Gammal Macbook white 13"

Permalänk

Gammal Macbook white 13"

Hejsan sweclockare!

Jag har en Macbook white 13" (2006) som legat å skräpat eftersom hårddisken vart sönder. Jag har nu bytt ut denna till en likadan.

Nu till problemet. Eftersom jag såklart städat bort skivorna med operativet så fick jag laddat ner en lite busigt. (Version 10.4) Men när jag startar upp, har fått välja språk och den ska påbörja det hela så dyker en liten ruta upp med texten "Den här programvaran går inte att installera på den här datorn"
Har även fått låna en originalkopia med version 10.4.10 av en polare men med samma resultat.
Jag har partionerat den nya disken mm.

Vad gör jag för fel? Behöver jag en ännu äldre version?

Tusen tack för alla svar.

Mvh GonzoAlfonso.

Permalänk

Är det gråa skivor som kom med polarens Mac? I sådana fall är de specifika för den modellen han har. Du kan kontakta Apple’s support och köpa en Snow Leopard (10.6) skiva (kostar väll strax under 200 kr) har jag för mig. I annat fall kan du ta dig till närmsta Apple-återförsäljare och köpa en skiva, se https://locate.apple.com/se/sv/sales/?a=Falkenberg&pt=4&x=17&... .

Har du någon kompis som köpt 10.6 eller 10.5 (standalone) så kan du använda en sådan skiva.

Du bör slänga in 10.5 eller 10.6 på den i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Precis, man måste ha MacBook -skivorna, inte MacBook Pro -skivorna.

Permalänk

Okej. Jag får helt enkelt tacka för svar så länge och återkomma ifall det inte funkar. Tusen tack för svar iaf.

Permalänk

Det löste sig Polarn hade en Snow Leopard (stand alone) som jag fick låna vilket fixa biffen. Tack ör hjälpen rastersize och e-lite!