Geforce GTX Titan säljer bra – i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX Titan säljer bra – i Sverige

Svenska konsumenter föredrar påkostade komponenter och Geforce GTX Titan är inget undantag. Nu uppskattar återförsäljare att över 500 grafikkort sålts i Sverige.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svenskar prioriterar rätt helt enkelt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skulle ha varit 501 om man inte var så fattig!

Permalänk
Medlem

Det här borde ju basuneras ut i teknik-etern, så att tekniktillverkare ser att Sverige, det är ett land man skall skicka nya high-end tekninkprylar först av alla.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Det här borde ju basuneras ut i teknik-etern, så att tekniktillverkare ser att Sverige, det är ett land man skall skicka nya high-end tekninkprylar först av alla.

Men det gör det ju? Är ju inte så att vi får komponenter senare än andra direkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

"Finanskris, say whaat?"

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Det här borde ju basuneras ut i teknik-etern, så att tekniktillverkare ser att Sverige, det är ett land man skall skicka nya high-end tekninkprylar först av alla.

Detta händer rätt ofta, har för mig att nvidia hade 560ti 448 modellen som prioriterades till norden som exempel.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av nikwid:

Det här borde ju basuneras ut i teknik-etern, så att tekniktillverkare ser att Sverige, det är ett land man skall skicka nya high-end tekninkprylar först av alla.

Sverige, eller rättare sagt Norden, ligger redan mycket högt i kurs hos tillverkarna då vi generellt är mer insatta och spenderar mer på teknik och datorkomponenter än övriga världen Det är således inte allt för ovanligt att den nordiska marknaden prioriteras tillsammans med andra regioner när det är brist på ny hårdvara.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande det är konstigt att folk verkligen vill ge 9000 riksdaler för en GPU som är världens snabbaste singel-GPU, men tycker fortfarande inte att det lär vara värt så mycket för den prestandan. Kanske bara jag

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Jättebra nyhet denna!
Bra att tillverkarna prioriterar norden så att vi får ett allt större utbud och första parkett vid nylanseringar.

Permalänk
Medlem

Nåja, innan man säger att Norden är högintressant för stora teknikföretagen...

500 exemplar är nog inte så stor procenthalt av vad de säljer

Sverige är ett litet land även om vi intresserar oss för ny teknik.

Permalänk

Men då så, bara att gå o köpa ett eller två kort

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Koffe_93:

Tycker fortfarande det är konstigt att folk verkligen vill ge 9000 riksdaler för en GPU som är världens snabbaste singel-GPU, men tycker fortfarande inte att det lär vara värt så mycket för den prestandan. Kanske bara jag

Jag tror att en stor andel av de som köper Titan är företag som sysslar med rendering och utveckling av grafiska applikationer.

Permalänk
Medlem

Kan ställa mig i Titan köp skaran. Dock köpte jag det endast för att dator utvecklingen stagnerat. Gillar att uppgradera en gång per år och då fanns bara Titan som alternativ. Känns även som det kommer ta en stund innan Titan blir föråldrat. Förhoppningsvis håller det ett par år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Tycker fortfarande det är konstigt att folk verkligen vill ge 9000 riksdaler för en GPU som är världens snabbaste singel-GPU, men tycker fortfarande inte att det lär vara värt så mycket för den prestandan. Kanske bara jag

Folk lägger miljontals kronor på exklusiva bilar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Sverige, eller rättare sagt Norden, ligger redan mycket högt i kurs hos tillverkarna då vi generellt är mer insatta och spenderar mer på teknik och datorkomponenter än övriga världen Det är således inte allt för ovanligt att den nordiska marknaden prioriteras tillsammans med andra regioner när det är brist på ny hårdvara.

Kanske hänger ihop med vädret?

En kul nyhet förövrigt.
(Även om inte jag köper GeForce-kort längre.)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striktarn:

Jag tror att en stor andel av de som köper Titan är företag som sysslar med rendering och utveckling av grafiska applikationer.

Jag tror snarare att sådana företag köper quadro-kort.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag två stycken titan. Nu ska jag bara övertyga mig själv om att det får vänta länge med nästa uppgradering.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Det är ju för att det är så förbannat kallt här, måste värma upp huset på nåt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striktarn:

Jag tror att en stor andel av de som köper Titan är företag som sysslar med rendering och utveckling av grafiska applikationer.

Vi föredrar dock Quadro pga performance, som är bättre med quadro. Synd bara att Quadro är så himmla dyra. Har svårt att motivera nytt K5000 kort för chefen.

Permalänk
Medlem

Själva rubriken i sig fick mig först att undra om Titan enbart sålde bra och enligt förväntningarna här i Sverige och sämre i övriga världen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Striktarn:

Jag tror att en stor andel av de som köper Titan är företag som sysslar med rendering och utveckling av grafiska applikationer.

Tveksamt... Finns j mycket bättre kort för det... Men till ett högre pris förstås.. Så minde företag med en mindre ekonomi kanske..

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

4,5 miljoner kroner på såpass "onödiga" saker

rätt sjukt

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Titan per capita Det var något nytt!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

köpte precis ett till gtx 580. Titan känns riktigt ovärt.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

Har Tvelander varit på shopping spree nu igen?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag är lite fundersam, 500st räknas som bra i Sverige? Jag själv tycker det låter "ganska lågt"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Jag är lite fundersam, 500st räknas som bra i Sverige? Jag själv tycker det låter "ganska lågt"

Det är i alla fall inte många i min umgängeskrets som skulle lägga 9k+ på ett grafikkort, ett kriterium för det är att först veta vad ett grafikkort är.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

köpte precis ett till gtx 580. Titan känns riktigt ovärt.

Nu håller jag visserligen med dig, men man köper inte ett titan för att det är prisvärt, man köper det för att det är bäst.

Permalänk
Inaktiv

Titan intressamt, men inte värt 9000.
Bättre att vänta tills prestandan känns mer behövlig.

Skickades från m.sweclockers.com