AMD: "Det blir inget DirectX 12"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpiritual:

Känns lite som att microsoft har övergett PC gaming till förmån för xbox. Först lade de ner alla sina PC studior och nu ligger directx på is...

Du tror inte det har med att dom försöker komma in till surfplatta-marknaden och Windows telefoni?

Dom har inte övergivet ''PC-gaming'' dom har inte tid att utveckla nya spel...då håller dom sig till 7år gammal konsol som är enkel att göra spel till..

Nu när Sony släpper sitt X86 PS4 så lär microsoft få fart på DX igen

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Länge leve OpenGL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men är det bättre? Kommer vi kunna göra spel som Battlefield om vi bytte till OpenGL nu? Eller kommer det bara bli så att vi får massa spel som går tillbaka till fyrkantiga huvuden och dåliga texturerer?

Knappast något problem. Allt man kan göra med DirectX kanske inte kan göras med OpenGL, men det går utmärkt att göra moderna spel med det. Om OpenGL sedan blir de facto standard för spel lär utvecklingen av det ta fart, ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Får man fråga vad som är "bättre" med openGL? Varför vill man byta till det? Jag har ingen koll på vad som är skillnaden.

Det är "bättre" eftersom det är en öppen standard och utvecklarna har total kontroll. Det är lite svårare att utveckla med, iallafall i vissa avseenden, men annars är det ingen större skillnad med vad man göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag tror att du syftar på Ubuntu

ja, ubuntu är så nära man kan komma men installera mer program än det finns som finns i ubuntu store eller vad det heter är krångligt

sen om man vill spela kan man ju bara glömma det för drivrutinerna är halvkassa och det är ett helvete och få det att fungera genom Wine

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men är det bättre? Kommer vi kunna göra spel som Battlefield om vi bytte till OpenGL nu? Eller kommer det bara bli så att vi får massa spel som går tillbaka till fyrkantiga huvuden och dåliga texturerer?

Det fungerar till cad och alla seriösa grafikkort som quadro och filmrenderingar så det lär snarare bli bättre spel än det inlåsta i direct x träsket, det vore verkligen bra om man lägger ner direct x helt och enas om en plattform istället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men är det bättre? Kommer vi kunna göra spel som Battlefield om vi bytte till OpenGL nu? Eller kommer det bara bli så att vi får massa spel som går tillbaka till fyrkantiga huvuden och dåliga texturerer?

Det finns saker man kan göra i OpenGL som man inte kan göra i Direct3D och omvänt. I min åsikt så tycker jag de kan anses vara likvärdiga för slutanvändaren, förutom att det ena har krav på OS medans det andra är en öppen standard.

Från början var det DirectX (Direct3D) som var ett h*ete att programmera. På sistone ska DirectX ha blivit bättre på den fronten. Jag ogillar iofs Windows-style skarpt så oavsett om jag hade fått göra några funktioner aningen längre för OpenGL så hade det varit värt det

Btw, DirectX är ett bilbiotek för grafik, ljud, nätverk osv, ett samlingsnamn. Direct3D är grafikbiblioteket.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

"Det blev ingen DirectX 12"

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Problemet har väll varit att consolerna inte haft stöd för Dx11 , men nu med nästa generation kommer vi ju få se ändring på det! wieeeeee

Du menar Xbox har inte haft stöd för Dx11, PS3 använder sig inte av det.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Avstängd

för mig flöt tomb rider riktigt bra. håret va riktigt snyggt o.s.v med ett nvidia kort

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Det är hög tid att förpassa stängda mjukvarustandarder till historiens skräphög. Maken till 90-talsvibbar får man leta efter.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det fungerar till cad och alla seriösa grafikkort som quadro och filmrenderingar så det lär snarare bli bättre spel än det inlåsta i direct x träsket, det vore verkligen bra om man lägger ner direct x helt och enas om en plattform istället.

Håller med!

En sak jag inte riktigt fått klart för mig dock: hur är det egentligen med begränsningen av OpenGL-prestanda i konsumentkort - är det något som påverkar spel?

Jag menar, om OpenGL är strypt på konsumentkort så erbjuder ju i så fall Direct3D bättre prestanda. Eller är det bara vissa specialfunktioner för tyngre beräkningar som är strypta, som normalt inte används i spel?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det fungerar till cad och alla seriösa grafikkort som quadro och filmrenderingar så det lär snarare bli bättre spel än det inlåsta i direct x träsket, det vore verkligen bra om man lägger ner direct x helt och enas om en plattform istället.

Absolut, det finns en hel del funktioner i OpenGL som ännu inte finns i DirectX och vise versa. Man måste dock komma ihåg att vissa av de nyare och mer fancy funktionerna i OpenGL specifikationen ännu inte har stöd i hårdvaran som finns på marknaden för att köras i accelererat läge och tvingas mjukvarurenderas. Det är dock inte ett problem för CAD och modellering. Men realtime rendering i saker som spel är det otroligt viktigt. Kanske nästa generation av kort och GPU:er har implementerar fler OpenGL funktioner i hårdvaruaccelererat läge.

Jag förespråkar inte universellt DirectX, förstå mig inte fel. OpenGL är framtiden då OGL får nya funktioner snabbare än DirectX och är en öppen specifikation, det funkar på Linux, Windows, Android, iOS, MacOS och i stort sett alla konsument operativ på marknaden och en breddad marknad för sina produkter är aldrig fel. Men om du specifikt ska sikta på Windows+Xbox som marknad och DirectX fyller dina behov som utvecklare så är det snäppet i nuläget enklare att koda för DirectX specifikationen då den innehåller en hel del genvägar och "neat tricks" för att klämma ur lite mer ur GPU'n i dessa OS.

Framtidssäkra saker är svårt att förutspå, men att få ett gammalt OpenGL spel som GLquake att rendera korrekt i nyaste versionen av ditt OS är generellt enklare än att köra ett samtida DirectX 6 spel i NT6.* (typ starsiege tribes osv) då vissa calls ändrats radikalt. Så om du vill ha bakåtkompatibillitet så vore det ur historisk synvinkel kanske visare att använda OGL.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte TressFX funkade dåligt på Nvidia kort, efter Nvidias senaste drivrutin sänkte TressFX inte 30fps längre, utan några siffror bara. Men TressFX i sig är såfail så de bara kan bli...
De är inte ens snyggt, inte ens realistiskt...
Hårstrån som svävar genom Laras huvud och hela håret i sig svävar över axlarna..Ett litet steg och håret flyger åt helvete med retur biljett..

Permalänk

Detta kommer ha i princip ingen inverkan på grafikutvecklingen i spel. Den enda skillnaden blir att ett visst segment av programmerare hos spelutvecklarna kommer behöva implementera de kunskaperna i linjär algebra och variabelanalys som de faktiskt lärde sig när dom pluggade computer science, istället för att lata sig och lägga sin tillit till ett färdigt API (direct X) för matematiska funktioner. Big deal. Not.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Håller med!

En sak jag inte riktigt fått klart för mig dock: hur är det egentligen med begränsningen av OpenGL-prestanda i konsumentkort - är det något som påverkar spel?

Jag menar, om OpenGL är strypt på konsumentkort så erbjuder ju i så fall Direct3D bättre prestanda. Eller är det bara vissa specialfunktioner för tyngre beräkningar som är strypta, som normalt inte används i spel?

Jag tror att begränsningarna är konstruerade med vilje för att kunna ta mer betalt för quadro och firepro kort, många kort går ju att flasha om, så hårdvaran verkar till stor del vara samma, och man kan säkert minska på kvalitetskraven när det gäller spel, skulle speltillverkarna börja trycka på för att de vill ha open gl överallt så skulle nog grafikkorten snabbt komma ut i såna versioner, steam är ju föregångare där med linuxspelandet.
Win 8 håller ju ändå på att göra win oanvändbart och det blir mer o mer likt en spelkonsol så varför inte linux på desktop och open gl överallt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att begränsningarna är konstruerade med vilje för att kunna ta mer betalt för quadro och firepro kort, många kort går ju att flasha om, så hårdvaran verkar till stor del vara samma, och man kan säkert minska på kvalitetskraven när det gäller spel, skulle speltillverkarna börja trycka på för att de vill ha open gl överallt så skulle nog grafikkorten snabbt komma ut i såna versioner, steam är ju föregångare där med linuxspelandet.
Win 8 håller ju ändå på att göra win oanvändbart och det blir mer o mer likt en spelkonsol så varför inte linux på desktop och open gl överallt.

Precis. Jag hoppas... nej... förväntar mig, att OpenGL ska ta över helt inom några år. DirectX får gärna stanna vid 11.1 och sakta dö ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inte en dag för sent att utvecklarna slutar med Directx och går över till OpenGL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

är det bara jag som tycker att det är patetiskt att nvidia klagar på att tressfx funkar dåligt med deras kort medans dom själv inte ens låter AMD få en chans att få physx att funka med deras! tycker AMD borde fortsätta med tressfx och liknande funktioner och skita i Nvidia och om eller hur det funkar på deras kort..

PhysX funkar utmärkt till AMD. Om man nu gillar skiten (ja jag tycker det är skit) och om du vill testa så kolla in denna tråden på första posten finns en länk. Funkar väldigt bra på mitt 6950 (upplåst till 6970) tillsammans med i7 2600k.

Skrivet av nivv:

Jösses, vilket cheap shot alltså. Speciellt när nvidia är ljusår bättre när det kommer till drivrutiner och dessutom har världens snabbaste GPU för spel...

Ljusår bättre när det kommer till drivrutiner? Tillåt mig att le och sen ROFL.

Och varför denna fangirl grej om att "dessutom har världens snabbaste GPU för spel"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag tycker inte TressFX funkade dåligt på Nvidia kort, efter Nvidias senaste drivrutin sänkte TressFX inte 30fps längre, utan några siffror bara. Men TressFX i sig är såfail så de bara kan bli...
De är inte ens snyggt, inte ens realistiskt...
Hårstrån som svävar genom Laras huvud och hela håret i sig svävar över axlarna..Ett litet steg och håret flyger åt helvete med retur biljett..

Det är inte en perfekt fysiksimulering men det är mycket bättre än det vi har utan. Jag tycker det är riktigt snyggt och ger helt klart mer inlevelse i spelet när du har hår som rör på sig när Lara hoppar runt.

Skrivet av skog1s:

PhysX funkar utmärkt till AMD. Om man nu gillar skiten (ja jag tycker det är skit) och om du vill testa så kolla in denna tråden på första posten finns en länk. Funkar väldigt bra på mitt 6950 (upplåst till 6970) tillsammans med i7 2600k.

Det är för att unrealmotorn har stöd för physx på cpu.
Du behöver inte gå in på någon config fil och ändra det går rakt av i options.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

PhysX funkar utmärkt till AMD. Om man nu gillar skiten (ja jag tycker det är skit) och om du vill testa så kolla in denna tråden på första posten finns en länk. Funkar väldigt bra på mitt 6950 (upplåst till 6970) tillsammans med i7 2600k.

klart som fasen att det funkar men det funkar skräp! skillnaden är att har man ett AMD grafikkort så görs beräkningarna till Physx på processorn och inte grafikkortet..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Rekordmedlem

Men varför måste man använda Physx det finns öppna alternativ även där så man behöver inte låsa in sig hos nvidia heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har för mig att kepler stinker på OpenGL, men jag kanske har fel? Hoppas jag iaf Kanske "bara" är openCL där det går utför.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är för att unrealmotorn har stöd för physx på cpu.
Du behöver inte gå in på någon config fil och ändra det går rakt av i options.

Jo det vet jag.

Skrivet av norrby89:

klart som fasen att det funkar men det funkar skräp! skillnaden är att har man ett AMD grafikkort så görs beräkningarna till Physx på processorn och inte grafikkortet..

Jo att beräkningarna görs av CPU:n i detta fallet är väl ingen nyhet, för dom som vet, lite därför jag skrev "tillsammans med i7 2600k"

Men som du skriver, funkar skräp! Var har du sett sett det?
Kanske på något budgetbygge, vad vet jag. Här funkar det alldeles förträffligt bra.
Faktum är, att det funkar så bra som det ska göra, jag ser ingen som helst skillnad på min sons dator (som kör Nvidia GTX 680) och min.
Samma spel, samma inställningar & t o m skärmarna är lika. Jag lovar, jag har hoppat mellan och verkligen försökt att se skillnad. Men det går inte.

Men som jag skrev innan, varken jag eller min son vill ha "skitet" det är bara ett störande moment, tycker jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Det finns ju alltid OpenGL som dom kan satsa på.

Permalänk

DirectX är endast för Windows vilket hindrar andra operativsystem.
Skulle vi använda OpenGL eller liknande så kan alla njuta av det.

Återuppliv 3dfx Glide!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Inte en dag för sent att utvecklarna slutar med Directx och går över till OpenGL.

Ja, det vore verkligen kul för er som kör underdog PC OS.

Skrivet av Kleiner:

Du menar Xbox har inte haft stöd för Dx11, PS3 använder sig inte av det.

Hårdvaran har inte stöd för DirectX11 i nuvarande konsoler, nej.

Skrivet av Ozzed:

Toppen. Begrav DirecX så att Microsoft inte längre kan "frivilligtvinga" folk att skaffa nya operativsystem för sakens skull. OpenGL är framtiden.

Sålänge det har samma funktioner och möjligheter så ser jag inte något problem att använda en öppen standard OpenGL. Men jag undrar om de verkligen är likvärdiga i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

DirectX är endast för Windows vilket hindrar andra operativsystem.
Skulle vi använda OpenGL eller liknande så kan alla njuta av det.

Återuppliv 3dfx Glide!

glide, så man får sitta med spel renderade i 16bit färgdjup igen ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nivv:

Jösses, vilket cheap shot alltså. Speciellt när nvidia är ljusår bättre när det kommer till drivrutiner och dessutom har världens snabbaste GPU för spel...

Problem här är att den kräver bra beräknings kraft och senaste från nvidia har usel GPGPU prestanda. För att inte tala om skiten som nvidia gjorde med physx.
Nvidia gjorde det lättare för sig genom att bara satsa på grafik egenskaper och skita helt i GPGPU och då är det klart att GPGPU tillämpningar kommer gå sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

glide, så man får sitta med spel renderade i 16bit färgdjup igen ?

Glide var en begränsat uppsättning av instruktioner i en helt stängd port av MiniGL. Om det hade varit en öppen standard så skulle troligtvis aldrig Direct3D existerat. Nej för tusan, att återuppliva döda standarder bara för nostalgin låter inte sunt.
Speciellt inte när de är så stängda att inte ens de som designade VSA-100 chippen i företaget (3Dfx) hade tillgång till hela faderuttan. (en av ingengörerna på STB som tillverkade VSA-100 nämde i intervju att orginalkällkoden gick förlorad av nån anledning, men man kan ju dock tycka att ett företag i den storleken borde haft backup:er.)

Men att köra spel i 16bit på ett voodoo3 till exempel var verkligen inte som att köra i 16bit på ett Riva TNT. Då glide hade funktioner som effektivt gjorde 16bit färgdjup till 18bit via smoothing och övergångar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.