Permalänk
Medlem

Asus ux32vd eller Samsung 9

Vilken är att föredra? Ska studera till hösten och behöver en lätt bärbar med hyfsad batteritid. Samma pris på de,7999 kr. Vad har ni för erfarenheter av dessa, finns det bättre alternativ?

https://www.inet.se/produkt/1969545/asus-zenbook-ux32vd
https://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiump...

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra utöver använda datorn till plugg? Ska du inte spela något och gillar cool design, samtidigt som datorn inte ska vara för jobbig att bära på så borde du ta Samsungen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Vad ska du göra utöver använda datorn till plugg? Ska du inte spela något och gillar cool design, samtidigt som datorn inte ska vara för jobbig att bära på så borde du ta Samsungen.

Det blir mest allmänna grejer, samsungen verkar vettigast att köpa. Vilken har bäst touchpad?

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla kvalitetsproblem med UX32 så hade jag kört på Samsung 900. Dessutom får man med lite smågodis då.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Fördelen med Samsung är vikten, storleken och SSD samt att den är riktigt "premium", nackdelen är att du inte kan uppgradera minnet vilket du kan göra på UX32VD. Står också i valet och kvalet mellan dessa båda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Samsung då jag själv valde den efter att ha stått mellan samma modeller. Samsungen kändes mer premium. Ux32 är lite av en halvultrabook enligt mig. Ingen riktig ssd och den är inte heller helt i aluminium om jag inte minns fel. Samsungen är även lättare och mindre. Samsungen har bättre batteritid. Väldigt bra batterioptimeringar i samsungen, för batteriet är inte större än i andra datorer, det är lite mindre tror jag till och med.

Nackdelen är ju dock att man inte kan uppgradera ram på samsung. Men om man bara ska ha den till plugg, kolla lite videos och sånt så duger ju 4gb utan problem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pecill:

Med tanke på alla kvalitetsproblem med UX32 så hade jag kört på Samsung 900. Dessutom får man med lite smågodis då.

Vilka kvalitetsproblem är det du talar om?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Samsung-datorn har bättre batteritid och enligt mig gör Samsung klart bäst touchpads på PC-sidan. För dina behov tror jag den är ett bättre val än UX32VD

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vilka kvalitetsproblem är det du talar om?

Det jag läst mig till så har UX32VD följande problem:

Fläktarna stänger av och på sig sporadiskt (sånt tycker jag är vansinnigt störande)
Mycket backlight bleeding

Har även läst lite halvt om döda pixlar, skeva chassin...620M+1080P IPS lockar mycket över Samsungen men i slutändan så känns Samsungen som en mycket mer gedigen maskin. Mycket svårt val dock.

Att man inte kan uppgradera RAM på sammyn är lite synd eftersom jag labbar en del med virtuella maskiner, går väl an för Linuxmaskiner men Windows server behöver en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooooob:

Det blir mest allmänna grejer, samsungen verkar vettigast att köpa. Vilken har bäst touchpad?

Jag är inte helt säker om det gällde just denna modellen eller om det är åtgärdat, men Asus har haft lite småproblem med deras touchpads i ultrabooks. Samsung har jag inte hört något om.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Jag är inte helt säker om det gällde just denna modellen eller om det är åtgärdat, men Asus har haft lite småproblem med deras touchpads i ultrabooks. Samsung har jag inte hört något om.

Asus datorn verkar ha tveksam byggkvalitet samt skärmproblem. Synd att 900x3c inte går att uppgradera ram, blir nog den ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooooob:

Asus datorn verkar ha tveksam byggkvalitet samt skärmproblem. Synd att 900x3c inte går att uppgradera ram, blir nog den ändå.

Du blir nog nöjd! 4 gig kommer man ändå rätt långt på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Köpte samsungen med premiumpaketet. Tycker den verkar mycket trevligt. Blev bara 7200 på Inet i Torp där de har 10% rabatt på allt.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer denna från Samsungen som Inte har kampanj på (förutom tillbehören):

http://www.elgiganten.se/product///SANP900X3DA02/samsung-9-se...

Permalänk
Medlem

Sugen på att byta min tre år gamla stationära mot samsunen pga flytt till mindre lägenhet. Kommer att använda den till att visa hd-film på tv via hdmi samt en del matlab. Tror ni att den duger till det?
Sedan undrar jag om detta är ett tidsbegränsat erbjudande och i så fall om någon har någon aning om när det går ut.
Till sist så undrar jag om någon vet om det går att få det mörka läderfodralet som visas på bilden. Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tygsax:

Sugen på att byta min tre år gamla stationära mot samsunen pga flytt till mindre lägenhet. Kommer att använda den till att visa hd-film på tv via hdmi samt en del matlab. Tror ni att den duger till det?
Sedan undrar jag om detta är ett tidsbegränsat erbjudande och i så fall om någon har någon aning om när det går ut.
Till sist så undrar jag om någon vet om det går att få det mörka läderfodralet som visas på bilden. Tack för svar.

Den kommer definitivt duga till matlab och hd-film. Tänk bara på att det behövs en mini-hdmi kabel men det medföljer ju en sån så det är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Vad skiljer denna från Samsungen som Inte har kampanj på (förutom tillbehören):

http://www.elgiganten.se/product///SANP900X3DA02/samsung-9-se...

Den på Inet har Windows 7, den på Elgiganten har Windows 8. Annars är det samma dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Den på Inet har Windows 7, den på Elgiganten har Windows 8. Annars är det samma dator.

Även färgen på själva datorn ser ut att vara annorlunda. Har en Samsung 9 köpt på inet och är ruskigt nöjd med min i alla fall. Skulle gärna vilja ha windows 8 på den bara, men det löser jag någon gång!

En sak som kan vara värt att tänka på är att samsungens recovery partion tar upp en hel del plats på hårddisken, går givetvis att ta bort men kanske inte alla som vill pilla med det heller, får ut 91.4 GB av 128 sedan så är det ju alla förinstallerade program och windows på det också.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem

Blev oerhört intresserad då jag såg detta. Undrar dock som fler om det finns några andra skillnader mellan modellerna, utöver färgen och vilket windows som följer med. Tänkte om det även kan vara olika SSDer. Även de sista siffrorna skiljer sig.

Elgigantens: NP900X3D-A02SE
http://www.elgiganten.se/product///SANP900X3DA02/samsung-9-se...

Inets: NP900X3C-A01SE
http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Bra att veta är att Inets modell var tänkt till en stor kund, datorerna har alltså plomberingen bruten, det har installerats andra program på den. Men kunden avbröt och datorerna har sedan återställts. Inte för att det spelar någon roll men bra att veta om.

Permalänk
Medlem

På Inets hemsida står det inget om att de skulle ha bruten plombering?

Har iaf köpt premiumpaketet från Inet. Man får mer än hos elgiganten plus att den mörka färgen tilltalar mig bättre. Var först ute efter en surfplatta men många säger att om man ska skriva mycket då är det bättre med vanlig laptop med tangentbord istället så valet föll för denna ultra portabla läckerbiten :). Bra pris också ju. A, just det...vägrar köpa en burk med Win8 så valet var enkel.

Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta vilken SSD som finns i elgigantens variant? Vad jag förstår är det en Sandisk U100 i inets premiumpaket: http://www.nordichardware.se/Barbara-Datorer-Recensioner/sams...

Dessa är ju tyvärr inte så bra, men vad jag läste på någon kommentar var det någon som sa att de hade bytt ut SSDn mot en betydligt bättre i nyare exemplar. Skulle vara toppen om någon kunde bekräfta det eller förklara mer.

Citerat: "#20 KarlAnka 2012-10-27 09:55
Vad det gäller ssd disken så levereras datorn inte med Sandisk-varianten längre utan med en ursnabb Samsung mSATA-disk. Jag körde windows experience index på min nyinköpta Samsung 9-series med Samsungs mSATA-disk och fick 7.9 utav 7.9 möjliga."

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Chansade och gjorde en beställning på elgigantens variant på samsungen för 7990:-
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Får väl återkomma om vilken SSD som finns i den. Det är ju smidigt att det är öppet köp i 30 dagar i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att det sitter Sandisk U100 i Inets burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Kan bekräfta att det sitter Sandisk U100 i Inets burk.

Tror det är detsamma i elgigantens variant, men hoppas jag har fel ;P

Hur upplever ni tangentbordet på samsungen? Är det behagligt att skriva på? Har läst några recensioner och en del säger att det är kanon, medan andra påstår att det är riktigt obekvämt. Hade tänkt använda den för studier främst.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker tangenterna var lite grunda med kort nedslag samt att de kändes lite plastiga och nästan blanka. Bättre på Asusen.

Hann inte få med någon dator på Elgiganten, hoppas verkligen att erbjudandet kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Jag tycker tangenterna var lite grunda med kort nedslag samt att de kändes lite plastiga och nästan blanka. Bättre på Asusen.

Hann inte få med någon dator på Elgiganten, hoppas verkligen att erbjudandet kommer tillbaka.

Okej, det låter ju inte så bra :/

Var det inte du som tipsade om erbjudandet här i tråden? Såg att de förövrigt hade ett annat erbjudande nu på deras 15" modell, samma pris som 13" (7990kr)
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Okej, det låter ju inte så bra :/

Var det inte du som tipsade om erbjudandet här i tråden? Såg att de förövrigt hade ett annat erbjudande nu på deras 15" modell, samma pris som 13" (7990kr)
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Det var ju riktigt bra erbjudande! Frågan är dock om det inte är lite för låg upplösning på skärmen för att vara 15". Det positiva är att minnet kan uppgraderas?

Jag är iaf nöjd med datorn från Inet förutom att strömkontakten glappar som fan. Åker nästan ut av sig själv...ska det vara så eller sitter den ordentligt i era burkar? Min dator var iaf öppnad innan och tejpat med "Samsung" tejp. Skärmen saknade skyddsplast samt det syntes att man hade "tvättat rent" skärmen innan datorn skickades. Så nog har man pillat på den innan. Konstigt att de inte nämner det på hemsidan men det förklarar priset. Annars ser den ut som ny.

Tangentbordet är sådär. Med tanke på datorns tjocklek så är det väll ok men skön att skriva på är den faktiskt inte. Nu har jag inga andra ultrabooks att jämföra med då jag bara testat "tjocka" laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Tror det är detsamma i elgigantens variant, men hoppas jag har fel ;P

Hur upplever ni tangentbordet på samsungen? Är det behagligt att skriva på? Har läst några recensioner och en del säger att det är kanon, medan andra påstår att det är riktigt obekvämt. Hade tänkt använda den för studier främst.

Det sitter en Sandisk SSD i min Samsung 900x3d 13.3" dator, och jag var också orolig efter att ha läst en del om den disken. I praktiken kan jag dock inte påstå att jag någon gång märkt att disken skulle vara långsam. Den är ljusår bättre än vilken mekanisk disk som helst, laptopen bootar på 6 sekunder och alla program startar nästan lika snabbt som på min desktopdator, som på pappret ska ha en mycket snabbare SSD.

Eftersom datorn är betydligt mycket tunnare än alla andra ultrabooks så är förstås även tangentbordet ganska grunt. I början var det lite ovanligt, men numera har jag inga som helst problem att sitta och skriva saker i flera timmar.

Skrivet av ArtMan:

Det var ju riktigt bra erbjudande! Frågan är dock om det inte är lite för låg upplösning på skärmen för att vara 15". Det positiva är att minnet kan uppgraderas?

Jag är iaf nöjd med datorn från Inet förutom att strömkontakten glappar som fan. Åker nästan ut av sig själv...ska det vara så eller sitter den ordentligt i era burkar? Min dator var iaf öppnad innan och tejpat med "Samsung" tejp.

Kom ihåg att 13.3" versionen har en PLS-panel som är bättre än de flesta andra laptopskärmar. 15" versionen har tyvärr bara en TN-panel, vilket är betydligt mycket sämre.

Jag trodde också att min strömkontakt glappade i början. Sedan insåg jag att jag inte hade tryck in den ordentligt, för det krävs en aning mer tryck för att den sista millimetern ska hoppa in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Det var ju riktigt bra erbjudande! Frågan är dock om det inte är lite för låg upplösning på skärmen för att vara 15". Det positiva är att minnet kan uppgraderas?

Jag är iaf nöjd med datorn från Inet förutom att strömkontakten glappar som fan. Åker nästan ut av sig själv...ska det vara så eller sitter den ordentligt i era burkar? Min dator var iaf öppnad innan och tejpat med "Samsung" tejp. Skärmen saknade skyddsplast samt det syntes att man hade "tvättat rent" skärmen innan datorn skickades. Så nog har man pillat på den innan. Konstigt att de inte nämner det på hemsidan men det förklarar priset. Annars ser den ut som ny.

Tangentbordet är sådär. Med tanke på datorns tjocklek så är det väll ok men skön att skriva på är den faktiskt inte. Nu har jag inga andra ultrabooks att jämföra med då jag bara testat "tjocka" laptops.

Jo det såg inte alls så dumt ut, och som du säger att man har möjlighet att uppgradera minnet, vilket saknas hos 13"arn. Vet inte heller vilken typ av SSD som sitter i, om det är u100 eller någon bättre.

Skönt att höra att du är nöjd i varje fall! Låter dock inte bra att strömsladden glappar, tror väl ändå inte att det ska vara så. Sedan vad gäller att datorn varit använd, tror jag som någon sa tidigare; att det är Inet själva som har för en stor kund anpassat datorerna. Öppnat och installerat programvaror som de önskat. Nu säljer man ut dem styckvis istället, i ett schysst premiumpaket.

EDIT:

Skrivet av alpha:

Det sitter en Sandisk SSD i min Samsung 900x3d 13.3" dator, och jag var också orolig efter att ha läst en del om den disken. I praktiken kan jag dock inte påstå att jag någon gång märkt att disken skulle vara långsam. Den är ljusår bättre än vilken mekanisk disk som helst, laptopen bootar på 6 sekunder och alla program startar nästan lika snabbt som på min desktopdator, som på pappret ska ha en mycket snabbare SSD.

Eftersom datorn är betydligt mycket tunnare än alla andra ultrabooks så är förstås även tangentbordet ganska grunt. I början var det lite ovanligt, men numera har jag inga som helst problem att sitta och skriva saker i flera timmar.

Kom ihåg att 13.3" versionen har en PLS-panel som är bättre än de flesta andra laptopskärmar. 15" versionen har tyvärr bara en TN-panel, vilket är betydligt mycket sämre.

Jag trodde också att min strömkontakt glappade i början. Sedan insåg jag att jag inte hade tryck in den ordentligt, för det krävs en aning mer tryck för att den sista millimetern ska hoppa in.

Okej, skönt att du ändå är nöjd med datorn. Tråkigt att det "bara" var en sandisk u100 i den också, men det var inte så otippat. Ja nu har då min beställning blivit skickad, så jag får väl testa på den själv inom några dagar

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB