Nvidia: "Playstation 4 är inte värd kostnaden"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Playstation 4 är inte värd kostnaden"

Grafikjätten Nvidia hävdar att det är ett aktivt beslut att inte leverera komponenter till nästa generations spelkonsoler. Anledningen är bättre lönsamhet inom andra områden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ursäkter för att de förlorade emot AMD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

finns väl inget företag som vill förlora en affär av denna storleken.. låter mer som en dålig undanflykt.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

De är sura för att AMD fick kakan

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Bara skitsnack!

Permalänk

Kan ju vara på så vis att det inte vore lönsamt om man bjöd under AMD. (Som i sin tur kanske en smula desperat tog sig an affären)

Återstår att se vid kommande bokslut vem som gjorde rätt.

Permalänk
Skäggig legend

Och hur var det där med physx? Klart som korvspad att de är deppiga för det, men annars finns ju alltid Tegera som vi alla älskar - hmmm..

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Men snälla lilla. Menar ni allvar när ni känner ett behov av att förklara er?
Är det så så måste det vara att ni helt enkelt missade tåget denna gången.

Vad jag sett så är det ingen som frågar var Nvidia är och varför dom inte gjort något till någon av dom nya konsolerna.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Dom är lite avis helt enkelt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Vi vet vad detta innebär ...:)

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Raymond:

finns väl inget företag som vill förlora en affär av denna storleken.. låter mer som en dålig undanflykt.

En affär av den storleken skulle kunna driva ett företag i konkurs, om det inte finns ekonomi i upplägget.

Visa signatur

NES.

Permalänk

Undanflykter

Nvidias tillverkning av grafikkretsar är antagligen dyrare att tillverka(pga utvcklingskostander m.m *spekulation*) Medan AMD har en en komplet lösning, som är billigare att tillverka och där med att utvecklingen inte kostat lika mycket. slut på spekulationer för min del

Kan ju vara så att ifall Nvida lagt 60kr på utveckling och tillverkling och Sony/Microsoft vill betala 100kr så tjänar nvidia bara 40(eller 30 för att ligga under AMD)

Medan AMD kanske bara lagt 40Kr och då tjänar mer på affären?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att detta betyder att AMD (äntligen) kan dra in lite stålar som de kan spendera på forskning och utveckling istället för att gå i förlust ännu ett år och tappa fler marknadsandelar till Intel/nVidia

//Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

En affär av den storleken skulle kunna driva ett företag i konkurs, om det inte finns ekonomi i upplägget.

Hur kommer det sig då att AMD vågar köra? nVidia har väl större ekonomi än AMD? Finns givetvis pengar att hämta annars hade inget företag gått vidare i en sån här affär.

Någon form av upphandling är gjord, AMD la ett lägre anbud. Men fortfarande så man går med vinst, nVidia la ett högre anbud och blev nobbade. Simple as that!

Jag håller med om att detta uttalande från nVidia är närmast pinsamt lågt...

Permalänk
Entusiast

Är det här en sandlåda eller ett diskussionsforum?
Alla bara skriker "HAHAHAHA SÅ AVIS PÅ AMD LOLLLLLL" men det är ju lite mer avancerat än så att driva företag...Vem vet, om AMD har otur så kanske detta bli negativt istället för positivt, Nvidia ligger ju ändå i överkant så jag antar att dom inte har lust att "gambla".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är det här en sandlåda eller ett diskussionsforum?
Alla bara skriker "HAHAHAHA SÅ AVIS PÅ AMD LOLLLLLL" men det är ju lite mer avancerat än så att driva företag...Vem vet, om AMD har otur så kanske detta bli negativt istället för positivt, Nvidia ligger ju ändå i överkant så jag antar att dom inte har lust att "gambla".

Sandlåda tydligen, för vad har ditt inlägg med nyheten att göra? På vad sett ligger nVidia i "överkant"? Tydligen inte eftersom de förlorade upphandlingen, inte bara till en, inte bara till två utan till samtliga tre stora tillverkare.

Varför skulle nVidia, som ett så genom gnidet företag låta en så här stor affär passera? I överkant

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Falcon:

Sandlåda tydligen, för vad har ditt inlägg med nyheten att göra? På vad sett ligger nVidia i "överkant"? Tydligen inte eftersom de förlorade upphandlingen, inte bara till en, inte bara till två utan till samtliga tre stora tillverkare.

Varför skulle nVidia, som ett så genom gnidet företag låta en så här stor affär passera? I överkant

Jämfört med AMD är dom i överkant-Ja

Citat ur artikeln: "AMD sålde tidigare i veckan av högkvarteret i Austin, Texas för 164 miljoner dollar. Anledningen till försäljningen är att frigöra kapital efter en rad förlusttyngda kvartal, i den senaste kvartalsrapporten minus 131 miljoner dollar. Samtidigt räknade Nvidia in en vinst på 174 miljoner dollar."

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Ingen konsoll är värt kostnaden i början..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Rätt val av nvidia. Tror man inte man gör en bra vinst, financiellt eller på annt sätt, så bör man inte spela. Hurvida AMD har råd att välja om man ska eller inte ska spela samma spel, det vettifasen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Hur kommer det sig då att AMD vågar köra? nVidia har väl större ekonomi än AMD? Finns givetvis pengar att hämta annars hade inget företag gått vidare i en sån här affär.

Någon form av upphandling är gjord, AMD la ett lägre anbud. Men fortfarande så man går med vinst, nVidia la ett högre anbud och blev nobbade. Simple as that!

Jag håller med om att detta uttalande från nVidia är närmast pinsamt lågt...

Vad är det som säger att nVIDIA la ett anbud över huvud taget?! Att AMD "vågar" köra kan lika gärna bero på att de gör en chansning och de har inget att förlora på det, de har ju inte gått med vinst i vilket fall (som du kunde läsa av siffrorna i artikeln)

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur kommer det sig då att AMD vågar köra? nVidia har väl större ekonomi än AMD? Finns givetvis pengar att hämta annars hade inget företag gått vidare i en sån här affär.

Någon form av upphandling är gjord, AMD la ett lägre anbud. Men fortfarande så man går med vinst, nVidia la ett högre anbud och blev nobbade. Simple as that!

Jag håller med om att detta uttalande från nVidia är närmast pinsamt lågt...

Läste du inte vad som faktiskt stod i artikeln eller? Det står att de valde att passa denna för att det inte finns tillräckligt men lönsamhet för att de ska skippa något annat för det.

Jag citerar från artikeln: "If we say, did a console, what other piece of our business would we put on hold to chase after that? In the end, you only have so many engineers and so much capability.

Han har en poäng i det. Nvidia har just nu en hel del produkter som de håller på att lansera. Visst, en sån här affär kanske du inte går minus på men du kanske inte heller får in den mängden stålar som du vill få in, varför offra något annat för det då?

Jag tror att driva ett företag och dess ekonomi är lite mer än "haha Nvidia är avundsjuka på AMD för att de vill tillverka kretsar billigare än dem".

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Är väl ganska troligt att AMD hade möjlighet att bjuda under tack vare att de har en komplett lösning med CPU + GPU att erbjuda, vilket inte nVidia har om man vill köra x86. Det kan jag tänka mig att man ville pga högre prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jämfört med AMD är dom i överkant-Ja

Citat ur artikeln: "AMD sålde tidigare i veckan av högkvarteret i Austin, Texas för 164 miljoner dollar. Anledningen till försäljningen är att frigöra kapital efter en rad förlusttyngda kvartal, i den senaste kvartalsrapporten minus 131 miljoner dollar. Samtidigt räknade Nvidia in en vinst på 174 miljoner dollar."

Som jag redan har skrivit! nVidia har givetvis mer kosing att röra sig med. AMD har haft ett par rejält tuffa år. Så är det endast rena bankmedel som ni diskuterar så är nVidia i överkant. Jag trodde dock att tråden handlade om lite mer tekniska bitar, men som sagt, sandlåda var det ja.

Permalänk
Medlem

Nvidia vill helt enkelt inte chansa eftersom de antagligen tjänat väldigt dåligt på den GPU'n som sitter i ps3an idag..

de vill väl lägga sina pengar på project shield, grid och tegra samt maxwell / kepler refresh?

AMD går dåligt och de måste ta alla chanser de kan få och de har säkert fått ner priset rejält med tillverkningen för ps4 eftersom de både gör cpu/gpu därav kunde inte nvidia matcha det på ett ekonomiskt hållbart sätt, de har garanterat inget med att de har "förlorat" utan mer att de inte vill gå till förlust för varje gpu de tillverkar..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur kommer det sig då att AMD vågar köra? nVidia har väl större ekonomi än AMD? Finns givetvis pengar att hämta annars hade inget företag gått vidare i en sån här affär.

Någon form av upphandling är gjord, AMD la ett lägre anbud. Men fortfarande så man går med vinst, nVidia la ett högre anbud och blev nobbade. Simple as that!

Jag håller med om att detta uttalande från nVidia är närmast pinsamt lågt...

Du har lite dålig koll på hur företagande fungerar. Det händer rätt ofta att företag går in i dåliga avtal. Självklart inte medveten utan pga att de tex har gjort en bristfällig kalkyl. Nvidia har kanske gjort en bättre kalkyl och ser att lönsamheten kanske inte finns eller är farligt låg. Det är viktigt att komma ihåg att det bara är vanliga människor som arbetar för företag och människor gör ofta fel.

Summa sumarum så kan det vara så att Nvidia faktiskt var väldigt smarta. Framtiden får utvisa vilket företag som valde rätt väg. Det är iaf inte direkt ovanligt att företag gör förlustaffärer. Jag vet då jag jobbar i en bransch med dåliga marginaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Tvivlar inte på att Nvidia ser en bättre lönsamhet i sina egna investerade prylar, som de kan ta ut licensavgifter på osv. Hur mycket skulle de tjäna per enhet liksom? Inte tillräckligt för att vara värt att dela fokus från andra delar i verksamheten förmodligen.

AMD däremot är förmodligen i mer behov att "redeema" sitt namn och ser det som en möjlighet att komma ikapp och anser det vara värt risken.

Eller så var det ett pinsamt nederlag i upphandlingen som försöker mörkas...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ak-47:

Ingen konsoll är värt kostnaden i början..

Beror väl på vem man frågar. Företaget som har sin företagslogga på utsidan av konsolen (som sony eller microsoft) gör kanske inga pengar i början på hårdvaran, men komponentleverantörerna ser säkerligen till att inte gå med förlust på varje del som ingår i konsolen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Falcon:

Som jag redan har skrivit! nVidia har givetvis mer kosing att röra sig med. AMD har haft ett par rejält tuffa år. Så är det endast rena bankmedel som ni diskuterar så är nVidia i överkant. Jag trodde dock att tråden handlade om lite mer tekniska bitar, men som sagt, sandlåda var det ja.

Det jag menar med inlägg #1 är att Nvidia har mer pengar att röra sig med och är därmed i "överkant" ekonomiskt och väljer kanske därför att inte satsa på konsoller för att det är som att "gambla" i onödan för dom.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Snusfri

Detta visar åter igen varför AMD går minus konstant och säljer av del efter del samt lägger ner stora delar.
De har ingen som helst ekonomisk koll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro