Permalänk

Har nu plockat isär den och plockat ihop den. Eftersom jag inte hade trycklyft så fick jag rensa på det sättet. Men är och skriver på den stationära just nu. Dock så tog jag inte bort hela moderkortet o flyttade på det jag bara tog bort alla skruvar o lyfte på det och lite andra saker. Var ganska rädd att jag skulle glömma bort vilka sladdar som gick vart så jag lät vissa sitta ihop som jag inte kände till.
Aja tack för hjälpen. Ska skaffa trycklyft snart då också kan ju va bra o ha om den börjar damma igen.

Permalänk
Skrivet av lucke100718:

Har nu plockat isär den och plockat ihop den. Eftersom jag inte hade trycklyft så fick jag rensa på det sättet. Men är och skriver på den stationära just nu. Dock så tog jag inte bort hela moderkortet o flyttade på det jag bara tog bort alla skruvar o lyfte på det och lite andra saker. Var ganska rädd att jag skulle glömma bort vilka sladdar som gick vart så jag lät vissa sitta ihop som jag inte kände till.
Aja tack för hjälpen. Ska skaffa trycklyft snart då också kan ju va bra o ha om den börjar damma igen.

Nice att allt funkar igen då GJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Elementet är kopplat till jordskenan, det jag menade var att han kan ta i elementet för att ladda ur den statiska elektriciteten och sita still så att det inte alstras mer under arbetetsgång.

ja, potentialen mot husets jord kan vara utjämnat, men inte mot komponenterna i datorn, vilket ju är syftet med t.ex. ESD skydd(armband)
men detta verkar vara en hopplös diskussion här inne, det finns två läger, dom som fattar innebörden av potentialskillnad och dom som inte gör det.
Dom som fattar använder esd skydd, eller inte, fast då är dom medvetna om risken.
Sedan är det dom andra som kletar på element etc och petar på utan en aning om att det är potentiellt förödande för komponenterna.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jag tog också i chassit lite innan ;p vet inte riktigt om det skulle hjälpa men det funkar bra nu iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

ja, potentialen mot husets jord kan vara utjämnat, men inte mot komponenterna i datorn, vilket ju är syftet med t.ex. ESD skydd(armband)
men detta verkar vara en hopplös diskussion här inne, det finns två läger, dom som fattar innebörden av potentialskillnad och dom som inte gör det.
Dom som fattar använder esd skydd, eller inte, fast då är dom medvetna om risken.
Sedan är det dom andra som kletar på element etc och petar på utan en aning om att det är potentiellt förödande för komponenterna.

Hittade ett inlägg från en annan tråd som klargör saker och ting.

"Det enda viktiga är att du och komponenterna du jobbar med har samma potential. Sen kan du och komponenterna vara laddade till 2000 volt. Har ingen betydelse.
Att du petar på ett vattenelement ger dig samma potential som vattenelementet. Om du med säkerhet kan säga att elementet har samma potential som komponenterna du strax skall röra vid, så är det bra, annars verkningslöst."

Så det jag skrev innan kan man glömma.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Skrivet av thexps:

Varför ska du plocka isär den?
Folk måste lära sig att ge lite mer information.

Spelar väl inte så stor roll varför han vill ta isär den...

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Skrivet av David_Doomsday:

Spelar väl inte så stor roll varför han vill ta isär den...

Precis. Hoppades faktiskt att ingen skulle fråga detta.

Permalänk
Skrivet av lucke100718:

Vet ju knappt vad kylpasta är för nåt. Hade bara tänkt o göra typ som karate kid "Gör om gör rätt" Fast typ att jag ska plocka isär plocka ihop.

vax on, vax off.

Om du inte har temperaturer över 65c-70c med stock kylaren under load så behöver du inte ta bort kylaren.

Men om du ska göra det borde du låta en person göra det åt dig.
Men som sagt, om 11-12 åriga jag kunde så kan du med, bara du är försiktig.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Jo, man har en stor kompressor i garage som driver allehanda verktyg.. Har inte så stor koll på dessa stora, men de mindre som man har som privatperson o som går att köpa på t ex biltema kan ha olja i luften som sprutas ut - inte att rekommendera i datorn.

Tänk även på att inte blåsa så att fläktarna snurrar fortare än va dom är gjorda för.. Då kan dom pajja..

Akta dej även för att damsuga inne i datorn.

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

verkstads kompressorerna tillsätter ofta olja i luften just efter den gått ur kompressorn innan den ska in i resten av systemet, sen finns det de som inte gör det och det finns de som har filter för att rensa ut olja/vatten/damm också. de senare används mer till lackering och liknande där det är viktigt att inte få skit i färgen

Visa signatur

[HTPC AMD RYZEN 2200G, ROG Strix x470-I, 2x8GB Vengence 3000MHz, intel 525 240GB. Chassi Fractal Node202/]
[SPEL Intel 3570K @4,35GHz, Gigabyte Z77X, 2x8GB Vengence 1600MHz, GTX 1070 8GB. Chassi Fractal Define R4/]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henirik:

verkstads kompressorerna tillsätter ofta olja i luften just efter den gått ur kompressorn innan den ska in i resten av systemet, sen finns det de som inte gör det och det finns de som har filter för att rensa ut olja/vatten/damm också. de senare används mer till lackering och liknande där det är viktigt att inte få skit i färgen

Bra, tack för förtydligandet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Jo, man har en stor kompressor i garage som driver allehanda verktyg.. Har inte så stor koll på dessa stora, men de mindre som man har som privatperson o som går att köpa på t ex biltema kan ha olja i luften som sprutas ut - inte att rekommendera i datorn.

Tänk även på att inte blåsa så att fläktarna snurrar fortare än va dom är gjorda för.. Då kan dom pajja..

Akta dej även för att damsuga inne i datorn.

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, är det skadligt att använda dammsugare, varför det?:O Kan ju säga att det är inte bara en gång jag vart och dammsugit i datorn:(

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Varför köra dammsugare när man kan köra riktigt farligt?

Extreme computer-cleaning kallar jag det. (patent pending)

Permalänk
Skrivet av JonteMC:

Hmm, är det skadligt att använda dammsugare, varför det?:O Kan ju säga att det är inte bara en gång jag vart och dammsugit i datorn:(

när man använder damsugare suger man in luft, när luften träffar plasten/metallen i slangen skapas en laddning eftersom laddningen då blir annorlunda än vad datorn är finns risk att du får en urladdning till moderkortet, tryckluft däremot skapar ingen statisk-laddning.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Bra, tack för förtydligandet..

Skickades från m.sweclockers.com

(^=^)

tänkte nästan att jag skulle få det svaret..

Visa signatur

[HTPC AMD RYZEN 2200G, ROG Strix x470-I, 2x8GB Vengence 3000MHz, intel 525 240GB. Chassi Fractal Node202/]
[SPEL Intel 3570K @4,35GHz, Gigabyte Z77X, 2x8GB Vengence 1600MHz, GTX 1070 8GB. Chassi Fractal Define R4/]

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Eller stoppa fingret i elutaget de koppar kontakterna som du ser på sidan i kontakten är jordningen och man kan inte få en kyss av ett vägguttag om man inte stoppar något spetsigt in i en av de två hålen.

Aja baja, så får man inte göra. Grejen med ESD-armband är att man ska koppla dem till chassit för att då jämna ut spänningsskillnaden mellan dig själv och datorn. Tar du i ett element eller i jorden i ett vägguttag så får du inte samma laddning som chassit, och det är just olika laddningar som orsakar ESD-skador.

För att även om du har, säg 50v, spänning i dig, så kan datorn fortfarande ha en potential på 150v, och det är då det kan smälla om man tar i komponenter.
Strömstyrkan(A) har nästan inget med förstörelse av komponenter att göra, det är i stort sett bara spänningen som spelar in.

Det absolut bästa är att ha en ESD-matta under datorn samt två ESD-armband kopplat till den, och mattan i sin tur till chassit.

Visa signatur

Insert funny joke here