inte får för sig att ta mycket betalt, men med tanke på deras nuvarande priser på tangentbord borde de inte ta alldeles för mycket. 500-650 kr för ett tangentbord är inte mycket, speciellt inte då de håller relativt bra kvalité. Tycker jag.

Permalänk
Medlem

Funkar väl okej. Men inte så mycket mer än så. De är smidiga om inte annat.

Om jag ska koda eller i allmänhet hammra mycket text använder jag dock mitt MK85 till MacBooken, så länge det inte är någon annan i närheten...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Därför att vanliga pc-tangentbord inte har t ex cmd. Och Apples grejer fungerar bäst med Apples tillbehör. Har testat med olika pc-tangentbord men aldrig blivit nöjd.

Blir inte winkey cmd då? Du verkar ju inte vara nöjd med ditt Apple-tgb heller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av traebit:

Därför att vanliga pc-tangentbord inte har t ex cmd. Och Apples grejer fungerar bäst med Apples tillbehör. Har testat med olika pc-tangentbord men aldrig blivit nöjd.

Finns ju rätt många Mac-specifika tangentbord av alla dess slag från andra tillverkare. Se http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=380#rparams=l=s11814950.... (Edit: Nehepp, Prisjakt behöll inte min sökning för den länken så du får klicka i “Mac” själv.)

Skrivet av LemonIllusion:

Blir inte winkey cmd då? Du verkar ju inte vara nöjd med ditt Apple-tgb heller.

Jo men win-key sitter inte på samma plats som cmd och lite andra små skillnader. Blir tämligen rörigt i huvudet enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har detta: http://www.newlaunches.com/wp-content/uploads/2013/01/apple-k...

Det är det absolut skönaste tangentborde för att skriva på som jag testat. Var väldigt ovant med de låga tangenterna i början, men när jag väl vande mig så har jag svårt att sitta vid andra tangentbord efter det.

Permalänk
Medlem

Logitech har ett tangentbord som är gjort för Mac, har dock inte testat det själv men hört att det ska vara bra.
Trådlöst samt att det drivs av solceller är väl bara ett plus!

http://www.dustinhome.se/product/5010617672/logitech-wireless...

Permalänk
Medlem

Gillar Apple wired keyboard, då det är tyst och skönt att skriva på. Dock får mina fingrar ont om jag skriver typ 3h i rad. Så funderar på att lägga något under så det höjs upp, tror det är det som är problemet för mina fingrar, det ligger för lågt ner.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Hej swec!

Tänkte kolla lite med er andra som också kör mac vad ni anser om deras tangentbord, de externa alltså. Personligen får jag ont i fingrarna av deras tunna tangentbord. Jag har precis införskaffat mig ett av deras äldre exemplar nämligen ett "Apple Keyboard A1048", tänkte att med ett sånt kommer jag lite närmre ett gammalt hederligt tangentbord.

Så, vad tycker ni rent allmänt om deras tangentbord och vad använder ni själva? Skulle ni liksom jag önska att Apple börjar tillverka ett mekaniskt tangentbord?

Jag gillar apple-prylar men inte allt. Deras keyboard är inte bra. Jag kör på ett Ducky med bruna swichar, det finns en dip-switch undertill så att man kan byta cmd och win. Sen flyttar man bara ankan och alt-tangenten till rätt plats.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar