Permalänk
Medlem

Skippa bara Samsung och välj gärna en Sony LED så är saken Biff om du inte vågar prova en Plasma. Samsung lider i de flesta fall av clouding eller ghosting och ibland både och. Sony har nästa plasma svärta och till och med jag har börjat snegla åt deras håll. Jobbar med att köra ut hemelektronik och ser ganska snabbt vilka märken och modeller som kunden vill byta ut. Många med samsung får byta väldigt många gånger tills de antingen ger upp (byter märke) eller äntligen får en samsung som fungerar skapligt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Skippa bara Samsung och välj gärna en Sony LED så är saken Biff om du inte vågar prova en Plasma. Samsung lider i de flesta fall av clouding eller ghosting och ibland både och. Sony har nästa plasma svärta och till och med jag har börjat snegla åt deras håll. Jobbar med att köra ut hemelektronik och ser ganska snabbt vilka märken och modeller som kunden vill byta ut. Många med samsung får byta väldigt många gånger tills de antingen ger upp (byter märke) eller äntligen får en samsung som fungerar skapligt.

Får hålla med om detta. Samsung är väldigt överskattade på TV-apparater. Sony är riktigt fina. Men ska man köra 3D så rekommenderar jag passiv 3D framför allt. Då är det LG, Philips och Panasonic som gäller. Någon Toshiba finns väl med men de existerar väl knappt som TV-märke i Sverige längre.

Permalänk
Medlem

har plasma bara activ 3D ?
Jag vet att Led vissa led har passiv 3d som LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

har plasma bara activ 3D ?
Jag vet att Led vissa led har passiv 3d som LG

Plasma finns bara med aktiv 3D ja.

Permalänk
Medlem

hur är 3D i plasma som har activ 3D.hur är activ 3D i Led och plasma då ?
har hört att plasma är riktigt bra att kolla 3D i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

hur är 3D i plasma som har activ 3D.hur är activ 3D i Led och plasma då ?
har hört att plasma är riktigt bra att kolla 3D i

Aktiv 3D fungerar bättre på plasma än på LCD. Men har ju fortfarande nackdelar. man får ju välja lite där. Eftersom aktiv 3D är bättre på plasma så gör det ju inte så mycket att det är aktiv. Men på LCD så är det passiv som gäller i mina ögon.

Permalänk
Medlem

hur mycket bättre är passiv 3D i led mot activ 3D mot plasma ?

Permalänk
Medlem

kan hålla med dig att många har Samsungs tv apparater.många tror väl att Samsung är bäst men miss tars sig att dom är inte är bäst i tv branschen så :)Så tror jag som du skrev :)!men vilka tv apparater är bäst i Led och plasma ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

hur mycket bättre är passiv 3D i led mot activ 3D mot plasma ?

4

Skrivet av Fredzon:

kan hålla med dig att många har Samsungs tv apparater.många tror väl att Samsung är bäst men miss tars sig att dom är inte är bäst i tv branschen så :)Så tror jag som du skrev :)!men vilka tv apparater är bäst i Led och plasma ?

Har inte vi gått igenom detta några gånger? Jag har testat att förklara saker för dig, och jag har testat att ge dig raka alternativ.

Permalänk
Medlem

Oj oj sorry fel av mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Panasonic Viera TX-P55VT50Y
All day everyday, gråter blod varje gång jag startar TVn för att den är såååå bra!

Fråga Jonas och Emil vad dom tycker om Panasonic plasmor

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Panasonic Viera TX-P55VT50Y
All day everyday, gråter blod varje gång jag startar TVn för att den är såååå bra!

Fråga Jonas och Emil vad dom tycker om Panasonic plasmor

Alltså, blödande ögon brukar inte vara ett bra betyg på en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, blödande ögon brukar inte vara ett bra betyg på en TV.

Jag kanske gillar det ?

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Panasonic Viera TX-P55VT50Y
All day everyday, gråter blod varje gång jag startar TVn för att den är såååå bra!

Fråga Jonas och Emil vad dom tycker om Panasonic plasmor

Kan inte annat än att hålla med, så grym bild att man knappt kan titta på andra TV-apparater (med några undantag).

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem

ST50 är väldigt prisvärd. Jag har 50" st50 och bilden är helt otroligt underbar.

Permalänk
Medlem

Vart borde jag kolla om jag är ute efter en vettig LCD i 40-42" eller därikring för 7-8k? Kan inte välja en plasma då jag stör mig rejält på flimret

Permalänk
Avstängd

billigare än såhär blir det inte för en 50 tummare

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746310

Permalänk
Medlem

Har missat den här tråden helt, men har lite input att ge.

Som många nämnt tidigare så finns det en hel del för- och nackdelar med plasma och LCD. Tycker dock själv att de stora anledningarna att välja LCD är om man har väldigt ljust i rummet (högre ljusstyrka i LCD + oftast mindre blank skärm) eller om man använder den ofta som datorskärm (plasma flimrar vilket märks främst vid statiska bilder). Annars är plasma nästan alltid det bästa valet (om den används mest för TV, film, spelande och sånt).

Bland plasmorna skulle jag ranka panasonics VT/GT/ST-serier som bäst på det mesta, tätt följt av Samsungs bättre modeller (6500 och uppåt). Övriga ligger en bra bit efter, speciellt på svärtan.

Mest prisvärd är ST50 - väldigt lik VT50 men kostar ca en tredjedel mindre. Kommande ST60 kommer inte ha mycket nytt och kommer det första halvåret vara ganska dyr om den följer samma mönster som ST50 gjorde för att därefter sjunka till rimligare nivåer.

Har själv en P65ST50 som jag är väldigt nöjd med. Det tog mycket tid att springa runt i affärer och jämföra innan jag bestämde mig, men jag känner att jag gjorde helt rätt val till slut.

Aktiv 3D ger den fulla upplösningen, Passiv 3D visar bara halva horisontella upplösningen. Det finns även andra skilnader som jag har lite sämre koll på.

Till panasonics senare modeller (50-serien) kan man använda de aktiva 3D-glasögon som stödjer "Full HD 3D RF"-standarden. Det innebär i praktiken att samsungs mycket billigare 3D-glasögon passar ST/VT50!!! Panasonics egna är dyra (700:- styck), samsungs kostar en bråkdel av det. Köpte själv mina via en koreansk försäljare på ebay för ca 270:- per 2-pack.

Permalänk
Medlem

Okej tack för din hjälp Vilken av dom där två ska jag spara till då den för 8500 är 2012 modellen och den för 13000 är den nya 2013 modellen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Okej tack för din hjälp Vilken av dom där två ska jag spara till då den för 8500 är 2012 modellen och den för 13000 är den nya 2013 modellen ?

Fredzon kanske bättre för dig att skapa en egen tråd vad tycker du om det? kan inte vara speciellt kul för TS och inte få några ordentliga svar i sin egen tråd. Det är inte så himla svårt att skapa sin egen tråd i forumet.

OnT: Själv har jag tittat lite på denna hade varit intressant om någon insatt har något att säga om denna TV? Passar ju TS krav och överstiger inte 5000kr.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746310

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Fredzon kanske bättre för dig att skapa en egen tråd vad tycker du om det? kan inte vara speciellt kul för TS och inte få några ordentliga svar i sin egen tråd. Det är inte så himla svårt att skapa sin egen tråd i forumet.

OnT: Själv har jag tittat lite på denna hade varit intressant om någon insatt har något att säga om denna TV? Passar ju TS krav och överstiger inte 5000kr.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746310

Läser alla svar som folk skriver i tråden trots att dem inte är riktade mot mig man lär sig lite iaf dock har du ju rätt Den tv:n har jag kollat mycket på men är osäker om den är ett givet köp eller inte

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Tänkte bara låna tråden ,men men ska väl göra ett eget forum senare då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Tänkte bara låna tråden ,men men ska väl göra ett eget forum senare då

Onödigt att göra ett helt forum när du istället kan göra en tråd i detta forum istället

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Okej tack för din hjälp Vilken av dom där två ska jag spara till då den för 8500 är 2012 modellen och den för 13000 är den nya 2013 modellen ?

Som jag sade, den billigare (ST50) är mest prisvärd och ett givet köp om storleken duger. VT50 är ganska mycket dyrare för ganska liten skillnad och ST60 släpps snart och kommer att vara ganska dyr de första månaderna. Skillnaderna mellan ST50 och kommande ST60 verkar vara mycket små.

Skrivet av mOOpiTh:

Läser alla svar som folk skriver i tråden trots att dem inte är riktade mot mig man lär sig lite iaf dock har du ju rätt Den tv:n har jag kollat mycket på men är osäker om den är ett givet köp eller inte

Med ditt användningsområde och budget känns den som ett mycket bra köp. Bilden på den är helt ok och 50" är mycket bättre än ~40" till allt utom riktigt lågupplösta sändningar (typ vissa av fotbollsmatcherna som sänds högkomprimerat på kanal 5 kan se riktigt sunkiga ut även på medelstora skärmar).
Den kan så klart inte mäta sig med de bästa, men för prislappen får man något som åtminstone ger viss rättvisa till bättre bluray-filmer.
Den grådassiga svärtan som är en av de värsta egenskaperna hos billiga LCD-skärmar är oftast betydligt bättre i billiga plasma-skärmar.

Permalänk
Medlem

Dom jag länkade på som var plasma är nån av dom jag vill ha annars är Samsung eller LG som LED

Permalänk

http://www.pixmania.se/se/se/12306393/art/lg/3d-led-tv-42lm61...

en 42" funkar hur bra som helst ,har inte dvb t2 och wifi dock.
3d Cinema funkar bra. 4900 kr med frakt (utan rabbattkupong som kan dyka upp ibland)

bra support på pixmania.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Skrivet av Fredzon:

Okej mycket bra svar där :)!
man kan man ändra en inställning på plasma att det flyter på bättre i filmer speciellt i snabba Rörelser ?
Jag har set det själv och det hjälper verkligen att ser flyter rätt så mycket mer
Syns verkligen i filmen Avatar

Ja det finns funktioner som ökar flytet. Panasonic har nånting de kallar intelligent frame creation som går ut på att man "fuskar" fram fler rutor än de t ex 24 som man får ut från Blu-Ray material. Det funkar väldigt bra ändå.. Finns 3 olika lägen att välja, typ låg, medel och mycket. Fast personligen gillar jag det inte
Fanns nån annan liknande funktion om jag inte minns fel så man kan få dubbelt upp

Edit: En till trevlig grej är ju att Panasonic tar emot USB-minne formaterat i NTFS format med .mkv filer på.. Som ni kanske vet vad det innebär..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

[QUOTE="Edit: En till trevlig grej är ju att Panasonic tar emot USB-minne formaterat i NTFS format med .mkv filer på.. Som ni kanske vet vad det innebär.. :)[/QUOTE"]

de gör lg:n oxå,med 3d too.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Tackar då fick man svar på den frågan :D!!