Permalänk
Medlem

Permanent ta bort Windows 7 från Mac

Hej!
Vi har fått Macbook Air 13" från skolan och med datorn kom windows 7, vilket är fullständigt onödigt. Jag har hittat ett sätt att ta bort det (genom att slå ihop de två hårddiskarna), vilket då gör att jag får 60GB på datorn. Men ändå så har jag bara ca 25GB ledigt, när jag hade 10GB innan jag slog ihop hårddiskarna. Enligt min polare så försvinner inte Windows helt från datorn utan bara "spåren" av Windows försvinner. Finns det något sätt att jag kan få bort det helt?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan ladda ner ett program som skriver över hårddisken. så allt som går att skrivas över försvinner permanent. jag tror det heter "eraser". men vet inte riktigt hur det fungerar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Prata med teknikern först innan du gör något, pga tillstånd till att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

du kan ladda ner ett program som skriver över hårddisken. så allt som går att skrivas över försvinner permanent. jag tror det heter "eraser". men vet inte riktigt hur det fungerar.

Jo tack! Men detta tar ju inte bort mitt windows eftersom att windows inte riktigt åkte ner i papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Prata med teknikern först innan du gör något, pga tillstånd till att göra det.

Har pratat med dem, de sa att det var okej. Så jag tog bort bootcamp. Men som sagt, windows raderades inte helt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edmirz:

Har pratat med dem, de sa att det var okej. Så jag tog bort bootcamp. Men som sagt, windows raderades inte helt.

i bootcamp så kunde man välja avinstallera windows om jag inte har helt fel. Då avinstallerar den helt och hållet av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

i bootcamp så kunde man välja avinstallera windows om jag inte har helt fel. Då avinstallerar den helt och hållet av windows.

Jag gjorde det, så fick jag bort det. Dock har jag endast 25GB ledigt minne när det finns 60 på hårddisken. Om det inte är Windows, vad är det som tar upp så mycket plats? Tänk på att innan jag slog ihop hårddiskarna så hade jag endast 10GB ledigt minne av ca 20

Permalänk
Medlem

Formatera..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Formatera..

Vet inte hur man ens gör det på mac... (använt PC fram till gymnasiet)
Vill dock heller inte förlora allt på datorn. (om nu inte iCloud synkar allt, vilket jag inte vet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edmirz:

Vet inte hur man ens gör det på mac... (använt PC fram till gymnasiet)
Vill dock heller inte förlora allt på datorn. (om nu inte iCloud synkar allt, vilket jag inte vet)

Vad du kan testa (vilket generellt skall göras efter varje gång man tar bort windows som varit installerat via Boot Camp) är att du öppnar Utility-programmet Disk Utility, enklast gjort via Spotlight.

Klicka på "föräldern" utav disken (dubbelkolla dessutom att det faktiskt bara är 1 partition numera) och under tabben "First Aid" klickar du på Verify Disk. Detta gör ingenting med något, utan kollar bara så att allt står rätt till. Visar den sedan röd text i rutan, eller bara för att säkerställa att detta inte är ditt problem, trycker du på Repair Disk. Var dera av dessa sakerna tar ca 2min eller mer, men jag har också varit med om att det gått fortare. Kan vara svårt att göra något annat med datorn under tiden dock.

Väl mött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Vad du kan testa (vilket generellt skall göras efter varje gång man tar bort windows som varit installerat via Boot Camp) är att du öppnar Utility-programmet Disk Utility, enklast gjort via Spotlight.

Klicka på "föräldern" utav disken (dubbelkolla dessutom att det faktiskt bara är 1 partition numera) och under tabben "First Aid" klickar du på Verify Disk. Detta gör ingenting med något, utan kollar bara så att allt står rätt till. Visar den sedan röd text i rutan, eller bara för att säkerställa att detta inte är ditt problem, trycker du på Repair Disk. Var dera av dessa sakerna tar ca 2min eller mer, men jag har också varit med om att det gått fortare. Kan vara svårt att göra något annat med datorn under tiden dock.

Väl mött

När jag kommer till partitionera fliken så är den rutan där det står "Macintosh HD" blå. Kan dock inte klicka på någonting där. Allt är i princip blockat för att klicka på. Vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edmirz:

När jag kommer till partitionera fliken så är den rutan där det står "Macintosh HD" blå. Kan dock inte klicka på någonting där. Allt är i princip blockat för att klicka på. Vad innebär det?

Kan vara så att du inte har administrativa rättigheter på datorn, dessutom är du i fel flik.

Generellt sett så använder man aldrig fliken Partitioner och definitivt inte när man tar bort Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Kan vara så att du inte har administrativa rättigheter på datorn, dessutom är du i fel flik.

Hittade fliken där man kan reparera och kontrollera. Allt är felfritt.
Det är mycket möjligt att jag inte har adminstrativa rättigheter med tanke på att det är en skoldator.
Och för att lägga till så fick jag plötsligt 3GB tillgängligt minne. Förstår verkligen inte hur det kan hända...

Permalänk
Medlem

Vad betyder att återskapa en volym eller skivavbild?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edmirz:

Jag gjorde det, så fick jag bort det. Dock har jag endast 25GB ledigt minne när det finns 60 på hårddisken. Om det inte är Windows, vad är det som tar upp så mycket plats? Tänk på att innan jag slog ihop hårddiskarna så hade jag endast 10GB ledigt minne av ca 20

Det beror på viloläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det beror på viloläge?

Vilket innebär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edmirz:

Vilket innebär?

vet dock inte hur MAC OS fungerar ang viloläge filer. I windows däremot tar det en del plats som orsakar till att man får mindre lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

vet dock inte hur MAC OS fungerar ang viloläge filer. I windows däremot tar det en del plats som orsakar till att man får mindre lagringsutrymme.

Hur skulle du åtgärda det på Windows?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edmirz:

Hur skulle du åtgärda det på Windows?

in mot kommandotolken (cmd) men dock vet jag inte hur MAC OS fungerar tyvärr.

Kanske: http://news.metaparadigma.de/osx86-enable-and-disable-hiberna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

in mot kommandotolken (cmd) men dock vet jag inte hur MAC OS fungerar tyvärr.

Kanske: http://news.metaparadigma.de/osx86-enable-and-disable-hiberna...

Förstår inte hur viloläge kan dra ner på mitt lagringsminne...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edmirz:

Förstår inte hur viloläge kan dra ner på mitt lagringsminne...

Det gör det, men hur mycket vet jag inte. Det är olika ifrån olika OS.