Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fråga till er med USB-headset med (virtuellt) 7.1 (råd på uppgradering)

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Fråga till er med USB-headset med (virtuellt) 7.1 (råd på uppgradering)

Är lite sugen på att uppgradera mitt Logitech G35 (som jag tycker är helt ok för gaming med ganska useless i övrigt och dessutom ganska fult och obekvämt).

Har testat Corsair och Creatives egna tekniker för virtuellt 7.1 och tyckte de var värdelösa jämfört med Dolby-implementeringen så jag vill nog hålla mig till det.
Jag vill gärna ha möjligheten att köra 24bit/96KHz eller iaf 24bit/48KHz så att jag kan ställa om från 44KHz till 48 när jag lirar spel eller kollar film.

Jag kan också tänka mig att kanske köpa ett analogt headset och skaffa ett ljudkort med Dolby Headphone (eller DTS Surround Sensation men det verkar ju knappt existera annat än på DTS hemsida?)

Tacksam för tips, oavsett om det är ljudkort eller headsets.
Det jag lutar mot just nu är väl sennheiser pc 363d eller något xonar ljudkort och tex. qpad qh-1339 men som sagt: jag tar gärna emot tips.

(OBS: jag är fullt medveten om att många anser att virtuellt surround är löjligt, att 24 bit / 96 KHz är ovanligt i källmaterial och därmed kanske inte nödvändigt etc, men jag vet också vad jag vill ha och vad jag ska använda det till: nämligen att spela spel med virtuellt surround)

Tillsyvence och sist själva frågan till er som har USB-headsets med dolby 7.1:
Är det någon av er som kan ställa in headsetets "standardformat" i Windows till något högre än 16 bit / 44 KHz?
På G35 kan man ju inte det och det stör mig lite då jag inte vill downsampla ljudet jag lyssnar på i spel/film i onödan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta surroundreceivrar har en Dolby Headphone processorfunktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mrqaffe:

De flesta surroundreceivrar har en Dolby Headphone processorfunktion.

Känns lite overkill att ställa en surroundreciever brevid datorn för att få Dolby Headphone. För att inte tala om omständligt att koppla in eftersom jag då skulel behöva koppla analogt 7.1 eller via HDMI från datorn.

Men tack ändå

Visa signatur

240p är livet