Blir en AMD athlon bättre än min Pentium?

Permalänk
Medlem

Blir en AMD athlon bättre än min Pentium?

La tidigare ut en tråd om lagg på fifa och detta beror på att min värdelösa processor går upp i 100% användning. Det är en Pentium E5800 3,2 ghz. Har av en kompis chansen att köpa ett moderkort + AMD athlon x2 250 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488305
OCh då får jag köpa den riktigt billigt, kommer den att vara bättre än min pentium? Den är ju även överklockningsbar vilket inte mi MB har stöd för.

Tacksam för svar! MVH

Permalänk
Medlem

Knappt skulle jag säga men en liten boost får du nog. Så om du tycker det är värt att byta hårdvara och krångla för det så kör på!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Knappt skulle jag säga...

Men har inte ett sånt moderkort möjlighet att ha en phenom x4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IkonicZ:

La tidigare ut en tråd om lagg på fifa och detta beror på att min värdelösa processor går upp i 100% användning. Det är en Pentium E5800 3,2 ghz. Har av en kompis chansen att köpa ett moderkort + AMD athlon x2 250 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488305
OCh då får jag köpa den riktigt billigt, kommer den att vara bättre än min pentium? Den är ju även överklockningsbar vilket inte mi MB har stöd för.

Tacksam för svar! MVH

Köp inte en tvåkärnig processor... Det hjälper inte mycket att klocka den heller det fattas beräkningskraft, 4 kärnor är minimum i dom flesta av dagens spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IkonicZ:

Men har inte ett sånt moderkort möjlighet att ha en phenom x4 ?

Bör det ha ja. Men det var ju en dualcore du pratade om först så kan inte yttra mig om annat

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Bör det ha ja. Men det var ju en dualcore du pratade om först så kan inte yttra mig om annat

Nej jag vet men då är det väl uppdrageringsbart och en sån phenom är väl inte urkass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IkonicZ:

Nej jag vet men då är det väl uppdrageringsbart och en sån phenom är väl inte urkass?

En Phenom II X4 hänger med rätt bra fortfarande :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

den cpu är enbart bättre om du kanske kan låsa kärnor men annars clocka din cpu eller köp en 4 kärnig

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av IkonicZ:

Tacksam för svar! MVH

Skulle säga att det kan vara värt det. Processorn i sig är bara runt 5-10% bättre än din Pentium, men det som kan göra det värt mödan är om du lyckas få tag på en modern plattform. Vet du vad det är för chipset/modell på AMD-kortet?

Med lite tur går det att låsa upp Athlon 2 x2 till antingen Athlon 2 x3, x4, Phenom 2 x3, eller x4.

Ur prestandasynpunkt kommer du inte tjäna mycket på det, bara så att du vet. Vad ska hen ha för paketet?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av IkonicZ:

Problemet är att båda arkitekturerna är gamla. En E5800 är snabbare än en Athlon II X2 så det bytet ska du inte göra. Om du ändå tänkt uppgradera till en Phenom (förutsatt att du nu köper din polares moderkort) så kan du lika gärna uppgradera din nuvarande processor till exempelvis en Intel C2D E7500. (Lista på socket 775-processorer: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1470)

Återigen, det är gamla prylar detta..

Vad har du för grafikkort förresten? Använder du en moderkortsGPU? Det skulle förklara processoranvändningen.

Permalänk
Medlem

Om jag vore dig skulle jag köpa ett billigt Am3 moderkort och en Phenom II 965 cpu, det är det mest prisvärda idag (Prestanda/Krona). Jag kör en Phenom II 965 Be på 4,3Ghz och den hänger med än så länge

Permalänk
Medlem

Med ett skapligt graffekort kommer du märka stor skillnad

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffat det om där skulle finnas stöd för PhenomX4! beroende på pris också såklart!

Stock för stock är ju AMD bättre pga högre IPC! kan du klocka den ger även det en schysst sjuss då dom är relatvit enkla att få upp i 3.6-3.8 med bra mycket volt

En 965 skulle du kunna köpa till senare och få dubbelt upp i prestanda där flertalet kärnor nyttjas!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Vad sitter du med för komponenter i datorn för övrigt? Vad är det för spel/applikationer som du ligger på 100% användning? Vad skulle du kunna tänkas betala för moderkort + processor isåfall? Om du har ett dåligt grafikkort eventuellt inbyggt på moderkortet så spelar det ingen roll vilken processor du skaffar ett grafikkort lär man ha om man ska ha nån form av prestanda överhuvudtaget annars laggar till och med youtube Men kan säga som så att du kan byta ut din processor , moderkort , grafikkort och få en prestanda boost för alt mellan typ 2000kr till mer (förutsatt då att du ej behöver nytt nätagg så behöver du det kan du plussa på en 500)

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Med ett skapligt graffekort kommer du märka stor skillnad

Har ett 6850 och fifa 13 är det första spelet där jag har stött på denna typen av lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Vad sitter du med för komponenter i datorn för övrigt? Vad är det för spel/applikationer som du ligger på 100% användning? Vad skulle du kunna tänkas betala för moderkort + processor isåfall? Om du har ett dåligt grafikkort eventuellt inbyggt på moderkortet så spelar det ingen roll vilken processor du skaffar ett grafikkort lär man ha om man ska ha nån form av prestanda överhuvudtaget annars laggar till och med youtube Men kan säga som så att du kan byta ut din processor , moderkort , grafikkort och få en prestanda boost för alt mellan typ 2000kr till mer (förutsatt då att du ej behöver nytt nätagg så behöver du det kan du plussa på en 500)

Jag har 6gb ddr3 1333mhz och ett radeon 6850 -nätagget är ett corsair gs600. Jag har aldrig varit med om lagg tidigare detta är det första jag märkt det är i fifa 13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Skulle säga att det kan vara värt det. Processorn i sig är bara runt 5-10% bättre än din Pentium, men det som kan göra det värt mödan är om du lyckas få tag på en modern plattform. Vet du vad det är för chipset/modell på AMD-kortet?

Med lite tur går det att låsa upp Athlon 2 x2 till antingen Athlon 2 x3, x4, Phenom 2 x3, eller x4.

Ur prestandasynpunkt kommer du inte tjäna mycket på det, bara så att du vet. Vad ska hen ha för paketet?

Okej , tror han vill ha 50-100 kr för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

den cpu är enbart bättre om du kanske kan låsa kärnor men annars clocka din cpu eller köp en 4 kärnig

Hur låser man kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IkonicZ:

Hur låser man kärnor?

Låsa upp vet att det går men aldrig gjort det finns säkert en guide här googla lite

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IkonicZ:

Hur låser man kärnor?

Moderkortet ska ha stöd för det, görs i Bios.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av IkonicZ:

Okej , tror han vill ha 50-100 kr för det

Köp det vetja! Småpengar!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Köp det vetja! Småpengar!

Får väl göra det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Köp inte en tvåkärnig processor... Det hjälper inte mycket att klocka den heller det fattas beräkningskraft, 4 kärnor är minimum i dom flesta av dagens spel.

Tvärt om , det är få spel som nyttjar fler än fyra kärnor.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av IkonicZ:

Jag har 6gb ddr3 1333mhz och ett radeon 6850 -nätagget är ett corsair gs600. Jag har aldrig varit med om lagg tidigare detta är det första jag märkt det är i fifa 13.

Isåfall köp ny processor o moderkort för typ 1500-2000kr så får du ett ordentligt lyft

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Tvärt om , det är få spel som nyttjar fler än fyra kärnor.

Och var hittar du att jag påstår det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Går tyvärr inte att låsa upp en athlon II 250, har en hemma som jag testat med. Det är en True-dualcore processor.

Just det bytet ger en minimal prestanda skillnad, men har moderkortet stöd för phenom II x4/x6 och du kan få tag på en sån kan det vara värt det

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

Går tyvärr inte att låsa upp en athlon II 250, har en hemma som jag testat med. Det är en True-dualcore processor.

Just det bytet ger en minimal prestanda skillnad, men har moderkortet stöd för phenom II x4/x6 och du kan få tag på en sån kan det vara värt det

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visst ja. De allra lägsta i Athlon-serien bygger ju på en annan arkitektur. Då var det kanske inte lika står idé längre.

Till TS: Ta reda på om kortet har stöd för Phenom 2 x4 / x6. Om så är fallet är det värt det, annars tyycker jag att du gör bättre i att samla ihop lite pengar och skaffa en ny plattform.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Och var hittar du att jag påstår det då?

...

Skrivet av Puttefnasket:

Köp inte en tvåkärnig processor... *TEXT*, 4 kärnor är minimum i dom flesta av dagens spel.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så med detta påstår du att jag rekommenderar alltid fler än fyra kärnor...? Så du tycker att en tvåkärnig processor är att föredra i dom flesta datorer framför fyra eller fler?

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite.
Bara en liten fråga ang att låsa upp kärnor, någon som vet om Athlon 7750 är en true-dual? Bygger ju på samma arkitektur som x4 tex.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |