Permalänk
Medlem

Vilken högskola?

Hej! Ska söka högskola nu och vill ha lite mer koll på vad som är bra och inte

Den skola jag är mest intresserad utav är Linneuniversitetet i Växjö. Är det en bra skola och hur är studentlivet där? Så det inte är helt dött liksom.

Andra jag har kollat på är Linköping, Trollhättan och Karlstad. Kom gärna med förslag och berätta lite hur det har varit på de ställena ni har pluggat på, och hur livet var för er under tiden ni pluggade

Permalänk
Medlem

Jag pluggar själv i Linköping och är riktigt nöjd! Nu har jag inte pluggar på någon annan högskola men jag är säker på att Linköpings tekniska högskola räknas som en av Sveriges bästa högskolor.

Permalänk
Medlem

Har pluggat lite här och där, men istället för att gå in på specifika saker föreslår jag följande:

1. Vad vill du plugga? Plocka ur de städer där programmet finns.
2. Vilka av städerna är det lättast att få boende i / lättast att få önskvärt boende.
3. Vilken av dem är roligast.

Pluggar du i en större stad så finns det säker ett bra uteliv men antagligen så är studentlivet en nisch eftersom staden erbjuder de faciliteter som eftersöks av studenter. Vill man leva riktigt studentliv så är det antingen en stad med traditioner eller en mindre stad med aktiv kårförening.

(Kvalitets variationen, dvs mervärdet av vissa högskolor gentemot andra varierar mellan utbildningarna inte högskolorna som helhet. Kan vara värt att tänka på.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort ett inlägg som bara nämnde en stad men aldrig argumenterade för varför. Det är lite poängen med tråden, Nuck vill ha ordentliga tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuck:

Hej! Ska söka högskola nu och vill ha lite mer koll på vad som är bra och inte

Den skola jag är mest intresserad utav är Linneuniversitetet i Växjö. Är det en bra skola och hur är studentlivet där? Så det inte är helt dött liksom.

Andra jag har kollat på är Linköping, Trollhättan och Karlstad. Kom gärna med förslag och berätta lite hur det har varit på de ställena ni har pluggat på, och hur livet var för er under tiden ni pluggade

Kan hända att jag är blind, men jag ser inte vad du har tänkt att läsa. Vilken utbildning eller vilket område, väldigt viktig faktor i sammanhanget.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuck:

Hej! Ska söka högskola nu och vill ha lite mer koll på vad som är bra och inte

Den skola jag är mest intresserad utav är Linneuniversitetet i Växjö. Är det en bra skola och hur är studentlivet där? Så det inte är helt dött liksom.

Andra jag har kollat på är Linköping, Trollhättan och Karlstad. Kom gärna med förslag och berätta lite hur det har varit på de ställena ni har pluggat på, och hur livet var för er under tiden ni pluggade

Bland dessa du nämner skulle jag utan tvekan säga att Linköping är det bästa valet när det gäller kvalite'n på utbildningen och också för att det är ett relativt stort universitet och antagligen betydligt bättre studentliv än i de mindre städerna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du ska läsa och vad du tycker är viktigt. Bäst studentliv sägs väl vara Lund eller Uppsala, där jag som lundastudent självklart måste säga Lund
Efter de klassiska universitetsstäderna så ligger även Linköping bra till, Stockholm och Göteborg är ju stora städer så där händer det mycket också.

Rent studiemässigt sätt är det svårare att säga vad som är bäst, olika lärosäten är bra på olika saker, däremot skulle jag rekommendera en större skola då jag efter att ha testat en kurs på gotland starkt ifrågasätter hur en del skolor har rätt att examinera.

Till sist kan du kika på exempelvis urank.se för att se lite olika rangordningar på skolor, det är dock lite oklart om hur mycket det säger om skolan då det mäts på många olika parametrar, en del intressantare än andra

Permalänk
Medlem

Ställ dem här frågorna för dig själv så kommer det lösa sig.

1: Vad vill du studera
2: Var i Sverige vill du studera
3: Högskola eller Universitet
4: Boende på den skola du väljer
5: Nöjen
6: Närhet till transport och affärer
7: Framtidsförutsättningar
8: Examinationsrättigheter
9: Kamrater/vänner

Resten är upp till dig själv att välja rätt. Hittar du något av intresse så kan man alltid testa ifall det passar. Läsa någon kurs. Eftersom när man väl har läst en kurs på skolan så inser man snabbt vad man vill göra och inte göra.

Permalänk
Medlem

vad du vill plugga är ju direkt relevant.

själv pluggar jag i Västerås. Årets studentstad 2012 (tillsammans med Eskilstuna). Barnsligt enkelt att få boende. Hög andel av studenter får jobb efter plugg (över snittet). Mitt i Sverige, så nära till allt. billiga bussar till Stockholm exempelvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

vad du vill plugga är ju direkt relevant.

själv pluggar jag i Västerås. Årets studentstad 2012 (tillsammans med Eskilstuna). Barnsligt enkelt att få boende. Hög andel av studenter får jobb efter plugg (över snittet). Mitt i Sverige, så nära till allt. billiga bussar till Stockholm exempelvis

Du har en poäng att vad du vill plugga är relevant. Men, som med alla andra länder i världen finns det Kalle Anka universitet även i Sverige.

Överhuvudtaget ska du enligt mig hålla dig borta från nygrundade universitet i klassiska arbetarklasshålor. Det brukar sällan vara en bra kombination för den akademiska nivån. Några undantag kanske finns. Därmed säger jag att du bör hålla dig till de lärosäten som traditionellt har varit bra.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuck:

Hej! Ska söka högskola nu och vill ha lite mer koll på vad som är bra och inte

Den skola jag är mest intresserad utav är Linneuniversitetet i Växjö. Är det en bra skola och hur är studentlivet där? Så det inte är helt dött liksom.

Andra jag har kollat på är Linköping, Trollhättan och Karlstad. Kom gärna med förslag och berätta lite hur det har varit på de ställena ni har pluggat på, och hur livet var för er under tiden ni pluggade

Jag har studera både i Växjö och Linköping, att Linköping är klart mycket bättre bland annat eftersom de ha mer forskning, vilket ger mer kompetens. Linköping är betydligt större och har fler lärare, i Växjö hade jag ~3 lärare till programkurserna. Student livet har jag inte varit så involverad i, men det jag märkte var det var mycket mer organiserade aktiviteter i Linköping.

Trollhättan och Karlstad är riktigt små, vilket begränsar både studiekvalité och studentliv.

Sedan som tidigare nämnts i tråden så är vilken utbildning viktigt att ta hänsyn till också då vissa högskolor/universitet är olika starka på olika utbildningar

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Saken är den att jag inte riktigt kan bestämma mig för vad jag vill läsa, men det lutar mot industriell ekonomi..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuck:

Tack för svaren! Saken är den att jag inte riktigt kan bestämma mig för vad jag vill läsa, men det lutar mot industriell ekonomi..

Ok det är alltså en tvärvetenskaplig utbildning. Vilken del är det du är mest intresserad av? Den ekonomiska biten eller den vetenskapliga biten?
Är du osäker så sök till grundkursen i ekonomi, du kommer att kunna tillgodoräkna dig redan avklarade kurser om de överrensstämmer. Således kan du tex läsa Företagsekonomi första terminen, matematik andra terminen. Sen söker du till programmet den tredje terminen och fyller luckorna med andra intressanta kurser, programmering, Sociologi kan vara bra om du vill bli chef osv.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuck:

Tack för svaren! Saken är den att jag inte riktigt kan bestämma mig för vad jag vill läsa, men det lutar mot industriell ekonomi..

Är det en civilingenjörsutbildning inom Industriell Ekonomi så skulle jag rekommendera någon av "de tre stora", nämligen Chalmers, KTH eller LTH.
Dom är bäst när det kommer till civing.

Visa signatur