Permalänk

Plocka isär dator?

allu. Jag undrar om någon vet en tutorial eller något eller ifall någon kan hjälpa mig på skype att plocka isär min dator.

Jag hade tänkt o plocka isär allting.

Tar det lång tid att sätta dit allting också?

Permalänk

Vad är det för dator? Om det är en OEM tillverkare så kan de vara speciellt uppbyggda. Annars är det bara att börja i en ände, jag brukar göra följande.

1. Dra ut alla kablar
2. Plocka ut hårddiskar och DVD-läsare
3. Plocka bort grafikkort och andra tilläggs-kort om så finns.
4. Plocka bort Nätaggregatet
5. Plocka bort moderkortet
DONE!

Varför ska du skruva isär den och bygga ihop den?
Du bör tänka på ESD (statisk elektricitet)!
Det går snabbt och bygga ihop! Som nybörjare 1h.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

finns ju massa tuts på youtube om hur man sätter ihop datorer eventuellt tar isär om man gör tvärtemot det han/hon visar på sin tut.

Permalänk
Medlem

Är du osäker på hur det ska sitta ihop så ta kort på allting innan!

Ett ESD-armband är bra att ha, man kan chansa och köra utan, men det KAN gå sönder komponenter om man inte använder det. (Ge mig ingen shitstorm nu, jag brukar också köra utan, men det är brutalt onödigt den dagen någonting pajjar)

Var också noga med att få moderkortets distanser (de små kopparpinnarna mellan moderkortet och chassit) att sitta rätt när du monterar tillbaka delarna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av lucke100718:

allu. Jag undrar om någon vet en tutorial eller något eller ifall någon kan hjälpa mig på skype att plocka isär min dator.

Jag hade tänkt o plocka isär allting.

Tar det lång tid att sätta dit allting också?

ja antar att du syftar på en bärbar dator ? om du inte skriver vilken det är hur hade du tänkt få hjälp ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag hade tänkt min stationär som jag köpte från greattech. Grejen är att jag inte vet exakt hur jag ska ta bort allt hur jag ska ta bort dvd läsarn osv. Och vettefan vart alla sladdar går heller. Och Statisk elektricitet? Kan man klara sig utan?

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...

Om du läser igenom denna så tror jag du kommer ha en bra idé om hur din dator ser och funkar innanför chassit

Lycka till!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Jag hade tänkt min stationär som jag köpte från greattech. Grejen är att jag inte vet exakt hur jag ska ta bort allt hur jag ska ta bort dvd läsarn osv. Och vettefan vart alla sladdar går heller. Och Statisk elektricitet? Kan man klara sig utan?

Varför ska du plocka isär den?
Folk måste lära sig att ge lite mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

allu. Jag undrar om någon vet en tutorial eller något eller ifall någon kan hjälpa mig på skype att plocka isär min dator.

Jag hade tänkt o plocka isär allting.

Tar det lång tid att sätta dit allting också?

Vad är fel på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Ta reda på mer information innan du plockar isär datorn så du vet vad du ger dig in på. Sitter du still och har ett element att ta i så gör det före du börjar då behöver du inte oroa dig för ESD-skador.

Som GraveFrog skrev tidigare, ett bra tips är att ta kort så du har något att gå tillbaka till om du blir osäker. Läs annars moderkorts manualen, där står det vart kablarna ska gå.

Och när du ändå ska riva i burken, tänk på kabeldragningen. Det ger bättre luftflöde i burken samt att det ser rent och snyggt ut

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Ta reda på mer information innan du plockar isär datorn så du vet vad du ger dig in på. Sitter du still och har ett element att ta i så gör det före du börjar då behöver du inte oroa dig för ESD-skador.

Som GraveFrog skrev tidigare, ett bra tips är att ta kort så du har något att gå tillbaka till om du blir osäker. Läs annars moderkorts manualen, där står det vart kablarna ska gå.

Och när du ändå ska riva i burken, tänk på kabeldragningen. Det ger bättre luftflöde i burken samt att det ser rent och snyggt ut

Element.. Flaaaame!
Nej men ärligt, d funkar inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Hade tänkt o damma lite. Göra rent som sagt. Det har fastnat massa skit runt om också. Tror också att allt inte är inkopplat. Och Extremaz läste det där förut o det hjälpte ingenting. Aja. Och Vilken moderkorts manual? Och vad menar du med "Sitter du still och har ett element att ta i så gör det före du börjar då behöver du inte oroa dig för ESD-skador." Jag hade tänkt o städa hela mitt rum o göra rent allting såvida. Mitt chassi är det också lite fel på eller som sagt helt cp. När jag skulle öppna sidan av datorn första gången så satt fläkten fast i sidan så jag var tvungen o skruva bort det som satt fast på insidan så jag var tvungen att tejpa fast den. Aja.

Permalänk
Medlem

Rent spontant: Gör det inte. Men du behöver inte ta isär datorn för att damma, ta bara bort ena sidan och använd tryckluft på burk etc. Använd inte dammsugare.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Har inge tryckluft eller liknande. Har ändå lust o plocka isär den ;p Även fast det är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Hade tänkt o damma lite. Göra rent som sagt. Det har fastnat massa skit runt om också. Tror också att allt inte är inkopplat. Och Extremaz läste det där förut o det hjälpte ingenting. Aja. Och Vilken moderkorts manual? Och vad menar du med "Sitter du still och har ett element att ta i så gör det före du börjar då behöver du inte oroa dig för ESD-skador." Jag hade tänkt o städa hela mitt rum o göra rent allting såvida. Mitt chassi är det också lite fel på eller som sagt helt cp. När jag skulle öppna sidan av datorn första gången så satt fläkten fast i sidan så jag var tvungen o skruva bort det som satt fast på insidan så jag var tvungen att tejpa fast den. Aja.

Köp tryckluft på burk o blås ren i datorn, gärna utomhus
Vad är det som inte är inkopplat?
Känns onödigt att plocka ut allt om du bara ska damma.
Strunta i d där med elementet..
Låter som du gjort nå galet om du var tvungen o tejpa igen chassit.
Om ja va du skulle jag låta bli att pilla för mycke om du inte vet va du gör..
Om du ändå ska kassera datorn kan det va bra att plocka ur/ihop den, men som övning då..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Har inge tryckluft eller liknande. Har ändå lust o plocka isär den ;p Även fast det är onödigt.

Nooo
Dooont
Dooo
iiit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Inte chassit jag var tvungen o tejpa det var själva fläkten. Dom hade typ skruvat fast fläkten på nåt konstigt sätt. Iaf så måste jag väl skaffa tryckluft på burk? Tror du det finns i garage eller liknande? Känner en kille som jobbar i garage typ. Fast säkert en sån här stor .

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

Nooo
Dooont
Dooo
iiit

Skickades från m.sweclockers.com

Och måste ju endå få veta hur det ser ut o så o hur jag ska lägga in det. Bra vetskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Ta reda på mer information innan du plockar isär datorn så du vet vad du ger dig in på. Sitter du still och har ett element att ta i så gör det före du börjar då behöver du inte oroa dig för ESD-skador.

Som GraveFrog skrev tidigare, ett bra tips är att ta kort så du har något att gå tillbaka till om du blir osäker. Läs annars moderkorts manualen, där står det vart kablarna ska gå.

Och när du ändå ska riva i burken, tänk på kabeldragningen. Det ger bättre luftflöde i burken samt att det ser rent och snyggt ut

Ta reda på mer information om ESD innan du get ut helt korkade och felaktiga tips om hur man skyddar sig mot det.

OT: Använd ESD-armband kopplat till chassit innan du börjar ta i delarna!

Permalänk

Såg nyss hur mycket ESD armband kostade .. bara 30 kr typ. Men ska jag ha det runt min hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Och måste ju endå få veta hur det ser ut o så o hur jag ska lägga in det. Bra vetskap?

Ja, det är bra kunskap.. Men du kanske har nån polare som vet va han/hon gör och som kan sitta me o hålla dej i handen..
Men som sagt, bryr du dej inte om ifall den funkar efteråt, plocka ner den du..

1a ggn jag va inne o pillade i min 1a dator hade ja me en polare som jobbade med att plocka ihop datorer på helgerna (detta va ca 15år sen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Såg nyss hur mycket ESD armband kostade .. bara 30 kr typ. Men ska jag ha det runt min hand?

Runt din handled. Men med tanke på dina tidigare inlägg i tråden rekommenderar jag att du inte rör din dators innandöme alls.

Visa signatur
Permalänk

Letade runt o såg en kille som hade skrivit : "Gå inte på några mattor, skit i ESD armband, innan du börjar bygga ta i ett element eller diskhon så går elen av dig" Men jag kom på nyss också att jag har ju rört min dator flera flera gånger inuti datorn utan något armband.
Då datorn varit på mest. EDIT : P.g.a min hårdisk glappar så håller jag på o fingrar där ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Inte chassit jag var tvungen o tejpa det var själva fläkten. Dom hade typ skruvat fast fläkten på nåt konstigt sätt. Iaf så måste jag väl skaffa tryckluft på burk? Tror du det finns i garage eller liknande? Känner en kille som jobbar i garage typ. Fast säkert en sån här stor .

Jo, man har en stor kompressor i garage som driver allehanda verktyg.. Har inte så stor koll på dessa stora, men de mindre som man har som privatperson o som går att köpa på t ex biltema kan ha olja i luften som sprutas ut - inte att rekommendera i datorn.

Tänk även på att inte blåsa så att fläktarna snurrar fortare än va dom är gjorda för.. Då kan dom pajja..

Akta dej även för att damsuga inne i datorn.

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Letade runt o såg en kille som hade skrivit : "Gå inte på några mattor, skit i ESD armband, innan du börjar bygga ta i ett element eller diskhon så går elen av dig" Men jag kom på nyss också att jag har ju rört min dator flera flera gånger inuti datorn utan något armband.
Då datorn varit på mest. EDIT : P.g.a min hårdisk glappar så håller jag på o fingrar där ibland.

Låter som en begåvad man.. suck..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Själv så höll jag bara i chassit när jag satte ihop min dator. Antar att det funkade bra eftersom jag skriver här
Har aldrig haft några problem med ESD under alla dessa år.

Permalänk
Skrivet av lucke100718:

Letade runt o såg en kille som hade skrivit : "Gå inte på några mattor, skit i ESD armband, innan du börjar bygga ta i ett element eller diskhon så går elen av dig" Men jag kom på nyss också att jag har ju rört min dator flera flera gånger inuti datorn utan något armband.
Då datorn varit på mest. EDIT : P.g.a min hårdisk glappar så håller jag på o fingrar där ibland.

Eller stoppa fingret i elutaget de koppar kontakterna som du ser på sidan i kontakten är jordningen och man kan inte få en kyss av ett vägguttag om man inte stoppar något spetsigt in i en av de två hålen.

Jag bygge min första dator själv då jag var 11-12 då Voodoo 2 korten var heta.
Nu kan man inte sätta ihop en dator fel så det ska inte vara några problem.
Ska du ta bort CPU-kylaren så SKA du sätta dit ny kylpasta och det SKA rengöras med sprit eller aceton.
Samt så ska jag lära dig att INTE sprida ut kylpastan. Många har snappat upp den otroligt dumma vanan att sprida ut kylpasta.
Använd inte för mycket helller.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Låt killen öppna och ta ut, lek lite ! Det var så jag blev intresserad av datorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Ta reda på mer information om ESD innan du get ut helt korkade och felaktiga tips om hur man skyddar sig mot det.

OT: Använd ESD-armband kopplat till chassit innan du börjar ta i delarna!

Elementet är kopplat till jordskenan, det jag menade var att han kan ta i elementet för att ladda ur den statiska elektriciteten och sita still så att det inte alstras mer under arbetetsgång.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Eller stoppa fingret i elutaget de koppar kontakterna som du ser på sidan i kontakten är jordningen och man kan inte få en kyss av ett vägguttag om man inte stoppar något spetsigt in i en av de två hålen.
http://www.stockholmshem.se/Global/Boende/Boendeservice/Tillv...

Jag bygge min första dator själv då jag var 11-12 då Voodoo 2 korten var heta.
Nu kan man inte sätta ihop en dator fel så det ska inte vara några problem.
Ska du ta bort CPU-kylaren så SKA du sätta dit ny kylpasta och det SKA rengöras med sprit eller aceton.
Samt så ska jag lära dig att INTE sprida ut kylpastan. Många har snappat upp den otroligt dumma vanan att sprida ut kylpasta.
Använd inte för mycket helller.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Vet ju knappt vad kylpasta är för nåt. Hade bara tänkt o göra typ som karate kid "Gör om gör rätt" Fast typ att jag ska plocka isär plocka ihop.