Analytiker dödförklarar Windows RT – Android störst på surfplattor 2013

Permalänk
Datavetare
Skrivet av alpha:

Windows RT är väl inte världens bästa produkt, men om alternativet är iPad eller någon Android-platta så väljer jag Surface med Windows RT varje dag i veckan.
Anledningarna stavas: Office, USB, HDMI, Micro-SD, kick-stand och ett användargränssnitt som är coolare än statiska små ikoner med flera meters mellanrum som iPad.

Det spelar ingen roll hur många appar iPad har när man står där med USB-minnet med ett par Office-dokument och filmer, och inser att plattan är helt obrukbar i det läget.

Håller med om att iOS är drygt begränsat på en pekplatta (har en iPad4 själv). Men vilken av de fördelar du just räknade upp finns inte på en x86 baserad Win8 platta? Och då menar jag främst de Atom (och senare i år Temash) baserade plattorna som kostar lika mycket som ARM plattorna och har ungefär samma batteritid (men till och med Atom lyckas ju vara 30-50% snabbare i CPU delen än Tegra3).

Surface Pro må vara dyr, relativt stor och dålig batteritid, men det är inte heller en direkt konkurrent till dagens plattor. De Atom-baserade plattorna med Win8 är däremot en sådan konkurrent, i alla fall när man lyckats göra en sådan platta med vettig skärm...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

1.Tröttnar på ett OS
2. Nyfiken på något nytt
3. Vill ha mer erfaranhet inom olika OS
4. Allting kan bli bättre
5. Vem säger att Android och iOS ska vara någon slags standard OS som man bara ska vara nöjd med?
6. "Öppen" för alla OS är alltid bra för ens egna verklighetsbedömning och på köpet mindre fanboy tankar och kommenterar hur värdelösa alla OS förutom just det OS jag valt att älska och hylla, gäller även märke osv..
7. Inse att alla OS är bra på olika saker för olika personers smak

Många har använt iOS sedan första iPhone och fortfarande inte tröttnat.
Nu snackar vi inte Sweclockare utan vanliga konsumenter.
Varför skulle t.ex min mamma bry sig om att ha erfarenhet av olika OS?
Dom flesta äger redan en smartphone eller surfplatta, och även om det finns bättre saker
kanske inte alla bryr sig eftersom dom redan är nöjda. Kan ta ett tag innan man vill uppgradera.
Sen så är RT helt nytt, inte många som har och vad tror du folk gör när dom ska köpa något?
Kollar på recensioner, vad andra, kanske några dom känner rekommenderar.
Tro inte att det handlar om fanboyism eller något i den stilen.
Finns inte tillräckligt med appar till RT ännu heller som gör att folk backar för det.
Alla är inte som vi här på Sweclockers, vi är en liten del av konsumenterna, räkna inte med att
alla tänker som vi gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Microsoft är ett stort företag som måste visa vägen före alla andra om de vill vara kvar där de är nu. Okej?
(Om DU tycker det är bakåtsträvande eller något annat är en helt annan sak.)

De har råd att chansa, ibland failar man. Det gör i princip alla företag lite då och då men om du vill vara före andra med något "Nytt" måste du chansa.
(Om DU inte tycker det är något nytt med Windows 8/Metro eller Surface så får det stå för dig.)

Så jag förstår inte vad det är att fästa sig vid vad MS floppar på? Som sagt händer hela tiden för alla företag, alla produkter blir inte Succes av olika orsaker.

Jag antar att MS jobbar hårt på nästa OS och Surface och försöker tänka utanför boxen men ändå behålla vad kunderna vill ha just nu och nu har MS mer erfaranhet inom pekskärms gränssnitt.

Windows 8 är Windows 8, det är optimerat och fungerar som det SKA utifrån hur det är uppbyggt och ska vara.
Om du tycker det är fel på det eller behöver "fixas" så är det ditt problem och persnoliga åsikt.

Chansning är vad jag kallat det många gånger och utan tvekan är det så. Slutsatsen man kan dra efter drygt 4 1/2 månad dock är att chansningen inte gått hem. Om de nu väljer att köra på i samma bana med misslyckade idéer eller tänker om igen det får vi se helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Inte jätteförvånande,,, Kin.. Zune... RT. Microsoft har floppat varenda gång de gett sig på att göra egen hårdvara.

Det verkar som om man måste göra något helt nytt för att lyckas (apple). Microsoft har bara gjort "sin egen variant av något som redan finns", och det är inte folk intresserade av. Att surface fått bra omdöme beror troligtvis på att de som köpt dem gjort det specifikt för att de gillar Modern UI.

Japp, deras möss, tangentbord, Xbox, Kinect osv är alla jättefloppar. Fan vad dåliga Microsoft är på hårdvara. Byggkvalitén på Surface Pro är också sämre än i princip alla Android-plattor.

See my trolling?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Fast hur ofta brukar analytiker få rätt?
Hur såg deras analyser ut för 4 år sedan om hur läget skulle vara idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De som tyckte att Vista var dåligt, det var deras problem och deras personliga åsikter också.

OK att du tycker att de visar vägen, men motivera gärna varför. Kin försökte kopiera blackberry, Zune försökte kopiera iPod, Surface RT försöker kopiera Google och Apples plattor... Men som sagt, det är väl min åsikt.

Windows Phone och Surface RT har funnits ganska länge på marknaden nu, och de har en marknadsandel på 1.25%... Alltså fattar inte 98.75% av kunderna att det är Microsoft de vill ha? eller vad menar du egentligen?

Windows 8 som helhet har för övrigt ca 2.8% marknadsandel, och ca 3.7% i Sverige... Det tycker i alla fall jag tyder på att det är fler än jag som tycker att de borde fixa Windows 8 om de vill sälja.

Kopiering eller inspiration? Kolla dig omkring var är de perfekta företagen som du pratar om? Orkar inte ens försvara den här punkten den är så uppenbar att du bara säger något som precis alla andra företag gör mer eller mindre.

Vad drömmer du om? Att de ska fixa det du vill ha med någon snabb "billig" patch?
Jag tror inte det ingår i MS kvalitets kontroll och rutiner, de har bestämmer sig för något och slutför det man kan inte stå och vela och kolla på försäljningsiffror samtidigt. Nästa gen OS är en helt ny grejj och nya möjligheter såklart.

Liksom de har valt att bygga Windows 8 så här, och sedan vanligt underhåll av uppdateringar som de flesta andra OS.
De kommer inte ändra nått stort, för det är så här OS är menat att va utifrån MS synvinkel antar jag, det skulle vara en annan sak om det var massvis med buggar, fel, lagg, eller om MS ljuger om något osv men nu är det inte så, de som inte vill ha Windows 8 köper inte det och de som vill ha det köper det.

TV licensen fattar jag att man klagar men ett OS som du valfritt kan köpa om du vill.... Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast hur ofta brukar analytiker få rätt?
Hur såg deras analyser ut för 4 år sedan om hur läget skulle vara idag?

Oftast har de väldigt fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Japp, deras möss, tangentbord, Xbox, Kinect osv är alla jättefloppar. Fan vad dåliga Microsoft är på hårdvara. Byggkvalitén på Surface Pro är också sämre än i princip alla Android-plattor.

See my trolling?

Det påpekades tidigare och jag svarade på det. Jag tänkte helt enkelt inte på den hårdvaran, men den har ju blivit lyckad.

Skrivet av leafbranch:

Kopiering eller inspiration? Kolla dig omkring var är de perfekta företagen som du pratar om? Orkar inte ens försvara den här punkten den är så uppenbar att du bara säger något som precis alla andra företag gör mer eller mindre.

Vad drömmer du om? Att de ska fixa det du vill ha med någon snabb "billig" patch?
Jag tror inte det ingår i MS kvalitets kontroll och rutiner, de har bestämmer sig för något och slutför det man kan inte stå och vela och kolla på försäljningsiffror samtidigt. Nästa gen OS är en helt ny grejj och nya möjligheter såklart.

Liksom de har valt att bygga Windows 8 så här, och sedan vanligt underhåll av uppdateringar som de flesta andra OS.
De kommer inte ändra nått, för det här så här OS är menat att va utifrån MS synvinkel antar jag, det skulle vara en annan sak om det var massvis med buggar, fel, lagg, eller om MS ljuger om något osv men nu är det inte så, de som inte vill ha Windows 8 köper inte det och de som vill ha det köper det.

TV licensen fattar jag att man klagar men ett OS som du valfritt kan köpa om du vill.... Suck.

Du tror verkligen att MS kan lägga ner utveckligen på tex WP8 utan vidare? De som har köpt telefonerna vill ha underhåll och en framtid. Bara för att man får minsta måt gång att man inte lägga ner något som det utvecklat och satsat på.

Jag har inte pratat om perfekta företag.
Har du hört talas om Windows Blue, som enligt vissa rykten är mer likt Windows 7?
Ja, ska man utgå ifrån att de som inte vill ha Windows 8 inte köper det och slår ihop det med att det har katastrofala 2.67% av marknaden efter 4 månader är det lite svårt att hävda att de gjort ett OS de flesta vill ha.
Jag har inte ens nämnt något om någon TV-licens. Sedan så blir jag indirekt påverkad av Windows 8 i och med att vänner råkar ut för det ibland, i samband med ny PC.
Jag har aldrig sagt att jag tror att de ska, eller bör, lägga ner utvecklingen av WP8. Du har knappast mandat att tala om för andra vad de får "klaga på" eller inte. Skärp dig. Jag har för övrigt inte klagat alls. Jag har gjort konstateranden, vilket du hade sett om du faktiskt läst inlägget du själv citerar, vilket jag tycker inte är för mycket begärt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med om att iOS är drygt begränsat på en pekplatta (har en iPad4 själv). Men vilken av de fördelar du just räknade upp finns inte på en x86 baserad Win8 platta? Och då menar jag främst de Atom (och senare i år Temash) baserade plattorna som kostar lika mycket som ARM plattorna och har ungefär samma batteritid (men till och med Atom lyckas ju vara 30-50% snabbare i CPU delen än Tegra3).

Surface Pro må vara dyr, relativt stor och dålig batteritid, men det är inte heller en direkt konkurrent till dagens plattor. De Atom-baserade plattorna med Win8 är däremot en sådan konkurrent, i alla fall när man lyckats göra en sådan platta med vettig skärm...

Det var främst eftersom artikeln handlade om Windows RT som jag nämnde varför jag tyckte Surface med Windows RT var mycket intressantare produkt än iPad.

Självklart finns alla de fördelarna, och många fler, om man går över till x86 plattor med fullständiga Windows 8. Jag håller alltså helt med om att Intel Atom baserade plattor med Windows 8 är mycket intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte jätteförvånande,,, Kin.. Zune... RT. Microsoft har floppat varenda gång de gett sig på att göra egen hårdvara.

Det verkar som om man måste göra något helt nytt för att lyckas (apple). Microsoft har bara gjort "sin egen variant av något som redan finns", och det är inte folk intresserade av. Att surface fått bra omdöme beror troligtvis på att de som köpt dem gjort det specifikt för att de gillar Modern UI.

Så du menar att smarttelefonen inte fanns innan apple?

Touchtelefonen fanns innan apple?

Apples pantenterad låsskärm som de stämt samsung för inte fanns innan apple?

att datorplattan inte fanns innan apple

att det inte fanns någon mp3spelare bärbar före appel

Undra vem som tar andras ideer.

Snacka om noll koll och fanboy.

Permalänk
Avstängd

Microsoft har muskler och kan satsa hårt på plattan så den lär ju inte dö.

Framöver, så kan folk komma att gilla den.
Man utvecklar den i C# / .NET som är nice, tillskillnad från Android som är gamla Java 6, och iOS som är Objective-C.

Microsoft har trevligaste utvecklingsmiljön, språket och ramverket.

Företagen vill ha Windowsplattor, inte iOS och Androidplattor.
Släpper dom några bra plattor så säljer dom säkert.
På Android finns det massa skitplattor, men Nexus 7 är grym!

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en platta med Windows RT av just den anledningen att jag blev påtvingad Modern UI i Windows 8. Efter det spelar det ingen roll i vilken enhet jag ser Modern UI för att känna avsmak till produkten.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Min egna analys är att jag dödsförklarar yrket analytiker.

Men nej, de kan ha rätt de kan ha fel men oavsett vad så är detta enbart en gissningslek.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Så du menar att smarttelefonen inte fanns innan apple?

Touchtelefonen fanns innan apple?

Apples pantenterad låsskärm som de stämt samsung för inte fanns innan apple?

att datorplattan inte fanns innan apple

att det inte fanns någon mp3spelare bärbar före appel

Undra vem som tar andras ideer.

Snacka om noll koll och fanboy.

Hur du kan få det till att jag är fanboy fattar jag inte. Jag hatar apple och allt vad de står för och håller på med, men det betyder inte att jag tänker ljuga.

Jo, allt det där fanns innan apple, men deras produkt var tillräckligt revolutionerande för att skapa ett ha-begär hos miljontals människor, vilket knappast kan sägas om Microsofts Windows Phone, eller deras Surface.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag skulle aldrig köpa en platta med Windows RT av just den anledningen att jag blev påtvingad Modern UI i Windows 8. Efter det spelar det ingen roll i vilken enhet jag ser Modern UI för att känna avsmak till produkten.

Jag kan rekomendera att du testar. Modern UI är faktiskt helt OK tå touch (enligt mig i alla fall), även om Android och iOS klänns smidigare att navigera. Men på en stationär dator med mus och tangentbord tycker jag det är rena mardrömen så det kan ha varit ett misstag att försöka tröka in samma gränssnitt överallt till varje pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur du kan få det till att jag är fanboy fattar jag inte. Jag hatar apple och allt vad de står för och håller på med, men det betyder inte att jag tänker ljuga.

Jo, allt det där fanns innan apple, men deras produkt var tillräckligt revolutionerande för att skapa ett ha-begär hos miljontals människor, vilket knappast kan sägas om Microsofts Windows Phone, eller deras Surface.

Handlar väl inte om revolution utan snarare om marknadsföring. Tyvärr köper vi det som vi ser i media. Hur bra eller dåligt de än må vara så handlar de flesta varorna om ett artificiellt behov som har sitt ursprung i smart marknadsföring.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Handlar väl inte om revolution utan snarare om marknadsföring. Tyvärr köper vi det som vi ser i media. Hur bra eller dåligt de än må vara så handlar de flesta varorna om ett artificiellt behov som har sitt ursprung i smart marknadsföring.

Dock så kommer man inte långt med marknadsföring om folk inte rekomenderar produkterna när de köpt dem. Surface RT hade 60% return rate i USA, enligt flertalet källor. Det är dålig reklam får man ju säga. Däremot har mina vänner som har en iPryl en tendens att höja den till skyarna. Då har man lyckats, även efter köp.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om märke hit eller dit. Jag har testat alla tre (WP, iOS, Android), och just nu tycker jag Android känns mest relevant för mina behov, men det kan ju ändras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dock så kommer man inte långt med marknadsföring om folk inte rekomenderar produkterna när de köpt dem. Surface RT hade 60% return rate i USA, enligt flertalet källor. Det är dålig reklam får man ju säga. Däremot har mina vänner som har en iPryl en tendens att höja den till skyarna. Då har man lyckats, även efter köp.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om märke hit eller dit. Jag har testat alla tre (WP, iOS, Android), och just nu tycker jag Android känns mest relevant för mina behov, men det kan ju ändras.

Om folk köper något 'dyrt' (Premium artikel/vara) så kommer de höja det till skyarna. Detta är en normal psykologisk respons som har observerats flertalet gånger inom forskning. 'Prisoner dilemma' kan du söka på om du är intresserad. Kontentan, köper du en dyr produkt så vill du inte se ut som en 'sucker' genom att artikeln inte lever upp till förväntningarna utan istället ljuger du.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Inte bra för Microsoft. Bättre för Google och Apple detta är inte oväntat enligt vad jag tycker om detta. Android är mest öppet och fungerar bra. Sen att de kan nå låga priser med Android enheter är bara en fördel för Android. Windows RT kommer nog få det svårt så Windows 8 har nog större chans att växa än det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt kunnat tänka mig en surfplatta med windows så jag får kalendern synkad med den på datorn hemma och allt sånt.

Lite apple över det hela när man tänker efter. XD

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Om folk köper något 'dyrt' (Premium artikel/vara) så kommer de höja det till skyarna. Detta är en normal psykologisk respons som har observerats flertalet gånger inom forskning. 'Prisoner dilemma' kan du söka på om du är intresserad. Kontentan, köper du en dyr produkt så vill du inte se ut som en 'sucker' genom att artikeln inte lever upp till förväntningarna utan istället ljuger du.

Ja, det stämmer kanske i viss mån, men det är ju osannorlikt att man då fortsätter köpa iphone 2,3,4,5,6,7 osv, men det gör folk. Jag har som sagt testat och fattar inte grejen. Jag tycker Android är roligast just nu.

Sedan är det inte så att Windows phone är lite efter... de är hopplöst efter. Här är statistik för de senaste 30 dagarna i Sverige, och då har vi ändå ganska högt antal Windows phone användare jämfört med hur det ser ut globalt.

http://gs.statcounter.com/?PHPSESSID=j2juf5bil673j4vrso39eiju...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det stämmer kanske i viss mån, men det är ju osannorlikt att man då fortsätter köpa iphone 2,3,4,5,6,7 osv, men det gör folk. Jag har som sagt testat och fattar inte grejen. Jag tycker Android är roligast just nu.

Sedan är det inte så att Windows phone är lite efter... de är hopplöst efter. Här är statistik för de senaste 30 dagarna i Sverige, och då har vi ändå ganska högt antal Windows phone användare jämfört med hur det ser ut globalt.

http://gs.statcounter.com/?PHPSESSID=j2juf5bil673j4vrso39eiju...

I Finland så är det snart dött lopp mellan IOS, Android och Win Phone.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Dock så kommer man inte långt med marknadsföring om folk inte rekomenderar produkterna när de köpt dem. Surface RT hade 60% return rate i USA, enligt flertalet källor. Det är dålig reklam får man ju säga. Däremot har mina vänner som har en iPryl en tendens att höja den till skyarna. Då har man lyckats, även efter köp.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om märke hit eller dit. Jag har testat alla tre (WP, iOS, Android), och just nu tycker jag Android känns mest relevant för mina behov, men det kan ju ändras.

Har läst flera kommenterar från folk som varit missnöjda med sin "Surface" då de (föga förvånande) inte förstår att "Windows RT" betyder att enheten kör en CPU-arkitektur som inte är kompatibel med alla de gamla Windows-program de kört tidigare. Förvånansvärt många verkar också vara riktigt irriterade på att Outlook saknas i Office för Windows RT, skulle personligen föredra en annan mail-klient på en platta...

Var många som varnade för just detta, Microsoft skulle aldrig ha använt namnet "Windows" i de ARM baserade plattorna för om man gjorde de så kommer "vanliga" användare inte förstå varför "Windows-program" inte går att köra på deras Windows-enhet. Var väldigt många MS-fans som bestämt hävdade att folk visst skull inse detta, dessa var endera blinda i sitt hyllande av Microsoft eller så grovt underskattade de vanliga användares förståelse för datorteknik. Nu är Surface en pekplatta, men den har trots allt ett tangentbord och även en touch-pad så att många vill använda den som en laptop i vissa lägen borde inte komma som en överraskning för någon.

Så de som hävdade att Windows RT inte bara kommer att misslyckas utan att det till och med kan ha negativ påverkan på "vanliga" Windows fick nog rätt, att folk är missnöjda på Windows RT kommer tyvärr spilla över på Windows 8 plattor då många helt enkelt inte förstår skillnaden. Windows RT är en produkt som aldrig borde ha släppts, i alla fall inte under namnet "Windows".

Själv väntar jag på att den första vettiga Win8 plattan ska släppas, d.v.s en 10" platta med Atom eller Temash som har en högupplöst skärm. Det är en produkt jag kan tänka mig betala de ~5k som dagens Windows RT / Win8 plattor kostar, men med 1366x768 skärm på 10" är produkten ointressant år 2013.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

I Finland så är det snart dött lopp mellan IOS, Android och Win Phone.

Det stämmer, men så är också Nokia finskt. Jag vet inte hur det ser ut med marknadsföring och annat där men till viss del beror det säkert på att man gärna stödjer inhemska produkter osv, samt att man säkert vill ha vad polarna har. Det är rätt häftigt hur man bara behöver hoppa till grannlandet och få en helt annan fördelning av marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har läst flera kommenterar från folk som varit missnöjda med sin "Surface" då de (föga förvånande) inte förstår att "Windows RT" betyder att enheten kör en CPU-arkitektur som inte är kompatibel med alla de gamla Windows-program de kört tidigare. Förvånansvärt många verkar också vara riktigt irriterade på att Outlook saknas i Office för Windows RT, skulle personligen föredra en annan mail-klient på en platta...

Var många som varnade för just detta, Microsoft skulle aldrig ha använt namnet "Windows" i de ARM baserade plattorna för om man gjorde de så kommer "vanliga" användare inte förstå varför "Windows-program" inte går att köra på deras Windows-enhet. Var väldigt många MS-fans som bestämt hävdade att folk visst skull inse detta, dessa var endera blinda i sitt hyllande av Microsoft eller så grovt underskattade de vanliga användares förståelse för datorteknik. Nu är Surface en pekplatta, men den har trots allt ett tangentbord och även en touch-pad så att många vill använda den som en laptop i vissa lägen borde inte komma som en överraskning för någon.

Så de som hävdade att Windows RT inte bara kommer att misslyckas utan att det till och med kan ha negativ påverkan på "vanliga" Windows fick nog rätt, att folk är missnöjda på Windows RT kommer tyvärr spilla över på Windows 8 plattor då många helt enkelt inte förstår skillnaden. Windows RT är en produkt som aldrig borde ha släppts, i alla fall inte under namnet "Windows".

Själv väntar jag på att den första vettiga Win8 plattan ska släppas, d.v.s en 10" platta med Atom eller Temash som har en högupplöst skärm. Det är en produkt jag kan tänka mig betala de ~5k som dagens Windows RT / Win8 plattor kostar, men med 1366x768 skärm på 10" är produkten ointressant år 2013.

Det kan det förståss bero på. Fördelen i så fall är väl att man faktiskt får med office, viket nog många uppskattar, men det är ju jävligt illa om folk tror att de har köpt en produkt som de inte har köpt.

http://pocketnow.com/2013/01/31/surface-rt-returns

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det stämmer kanske i viss mån, men det är ju osannorlikt att man då fortsätter köpa iphone 2,3,4,5,6,7 osv, men det gör folk. Jag har som sagt testat och fattar inte grejen. Jag tycker Android är roligast just nu.

Sedan är det inte så att Windows phone är lite efter... de är hopplöst efter. Här är statistik för de senaste 30 dagarna i Sverige, och då har vi ändå ganska högt antal Windows phone användare jämfört med hur det ser ut globalt.

http://gs.statcounter.com/?PHPSESSID=j2juf5bil673j4vrso39eiju...

Personligen så ser jag nytta med iphone, android och windows phone. De har i min mening olika målgrupper som kommer utkristaliseras om man låter eco-systemet forsätta. iPhone är ett premium märke och det får man inte underskatta som dragningskraft. Samma sak med Ferrari/Jaguar. Bilarna är inte bättre men de ger en form av 'lyx-status' vilket många känner är attraktivt. Detta är också anledningen varför Apple inte kommer försöka slåss mot android i låg/mellan segmentet, då det eventuellt kan resultera i en törn mot deras image/brand.

Lite ironiskt och på skämt kan jag säga: När jag går till jobbet använder jag iphone, när jag sitter hemma android och när jag träffar mina hipster vänner windows phone... Var sak har sin tid...

Du påvisar att vi har mer ios än snittet, men hur ligger vi till med windows phone (Lumia)? Skulle vara för mig förvånande ifall inte windows phone klarar sig bättre på Svenska marknaden än den Globala, just på grund av att våran disposibla inkomst samt vikt av status pushar oss till större grad mot premium märken än andra länder.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Entusiast

Android är minst lika premium som iPhone iom PadFone Infinity och HTC One.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Köpte en iPad, senaste. SJUUUUUUKT vad låst den är. Går inte göra ett skit om man inte vill punga ut med pengar.
Blir android i framtiden.

TUUUUUUUUUUR att det finns något som heter jailbreak då

Kan iof kännas lite "tråkigt" att behöva jailbreaka den. Jag körde jailbreak i början men nu kör jag "rent" iOS och jag klarar mig på mina appar. Jag känner mig inte låst.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Nexus 7 och Nexus 10 är nog anledningen till att android har förbättrats så mycket. När det kommer till telefoner så är allt jag kan säga HTC One... Samsung S4 ser också ut att bli bra.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Själv funderar jag på att köpa en Surface pro med win 8 för ha den till webbprogrammering,photoshop,spel om det går,filmer och serier samt att jag sparar massa projekt etc på usb minnen.

Har dock inte slagit till än men funderar på att kanske använda mig av ebay och köpa en keyboard touchcover i Sverige så jag får å,ä,ö

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"