Vilken av dessa NAS:ar?

Permalänk

Vilken av dessa NAS:ar?

Har tänkt att köpa en NAS för att lagra film/bilder på. Streamar idag .mkv filmer från min PC (Ps3 media server) till PS3 över nätverket och det funkar kanon.
Dock störande att alltid ha på datorn för att se på film... Dock kommer jag väll inte undan det problemet med att köpa NAS då de inte kan (orkar) konvertera .mkv filmer så att PS3 kan spela upp dem? Men jag vill iafl ha en NAS så att jag kan köra Raid 1 så att jag har lite redundans iafl..

Vill inte lägga mer än max 3500:- och har hittat dessa baserat på omdömen etc.. Jag tror att jag klara mig med 2st 2TB diskar. Vad har ni för erfarenheter av dessa?

1: http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/synology-diskstationds212j2x2tb/177637.7103/ Synology DiskStation DS212j + 2x2TB Totalt: 3519:-

2: http://www.inet.se/produkt/4900489/buffalo-linkstation-pro-duo-4tb-nas?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt Buffalo Linkstation Pro Duo 4TB NAS (inklusive 2st 2TB) Totalt: 2290:-

3: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1016631 Netgear ReadyNAS Duo RND2000 v2 + 2st WD RED 2TB Totalt: ca 3400:-

Eller finns det bättre alternativ för mig?
Tacksam för lite synpunkter/erfarenheter

Permalänk
Medlem

Vilken som är bäst vet jag inte, men Synology ska vara mer användarvänlig. Själv har jag Netgear ReadyNAS NV+ V2 och streamar MKV-filer till iPad/iPhone/laptop utan problem.

Raid kan du mest troligt köra på alla, som har minst 2st hd-platser. Netgear har en egen Raid-funktion som heter X-raid, men är kanske bara bra om man har en NAS med 4st platser. Hur som, där du kan lägga till diskar när du vill, genom att bara stoppa in dem i NAS:en. Har du 4st diskar används en för redundans..

Vilken jag rekommenderar vet jag inte.. men Synology har fått bra kritik länge nu. Netgear känns krångligare för många, men har fått ett nytt gränssnitt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tack för svaret DaBone
Okej tror dock det är PS3 som är flaskhals för min del.. Den kan nog inte spela upp .mkv per default.. Just nu decodar jag nog filmen när jag streamar via datorn.. Tror dessa nasar inte har kraft till att göra detta själva? Japp jag har också hört gott om Synalogy.. Dock har den ju inte USB 3 men det kanske inte gör något, använder ju inte det idag så Dock undrar man ju varför Buffalo NASen är så pass mycket billigare än dom andra (mer än 1000 kr inklusive hdd).. Är det ett klipp eller bluff?
Hmm svårt det här.. Köra på en som har har goda omdömen eller chansa på en billigare som verkar vara okej rent prestanda mässigt men som inte har fått så mycket omdömen alls..

Permalänk
Medlem

Finns det någon NAS med plats för 3 diskar och stöd för raid 5 ? Känns som en ok kompromiss mellan säkerhet/tillgängligt utrymme..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Finns det någon NAS med plats för 3 diskar och stöd för raid 5 ? Känns som en ok kompromiss mellan säkerhet/tillgängligt utrymme..

nja det är vanligare med 4 diskar...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Finns det någon NAS med plats för 3 diskar och stöd för raid 5 ? Känns som en ok kompromiss mellan säkerhet/tillgängligt utrymme..

Skrivet av Mr_Lazy:

nja det är vanligare med 4 diskar...

Som Mr_Lazy säger så är det vanligaste 1, 2 eller 4 diskar. Men bara för att det finns plats för 4 diskar, behöver man inte sätta in så många. Du kan köra 1st, 2st eller 3st om du vill..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Nu har jag beställt 2st Western Digital Red WD20EFRX 2TB 64MB 3.5" SATA-3 med Sweclockers 15% rabbatkod..
Återstår bara att välja NAS också..

Permalänk
Medlem

Lazy / Bone: självklart.. skulle klämt in ett minst
Tog en timme och läste reviews osv, inga goda nyheter (enl. mig) då de som ligger bra i pris har halvtaskig prestanda
Chassiet jag har just nu är jag inte så nöjd över, gjort i för tunn plåt så mekaniska diskar lever om (kopplas endast in då den behövs i dagsläget, ovärt köp).

Slutsats: bygg egen nas på ett thin-itx kort !
Blir inte så mycket dyrare förhoppningsvis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synology i alla läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Lazy / Bone: självklart.. skulle klämt in ett minst
Tog en timme och läste reviews osv, inga goda nyheter (enl. mig) då de som ligger bra i pris har halvtaskig prestanda
Chassiet jag har just nu är jag inte så nöjd över, gjort i för tunn plåt så mekaniska diskar lever om (kopplas endast in då den behövs i dagsläget, ovärt köp).

Slutsats: bygg egen nas på ett thin-itx kort !
Blir inte så mycket dyrare förhoppningsvis

jag har två QNap:ar med lite olika diskar. Låter mycket, gör de då inte...

Allt handlar om hur mycket man vill hålla på och grejea själv. Man kan (precis som när man bygger egen dator) få en specialanpassad NAS om man bygger själv. Ska man lagra all sin datat på den gäller det att man har så pass mycket koll att man vet vad man gör.
De färdiga NASarna är bara plugga in och köra. Visst man får på gott och ont massor med funktioner man kanske inte använder.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

jag har två QNap:ar med lite olika diskar. Låter mycket, gör de då inte...

Allt handlar om hur mycket man vill hålla på och grejea själv. Man kan (precis som när man bygger egen dator) få en specialanpassad NAS om man bygger själv. Ska man lagra all sin datat på den gäller det att man har så pass mycket koll att man vet vad man gör.
De färdiga NASarna är bara plugga in och köra. Visst man får på gott och ont massor med funktioner man kanske inte använder.

QNAP TS-469L http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1352812
VS
Egenbyggt http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2286870&view=o

3 diskar "på köpet" (borträknat chassiekostnad), 8GB ram istället för 1GB, kraftfullare processor (lämnat ut förfrågan på gigabytemoderkortet med 1.5GHz processorn).
+- måste bygga eget chassie, och mecka med mjukvaran
+ får mjukvaran precis som jag vill

Tur att jag kan räkna in allt på min hobby-tid

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

QNAP TS-469L http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1352812
VS
Egenbyggt http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2286870&view=o

3 diskar "på köpet" (borträknat chassiekostnad), 8GB ram istället för 1GB, kraftfullare processor (lämnat ut förfrågan på gigabytemoderkortet med 1.5GHz processorn).
+- måste bygga eget chassie, och mecka med mjukvaran
+ får mjukvaran precis som jag vill

Tur att jag kan räkna in allt på min hobby-tid

Du har inte räknat med den ev. licenskostnader för OS (beroende på vad du ska köra)
Kraftfullare CPU kan vara = högre driftskostnad

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du har inte räknat med den ev. licenskostnader för OS (beroende på vad du ska köra)
Kraftfullare CPU kan vara = högre driftskostnad

Till ett NAS lär du inte köra Windows. FreeNAS är bra, kör det om du ska köpa burk.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat två stycken Synology-NAS:ar i veckan och jag måste säga att jag är imponerad.
Vid första anblicken av gränssnittet var jag skeptisk, det såg för flashigt ut för att vara sant. Av erfarenhet så brukar flashiga webbaserade gränssnitt fungera dåligt. Men Synology har verkligen lyckats här.
De har bra funktioner/tjänster, enkel konfiguration, gränssnittet är responsivt och bra.

De har dessutom lite olika modeller/prisklasser att välja på. de jag har installerat är DS212j+ samt DS713+. DS713+ är inte konstigt nog bättre på allt, inklusive hastigheter på filöverföringar. Men den kostar ju en hel slant mer.
Funktionsmässigt så är de väldigt snarlika.

Kortfattat så kan jag inte annat än att rekommendera Synology. Genomarbetade produkter helt enkelt!

Kan tyvärr inte svara på hur de överlever långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Bygg eget! Det är min varma rekommendation.

Det blir billigare, mycket bättre, och framförallt så är det roligare och det är inte svårt alls.

FreeNas 8 och ZFS kommer till på köpet

Ett moderkort med integrerad CPU typ Fusion med 4 SATA portar, går att få tag på för 600kr nytt. Sen om du har minne och kanske nättagg liggandes, så blir det genast mycket mer pengar till det viktiga, d v s fler hårdiskar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kör en synology ds212j sedan några månader och är grymt nöjd med den. Tyst, strömsnål och gör allt jag ber den göra utan krussiduller. Kan varmt rekommendera den.

Permalänk
Medlem

Jag har både en ReadyNAS Ultra 2, DS212J och en egen byggd NAS. Om du inte vill bygga själv vill jag verkligen rekommendera Synology! Snyggt och enkelt UI samt helt outstanding support!

Min wi-fi-dongel slutade fungera vid en uppdatering av mjukvaran och de fixade en uppdatering speciellt för mig (direkt i min enhet) i väntan på nästa release av mjukvaran, kändes verkligen som de ville hjälpa mig och lösa problemet. Bättre support på mjukvara har jag aldrig stött på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Kör en synology ds212j sedan några månader och är grymt nöjd med den. Tyst, strömsnål och gör allt jag ber den göra utan krussiduller. Kan varmt rekommendera den.

Ja visst!

Och jag har en gammal DNS-323 som jag är grymt nöjd med som är Tyst, strömsnål och gör allt jag ber den göra utan krussiduller!
Den funkar verkligen bra. Men min DNS-323 och din ds212j (eller för den delen dom allra flesta "färdigbygga fabriksNASarna" )
Kan inte mätta sig alls med en hemmabyggd NAS! Varken i pris/prestanda eller möjligheter!

Nä TS kolla du upp istället fördelarna med att sätta upp en egenbyggd NAS. Du frågar ju om det finns bättre alternativ. Och det gör det. Du kommer att bli nöjdast då. Det garanterar jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Till ett NAS lär du inte köra Windows. FreeNAS är bra, kör det om du ska köpa burk.

Varför inte?

Många kör ändå SMB/CIFS annars finns iSCSI targets både i 2008 och 2012.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Varför inte?

Många kör ändå SMB/CIFS annars finns iSCSI targets både i 2008 och 2012.

Jag håller med HerrNilsson30. FreeNAS till en NASlösning är mycket smidigare än SMB/CIFS /iSCSI. Om man ska ha det som en NAS. Speciellt för en nybörjare, men även för den erfarne.

Och det finns ju inte bara FreeNas, det finns flera "nas o s" så som ZFSguru och Nas4Free. Orkar man prova sig fram, så kommer man fram till vad som passar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag håller med HerrNilsson30. FreeNAS till en NASlösning är mycket smidigare än SMB/CIFS /iSCSI. Om man ska ha det som en NAS. Speciellt för en nybörjare, men även för den erfarne.

Och det finns ju inte bara FreeNas, det finns flera "nas o s" så som ZFSguru och Nas4Free. Orkar man prova sig fram, så kommer man fram till vad som passar.

så vilket protokoll använder du då till en windows klient om du inte använder SMB/CIFS?

Vad är lättare än att installera Windows och dela ut en mapp? Bygger man egen har man nog ganska bra koll på hur man installerar ett OS

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

så vilket protokoll använder du då till en windows klient om du inte använder SMB/CIFS?

Vad är lättare än att installera Windows och dela ut en mapp? Bygger man egen har man nog ganska bra koll på hur man installerar ett OS

Nä jag skrev rent fel, jag skyller på ren stress. Var mer inne på Windows Server 2012 & 2008 och det var det jag skulle skriva.

Men din lösning Mr Lazy, om jag har fattat det rätt.
Blir det inte mer åt SAN hållet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nä jag skrev rent fel, jag skyller på ren stress. Var mer inne på Windows Server 2012 & 2008 och det var det jag skulle skriva.

Men din lösning Mr Lazy, om jag har fattat det rätt.
Blir det inte mer åt SAN hållet.

nja om du stoppar i alla diskar i den datorn så blir det en DAS eller NAS

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mr_Lazy:

nja om du stoppar i alla diskar i den datorn så blir det en DAS eller NAS

Precis, ett SAN är några steg uppåt, används oftast med VMWare och HyperV drift (vi kör en på jobbet) - och prislappen på SAN är också väldigt mycket högre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Storage_Area_Network

Det vi pratar om här är en NAS i mer eller mindre enklare form.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Allt beror ju också på budget och vilken enkelhet man vill ha.
Att ha en "vanlig" NAS, alltså direkt från en tillverkare såsom Netgear, Synology, Buffalo osv är i min värld att föredra om man bara vill att allting skall funka.
Sure, man tappar prestanda om man inte siktar på de lite mer fina NAS'ara (alltså att 1gb LAn verkligen ger dig 100-120mb/sek överföringshastighet) - men om du jämnför med en vanlig sleten PC med ett gäng SATA portar så får du nästan ut den överföringshastigheten på diskarna.

Men, det beror ofta på att diskarna är styckvis, eller single-diskar och om man har tex 3st 3tb får 3st utdelningar.
Man får också problemet med att om ens disk kraschar - försvinner allting på den disken. (Sure man kan ha manuella/scriptade backuper, men det är sällan de efterföljs och hålls vid liv)

Skall man få lite mer säkerhet är en NAS med fler diskar alt. 2 diskar i spegling att föredra - dör en disk - finns all data kvar.

Synology har något de kallar för SHR (Synology Hybrid Raid) och detta är en mjukvarubaserad raid som låter dig stoppa in nya diskar i NAS'en vid behov - och din array utökas utan att påverka nuvarande data.
Du kan också ta bort en disk och sätta in en större och tillgodose arrayen med det nya utrymmet som den nya disken ger.
Observera dock, att detta gäller endast på 4bay enheter eller större, eftersom en SHR kräver minst 3 diskar för att fungera.

Jag kör själv med en Synology DS411j och en egenbyggd 6-bay "NAS" - alltså en vanlig pc baserad på Fusion och mITX kort och 6 diskar i single-läge.
Har allt viktigt på Synologyn och all porr på 6-bay'n

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av HerrNilsson30:

Till ett NAS lär du inte köra Windows. FreeNAS är bra, kör det om du ska köpa burk.

Skrivet av Mr_Lazy:

Varför inte?

Många kör ändå SMB/CIFS annars finns iSCSI targets både i 2008 och 2012.

Jag håller med Mr_Laxy här.
Varför inte Windows på en NAS?
Jag kör det på min NAS-burk... man kan redan interaface, hantering av diskar, utdelning, inställningar på nätverk osv osv.

Så jo, varför inte köra Windows på en NAS?
Det behöver ju inte vara 2003/2008/2012 server-versioner, även om det är "kul"...

Jag kör Windows 7 x64 på min - funkar klockrent.
Plus att TeamViewer är godis för att fjärrstyra downloads, koppla upp sig från jobbet osv osv.

Egen NAS + Windows = <3

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag håller med Mr_Laxy här.
Varför inte Windows på en NAS?
Jag kör det på min NAS-burk... man kan redan interaface, hantering av diskar, utdelning, inställningar på nätverk osv osv.

Så jo, varför inte köra Windows på en NAS?
Det behöver ju inte vara 2003/2008/2012 server-versioner, även om det är "kul"...

Jag kör Windows 7 x64 på min - funkar klockrent.
Plus att TeamViewer är godis för att fjärrstyra downloads, koppla upp sig från jobbet osv osv.

Egen NAS + Windows = <3

Alltså helt ärligt. Köra Windows på en NAS? Jag b undrar, varför?

Men ZFS systemet då? Har Windows stöd för ZFS.....

Och varför TeamViewer ? VNC är så mycket bättre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av skog1s:

Alltså helt ärligt. Köra Windows på en NAS? Jag b undrar, varför?

Men ZFS systemet då? Har Windows stöd för ZFS.....

Och varför TeamViewer ? VNC är så mycket bättre.

Jag ställer en motfråga på din enkla fråga - varför inte?
Har man licenser så spelar det väl ingen roll?

Prestanda för att driva runt det är ju knappast svårt att hitta, dagens low end som Atom och Fusion drar utan vidare runt W7 utan att ens gnugga ögonen.
Dessutom är denna hårdvara billig.

TeamViewer är mycket bättre rent prestandamässigt mot VNC, och funkar dessutom genom brandväggar utan att öppna portar.... Har du kört det någon gång?

VNC är fortfarande bra, men tekniken är äldre (men beprövad) och fungerar alltid.
Men det har också många bitar som är sämre än TV.

Så tycker jag. Jag säger inte att du behöver tycka likadant eller hålla med.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Känns som att det är Synology NAS som gäller om man ser till diskussionen. Om man inte vill bygga en egen dvs.. Bara invänta rätt pris på en Synology nas nu då Trevligt med de olika diskussionerna i tråden! Kul att höra från olika håll,..

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av wixer:

Känns som att det är Synology NAS som gäller om man ser till diskussionen. Om man inte vill bygga en egen dvs.. Bara invänta rätt pris på en Synology nas nu då Trevligt med de olika diskussionerna i tråden! Kul att höra från olika håll,..

Så är det absolut!
Jag har ev. en DS411j, 1 år gammal till salu. (4 bay)
Såg att du köpt hårddiskar, men jag kan slänga med ytterligare om du vill.

Kan det vara intressant?

Skicka PM isåfall.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •