Permalänk

Ojämnt svagt tickande ljud

Hallå där Sweclockers!

Jag har ett svagt ojämnt tickande ljud som inte kommer från någon av mina fläktar, jag misstänkte först mitt nätaggregat men nu tror jag att det är mitt moderkort, det kommer bara ibland men det är ganska irriterande när man sitter på nätet och bara surfar.
Jag byggde ihop datorn själv och det va min första självbyggda dator så det kan självklart vara något som jag har gjort fel.
Jag har ingen HDD utan bara en ssd.
Har försökt leta upp ljudet men kan inte lokalisera det. Någon som vet ?

Specs:
Msi z77a-g45
Gigabyte gtx 670
Tx850m
I5 3570k
Ocz agility 240gb ssd
Cm stormtrooper (chassi)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta intresserar även mig. Har också ett svagt tickande ljud i min dator, misstänker dock att det är min cpufläkt eller nätagg.

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Skrivet av Chib:

Detta intresserar även mig. Har också ett svagt tickande ljud i min dator, misstänker dock att det är min cpufläkt eller nätagg.

Vad är dina specs ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Vad är dina specs ?

Har lunchrast nu, återkommer ikväll

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Vad är dina specs ?

Uppdaterade specsen i min signatur

Visa signatur

Permalänk

I och med att du använder ordet "tickande" låter det som att det handlar om en fläkt. Det finns möjligtvis inget bättre ord du vill använda för att beskriva det? Min dator lider av ett ständigt upp- och nedgående "susande" ljud, som dock endast hörs om det är väldigt tyst i omgivningen och man verkligen spetsar öronen. Har själv inte kunnat lokalisera det riktigt, men det verkar som att grafikkortet är boven.

Permalänk
Inaktiv

Detta kan t.ex. uppkomma när vissa fläktar körs på lägre varvtal. (Har själv det problemet.)

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

I och med att du använder ordet "tickande" låter det som att det handlar om en fläkt. Det finns möjligtvis inget bättre ord du vill använda för att beskriva det? Min dator lider av ett ständigt upp- och nedgående "susande" ljud, som dock endast hörs om det är väldigt tyst i omgivningen och man verkligen spetsar öronen. Har själv inte kunnat lokalisera det riktigt, men det verkar som att grafikkortet är boven.

Ljudet kan även låta lite som en hårddisk som jobbar fast jag bara har en ssd och inte använder min dvd läsare. Det låter även skrapande vid vissa tillfällen.

Jag här även märkt att mitt nätaggregats fläkt inte snurrar utan den bara rycker som om själva fläkten inte är riktigt fastsatt med motorn som gör så att den snurrar. Men fläkten ska starta vid 20% användning så den ska inte snurra hela tiden.

Permalänk

Vad har du för CPU kylare? Har du en sluten vattenkylare? Då kan det vara pumpen vet folk här på SweC. som har det problemet..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Vad har du för CPU kylare? Har du en sluten vattenkylare? Då kan det vara pumpen vet folk här på SweC. som har det problemet..

Jag har en Noctua NH-U9B SE2 så har ingen pump, men jag tror att problemet är att "motorn" slirar när den ska driva mitt nätaggregats fläkt.

Permalänk
Skrivet av Dr0X3r:

Ljudet kan även låta lite som en hårddisk som jobbar fast jag bara har en ssd och inte använder min dvd läsare. Det låter även skrapande vid vissa tillfällen.

Det låter MÖJLIGTVIS som coilwhine. Detta kan uppstå från en hel del olika ställen, kanske därför du inte har kunnat lokalisera dess härkomst. Lyssna speciellt vid nätaggregatet, grafikkortet och CPU-strömförsörjningen på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Det låter MÖJLIGTVIS som coilwhine. Detta kan uppstå från en hel del olika ställen, kanske därför du inte har kunnat lokalisera dess härkomst. Lyssna speciellt vid nätaggregatet, grafikkortet och CPU-strömförsörjningen på moderkortet.

Jag trodde coilwhine var ett jämnt surrande ljud. Och mitt ljud kommer bara ibland. Man skulle även kunna likna ljudet ibland med en morse, nästan det tickande ljudet ibland och ibland skrapande som sagt.

Permalänk
Medlem

Har nåt liknande i mitt system också. Oregelbundet och tickande fast lite mer 'suckande'. Inte lätt att beskriva ljud.

I vilket fall, jag har tänkt att det kanske kommer från heatpipes:en på CPU-kylaren eller grafikkortet. Finns ju vätska däri som kanske kan ha hyss för sig.

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Har nåt liknande i mitt system också. Oregelbundet och tickande fast lite mer 'suckande'. Inte lätt att beskriva ljud.

I vilket fall, jag har tänkt att det kanske kommer från heatpipes:en på CPU-kylaren eller grafikkortet. Finns ju vätska däri som kanske kan ha hyss för sig.

Hmm, mitt ljud låter mer mekaniskt och är också ganska svårt att beskriva, ganska svårt för er att försöka hjälpa mig när ni inte kan höra det :/

Permalänk
Skrivet av Dr0X3r:

Jag trodde coilwhine var ett jämnt surrande ljud. Och mitt ljud kommer bara ibland. Man skulle även kunna likna ljudet ibland med en morse, nästan det tickande ljudet ibland och ibland skrapande som sagt.

Nej då, coilwhine kan uppstå på lite olika sätt. Så jag tycker definitivt att din beskrivning skulle kunna liknas vid hur vissa personer upplever coilwhine. Men med det sagt så innebär det ju inte tvunget att det är just coilwhine din dator lider av.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Nej då, coilwhine kan uppstå på lite olika sätt. Så jag tycker definitivt att din beskrivning skulle kunna liknas vid hur vissa personer upplever coilwhine. Men med det sagt så innebär det ju inte tvunget att det är just coilwhine din dator lider av.

Nu kom jag på vad det lät som! Det låter som ett XBOX när den är i snabba scener, kom på detta när min kompis bror spelade och hörde det hemska ljudet, mitt är dock mycket svagare än ett XBOX hemska ljud. Det är inte fläkt ljudet jag menar utan det andra "tickande" ljudet!

Permalänk
Inaktiv

Fick ljudet 5 minuter innan jag posta detta svaret, Slog lite bakpå datorn (Vid Nätagget) Och ljudet försvann, Kanske kan vara något skräp vid fläkten i nätaggregatet :p, Inget att oroa sig över

Permalänk
Medlem

Jag har också detta ljud och jag använder en vattenkylare och det är pumpen som låter på min dator.. lite knack på pumpen och det slutar för stunden.. men det kommer tillbaka efter någon timme.. Även i detta fall vill jag ha hjälp ifall det är någon som känner till en lösning.. eller det är bara att fixa en ny vattekylare?