Permalänk

Premium-tangentbord, alltid sladd!

Hur kommer det sig att tangentbord som är lite mer premium, som har mekaniska brytare, sällan är trådlösa? Vi känner alla till att det finns ett relativt brett utbud av trådlösa tangentbord med rubber dome-brytare, ofta tillverkade av Logitech, men att få tag på ett mekaniskt tangentbord utan sladd innebär att man måste göra internationella beställningar – och dessför innan ett gediget arbete för att ens hitta något att lägga en beställning på. Alltså; det finns väldigt många budget-tangentbord som är trådlösa, men att finna något premium-tangentbord som är trådlöst är som att hitta en nål i en höstack ungefär.

Jag sitter i nuläget på ett QPAD MK-80, som jag trivs enormt mycket med, men att ha detta tangentbord utan sladd anser jag definitivt hade varit värt att betala ytterligare ungefär 500 kronor för. Hur kommer det sig att utbudet är i princip icke-existerande? Är det någonting folk generellt sett har emot trådlösa tangentbord som stoppar denna marknaden från att florera? Att byta batteriet var 6:e eller 12:e månad kan väl inte vara jobbigt att det är allt som motverkar det här?

Efter lite snabbt Photoshop-arbete kan jag dessutom garantera att vi alla tycker det ser mycket bättre ut utan en sladd som löper rakt över skrivbordet:

Dold text
Permalänk
Medlem

Hade ju varit snyggt med en trådlös mus också :P, För att vara helt ärlig är sladden på mitt Corsair K60 inget jag lägger märke till sådär direkt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Nae, så fult är det inte. Först märkte jag inte ens att sladden var borta på den nedre bilden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ser bättre ut sladdlöst och det är lite skumt att det inte går att hitta trådlösa tangentbord med mekaniska brytare men å andra sidan.. Ingen slår en gammal hederlig kabel!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Med gaming-utrustning är det så "hardcore" att man har sladd för att tangentbord/mus ska verka responsiva och snabba.

En guldpläterad ultrasnabb sladd är i gaming-sammanhang ett bättre sales pitch än att det är trådlöst. Folk är helt enkelt rädda för att det ska vara fet input lag när det är wireless.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

För att det oftast är mycket krimskrams i gamingtbord med led osv, kanske inte räcker med ström då?
Mitt har tex en USB och strömadapter. ^^

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Entusiast

Jag skulle aldrig välja trådlöst till min dator, eftersom jag spelar mycket. Men du har en poäng, hade varit asnice på jobbet där man av någon underlig anledning inte får spela

Dock hade väl resten av företaget frått krupp på mitt mekaniska, men det är deras problem när jag sitter med ett trådlöst slagträ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

Med gaming-utrustning är det så "hardcore" att man har sladd för att tangentbord/mus ska verka responsiva och snabba.

En guldpläterad ultrasnabb sladd är i gaming-sammanhang ett bättre sales pitch än att det är trådlöst. Folk är helt enkelt rädda för att det ska vara fet input lag när det är wireless.

Knappast allt med kabelanslutning är snabbare oavsett om det är guld eller plåtanslutning det är fakta och inget annat:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu talar jag för mig själv, men jag har haft trådlösa tangentbord och ser sladden som ett mindre problem än eventuella kontakt/batteri problem som uppstår när man kör trådlöst.

Har helt plötsligt märkt att tangentbordet inte hänger med när jag skriver saker med trådlösa tangentbord, och det är EXTREMT störande. Detta även med ett Xarmor tangentbord (samma som Qpad) som alltså är mekaniskt.

Tror det flesta ser det som bekvämare att ha en sladd kopplad till datorn och därmed vet att tangentbordet kommer fungera än att leva i ovisshet med batteritider och kontakt mellan tangentbord och mottagare.

Och nu lite offtopic.
Varje gång du skapar en tråd Subdub så får jag en bild i huvudet att du suttit såhär i någon timme och funderat ut en bra tråd att starta diskutioner i.

Och jag menar absolut inget illa med det, men fnissar lite varje gång jag ser en tråd skapad av dig.

Permalänk
Medlem

Tips, dra den inte rakt, låt den ligga med lite slack som mussladden. Ser bara bra ut med lite avbrytare. Som svar på din fråga kan jag bara konstatera att det inte finns en marknad för trådlösa tgtbord med mekaniska brytare, vem vore målgruppen? Varken gamers eller power users vill hålla på med batterier och latens.

Permalänk
Skrivet av dwd:

Med gaming-utrustning är det så "hardcore" att man har sladd för att tangentbord/mus ska verka responsiva och snabba.

En guldpläterad ultrasnabb sladd är i gaming-sammanhang ett bättre sales pitch än att det är trådlöst. Folk är helt enkelt rädda för att det ska vara fet input lag när det är wireless.

Må så vara att trådlöst inte har något input lag, men faktum kvarstår att den trådlösa anslutningen krånglar oftare än den trådade.

"Oftare" inte acceptabelt när en gång är en gång för mycket

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Må så vara att trådlöst inte har något input lag, men faktum kvarstår att den trådlösa anslutningen krånglar oftare än den trådade.

"Oftare" inte acceptabelt när en gång är en gång för mycket

Jag var väldigt noga med att inte påstå att det är input lag pga trådlöst. Det är dock många gamers som medvetet tar avstånd från trådlöst pga dessa misstankar och osäkerheter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Man sitter definitivt inte sådär vid skrivbordet, man bör jag vila armarna

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Knappast allt med kabelanslutning är snabbare oavsett om det är guld eller plåtanslutning det är fakta och inget annat:)

Guldpläterade usb-kontakter är ett av de vanligaste marknadstricken för gaming-utrustning, och det är inte pga fakta.

Det är som att jämföra 2ms och 4ms på en skärm, eller 60hz och 75hz. De flesta skulle inte märka skillnad i input lag om det vore blindtest.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Ett speltangentbord kommer att dra väldigt mycket ström på samma sätt som att musen bara går ca i dygn /laddning, det har ju däremot gjorts tangentbord med solceller men de funkar nog dåligt för alla som sitter i mörka rum och spelar.
Latenser är inget tekniskt problem men drifttiden är det om det ska vara låg latens.
Logitech har ju gjort tangentbord med laddstationer som diNovo Edge, det går säkert att utveckla det till spelprylar också om man märker att det finns en marknad för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dwd:

Jag var väldigt noga med att inte påstå att det är input lag pga trådlöst. Det är dock många gamers som medvetet tar avstånd från trådlöst pga dessa misstankar och osäkerheter.

Det var det jag försökte påpeka. Jag vet att det inte finns input lag pga trådlöst men en trådlös anslutning krånglar ändå oftare.

Jag ser det inte som misstankar och osäkerheter. Det är ett faktum att ett trådlös system är mer sårbart.

*Edit: Sedan att marknadsförare försöker lura på folk guldpläterade kablar är en helt annan historia

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Guldpläterade usb-kontakter är ett av de vanligaste marknadstricken för gaming-utrustning, och det är inte pga fakta.

Det är som att jämföra 2ms och 4ms på en skärm, eller 60hz och 75hz. De flesta skulle inte märka skillnad i input lag om det vore blindtest.

Ha bullshit och det vet du
Är ju solklart att personer som inte är bakomflötet känner av det.

Och trådlöst vs sladd är mer som att jämföra 20hz mot 120.
Rätt ska va rätt.

Permalänk
Medlem

Minns mycket väl från barndomen när det var en fluga med trådlös kringutrustning. Och jag minns även när man var på dessa LAN och alla utom jag trilskades med batterier och hade problem med sina laddare och inte kunde spela.

Jag har aldrig kört trådlöst och kommer nog aldrig heller göra det, då jag ser sladden som ett mindre problem då den inte stör mig. Speciellt inte nu när kabeln är inlindad i en fin kabelstrumpa som glider lätt mot skrivbordet. Förr var det ju en annan sak med en kabel som var enbart var inlindad i gummi och släpades runt på skrivbordet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Ha bullshit och det vet du
Är ju solklart att personer som inte är bakomflötet känner av det.

Och trådlöst vs sladd är mer som att jämföra 20hz mot 120.
Rätt ska va rätt.

Fast jag tror inte det. Ett fullt fungerande trådlöst system lär ha försumbar fördröjning.

Dock står jag fast vid trådat just för att trådlöst inte alltid är fullt fungerande

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Har trådlöst tangentbord och mus till htpc:n, helt enkelt för att det vore vansinnigt osmidigt med sladdar i det fallet. Att alla signaler inte alltid kommer fram (beroende på avstånd/hinder) är inte särskilt noga med en htpc, och batterierna räcker väldigt länge pga ytterst begränsat bruk.

När det gäller en stationär arbetsmaskin så ligger det smidiga istället i att slippa bry sig om batterier och allt annat potentiellt trams som kan uppstå med trådlös förbindelse. Jag har mus med sladd just för att jag vill ha sladden. För några år sedan körde jag 100% trådlöst, men lärde mig den hårda vägen hur mycket det kan suga, och gav upp.

Tips: Skaffa svart bordskiva så syns inte sladdarna lika mycket. Hehe.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ha bullshit och det vet du
Är ju solklart att personer som inte är bakomflötet känner av det.

Och trådlöst vs sladd är mer som att jämföra 20hz mot 120.
Rätt ska va rätt.

Jag står fast vid det jag sa om blindtester. Jag tycker inte att det är skillnad på input lag mellan t ex mamba och sensei, eller ett gammalt microsoft-tangentbord och 6gv2, och då har jag ändå klarat blindtest på 60/75 hz på min datorskärm.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Guldpläterade usb-kontakter är ett av de vanligaste marknadstricken för gaming-utrustning, och det är inte pga fakta.

Det är som att jämföra 2ms och 4ms på en skärm, eller 60hz och 75hz. De flesta skulle inte märka skillnad i input lag om det vore blindtest.

Måste bara påpeka att jag ser skillnad på 60 och 75 Hz, om vi snackar CRT

Men hur som helst, trådlöst var skit för spel under en lång tid och den stämpeln är OTROLIGT svår att tvätta bort. Det är inte förrän med min G700 som jag fått tag på en trådlös mus med acceptabel batteritid och bra "spelprestanda", innan dess hade jag en G7 som visserligen hade okej spelprestanda men batterierna fick bytas alldeles för ofta. De trådlösa möss jag testat innan den var värdelösa i spel.
På samma sätt är det väl för tangentbord, jag har hållt mig till trådat eftersom jag sitter vid skrivbordet i princip hela tiden och tangentbordet flyttar man ju inte på samma sätt som musen (och det räcker att bära iväg musen om man ska kolla på film t.ex.). Även om tekniken kanske är där kommer jag att vilja testa innan jag köper ett trådlöst tangentbord, just på grund av den dåliga erfarenhet jag har av dem, och jag tror knappast att jag är ensam på den punkten.
Vanans makt är enorm.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

En fruktansvärd massa quote-taggar angående batteri- och förbindelseproblem:

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För att det oftast är mycket krimskrams i gamingtbord med led osv, kanske inte räcker med ström då?
Mitt har tex en USB och strömadapter. ^^

Skrivet av mrqaffe:

Ett speltangentbord kommer att dra väldigt mycket ström på samma sätt som att musen bara går ca i dygn /laddning, det har ju däremot gjorts tangentbord med solceller men de funkar nog dåligt för alla som sitter i mörka rum och spelar.
Latenser är inget tekniskt problem men drifttiden är det om det ska vara låg latens.
Logitech har ju gjort tangentbord med laddstationer som diNovo Edge, det går säkert att utveckla det till spelprylar också om man märker att det finns en marknad för det.

Skrivet av Blargmode:

Jag skulle aldrig välja trådlöst till min dator, eftersom jag spelar mycket.

Skrivet av Elitist:

det inte finns en marknad för trådlösa tgtbord med mekaniska brytare, vem vore målgruppen? Varken gamers eller power users vill hålla på med batterier och latens.

Skrivet av Mimematis:

Och trådlöst vs sladd är mer som att jämföra 20hz mot 120.
Rätt ska va rätt.

Skrivet av Ang3r:

Minns mycket väl från barndomen när det var en fluga med trådlös kringutrustning. Och jag minns även när man var på dessa LAN och alla utom jag trilskades med batterier och hade problem med sina laddare och inte kunde spela. Jag har aldrig kört trådlöst och kommer nog aldrig heller göra det

Skrivet av backfeed:

Har trådlöst tangentbord och mus till htpc:n, helt enkelt för att det vore vansinnigt osmidigt med sladdar i det fallet. Att alla signaler inte alltid kommer fram (beroende på avstånd/hinder) är inte särskilt noga med en htpc, och batterierna räcker väldigt länge pga ytterst begränsat bruk. När det gäller en stationär arbetsmaskin så ligger det smidiga istället i att slippa bry sig om batterier och allt annat potentiellt trams som kan uppstå med trådlös förbindelse.

Skrivet av huttala:

Nu talar jag för mig själv, men jag har haft trådlösa tangentbord och ser sladden som ett mindre problem än eventuella kontakt/batteri problem som uppstår när man kör trådlöst.

Har helt plötsligt märkt att tangentbordet inte hänger med när jag skriver saker med trådlösa tangentbord, och det är EXTREMT störande. Detta även med ett Xarmor tangentbord (samma som Qpad) som alltså är mekaniskt.

Tror det flesta ser det som bekvämare att ha en sladd kopplad till datorn och därmed vet att tangentbordet kommer fungera än att leva i ovisshet med batteritider och kontakt mellan tangentbord och mottagare.

Dold text

Är inte krångliga trådlösa förbindelser, när det gäller tangentbord givetvis, ett minne blott år 2013? Det känns som ett gammalt faktum vars rykte helt enkelt har levt kvar och dess rädsla har bitit sig fast i alla som var med om de allra tidigaste trådlösa datortillbehören och trubblet som man fick på köpet.

Jag kan förstå att det kanske kan bli knepigt att driva USB-hubbar och bakgrundsbelysning hos ett trådlöst tangentbord. Men låt säga att man skippar USB-hubben och möjligtvis också bakgrundsbelysningen, varför skulle då ett mekaniskt "premium"-tangentbord endast kunna köras i 24~ timmar innan det behöver en uppladdning eller nya batterier? Att trycka in 4-6 AA-batterier, eller till och med ännu fler, känns som att det bör kunna hålla ett tangentbord vid liv i en väldans lång tid av aktivt användande. Eller är jag lite väl optimistisk nu kanske?

Skrivet av huttala:

Och nu lite offtopic.
Varje gång du skapar en tråd Subdub så får jag en bild i huvudet att du suttit såhär i någon timme och funderat ut en bra tråd att starta diskutioner i.
http://2.bp.blogspot.com/-H4V3sX0tQO4/T6gHttgSnZI/AAAAAAAAAow...

Och jag menar absolut inget illa med det, men fnissar lite varje gång jag ser en tråd skapad av dig.

Haha, jag tar det som en komplimang tills du möjligtvis utvecklar ditt resonemang och någonting negativt dyker upp!

Skrivet av Elitist:

Tips, dra den inte rakt, låt den ligga med lite slack som mussladden.

Varför detta? Anledningen till mussladdens "slack" är för att jag ska kunna röra musen hur mycket jag behagar. Tangentbordet däremot rör sig sällan.

Skrivet av Asprarn:

Man sitter definitivt inte sådär vid skrivbordet, man bör jag vila armarna

Jag känner till detta.

Skrivet av Ang3r:

jag ser sladden som ett mindre problem då den inte stör mig. Speciellt inte nu när kabeln är inlindad i en fin kabelstrumpa som glider lätt mot skrivbordet. Förr var det ju en annan sak med en kabel som var enbart var inlindad i gummi och släpades runt på skrivbordet.

Dessvärre har jag ingen sådan kabelstrumpa, utan jag har en tjock gummikabel. Men även om kabeln hade varit lite tunnare, lite mer flexibel och sleevad snyggt så hade jag fortfarande sett det som ett störelsemoment. Dock ett lite mindre sådant, definitivt!

Skrivet av backfeed:

För några år sedan körde jag 100% trådlöst, men lärde mig den hårda vägen hur mycket det kan suga, och gav upp.

Kan du förklara lite grundläggande vad det var för saker som fick dig att byta sida, så att säga?

Permalänk
Rekordmedlem

Torrbaterier går bort direkt eftersom driftskostnaden kommer att bli hög, ska man ha ett responsivt tangentbord så kommer det att dra en del, ett normal kablat tangentbord drar i "värsta fall" 1 W och ska man då addera till logiken och radiodelen som behövs för trådlöst löst med bra och snål teknik så lär det hamna ungefär där även med ett trådlöst om det ska vara responsivt, alternativet är att minska responsiviteten eftersom det ger längre batteritid, men då kommer ju latensen på en gång, ett speltangentbord kan inte stänga av sig eftersom det i princip måste kommunicera hela tiden om man inte ska få latenser.
Men att bygga ett som klarar sig ett dygn bör inte ge några större tekniska problem, men att bygga ett som har extremt lång batteritid går inte om det ska ha låg latens, det är jätteskillnader på möss, de som har låg strömförbrukning svarar inte så bra som de bästa trådlösa som reagerar lika bra som en trådad idag, ska man stänga av sensorerna och radion så tar det helt enkelt lite tid innan de hoppar igång, så man måste välja mellan lång batteritid eller bra respons.
Men mer än nån vecka är inte en realistisk batteritid om det ska bli ett bra latensfritt tangentbord och man inte vill ha ett klumpigt batteri.

En lösning skulle kunna vara en induktiv koppling, men det kräver i så fall nån kraftgivare inbyggt i eller under bordsskivan, det finns induktivt drivna möss och ritplattor (pennan är induktiv) men ska induktionen fungera bra så är det korta avstånd som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett problem som uppstått för mig är när man kör trådlösa saker från olika märken är att de stör varandra. Nu var det lite billigare saker, ett tangentbord från Fujutsi och en mus från Simens och när jag tryckte ner något på tangentbordet så hackade musen till. Blev lagom kul att göra HoN när det hände och sedan dess har jag gått över till trådat

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har trådlöst tangentbord och mus till htpc:n, helt enkelt för att det vore vansinnigt osmidigt med sladdar i det fallet. Att alla signaler inte alltid kommer fram (beroende på avstånd/hinder) är inte särskilt noga med en htpc, och batterierna räcker väldigt länge pga ytterst begränsat bruk.

När det gäller en stationär arbetsmaskin så ligger det smidiga istället i att slippa bry sig om batterier och allt annat potentiellt trams som kan uppstå med trådlös förbindelse. Jag har mus med sladd just för att jag vill ha sladden. För några år sedan körde jag 100% trådlöst, men lärde mig den hårda vägen hur mycket det kan suga, och gav upp.

Tips: Skaffa svart bordskiva så syns inte sladdarna lika mycket. Hehe.

Allternativt tips, borra i skrivbordet och dra kabeln på undersidan istället så syns den inte oavsett färg.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Entusiast

Du efterfrågar trådlösa tangentbord, men samtidigt så använder du en trådad mus där det finns gott om trådlösa varianter. Vad får dig att inte vilja använda en trådlös mus? Anledningen ligger väl förmodligen i att den inte är lika responsiv som en trådad sådan, detta gäller även tangentbord fast en liten hicka när det kommer till skrift är lika jobbig som på en muspekare imo.

Rekommenderar även en mouse bungee, finns några snygga sådanna så slipper du ha slack på sladden för att den inte ska ta emot.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Är inte krångliga trådlösa förbindelser, när det gäller tangentbord givetvis, ett minne blott år 2013? Det känns som ett gammalt faktum vars rykte helt enkelt har levt kvar och dess rädsla har bitit sig fast i alla som var med om de allra tidigaste trådlösa datortillbehören och trubblet som man fick på köpet.

Jag kan förstå att det kanske kan bli knepigt att driva USB-hubbar och bakgrundsbelysning hos ett trådlöst tangentbord. Men låt säga att man skippar USB-hubben och möjligtvis också bakgrundsbelysningen, varför skulle då ett mekaniskt "premium"-tangentbord endast kunna köras i 24~ timmar innan det behöver en uppladdning eller nya batterier? Att trycka in 4-6 AA-batterier, eller till och med ännu fler, känns som att det bör kunna hålla ett tangentbord vid liv i en väldans lång tid av aktivt användande. Eller är jag lite väl optimistisk nu kanske?

Jag menar inte att rata trådlösa. Jag gillar trådlöst i alla tillfällen utom gaming. Det är så fruktansvärt irriterande när musen eller tangentbordet dör mitt i spelet.
Hade det funnits ett mekaniskt tangentbord med ett rejält uppladdningsbart batteri och självlysande/reflex-text på knapparna så hade jag lätt övervägt det. Sladden är i vägen när man ska göra plats för ritplattan och dylikt.

Önskar även att det fanns ett sånt tangentbord som jag har på min laptop http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2010/03/acer_aspire_timeline_x_as1830t_1.jpg. Det är otroligt härligt att skriva på. Så med ett vanligt mekaniskt och ett sånt, båda trådlösa med dunderbatteri och bra batteriindikator så hade jag varit nöjd

Permalänk
Medlem

För en normal+ gamer bör trådlöst i dagens läge vara attraktivt. Min MS Wedge Touch Mouse som drivs av ett AA batteri har överlevt Bioshock infinite+duke nukem 3d igenomspelning och tuggar på fint. Runt 3v håller musen på ett batteri om man använder den 8-12h om dagen. Troligen 1-2v om du fokuserar mer på spel.

MS Wedge Keyboard tuggade på fint i 2 månader innan jag bytte batterier (mest för jag ville slippa ev problem när dom börjar ta slut).

Dessa trådlösa tillbehör använder Bluetooth och har för mig som är en normal+ spelare absolut inget input lagg. Jag är lika bra i crysis 3/duke nukem3d/fear/crysis 2/bioshock infinite etc etc. Väldigt trevligt kunna gå fritt mellan att spela på min Benq EW2430 eller växla till att spela på LG 47" LCD TV utan att bekymra sig för sladdar. Ett plus blir att datorn agerar som htpc med xbmc och kan då smidigt styras lätt från soffan med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

När jag lämnar min stationära dator så vill jag alltid ta med mig tangentbordet när jag sen rör mig mot kylen. Jag tar då tangentbordet - som tur var är det trådlöst - under armen. Snurrar det två varv på ryggen för att sen föra det på axlarna tills jag når kylen. När jag nått kylen öppnar jag dörren med tangentbordet. Nu till det viktigaste varför jag tog med mig tangentbordet. Jag surfar nämligen tillbaka till datorn, på tangentbordet, med min red bull i högsta hugg. Golvet lutar nämligen så det är nerförsbacke tillbaka. Dem som ritade golvet hade uppenbarligen trådat tangentbord. Vilken tur att jag inte har det..

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***