Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

jag slänger in en fråga lite snabbt, hörlurar för film/tv-serier. Vad är bra? Har ett par hd 558 och dom är jätte bra men vill ha lite "mer". medveten om att filmer inte är anpassade för filmer men det ser jag inte som ett större problem. Har ett Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Medlem

Är man ett riktigt cheapass så kan jag rekommendera beg receivers. Speciellt om du inte behöver hdmi eller bara en eller två så kommer du märka att folk kastar dem åt ditt håll speciellt om du kan hämta då det är otympliga as

Nyare modeller här får i regel mer features men inte nödvändigtvis bättre ljudkvalitet. har en gammal yamaha receiver från deras budgetsegment som är löjligt mycket mer transparent och njutbar än min RX-V663 som det bara inte gick att equalisa något vettigt ur.

Så har du plats för en sådan pjäs så är det svårslaget. Behöver oftast en spdifutgång på datorn dock då de sällan har USB chip.
AC 97 realtek kretsar har jag aldrig haft någon lycka med men spdif borde de väl kunna fixa utan att sabba allt för mycket. Annars finns det ju billiga ljudkort om det bara är spdifen du vill åt.

Dedikerad hörlursförstärkare för 1000 kr hörlurar känns väldigt onödigt. Skulle spendera mer på hörluren då. LCD-2/HD 800/T1 direkt ur en ipod touch 3G slår de mesta budgetalternativen med dugliga förstärkare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

jag slänger in en fråga lite snabbt, hörlurar för film/tv-serier. Vad är bra? Har ett par hd 558 och dom är jätte bra men vill ha lite "mer". medveten om att filmer inte är anpassade för filmer men det ser jag inte som ett större problem. Har ett Asus Xonar Essence STX.

Vilken bra hörlur som helst passar bra för film,det beror ju på vilka krav du har,om det ska vara massa bas eller neutralt osv,men det är liksom inget speciellt med filmer att de kräver speciallurar för just film.
Skriv vilken budget du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Det blir nog att köpa några mer lättdrivna hörlurar att börja med iallfall så får jag köpa till saker lite då och då. Jag kanske förklara lite dåligt, vad jag menade med högtalarna och hörlurar var att skaffa något som båda kan kopplas in i, men inte samtidigt. Är ju lite tråkigt att lägga pengarna på bara hörlurarna om det går att skaffa bättre ljud till högtalarna också, tex ett ljudkort som både högtalarna och headsetet kan kopplas in i. Tyvärr var man tvungen att lägga en bra peng för att få det att fungera med förstärkare och ljudkort.

Tack för svaret!

Jo, ska beställa en volymreglering i samma veva nu som headsetet. Börjar bli riktigt trött på windows volymkontroll. Tänkte skaffa http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm.

Tyvärr blir det för dyrt om jag ska lägga runt 1000 på hörlurar och sen ännu mer på bara förstärkaren. Blir att köpa några mer lättdrivna hörlurar. Hur avgör man om de är lättdrivna hörlurar? Är AKG K-172 HD B-Stock lättdrivna? Kan man titta i informationen om hörlurarna och på så sätt ta reda på hur mycket de kräver?

Kan inte svara på om de är lättdrivna men tror nog de inte är så direkt krävande att man tvunget måste ha en förstärkare,så länge de inte är högohmiga typ 100-600ohm så är det lugnt.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Vilken bra hörlur som helst passar bra för film,det beror ju på vilka krav du har,om det ska vara massa bas eller neutralt osv,men det är liksom inget speciellt med filmer att de kräver speciallurar för just film.
Skriv vilken budget du har.

Jag tänkte lägga mellan 2000-4500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Jag tänkte lägga mellan 2000-4500 kr

Finns massor att välja på,har du nån butik i närheten för lite provlyssning så är det kanon,lågohmiga lurar bör du nog undvika för STX passar inte bra med sådana lurar,10 ohms utgångsimpedans är inte särskilt lyckat för att det ska passa alla lurar på marknaden.
Här är ett par som kanske är intressant.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=18767

Permalänk

Jag har ett par Audio Technica AD700 och har tänkt att köpa Asus Xonar D1. Jag Undrar om ljudkortet kommer att kunna driva mina hörlurar fullt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terminator94zozo:

Jag har ett par Audio Technica AD700 och har tänkt att köpa Asus Xonar D1. Jag Undrar om ljudkortet kommer att kunna driva mina hörlurar fullt ut?

Är ju ganska svårt att svara på rak arm,skulle nog säga ja det kommer att fungera,sen kan det visserligen bli bättre med en riktig lurstärkare men inget måste.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Finns massor att välja på,har du nån butik i närheten för lite provlyssning så är det kanon,lågohmiga lurar bör du nog undvika för STX passar inte bra med sådana lurar,10 ohms utgångsimpedans är inte särskilt lyckat för att det ska passa alla lurar på marknaden.
Här är ett par som kanske är intressant.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=18767

jag bor i Stockholm vet du någon affär i närheten där man kan testa lurar?

Permalänk
Medlem

Sitter med ett par Sennheiser HD 555 som håller på att falla sönder, och är därför ute efter ett par nya hörlurar.

Har ett Asus Xonar Essence ST, därför är ett par som passar detta ljudkort ett kriterie. Är väldigt nöjd över mina HD 555:or, och tänkte först köpa ett par HD 598 eftersom jag tycker de är så snygga. Bestämde mig dock för att strunta i att följa ett vinnande koncept och vara lite tuffare och köpa något nytt

Det är självklart väldigt svårt att välja hörlurar för någon annan, då det handlar mycket om smak, men hade uppskattat om någon hade kunnat kasta lite förslag på mig. Det jag letar efter är;

Lurar i 1500 - 2000 kr klassen
Passar Xonar Essence ST
Främst för rock/metal, men ändå en hel del elektronisk musik - för att få "använda" lurarna lite mer!
Ett svar på om jag ska leta efter slutna eller öppna lurar, är det dumt att byta sida när man vant sig eller ska man testa på något nytt?

Danke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

jag bor i Stockholm vet du någon affär i närheten där man kan testa lurar?

Reference audio,ljudmakarn tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Sitter med ett par Sennheiser HD 555 som håller på att falla sönder, och är därför ute efter ett par nya hörlurar.

Har ett Asus Xonar Essence ST, därför är ett par som passar detta ljudkort ett kriterie. Är väldigt nöjd över mina HD 555:or, och tänkte först köpa ett par HD 598 eftersom jag tycker de är så snygga. Bestämde mig dock för att strunta i att följa ett vinnande koncept och vara lite tuffare och köpa något nytt

Det är självklart väldigt svårt att välja hörlurar för någon annan, då det handlar mycket om smak, men hade uppskattat om någon hade kunnat kasta lite förslag på mig. Det jag letar efter är;

Lurar i 1500 - 2000 kr klassen
Passar Xonar Essence ST
Främst för rock/metal, men ändå en hel del elektronisk musik - för att få "använda" lurarna lite mer!
Ett svar på om jag ska leta efter slutna eller öppna lurar, är det dumt att byta sida när man vant sig eller ska man testa på något nytt?

Danke!

AKG k701,Beyerdynamic dt770 tex finns massor att välja på,vilken typ av sound gillar du,neutralt,färgat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

AKG k701,Beyerdynamic dt770 tex finns massor att välja på,vilken typ av sound gillar du,neutralt,färgat?

Detaljer, när alla ljud kommer fram, älskar när man lyssnar på en låt men endast hört via några skräpiga in-ear lurar, för att sedan komma hem och sätta sig vid datorn och bli helt överraskad över hur mycket man har missat!

Kontrollerad, neutral bass, gillar när basen "slår" men inte tar över.

För att sätta ett ord på det hela är neutralt förmodligen ett bra val?

EDIT; känner dock att jag kanske inte riktigt förstår mig skillnaden på neutralt och färgat ljud för att faktiskt ge ett vettigt svår, inte lust att ge mig en kort förklaring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Detaljer, när alla ljud kommer fram, älskar när man lyssnar på en låt men endast hört via några skräpiga in-ear lurar, för att sedan komma hem och sätta sig vid datorn och bli helt överraskad över hur mycket man har missat!

Kontrollerad, neutral bass, gillar när basen "slår" men inte tar över.

För att sätta ett ord på det hela är neutralt förmodligen ett bra val?

EDIT; känner dock att jag kanske inte riktigt förstår mig skillnaden på neutralt och färgat ljud för att faktiskt ge ett vettigt svår, inte lust att ge mig en kort förklaring?

AKG-k701 är ganska neutrala,dock inget för basnördar,en del säger att den inte passar så bra med rockmusik men det är en smaksak,beror lite på hur bra inspelat det är också.
Kräver bra förstärkare och kan köpas billigt på thomann,nog en av de bästa hörlurarna i prisklassen man kan köpa.
Svårt att förklara,neutralt är ju som musiken ska låta,färgat lägger till en massa saker som tex lite extra bas för att få fetare ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

AKG-k701 är ganska neutrala,dock inget för basnördar,en del säger att den inte passar så bra med rockmusik men det är en smaksak,beror lite på hur bra inspelat det är också.
Kräver bra förstärkare och kan köpas billigt på thomann,nog en av de bästa hörlurarna i prisklassen man kan köpa.
Svårt att förklara,neutralt är ju som musiken ska låta,färgat lägger till en massa saker som tex lite extra bas för att få fetare ljud.

Bättre än Essence ST?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Bättre än Essence ST?

Jag har inte hört st-kortet men ska duga helt ok,det som k701 kräver är lite effekt för att basen ska låta som den ska dvs tajt annars kan den bli lite luddig om man har fel drivning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johan Holm:

Ska i framtiden även köpa till ett elektronisk piano

Har du tänkt att spela in och sjunga ? Om du ska ha hörlurar till medhörning när du sjunger och spelar in så måste de vara slutna och vad det gäller att driva och koppla ihop allt så kanske du borde fundera på en mixer eller ett bättre musikljudkort om du är intresserad av hemmastudio och tänkt skapa musik.
Det kan vara vettigt att fundera igenom hela paketet i ditt läge och se till att det går att nå en bra helhet om du skulle vara intresserad av att gå mot en hemstudio som du skaffar del för del.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Finns massor att välja på,har du nån butik i närheten för lite provlyssning så är det kanon,lågohmiga lurar bör du nog undvika för STX passar inte bra med sådana lurar,10 ohms utgångsimpedans är inte särskilt lyckat för att det ska passa alla lurar på marknaden.
Här är ett par som kanske är intressant.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=18767

Pro versionen kostar annars hälften så mycket. Ska vara identiska ljudmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Jag tänkte lägga mellan 2000-4500 kr

I den budgeten kan jag rekommendera Ultrasone pro 900, jag älskade dom till film, dom har nog kanske bästa och hårdaste basen jag hört, kräver dock lite EQ.

Om du inte är inne på basslurar så finns det mycket annat. För just ~3500-4000 kan du få tag i ett par begnagnade Denon D5000 som också är väldigt passande till film, tycker jag.

Båda lurarna passar prima till STX. Alternativt finns DT770 (80ohm), HD600, K701, HE-400, pro700 MKII.

Alla har dock inte olika smak. Men för mig, för att få bra filmupplevelse vill man ha lite blandning mellan ljudbild och bra bass, och i det fallet tyckte jag D5000 passade bäst.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du tänkt att spela in och sjunga ? Om du ska ha hörlurar till medhörning när du sjunger och spelar in så måste de vara slutna och vad det gäller att driva och koppla ihop allt så kanske du borde fundera på en mixer eller ett bättre musikljudkort om du är intresserad av hemmastudio och tänkt skapa musik.
Det kan vara vettigt att fundera igenom hela paketet i ditt läge och se till att det går att nå en bra helhet om du skulle vara intresserad av att gå mot en hemstudio som du skaffar del för del.

Spela in hade jag tänkt men att sjunga är inte riktigt min grej. Men detta är nog i framtiden kanske till vintern 2013, beror helt på hur det går med jobb under sommar och till hösten. Så jag tänkte att jag börjar med hörlurar för det behöver jag just nu och sen köpa till mixer+piano samtidigt och köra med hörlurar. Däremot så tar jag det i framtiden så det är inget jag behöver hjälp med just nu, kommer säkert fråga om hjälp i framtiden här på sweclockers men inte just nu. Känner att jag behöver läsa på mer om vad som behövs, att tänka på och saker som det.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Beställde nyss ett par M-100 från tyska Amazon, ska bli riktigt gött att pensionera mina Akg 518, dom har levt alldeles för länge :P.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Är ju ganska svårt att svara på rak arm,skulle nog säga ja det kommer att fungera,sen kan det visserligen bli bättre med en riktig lurstärkare men inget måste.

OK tack för svaret!. Det får bli Asus Xonar D1. Men jag undrar om det kommer att bli bättre ljud?, har en HP dator btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av terminator94zozo:

OK tack för svaret!. Det får bli Asus Xonar D1. Men jag undrar om det kommer att bli bättre ljud?, har en HP dator btw

Bättre är svårt att säga tyvärr,det märker du själv,vet inte riktig hur d1 funkar med just dina lurar,de är visserligen lättdrivna på pappret men alla ljudkort passar inte ihop med lågimpediva lurar ljudmässigt.

Permalänk

När jag stänger av min förstärkare så låter schwwwoopp i mina lurar, är det farligt?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

När jag stänger av min förstärkare så låter schwwwoopp i mina lurar, är det farligt?

Är det en Asgard så är det nog inte nyttigt

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av Linus82:

Är det en Asgard så är det nog inte nyttigt

Nej matrix m stage.

Jo hört om asgard

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

När jag stänger av min förstärkare så låter schwwwoopp i mina lurar, är det farligt?

Det betyder iallafall att den är instabil och inte är det nån fördel, om det är skadligt eller inte måste man mäta för att veta, konstruktionen skulle kanske behöva ett muterelä eller liknande.
Kontakta tillverkaren och fråga om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hejsan, letar efter en hörlursförstärkare, Det SKA vara en rörförstärkare, Vilka alternativ finns för den prismedvetna arbetsklassen?

Tac kpå förhand

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Malawie:

Hejsan, letar efter en hörlursförstärkare, Det SKA vara en rörförstärkare, Vilka alternativ finns för den prismedvetna arbetsklassen?

Tac kpå förhand

Beror väl på hur lågimpediv lur du har och din budget, men kolla på en Trends PA-10 det är en liten och trevlig sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Hejsan, letar efter en hörlursförstärkare, Det SKA vara en rörförstärkare, Vilka alternativ finns för den prismedvetna arbetsklassen?

Tac kpå förhand

Billiga fast prisvärda rörstärkare jag känner till är
Little Dot MKIII
Little Dot I+
LaFigaro 336C / DarkVoice 336

Om du kan öka din budget lite till så ska Bottlehead Crack vara väldigt bra, dock är den DYI och kanske inte ser så vacker ut. Fast om man är i den prisklassen kan man nog även kolla in Woo Audio WA3.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80