Permalänk
Medlem

HTPC / Media server

Hej,

Ska bygga mig en HTPC som även ska funger som NAS och det var väldigt många år sen jag byggde en pc sist så vore mycket tacksam om någon kunde kolla igenom och säga om detta verkar vettigt.

Min tanke är att ha en HTPC i vardagsrummet så det är viktigt att den är tyst.
Huvud uppgiften är att köra en Media center client (plex eller xbmc) för att spela upp filmer över HDMI i 1080p.
Allt ska vara lagrat lokalt och vill även ha den som media server så jag kan komma åt mina filer och streama filmer både i och utanför nätverket, antagligen genom Plex.
Kommer även användas för surfning och vill gärna lämna möjlighet för spel även om detta är väldigt låg prio.
Den kommer anslutas trådlöst till min Asus RT-N65U och HTPC:n kommer sköta alla nerladdningar och säkert mycket filöverföring i nätverket så mycket viktigt att den har bra trådlöst.
Har inte bestämt mig för ifall jag ska köra Windows eller Ubuntu än men föredrar Ubuntu så viktigt att komponenterna har bra linux drivrutiner.

Har skapat en Prisjakt lista men den blev i dyraste laget så kom gärna med förslag för hur jag kan göra den billigare och självklart ifall delarna jag valt funkar.
Undrar även hur den funkar att lägga till fler diskar i efterhand i Raid 5 då jag tänkte börja med 3 diskar om det är enkelt att uppgradera annars tar jag 4 på en gång.

Mycket tacksam för alla hjälp jag kan få!

Ps. skapade en ny tråd istället då det är enklare att hålla koll på.

Edit* Uppdaterade listan

Mvh
Erik

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waker:

Hej,

Ska bygga mig en HTPC som även ska funger som NAS och det var väldigt många år sen jag byggde en pc sist så vore mycket tacksam om någon kunde kolla igenom och säga om detta verkar vettigt.

Min tanke är att ha en HTPC i vardagsrummet så det är viktigt att den är tyst.
Huvud uppgiften är att köra en Media center client (plex eller xbmc) för att spela upp filmer över HDMI i 1080p.
Allt ska vara lagrat lokalt och vill även ha den som media server så jag kan komma åt mina filer och streama filmer både i och utanför nätverket, antagligen genom Plex.
Kommer även användas för surfning och vill gärna lämna möjlighet för spel även om detta är väldigt låg prio.
Den kommer anslutas trådlöst till min Asus RT-N65U och HTPC:n kommer sköta alla nerladdningar och säkert mycket filöverföring i nätverket så mycket viktigt att den har bra trådlöst.
Har inte bestämt mig för ifall jag ska köra Windows eller Ubuntu än men föredrar Ubuntu så viktigt att komponenterna har bra linux drivrutiner.

Har skapat en Prisjakt lista men den blev i dyraste laget så kom gärna med förslag för hur jag kan göra den billigare och självklart ifall delarna jag valt funkar.

Svårt att komma undan mycket billigare än så, det du kan fundera på är ju att byta chassi till något billigare, t.ex. Node 304. Men du kanske vill ha det du valde för att det ska se snyggt ut i tv-bänken?

Annars tycker jag det ser bra ut, ska du köra XBMC i Ubuntu rekommenderar jag dock att du köper till ett billigt Nvidia grafikkort, t.ex. MSI GeForce N210-MD1GD3H/LP 1GB.

Är inte riktigt hundra på hur Intels inbyggda grafik fungerar under linux nuförtiden, men miitt tips för att det ska gå så smärtfritt som möjligt är att använda Nvidia.

Vill du ha den tyst är det också viktigt att du byter ut kylaren på CPU'n, själv har jag en Noctua NH-U9B SE2 och är grymt nöjd med den. Du bör också se över övriga fläktar i chassit och se till att dom är av god kvalité.

Värt att tänka på är att en NAS/HTPC sällan blir nämnvärt belastat och kräver därmed inte så mycket kylning. För egen del har jag enbart CPU fläkten inkopplad och då ligger processorn på ca 35 grader i idle och 45 vid full belastning. Moderkort och hårddiskar ligger också runt 40 grader hela tiden och den har stått på 24/7 i ca 3 år nu utan problem.

Sen har du heller inte lagt till något RAM minne i din lista, men det antar jag att du bara glömt.

Bara för skojs skull plockade jag ihop ett paket som jag själv skulle valt om jag skulle bygga nytt idag http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2261201&view=l

Höll på att glömma att du ville ha den trådlös också, jag har ingen egen erfarenhet men jag skulle kunna tänka mig att nåt sånt här skulle passa bra Asus EA-N66

Citat:

Undrar även hur den funkar att lägga till fler diskar i efterhand i Raid 5 då jag tänkte börja med 3 diskar om det är enkelt att uppgradera annars tar jag 4 på en gång.

Mycket tacksam för alla hjälp jag kan få!

Ps. skapade en ny tråd istället då det är enklare att hålla koll på.

Mvh
Erik

Har tyvärr ingen erfarenhet av Raid över huvudtaget, men är själv intresserad av att få svar på den frågan. Kanske nån annan här som vet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade visst misslyckats lite med länken till min lista så den uppdaterades inte.
Har gjort ganska stora förändringar så kolla gärna igenom den här och säg vad ni tycker.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2284409&view=l

Mvh
Erik

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waker:

Hade visst misslyckats lite med länken till min lista så den uppdaterades inte.
Har gjort ganska stora förändringar så kolla gärna igenom den här och säg vad ni tycker.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2284409&view=l

Mvh
Erik

Min första tanke är att det är lite overkill med en i5:a.
Min andra är att hoppas du har stor tv-bänk om du ska få plats med chassit du valt, speciellt på djupet tänker jag nu.

Sen skulle jag nog hellre ta 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB än dom du valt.

Visa signatur
Permalänk

Egen erfarenhet så funkar Intel bäst mellan de tre emellan, tycker till och med *nix drivisarna funkar bättre än Windows.

Inget behov av ett diskret kort, lägg slantarna på sata-kablar/hårddiskar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Min första tanke är att det är lite overkill med en i5:a.

Jo det stämmer nog men i5 känns framtidssäkrare, speciellt om jag någon gång får för mig att spela på burken och prisskillnaden var bara 500 kr.

Skrivet av basse1978:

Min andra är att hoppas du har stor tv-bänk om du ska få plats med chassit du valt, speciellt på djupet tänker jag nu.

Mycket bra poäng inte tänkt på hur djup den är så måste kolla. Osäker på om den kommer få tillräkligt med kylning i tv bänken i vilket fall då det kommer bli en väldigt tight fit med enda öppningen bakom. Risk att jag kommer få såga lite...

Skrivet av basse1978:

Sen skulle jag nog hellre ta 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB än dom du valt.

Synd med fler diskar då det ger mer värme högre ljud och större risk för krash men håller nog med om att den bättre specsen väger upp.
Riktigt synd att WD inte kommit ut med sin 4tb disk än.

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]