Hjälp med köpråd för ny IPS skärm för runt 2000 kr

Permalänk

Hjälp med köpråd för ny IPS skärm för runt 2000 kr

Hej, då jag sitter på en gammal VGA skärm just nu så är det snart dags att uppgradera till en modern IPS skärm.

* Mellan 22" och 24" .
* Runt 2000 kr, helst under, men kan gå över om skärmen är värt det.
* Minst 1920 * 1080.
* HDMI, DVI eller DisplayPort.
* Måste vara LED.
* Måste vara 16:9, kan vara 16:10 men helst inte.
* Måste vara IPS.

Sen undrade jag också om det med anslutningar, har sett att folk säger att HDMI är den"klenare", DVI är den bättre och DispayPort är den bästa, hur är det egentligen? och vad är bästa att ha?
Har kollat lite på denna skärmen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1424689 men sett att många har fått problem med att den blöder ljus.

Skulle vara väldigt tacksam för förslag och synpunkter

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack för tipset, men den använder ju e-IPS :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Tack för tipset, men den använder ju e-IPS :/

Okok jag trodde inte det skulle spela roll, vad ska du använda skärmen till ?

Permalänk
Medlem

LG IPS237L kör jag bytte från u2311h och är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast

23"
1920x1080
16:9
under 2000 kr
Displayport
LED
IPS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955003

Upfyller alla dina krav.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Tack för tipset, men den använder ju e-IPS :/

e-IPS är fortfarande IPS
2412M är en utmärkt skärm som dessutom är 1920*1200 (vilket är en stoooooor bonus).

Och vad gäller kontakten så är ju alla digitala, så någon skillnad i kvalite finns inte.
Dual link DVI, och DP ger ju betydligt högre bandbredd än HDMI (i datorbruk) men för 1920*1200@60hz spelar det ju ingen som hellst roll.

Permalänk
Skrivet av kjellapa:

Okok jag trodde inte det skulle spela roll, vad ska du använda skärmen till ?

Ska använda den till att spela ( BF3, Mineccraft och några andra spel ), sen ska jag också se lite film på den.

Skrivet av Svensktiger:

e-IPS är fortfarande IPS
2412M är en utmärkt skärm som dessutom är 1920*1200 (vilket är en stoooooor bonus).

Och vad gäller kontakten så är ju alla digitala, så någon skillnad i kvalite finns inte.
Dual link DVI, och DP ger ju betydligt högre bandbredd än HDMI (i datorbruk) men för 1920*1200@60hz spelar det ju ingen som hellst roll.

Jo, det vet jag ju, men har läst att e-IPS är en budget version av IPS

Dell UltraSharp U2412M verkar ju bra, men är rädd för att köpa en budget skärm för 2200 kr om den inte skulle vara lika bra som en IPS :/

Tack för infon på kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Ska använda den till att spela ( BF3, Mineccraft och några andra spel ), sen ska jag också se lite film på den.

Jo, det vet jag ju, men har läst att e-IPS är en budget version av IPS

Dell UltraSharp U2412M verkar ju bra, men är rädd för att köpa en budget skärm för 2200 kr om den inte skulle vara lika bra som en IPS :/

Tack för infon på kontakterna.

Den ÄR bra, har en som står brevid min u3011.
Ska man hårddra det så finns det ju inga riktiga IPS skärmar numera.
Alla har AH-IPS, AS-IPS, S-IPS etc, allihopa varianter på IPS tekniken och du kan vara säker på att alla är billigare att tillverka än den ursprungliga IPS'en.

Och citat från wikipedia om E-IPS:
"Wider aperture for light transmission, enabling the use of lower-power, cheaper backlights. Improves diagonal viewing angle and further reduce response time to 5ms."

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Den ÄR bra, har en som står brevid min u3011.
Ska man hårddra det så finns det ju inga riktiga IPS skärmar numera.
Alla har AH-IPS, AS-IPS, S-IPS etc, allihopa varianter på IPS tekniken och du kan vara säker på att alla är billigare att tillverka än den ursprungliga IPS'en.

Och citat från wikipedia om E-IPS:
"Wider aperture for light transmission, enabling the use of lower-power, cheaper backlights. Improves diagonal viewing angle and further reduce response time to 5ms."

Kollade nu och såg att den har 8 ms respons tid, hur tror du det kommer påverka spel som BF3 där man måste vända sig snabbt osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den ÄR bra, har en som står brevid min u3011.
Ska man hårddra det så finns det ju inga riktiga IPS skärmar numera.
Alla har AH-IPS, AS-IPS, S-IPS etc, allihopa varianter på IPS tekniken och du kan vara säker på att alla är billigare att tillverka än den ursprungliga IPS'en.

Och citat från wikipedia om E-IPS:
"Wider aperture for light transmission, enabling the use of lower-power, cheaper backlights. Improves diagonal viewing angle and further reduce response time to 5ms."

Precis, fördelarna med IPS finns ändå. Är en billig e-IPS-skärm sämre än en "riktig" IPS-skärm så handlar det nog snarare om att det helt enkelt är en budget-skärm snarare än att e-IPS-tekniken skulle vara mycket sämre. Har själv en AOC i2353 som jag är riktigt nöjd med. Fortfarande betydligt behagligare bild än en TN-panel iom att även den billigaste IPS-skärmen har de fördelar som IPS i alla dess former medför.

För de pengarna skulle jag nog köpa den där Dell-skärmen.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Precis, fördelarna med IPS finns ändå. Är en billig e-IPS-skärm sämre än en "riktig" IPS-skärm så handlar det nog snarare om att det helt enkelt är en budget-skärm snarare än att e-IPS-tekniken skulle vara mycket sämre. Har själv en AOC i2353 som jag är riktigt nöjd med. Fortfarande betydligt behagligare bild än en TN-panel iom att även den billigaste IPS-skärmen har de fördelar som IPS i alla dess former medför.

För de pengarna skulle jag nog köpa den där Dell-skärmen.

Jo, det är ju sant. Kollade föresten på skärmen Rydisen skickade ( LG IPS237L ) och tyckte den verkade väldigt intressant, vad tycker ni om den?

Permalänk

Eizo Foris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tobbe_x90:

Eizo Foris.

Håller med, men över budget. FS2331 är inom budget men den har en VA-panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Håller med, men över budget. FS2331 är inom budget men den har en VA-panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, men tycker dock ingen av dom skärmarna ser bra ut, och sen som du säger så har FS2331 VA-panel :/

Permalänk

Är nu rätt säker på att jag står mellan dessa två skärmarna http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2271481&view=c

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Jo, det är ju sant. Kollade föresten på skärmen Rydisen skickade ( LG IPS237L ) och tyckte den verkade väldigt intressant, vad tycker ni om den?

Jag använder en LG IPS277L och är nöjd med den. Har inte kollat några specs på LG IPS237L men känns som om det är samma panel, endast storlek som skiljer?

Visa signatur

MacBook Pro Retina 15" 16GB 256GB

Permalänk
Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Skrivet av Kotkamaa:

Jag använder en LG IPS277L och är nöjd med den. Har inte kollat några specs på LG IPS237L men känns som om det är samma panel, endast storlek som skiljer?

Ser ut som den största skillnaden är storleken.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är nog U2412M bland det bästa du kan få tag på, 16:10 är det ju men enligt mig är det bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Eizo Foris.

Håller med!
Över budget men när man får till inställningarna är den riktigt bra.
Bf3 blev lite snyggare nu....

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Håller med, men över budget. FS2331 är inom budget men den har en VA-panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, hade missat helt att FS2332:an hade slutat säljas. Antar att FS2333 ersatt den.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

I den prisklassen är nog U2412M bland det bästa du kan få tag på, 16:10 är det ju men enligt mig är det bara en bonus.

Mm, har ju kollar lite på den och den verkar riktigt bra med många olika inputs osv. Men Tycker den ser extremt ful och tråkig ut.... :/

Permalänk

Det är bilden man vill åt, tänk så:)
Och som Ninjaflipp säger, 16:10 är bonus, älskar den ration, slår ut 16:9 totalt för data/spel i mitt fall:)

Permalänk
Medlem

Nu är det inte U2412M jag har utan U2713HM som är ungefär likadan:

och jag tycker inte den är ful! Kan hålla med om att den inte ser så jätteflashig ut dock.

Permalänk

Haha, är det Windwaker ja ser i fönstret;D?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja rekomendera denna som ett alternativ till dell: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=798265

Helt ärligt vet jag inte hur bra den är jämfört med dells version mer än att den har bättre responstid. Bli inte lurad av att Dell skriver 8ms och Nec skriver 14ms. Nec skriver responstiden för "black-white-black" vilket är det som tar längst tid medan Dell skriver grey to grey vilket är den kortaste tiden. Enligt följande test har Nec lägre responstid och input lag i average: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_ea232wmi.htm

Edit: Min länk jämför med en äldre version av Dells skärm, men om du kollar på länken till den nuvarnade dellskärmen lite längre upp i tråden är fortfarande denna skärm aningen snabbare. Inte för att jag tror du märker skillnad, men ändå :>

Edit: Detta är långt ifrån hela sanningen, kolla länken i min nästa post om du är mer intresserad.

Permalänk

Hittade nyss denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1452608 Nån som har testat nåt liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Skulle vilja rekomendera denna som ett alternativ till dell: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=798265

Helt ärligt vet jag inte hur bra den är jämfört med dells version mer än att den har bättre responstid. Bli inte lurad av att Dell skriver 8ms och Nec skriver 14ms. Nec skriver responstiden för "black-white-black" vilket är det som tar längst tid medan Dell skriver grey to grey vilket är den kortaste tiden. Enligt följande test har Nec lägre responstid och input lag i average: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_ea232wmi.htm

Edit: Min länk jämför med en äldre version av Dells skärm, men om du kollar på länken till den nuvarnade dellskärmen lite längre upp i tråden är fortfarande denna skärm aningen snabbare. Inte för att jag tror du märker skillnad, men ändå :>

Tvärtom.
Grey-to grey är svårast för skärmen då det är "mellanvärden".
Mäter du svart till vitt och tillbaka till svart så kan styrkretsen brassa på utav bara den utan att "missa" börvärdet , så skärmar med aggressiv overdrive ser väldigt bra ut på testet.
Medans när man mäter g2g så kan styrkretsen inte bara ge maxvärde då grå ju ligger i mitten av skalan.

Men det är ju som du säger, olika tillverkare mäter olika och med olika utrustning.
Och inte sällan är siffrorna 100% hittepå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Haha, är det Windwaker ja ser i fönstret;D?

Stämmer alldeles utmärkt, har en WW-poster i tyg på väggen.