Titan och i7 klarar inte ett moddat skyrim på ultra

Permalänk
Medlem

Titan och i7 klarar inte ett moddat skyrim på ultra

Har GTX Titan och i7 3770k och kör skyrim med ca 40+ mods, däribland ENB och Tropical skyrim. Med dessa går det inte att få bra flyt på spelet med mina spec på ultra. Laggar när stora träd och mycket gräs visas. Att dra ner shadows till High ökar fps med ca 20 på dessa ställen. Fps går även upp om man minskar gräsdensiteten, som tar upp sjukt mycket performance.

Mixtrade runt i nVidia controls panel och lyckades hitta de inställningar som gör att jag kan köra på 60 fps utan drops. Så här ser det ut: http://imgur.com/4roJ0Rz
http://imgur.com/rcBHROJ

Skulle vilja påstå att detta är det vackraste spelet som finns och kommer finnas ett tag fram. Frågan är ju, vad behövs för att maxa detta med shadows på ultra och Max gräsdensitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Skulle vilja påstå att detta är det vackraste spelet som finns och kommer finnas ett tag fram. Frågan är ju, vad behövs för att maxa detta med shadows på ultra och Max gräsdensitet?

Ett till Titan?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

Vad fult det ser ut. Vanilla skyrim ser trevligare ut ;/
Ser nästan ut som moddat Fallout 3 med trä/gräs mods.

Prova SkyBoost.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vad fult det ser ut. Vanilla skyrim ser trevligare ut ;/
Ser nästan ut som moddat Fallout 3 med trä/gräs mods.

Prova SkyBoost.

Måste hålla med, ser ju ut som en 3åring har kluddat ditt mycket djupare färger.

Permalänk
Medlem

Enkelt, dra ner grafiken, ta bort mods, uppgradera datorn..ditt val.
Btw. den första bilden fick mig att tänka på en bana från AOE3

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vad fult det ser ut. Vanilla skyrim ser trevligare ut ;/
Ser nästan ut som moddat Fallout 3 med trä/gräs mods.

Prova SkyBoost.

Skyboost har väl inte varit aktuellt i snart 9-10 månader upptill ett år va?

Låter konstigt att du inte kan köra utan lagg. Jag kör med massvis av grafiska moddar, lush-mods, density-mods, ENB med ett GTX 670 (4GB) med stadiga 55-60 FPS på ultra. Låter som att nåt som blivit fel i spelet och skapat dålig optimering.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Klockad Cpu? Upplösning?

Verkar behöva en ominstallation.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Skyboost har väl inte varit aktuellt i snart 9-10 månader upptill ett år va?

Låter konstigt att du inte kan köra utan lagg. Jag kör med massvis av grafiska moddar, lush-mods, density-mods, ENB med ett GTX 670 (4GB) med stadiga 55-60 FPS på ultra. Låter som att nåt som blivit fel i spelet och skapat dålig optimering.

Exakt, Skyboost blev oaktuellt med version 1.4 eller vad det var. Bethesda fixade i alla fall till det Skyboost gjorde.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Kanske för att Skyrim är väldigt konsolifierat och bara optimerat för 3 kärnor?

Du måste skriva om spelkoden om du vill få det mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Tycker vanilla skyrim är fult jämfört med nu, det känns grått och sepia aktigt, men smaken är som baken. Det våre intressant om två titan klarade det, men där tar ekonomin slut

Kör du på ultra på shadows, andiders? För det är det som drar mest på fps, det och gräsdensitet :/ har också tweakat mycket new skyrim.ini och prefs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Skyboost har väl inte varit aktuellt i snart 9-10 månader upptill ett år va?

Låter konstigt att du inte kan köra utan lagg. Jag kör med massvis av grafiska moddar, lush-mods, density-mods, ENB med ett GTX 670 (4GB) med stadiga 55-60 FPS på ultra. Låter som att nåt som blivit fel i spelet och skapat dålig optimering.

Det är ju ungefär vad Sweclockers får utan moddar i sin recension av 670, och de flesta ENB presets jag sätt har ofta varnat för att de halvera frameraten. Vilket de gjorde för mig med mitt 7970 GHZ.

Till TS:

Du kan ju kolla med preseten om de har med någon info på ungefär hur mycket varje effekt tar. Har för mig att Ambient Occlusion och Global Illumination tillsammans drar ner frameraten med i runda slängar 40%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andiders:

Skyboost har väl inte varit aktuellt i snart 9-10 månader upptill ett år va?

Låter konstigt att du inte kan köra utan lagg. Jag kör med massvis av grafiska moddar, lush-mods, density-mods, ENB med ett GTX 670 (4GB) med stadiga 55-60 FPS på ultra. Låter som att nåt som blivit fel i spelet och skapat dålig optimering.

Med omoddat skyrim så får jag runt 40 fps i den byhålan som är till norr i skyrim, vid kusten, där ingen kan sova för att de har mardrömmar.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Med omoddat skyrim så får jag runt 40 fps i den byhålan som är till norr i skyrim, vid kusten, där ingen kan sova för att de har mardrömmar.

Då är det något fel på din dator. Jag får aldrig under 60 fps i Skyrim, och jag har en del textur moddar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Då är det något fel på din dator. Jag får aldrig under 60 fps i Skyrim, och jag har en del textur moddar.

Skulle vilja att du går till den byn, och tar en bild med din fps.

Notera Ultra med 4x MSAA.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd

Svårt att förstå de som kör Tropical skyrim. Skyrim är en värld med ett bistert klimat och så ska det vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redblaze:

Har GTX Titan och i7 3770k och kör skyrim med ca 40+ mods, däribland ENB och Tropical skyrim. Med dessa går det inte att få bra flyt på spelet med mina spec på ultra. Laggar när stora träd och mycket gräs visas. Att dra ner shadows till High ökar fps med ca 20 på dessa ställen. Fps går även upp om man minskar gräsdensiteten, som tar upp sjukt mycket performance.

Mixtrade runt i nVidia controls panel och lyckades hitta de inställningar som gör att jag kan köra på 60 fps utan drops. Så här ser det ut: http://imgur.com/4roJ0Rz
http://imgur.com/rcBHROJ

Skulle vilja påstå att detta är det vackraste spelet som finns och kommer finnas ett tag fram. Frågan är ju, vad behövs för att maxa detta med shadows på ultra och Max gräsdensitet?

Kanske två titan om ens det? Omöjligt att säga då du troligen kommer installera fler grafikmoddar framöver. Inte som att moddarnas skapare sitter och samarbetar om vad max last på grafikkorten får vara..utan upp till var och en att välja det som man har prestanda för. I princip så krävs det mer än som finns att uppbringa i dagens läge om du går helt berserk på alla moddar. Upp till var och en att installera tills ens grafikkort går på knäna..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Skulle vilja att du går till den byn, och tar en bild med din fps.
Notera Ultra med 4x MSAA.

Vilken dum fråga.. byn i fråga tycks vara Dawnstar. Vad skulle du få ut av ett screenshot med fps mätare då du inte säger var det ska tas? Från vilket håll, titta rätt in i en vägg eller utsikten om man kommer in i byn söderifrån kommer skilja sig helt från andra alternativ.. riktigt underlig begäran och förstår dessutom inte vad den har med TS ursprungsfråga att göra överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Vilken dum fråga.. byn i fråga tycks vara Dawnstar. Vad skulle du få ut av ett screenshot med fps mätare då du inte säger var det ska tas? Från vilket håll, titta rätt in i en vägg eller utsikten om man kommer in i byn söderifrån kommer skilja sig helt från andra alternativ.. riktigt underlig fråga och förstår dessutom inte vad den har med TS ursprungsfråga att göra överhuvudtaget.

Titta på bilden så ser du ett X och en Pil.
Och vad har det att göra med TS? Jag svarade inte på TS inlägg.

Sweclockers: Vi Skriver innan vi Läser.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Titta på bilden så ser du ett X och en Pil.
Och vad har det att göra med TS? Jag svarade inte på TS inlägg.

Sweclockers: Vi Skriver innan vi Läser.

Bra jobbat, du ska med hjälp av ett "x" och en pil i en stad du inte ens vet namnet på föra något i bevis?? Står jag på detta "x" och dessutom ser i den vinkeln som man får gissa sig fram till då pilen visas på en tvådimensionell kartbild också ska du föra någon slags statistik? Skämtar du?
Ett screenshot som visar om du ser uppåt eller i vilken vinkel ditt synfält är och din inställda FOV är väl det minsta man kan begära.. hur kan man annars ens drömma om att göra jämförelser stående på en statisk punkt i spelvärlden, vilket jag antar att du är ute efter..bara dumt att försöka göra det överhuvudtaget och kommer inte ha det minsta "bevis" värde" då det finns så många aspekter som kan spela in där. Du behöver ett test över tid, med ett minimum, medel och max värde. allt annat betyder ingenting och är skrattretande..

Permalänk

Med tillräckligt många moddar så grafikminnet inte räcker till går det att få vilket spel som helst att gå långsamt. För extra bonuspoäng, ta screenshot medan ditt antivirus uppdaterar sig och du kör en diskdefragmentering.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Bra jobbat, du ska med hjälp av ett "x" och en pil i en stad du inte ens vet namnet på föra något i bevis?? Står jag på detta "x" och dessutom ser i den vinkeln som man får gissa sig fram till då pilen visas på en tvådimensionell kartbild också ska du föra någon slags statistik? Skämtar du?
Ett screenshot som visar om du ser uppåt eller i vilken vinkel ditt synfält är och din inställda FOV är väl det minsta man kan begära.. hur kan man annars ens drömma om att göra jämförelser stående på en statisk punkt i spelvärlden, vilket jag antar att du är ute efter..bara dumt att försöka göra det överhuvudtaget och kommer inte ha det minsta "bevis" värde" då det finns så många aspekter som kan spela in där. Du behöver ett test över tid, med ett minimum, medel och max värde. allt annat betyder ingenting och är skrattretande..

Va?
Jag skrev innan vilken by jag menar, den till norr, finns bara en direkt norr, dawnstar.
http://images.uesp.net/thumb/e/ef/SR-map-Skyrim.jpg/400px-SR-...
Om jag menade Solitude hade jag sagt den till Nordväst, eller Winterhold så hade jag sagt Nordöst.

FoV har ingen påverkan på prestanda.
Sluta fjanta dig för i helvete, pilen visar vilket håll du ska titta åt, använder du din hjärna så fattar du att du ska titta åt det håll som pilen visar. Använd hjärnan, du föddes med en av en anledning.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vad fult det ser ut. Vanilla skyrim ser trevligare ut ;/
Ser nästan ut som moddat Fallout 3 med trä/gräs mods.

Prova SkyBoost.

Skyboost är kraftigt utdaterat. Plus att dom sakerna skyboost optimerade, är redan i dom senaste officiella patcharna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Va?
Jag skrev innan vilken by jag menar, den till norr, finns bara en direkt norr, dawnstar.
http://images.uesp.net/thumb/e/ef/SR-map-Skyrim.jpg/400px-SR-...
Om jag menade Solitude hade jag sagt den till Nordväst, eller Winterhold så hade jag sagt Nordöst.

Jovisst, självklart hade du klart namnet för dig men ville inte säga det...lol dock kan vi släppa det då vi nu vet vad staden heter och det inte är viktigt egentligen.

Skrivet av Dwightschrute:

FoV har ingen påverkan på prestanda.
Sluta fjanta dig för i helvete, pilen visar vilket håll du ska titta åt, använder du din hjärna så fattar du att du ska titta åt det håll som pilen visar. Använd hjärnan, du föddes med en av en anledning.

Jaså..haha, blir ett högst vetenskapligt test detta hör jag, min fps mätare slår i botten om jag tittar rakt ner i marken om jag ska hårdra det. Får dessutom ingen min-medel-max värden då de alla är de samma.. Vinklar jag min karaktärs synfält en aning mer uppåt så är resultatet ett annat och ytterligare uppåt så även då är resultatet annat..

Skrivet av Dwightschrute:

Använd hjärnan, du föddes med en av en anledning.

Bollar tillbaks uppmaningen till dig själv. Bra tänkt Dwightschrute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Jovisst, självklart hade du klart namnet för dig men ville inte säga det...lol dock kan vi släppa det då vi nu vet vad staden heter och det inte är viktigt egentligen.
Jaså..haha, blir ett högst vetenskapligt test detta hör jag, min fps mätare slår i botten om jag tittar rakt ner i marken om jag ska hårdra det. Får dessutom ingen min-medel-max värden då de alla är de samma.. Vinklar jag min karaktärs synfält en aning mer uppåt så är resultatet ett annat och ytterligare uppåt så även då är resultatet annat..
Bollar tillbaks uppmaningen till dig själv. Bra tänkt Dwightschrute.

Haha vad i helvete babblar du om?
Titta som en normalt funtad människa i en vanlig normal rak vinkel.
Nej hade jag namnet så hade jag sagt det direkt, men ni visste oavsett vilken jag menade varför påpeka?
Det är du som har problem av någon anledning och kommer på en massa strunt hela tiden "åh sneglar jag på den kotten så har jag 10 fps mer!!111"

Och FoV != Titta upp/ned/höger/vänster...

Märker att du har en intelligens på hög nivå!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Haha vad i helvete babblar du om?
Titta som en normalt funtad människa i en vanlig normal rak vinkel.
Nej hade jag namnet så hade jag sagt det direkt, men ni visste oavsett vilken jag menade varför påpeka?
Det är du som har problem av någon anledning och kommer på en massa strunt hela tiden "åh sneglar jag på den kotten så har jag 10 fps mer!!111"

Och FoV != Titta upp/ned/höger/vänster...

Märker att du har en intelligens på hög nivå!

Fast FoV har ju direkt inverkan på fps efterssom högre FoV bredare synfält?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sombiiie:

Fast FoV har ju direkt inverkan på fps efterssom högre FoV bredare synfält?

Min FPS är densamma vid 60fov som 90fov så gott som oavsett spel.
Och han talade ju om att titta upp/ner inte ha bredare synfält.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Märker att du har en intelligens på hög nivå!

Att påpeka att du tycker din intelligens är högre än andras och vara oförskämd mot andra tycks vara en av dina specialiteter här på swec. Något annat tycks du ju inte vara så påläst på.
Tror snarast att någon bokstavskombination är applicerbart här.
Gå nu alla till Dawnstar och titta rakt fram utan att röra er så kan Dwightschrute sammanställa sin oerhört värdefulla statistik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Att påpeka att du tycker din intelligens är högre än andras och vara oförskämd mot andra tycks vara en av dina specialiteter här på swec. Något annat tycks du ju inte vara så påläst på.
Tror snarast att någon bokstavskombination är applicerbart här.
Gå nu alla till Dawnstar och titta rakt fram utan att röra er så kan Dwightschrute sammanställa sin oerhört värdefulla statistik.

Vart skrev jag något om att jag har en högre intelligens?

Jag bad EN person som sa att han ALDRIG droppar under 60fps att gå till Dawnstar och ta en bild på sin FPS när han tittar åt ett specifikt håll från en specifik plats. Där jag har runt 30-40fps med rig i sig. Han hade också ett 680. Du kommer här och börjar gråta och förstorar upp allting som om det vore liv och död.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Vart skrev jag något om att jag har en högre intelligens?

Jo, till exempel här:

Skrivet av Dwightschrute:

Använd hjärnan, du föddes med en av en anledning.

Skrivet av Dwightschrute:

Märker att du har en intelligens på hög nivå!

Tycker bara synd om dig då jag noterat liknande svar i andra trådar från dig. Ditt problem. Tycks vara din standardnivå du håller på inlägg här på swec. Om man har så höga tankar om sig själv så får man räkna med att det ställs högre krav på en än att begära att folk ska gå till en stad i skyrim man inte vet namnet på och be folk stå stilla och titta rakt fram för att mäta fps på en punkt där man ritat ett kryss och en pil på en karta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Skulle vilja att du går till den byn, och tar en bild med din fps.
http://img443.imageshack.us/img443/6609/danwstarmapkey03.jpg

Notera Ultra med 4x MSAA.

Jag körde 8x AA och 2k graphics och lite andra moddar och allt på ultra.. Jag fick mellan 55-60 fps. Av någon anledning så följer inte Afterburners fpsmätare med på screenshots, varken Steams eller Skyrims. Jag har inte Fraps på min dator och planerar inte att skaffa det heller.

Det verkar som att din dator inte fungerar särskilt bra om du får så dålig fps med ett 680. Det skulle inte förvåna mig om du ljög för att ha något att klaga på. För det enda du gjort med på detta forum är att klaga på allt du kan komma på. Gärna en extremt tidig bild från en alpha och klaga om hur vissa detaljer inte är perfekta. Man får ju såklart ge kritik på saker. Men att klaga konstant på allt bidrar inget till forumet.

Om jag snurrade på platsen och hade 3-4 NPC precis framför mig så fick jag 53 fps. Om jag stod på berget ovanför town hall och kollade ut mot havet och samtidigt såg hela staden så fick jag 60fps(adaptive v-sync).

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell