Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Jag gick själv den långa vägen (dum som man är ibland) jag köpte lurar, på lurar, på lurar, och lite mer på lurar. Och slösade bort många tusenlappar på just lurar. Och inte att förglömma tiden det tog att plugga till sig "dom bästa lurarna"

Hade det varit idag, så hade jag börjat i rätt ände. D v s den ände där ljudet kommer ifrån.

En riktigt bra hörlursförstärkare kan få värsta skitet att låta bra

Och ett tips till er som inte vill/kan eller har råd att köpa en dyr hörlursförstärkare, har ni en förstärkare hemma som ni inte använder, ta den!! Koppla den till datorn, plugga in hörlurarna. Och genast låter det bättre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag gick själv den långa vägen (dum som man är ibland) jag köpte lurar, på lurar, på lurar, och lite mer på lurar. Och slösade bort många tusenlappar på just lurar. Och inte att förglömma tiden det tog att plugga till sig "dom bästa lurarna"

Hade det varit idag, så hade jag börjat i rätt ände. D v s den ände där ljudet kommer ifrån.

En riktigt bra hörlursförstärkare kan få värsta skitet att låta bra

Och ett tips till er som inte vill/kan eller har råd att köpa en dyr hörlursförstärkare, har ni en förstärkare hemma som ni inte använder, ta den!! Koppla den till datorn, plugga in hörlurarna. Och genast låter det bättre.

men man ska ju lära sig den långa, hårda vägen det är så man får erfarenhet. hade du börjat med dom bästa lurarna på marknaden hade du säkert tröttnat på dem efter ett tag ändå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag gick själv den långa vägen (dum som man är ibland) jag köpte lurar, på lurar, på lurar, och lite mer på lurar. Och slösade bort många tusenlappar på just lurar. Och inte att förglömma tiden det tog att plugga till sig "dom bästa lurarna"

Hade det varit idag, så hade jag börjat i rätt ände. D v s den ände där ljudet kommer ifrån.

En riktigt bra hörlursförstärkare kan få värsta skitet att låta bra

Och ett tips till er som inte vill/kan eller har råd att köpa en dyr hörlursförstärkare, har ni en förstärkare hemma som ni inte använder, ta den!! Koppla den till datorn, plugga in hörlurarna. Och genast låter det bättre.

Detta är ju dock faktafel; en förstärkare kan rent fysiskt inte få en lur att låta bättre än den kan göra och att uppnå detta ställer i de flesta fallen inte särskillt höga krav på förstärkaren heller, speciellt inte om vi pratar billiga lurar. Det är klart man inte skall använda skräp som source eller förstärkare men det räcker fullgott med en förstärkare i 1500kronors klassen för att driva i princip alla lurar på marknaden så pass bra att det inte är annat än rent slöseri med pengar att uppgradera förstärkaren mer innan man bestämt sig för att man är nöjd vad gäller lurinnehavet.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Detta är ju dock faktafel; en förstärkare kan rent fysiskt inte få en lur att låta bättre än den kan göra och att uppnå detta ställer i de flesta fallen inte särskillt höga krav på förstärkaren heller, speciellt inte om vi pratar billiga lurar. Det är klart man inte skall använda skräp som source eller förstärkare men det räcker fullgott med en förstärkare i 1500kronors klassen för att driva i princip alla lurar på marknaden så pass bra att det inte är annat än rent slöseri med pengar att uppgradera förstärkaren mer innan man bestämt sig för att man är nöjd vad gäller lurinnehavet.

Om en förstärkare är färgad, kanske något som händer oftast med rörförstärkare pga distortion, så kan det ju beroende på lyssnarens öron göra ljudet 'bättre'. Sen handlar det också om vilka sorts hörlurar man använder när det kommer till frågor som drivkraft. Vanliga stereoförstärkare klarar nog dom mesta hörlurarna, men det är en överdrift att mena att en förstärkare på 1500kr ska kunna driva i princip alla lurar på marknaden. En del orthodynamiska är väldigt svårdrivna, som tex LCD-2, LCD-3 och HE-6. Min inbyggda förstärkare på DACen klarar att ge ljud till mina LCD-2, men det låter inte precis bra och man kan inte uppnå höga volymer heller. Just LCD-2 kan en O2 klara att driva till en viss del, i alla fall volymmässigt. Men LCD-3 och speciellt HE-6 kräver mycket starkare förstärkare som inte ringer inom 1500-klassen. Har läst en del om att man får mycket 'clipping' med HE-6 i förstärkare som har för låg uttagskraft (och dessa var ändå rejäla förstärkare som egentligen kostar ~€800).

HD650 är en helt annan sak dock, dom kan man i princip driva ur dom flesta moderna ljudkorten och få ut nog med volymer och detalj. Tyckte faktiskt att dom lät annorlunda på olika förstärkare, inga mosntruösa skillnader, men fortfarande något som var märkbart och ibland mer behagligt än det andra.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Om en förstärkare är färgad, kanske något som händer oftast med rörförstärkare pga distortion, så kan det ju beroende på lyssnarens öron göra ljudet 'bättre'. Sen handlar det också om vilka sorts hörlurar man använder när det kommer till frågor som drivkraft. Vanliga stereoförstärkare klarar nog dom mesta hörlurarna, men det är en överdrift att mena att en förstärkare på 1500kr ska kunna driva i princip alla lurar på marknaden. En del orthodynamiska är väldigt svårdrivna, som tex LCD-2, LCD-3 och HE-6. Min inbyggda förstärkare på DACen klarar att ge ljud till mina LCD-2, men det låter inte precis bra och man kan inte uppnå höga volymer heller. Just LCD-2 kan en O2 klara att driva till en viss del, i alla fall volymmässigt. Men LCD-3 och speciellt HE-6 kräver mycket starkare förstärkare som inte ringer inom 1500-klassen. Har läst en del om att man får mycket 'clipping' med HE-6 i förstärkare som har för låg uttagskraft (och dessa var ändå rejäla förstärkare som egentligen kostar ~€800).

HD650 är en helt annan sak dock, dom kan man i princip driva ur dom flesta moderna ljudkorten och få ut nog med volymer och detalj. Tyckte faktiskt att dom lät annorlunda på olika förstärkare, inga mosntruösa skillnader, men fortfarande något som var märkbart och ibland mer behagligt än det andra.

Detta bekräftar mer eller midnre vad jag säger (kanske var din mening?). Du kan driva i princip alla lurar med en (hörlurs)förstärkare i 1500kronors klassen. Förutom de du listade kan jag bara komma på STAX som de andra som ej kommer fungera så bra. Dessa är alla ganska speciella och utgör någon enstaka procent (om ens det) av alla lurar som finns på marknaden. Har man köpt en sådan lur är man antagligen väl införstådd med vad för sorts förstärkare som krävs och man kan självklart inte titta på generella tips längre.

Sen om vi talar om bättre ljud kan vi inte snacka om färgat ljud då det blir totalt subjektivt. Det enda viktiga vad gäller förstärkare är specsen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Stax också.

Jag trodde du menade förstärkare för 1500kr.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har under tiden jag haft hifi som hobby kommit i kontakt med många som hålit på med att kompensera fel med motfel istället för att gå mot neutralaitet, nackdelen med det är att hela systemet faller samman om man byter ut en sak med en typ av fel mot nått med en annan karaktär eller att prylarna helt enkelt inte passar till viss musik, det brukar leda till en oändlig byta delar spiral eller snäv musiksmak, neutrala delar är det enda vettiga i längden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vem vare som sa att inte akg 701 hade någon bra bas.

Spelar

denna låt och basen låter mycket bättre än mot några slutna lurar jag testa bland annat ath 50, visst basen är mer fysiskt på dom slutna lurarna men dom kommer inte i närheten av hur kontrollerad och bra basen låter med Akg 701.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Letar efter en portabel lösning till min ipad. Tänker köpa externt ljudkort. Nån som kan rekommendera dragonfly / meridian / hrt micro eller liknande ultrasmå dacs, måste hitta ett alternativ där den klarar strömförsörjning av sig självt. Nån som kan rekommendera nån

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vem vare som sa att inte akg 701 hade någon bra bas.

Spelar http://www.youtube.com/watch?v=UqTF6E7F9uY
denna låt och basen låter mycket bättre än mot några slutna lurar jag testa bland annat ath 50, visst basen är mer fysiskt på dom slutna lurarna men dom kommer inte i närheten av hur kontrollerad och bra basen låter med Akg 701.

Grejen är att folk idag tror "bra" bas är när halva huvudet får vibrationsskador. En dålig utveckling imo

Permalänk

Hej jag har kollat in ett par Beyerdynamics lurar, närmare bestämt DT 880. Tycker ni det är ett bra alternativ?

Jag valde 250 ohm före 600 ohm versionen, då jag vill kunna använda dem även på min laptop och telefon, enligt den här snubben så ska det gå okej.
Är det något även ni tror på eller snackar han bara gojja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Hej jag har kollat in ett par Beyerdynamics lurar, närmare bestämt DT 880. Tycker ni det är ett bra alternativ?

Jag valde 250 ohm före 600 ohm versionen, då jag vill kunna använda dem även på min laptop och telefon, enligt den här snubben så ska det gå okej.
Är det något även ni tror på eller snackar han bara gojja?

Jo det funkar men du kommer inte kunna spela särskilt högt,imo borde du nog ha nån hörlursförstärkare om du ska kunna komma upp i vettiga nivåer.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Jo det funkar men du kommer inte kunna spela särskilt högt,imo borde du nog ha nån hörlursförstärkare om du ska kunna komma upp i vettiga nivåer.

Jag brukar sällan ha hög volym så det kanske fungerar? Eller tror du att det till och med är så tyst att man har svårt att höra vad folk säger i skype?

Vill helst skippa massa externt...

På min stationära har jag tänkt att ha köpa till den omtalade Asus Xonar essence stx, vilket borde fungera bra med dessa hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Jag brukar sällan ha hög volym så det kanske fungerar? Eller tror du att det till och med är så tyst att man har svårt att höra vad folk säger i skype?

Vill helst skippa massa externt...

På min stationära har jag tänkt att ha köpa till den omtalade Asus Xonar essence stx, vilket borde fungera bra med dessa hörlurar?

250ohm är ganska högt,inte ens med akg k701 (60ohm) kan du spela särskilt högt,man får nästan ha volymen på max beroende på källa,dessutom lär det bli bättre ljud om lurarna får lite kräm.
Ja asus stx kommer funka bra dock ingen highendförstärkare i det kortet men väldigt prisvärt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

250ohm är ganska högt,inte ens med akg k701 (60ohm) kan du spela särskilt högt,man får nästan ha volymen på max beroende på källa,dessutom lär det bli bättre ljud om lurarna får lite kräm.

Jag har nog sagt det förut: man kan inte stirra sig blind på bara impedansen.
Enligt Innerfidelity så är DT880 en klart känsligare och mer lättdriven lur än K701 - se värdena längst ner till höger (90db SPL):
http://www.innerfidelity.com/images/BeyerdynamicDT880250ohm.p...
http://www.innerfidelity.com/images/AKGK701.pdf

Trots att AKG har mycket lägre impedans, så kräver de i praktiken ungefär samma spänning (Volt) för att ge samma ljudvolym.
Kollar man istället på effekt (Watt), så är AKG701 typ fyra gånger mer effektkrävande såvitt jag kan se.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Min bror har ingen bra eq i datorn, han lyssna rpå spotify mycket han den inbyggda suger han, han funderar på denna Behringer - DEQ2496 Ultracurve Pro http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0008422&sok=&q=1&...

Den funkar som dac också eller?

Han kör något externa creative ljudkort >> Matric m-stage >>> Akg 701

Vad säger ni?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har en moddad sådan. Fungerar helt okej som DAC. EQ delen är inte nybörjarvänlig dock. Vore skam att påstå att jag kan hantera den fullt ut...

Behöver en Behringer DEQ2496 for dummies.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Fick precis hem min O2:a med unity gain, den förra hade defekt nätdel :/, den driver mina Fostex T50RP utan problem

Permalänk
Medlem

Damn, såg inte att man kunde få röd led ! byta??

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon116323:

Fick precis hem min O2:a med unity gain, den förra hade defekt nätdel :/, den driver mina Fostex T50RP utan problem
http://i47.tinypic.com/vhfhwk.jpg

Vilka gain får du då? Har 1x och 2.5x på min, passar bra med mina lågohmiga och hyggligt känsliga lurar.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

Vilka gain får du då? Har 1x och 2.5x på min, passar bra med mina lågohmiga och hyggligt känsliga lurar.

1x = unity gain, har 2.5x precis som du :), NwAvGuy's mätresultat på O2an är utan unity gain, så det har knappast någon praktisk inverkan, utan jag gjorde det bara för att.

Permalänk

Sitter och spanar på lite framtida ljudlösningar till datorn och fastnat för kombon Audioengine D1 och Audioengine 5+. Men. Jag vill kunna lyssna på lite vinyl också och då med hörlurar ibland. Men jag vet inte hur det ska gå till riktigt för det finns inga hörlursuttag på 5+ högtalarna. Finns det någon lösning på detta problem? Har googlat men inte hittat något svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rampjesus:

Sitter och spanar på lite framtida ljudlösningar till datorn och fastnat för kombon Audioengine D1 och Audioengine 5+. Men. Jag vill kunna lyssna på lite vinyl också och då med hörlurar ibland. Men jag vet inte hur det ska gå till riktigt för det finns inga hörlursuttag på 5+ högtalarna. Finns det någon lösning på detta problem? Har googlat men inte hittat något svar.

Finns många prylar du kan använda för det, men du behöver en RIAA del av nån sort, finns väl kanske 3 enkla sätt att lösa det och sedan en massa mer invecklade.
1 Du använder nån integrerad förstärkare eller försteg som har RIAA del och ansluter den till line in på datorn eller högtalarna.
2 Du skaffar en ren lös RIAA och ansluter till line in http://www.thomann.de/se/behringer_pp400.htm
3 Du skaffar ett usb RIAA http://www.thomann.de/se/behringer_ufo_202.htm
Du kan sedan utan problem öka prisklassen 4000 ggr till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=552210 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396299 om du vill det och det finns även rätt mycket däremellan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Finns många prylar du kan använda för det, men du behöver en RIAA del av nån sort, finns väl kanske 3 enkla sätt att lösa det och sedan en massa mer invecklade.
1 Du använder nån integrerad förstärkare eller försteg som har RIAA del och ansluter den till line in på datorn eller högtalarna.
2 Du skaffar en ren lös RIAA och ansluter till line in http://www.thomann.de/se/behringer_pp400.htm
3 Du skaffar ett usb RIAA http://www.thomann.de/se/behringer_ufo_202.htm
Du kan sedan utan problem öka prisklassen 4000 ggr till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=552210 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396299 om du vill det och det finns även rätt mycket däremellan.

Tack för ditt svar men jag är fortfarande lite frågande över hur jag ska få ljud till från vinylspelaren till hörlurar? DAC:en/hörlursförstärkaren kommer väl bara att skicka det ljud det får från datorn och högtalarna saknar dedikerad högtalarutgång.

Det känns som om att jag missar något grundläggande nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Tack för ditt svar men jag är fortfarande lite frågande över hur jag ska få ljud till från vinylspelaren till hörlurar? DAC:en/hörlursförstärkaren kommer väl bara att skicka det ljud det får från datorn och högtalarna saknar dedikerad högtalarutgång.

http://audioengineusa.com/banners/D1-tech-banner.jpg

http://audioengineusa.com/banners/A5plus-tech-banner.jpg

Det känns som om att jag missar något grundläggande nu...

Ska du koppla svarven till D1 så blir det svårt för det finns inga linjeingångar,i så fall måste man ha en A/D-konverter och koppla med optiskt men det är ju en macgyverlösning.
Enklast vore nog köpa en annan hörlursförstärkare istället.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ska du koppla svarven till D1 så blir det svårt för det finns inga linjeingångar,i så fall måste man ha en A/D-konverter och koppla med optiskt men det är ju en macgyverlösning.
Enklast vore nog köpa en annan hörlursförstärkare istället.

Alternativt kan jag väl behålla D1:an och använda den som en hörlursförstärkare till datorn och som DAC till en vanlig stereoförstärkare som jag i sin tur kopplar in passiva högtalare och vinylspelare till? (Säger man vinylspelare? Eller är det grammofon? Skivspelare?) Jag lyssnar nästan uteslutande på all musik via datorn men ibland vill jag kunna lyssna på någon vinyl eller cd. Då är det ju bara att använda hörlursuttaget på förstärkaren. Är väl inte optimalt men jag kommer inte att använda några tunga lurar ändå och ljudet borde väl vara dugligt.

Eller finns det något alternativ med linjeingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Alternativt kan jag väl behålla D1:an och använda den som en hörlursförstärkare till datorn och som DAC till en vanlig stereoförstärkare som jag i sin tur kopplar in passiva högtalare och vinylspelare till? (Säger man vinylspelare? Eller är det grammofon? Skivspelare?) Jag lyssnar nästan uteslutande på all musik via datorn men ibland vill jag kunna lyssna på någon vinyl eller cd. Då är det ju bara att använda hörlursuttaget på förstärkaren. Är väl inte optimalt men jag kommer inte att använda några tunga lurar ändå och ljudet borde väl vara dugligt.

Eller finns det något alternativ med linjeingång?

Kalla de vad du vill,men skivspelare är nog det rätta om den är modern och inte nån gammal med stor tratt.
Angående sista frågan beror det på budget,men visst duger det att köra från den vanliga stärkaren också som sagt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rampjesus:

Tack för ditt svar men jag är fortfarande lite frågande över hur jag ska få ljud till från vinylspelaren till hörlurar? DAC:en/hörlursförstärkaren kommer väl bara att skicka det ljud det får från datorn och högtalarna saknar dedikerad högtalarutgång.

http://audioengineusa.com/banners/D1-tech-banner.jpg

http://audioengineusa.com/banners/A5plus-tech-banner.jpg

Det känns som om att jag missar något grundläggande nu...

Du kopplar RIAA delen via datorn, endera på line in eller med usb, ljudet kommer sedan ut ur datorn precis som det gör idag, Du kan också koppla direkt till högtalarna utan att passera datorn, men då kan du inte lyssna via hörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kopplar RIAA delen via datorn, endera på line in eller med usb, ljudet kommer sedan ut ur datorn precis som det gör idag, Du kan också koppla direkt till högtalarna utan att passera datorn, men då kan du inte lyssna via hörlurar.

Vore ju smidigt om det skulle funka att köra in skivspelaren i datorn med en UCA202 men jag misstänker att den kommer att krocka med D1:an om man kör de samtidigt.

Hur som helst, tack för alla svar, känner mig mycket klokare! Blir nog en D1 och 5+ kombo när pengarna kommer in

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rampjesus:

Vore ju smidigt om det skulle funka att köra in skivspelaren i datorn med en UCA202 men jag misstänker att den kommer att krocka med D1:an om man kör de samtidigt.

Hur som helst, tack för alla svar, känner mig mycket klokare! Blir nog en D1 och 5+ kombo när pengarna kommer in

Varför skulle de krocka ? Du kan ha många ljudkort anslutna och det är ju det normala idag, 4-6 stycken är nog snarare normalt idag för en speldator, 1-2 integrerat på moderkortet, ett på varje grafikkort som har hdmi, ett separat instickskort, ett i webkameran och så kanske ett usbheadset och så några externa mer normala usbljudkort, det är bara att kolla, men det var länge sedan man bara hade ett ljudkort i en normal dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.