50% CPU-användning när man rör musen

Permalänk
Medlem

50% CPU-användning när man rör musen

Tjenare, har haft ett problem på senare tid (vet inte om det alltid varit såhär, men troligtvis inte) då min CPU-användning ligger på 40%-50% när man rör på musen.

När bilden togs hade jag inga program igång, och CPU-användningen låg på 0%-2% när jag inte rörde på musen.

Jag har testat med olika möss och resultatet är detsamma, dock när jag använder min touchpad så går CPU-användningen bara upp till 25%-30%. Den dator jag sitter på är en: Acer Aspire 5552G laptop, om nu det har något med saken o göra.

Jag har även kollat runt lite på nätet, men inte hittat några direkta lösningar på problemet. Är det någon som har en idé om vad detta kan handla om? Alltså, 50% CPU-användning när man bara rör på musen låter lite överdrivet. Kan det vara någon elakartad kod jag fått in i datorn?

Tack!

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Är det systemets vänteprocess som ökar i cpuanvändning när du rör på musen?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Tjenare, har haft ett problem på senare tid (vet inte om det alltid varit såhär, men troligtvis inte) då min CPU-användning ligger på 40%-50% när man rör på musen.

http://i.imgur.com/JlZTf9H.png

När bilden togs hade jag inga program igång, och CPU-användningen låg på 0%-2% när jag inte rörde på musen.

Jag har testat med olika möss och resultatet är detsamma, dock när jag använder min touchpad så går CPU-användningen bara upp till 25%-30%. Den dator jag sitter på är en: Acer Aspire 5552G laptop, om nu det har något med saken o göra.

Jag har även kollat runt lite på nätet, men inte hittat några direkta lösningar på problemet. Är det någon som har en idé om vad detta kan handla om? Alltså, 50% CPU-användning när man bara rör på musen låter lite överdrivet. Kan det vara någon elakartad kod jag fått in i datorn?

Tack!

Vad har du för delar i din dator?
Överklockat något?

(Ge oss information!!!)

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Är det systemets vänteprocess som ökar i cpuanvändning när du rör på musen?

Nej, såklart inte, jag är inte så korkad. Det är de processerna som går igång under. Som du ser så står det "CPU-användn: 50%" i botten.

Skrivet av David_Doomsday:

Vad har du för delar i din dator?
Överklockat något?

(Ge oss information!!!)

Det är en laptop, har inte överklockat något. Postade vad datorn heter i den första posten.

Acer Aspire 5552G
Processor: AMD Phenom(tm) II N850 Triple-core 2.20Ghz
RAM: 4GB
Systemtyp 64-bit
OS: Win 7
Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 5650
Bara 2.0 USB enheter.

Annan information bör inte vara nödvändig här. Det är en laptop som jag köpte för runt 2 år sedan.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Nej, såklart inte, jag är inte så korkad. Det är de processerna som går igång under. Som du ser så står det "CPU-användn: 50%" i botten.

Det är en laptop, har inte överklockat något. Postade vad datorn heter i den första posten.

Acer Aspire 5552G
Processor: AMD Phenom(tm) II N850 Triple-core 2.20Ghz
RAM: 4GB
Systemtyp 64-bit
OS: Win 7
Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 5650
Bara 2.0 USB enheter.

Annan information bör inte vara nödvändig här. Det är en laptop som jag köpte för runt 2 år sedan.

Okej!
-Installera de senaste drivisarna till musen
-"Disable" musen i Windows enhetshanterare (aktivera senare)
-Testa olika USB portar
-Virus scan?
-Funkar musen normalt i en andra datorer och i spel, hemsidor etc?

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_Doomsday:

Okej!
-Installera de senaste drivisarna till musen
-"Disable" musen i Windows enhetshanterare (aktivera senare)
-Testa olika USB portar
-Virus scan?
-Funkar musen normalt i en andra datorer och i spel, hemsidor etc?

Sa i första posten att problemet kvarstår oavsett vilken mus jag har. Köpte precis en ny mus i dag och samma problem finns kvar. Därav postade jag denna tråden i "laptops" forumet eftersom jag tror att problemet ligger där.

Alla drivrutiner är uppdaterade och jag har gjort virus sökningar med Avast utan att hitta något. Jag brukar heller inte ladda ner saker jag absolut inte litar på.

Det kvittar även vilken USB port jag använder.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money