Permalänk
Medlem

Sista koll inför köp

Hallå

Har planerat att beställa ett nytt grafikkort idag, och ville göra en sista koll innan jag beställer.
Det jag planerat, och tänkt på ett tag, är detta kortet.
Har en peng på < 4000 och har tänkt mig ha detta 7970 ett tag för att sedan kanske skaffa ett till och köra crossfire.

För att ge er en liten view på vad jag gör: jag försöker börja streama en del.. spel som till exempel HoN, BF3, GTA IV (och V när det släpps) och en massa andra av de nyare spelen. Och vill ju helst att det ska flyta på bra utan några lagg.

Så efter denna wall of text så funderar jag bara om det är nån som har något bättre förslag på kort som skulle passa bättre eller om jag ska köra på det jag tänkt och beställa nu direkt.

ska uppdatera min signatur för att visa mina andra delar

Visa signatur

oi

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör ha en CPU som har många kärnor, minst fyra och som är rätt kraftfull, så har du inte det är det läge med nytt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. Personligen hade jag tagit ett Nvidia kort idagsläget. Men det är smaksak.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk

Jodå det är ett bra kort, men om du har/vill lägga 4k så skulle jag köpt ett gigabyte 680 oc istället, mest för att jag är trött på amd och deras ständiga problem med drivers.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Hade sparat 1500 spänn och tjackat ett 7950(som man kan klocka skiten ur) i stället, blir billigare i framtiden när/om du ska köpa ett till för CF.

Denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760202

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Hade sparat 1500 spänn och tjackat ett 7950(som man kan klocka skiten ur) i stället, blir billigare i framtiden när/om du ska köpa ett till för CF.

Denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760202

Kan ju inte säga att jag är mycket till en överklockare men kan säkert lära mig

Visa signatur

oi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Hade sparat 1500 spänn och tjackat ett 7950(som man kan klocka skiten ur) i stället, blir billigare i framtiden när/om du ska köpa ett till för CF.

Denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760202

Håller med. Most bang for the buck.

Fortfarande samma krets, bara ett par avstängda beräkningsenheter och lite lägre clock. Den skillnaden suddar man ut med lite mild klockning.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Spara och köpa ett Titan ist för Crossfire kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Spara och köpa ett Titan ist för Crossfire kanske?

edit; läste lite slarvigt, trodde du mena att spara och köra titan i sli. men ja, single titan skulle kunna vara ett alternativ. har kollat lite på de

Visa signatur

oi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnAke:

edit; läste lite slarvigt, trodde du mena att spara och köra titan i sli. men ja, single titan skulle kunna vara ett alternativ. har kollat lite på de

Fler GPU:er kommer medföra mer problem än med single GPU

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnAke:

edit; läste lite slarvigt, trodde du mena att spara och köra titan i sli. men ja, single titan skulle kunna vara ett alternativ. har kollat lite på de

Ja, vad jag föreslår är alltså en stark GPU ist för två svagare.

Permalänk
Medlem

Jo, det här va du en kluven fråga.

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Hade sparat 1500 spänn och tjackat ett 7950(som man kan klocka skiten ur) i stället, blir billigare i framtiden när/om du ska köpa ett till för CF.

Denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760202

håller med ovanstående! 7950 gogoog. svinbra kort.

Permalänk
Medlem

AMD lider av extremt mycket mer micro stuttering än Nvidia, skulle starkt rekommendera Nvidia om du ska köra mer än ett kort.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Kanske läge att avvakta lite och se vad Titan LE kommer att prestera. Men visst det kommer alltid vara ett nytt kort på gång, så kanske inte så kul att vänta.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16805-hwinfo-ger-stod-for-ge....
Sen är det ju en smaksak ati eller nvidia, men själv hade jag gått på Nvidia av den enkla anledningen att mindre energi=mindre värme.

Visa signatur

im gonna walk the earth like Kane

Permalänk
Medlem
Skrivet av waktron:

Kanske läge att avvakta lite och se vad Titan LE kommer att prestera.

Ingen dum idé, skulle släppas nånstans runt sommaren?

Visa signatur

oi

Permalänk
Medlem

Enligt rykten juli-aug men vem vet : ) om du kikar på länken i mitt förra inlägg så spekuleras det lite där om release datum och prestandad.

Visa signatur

im gonna walk the earth like Kane

Permalänk
Medlem
Skrivet av waktron:

Kanske läge att avvakta lite och se vad Titan LE kommer att prestera. Men visst det kommer alltid vara ett nytt kort på gång, så kanske inte så kul att vänta.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16805-hwinfo-ger-stod-for-ge....
Sen är det ju en smaksak ati eller nvidia, men själv hade jag gått på Nvidia av den enkla anledningen att mindre energi=mindre värme.

Vänta eller köpa nu, det är som vanligt dilemmat när det kommer till uppgraderingar.
Titan LE verkar lovande. Men tittar man på specen på kortet är det ju bara marginellt sämre än vanliga titan och kommer nog kosta därefter(6 lax?).

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Vänta eller köpa nu, det är som vanligt dilemmat när det kommer till uppgraderingar.
Titan LE verkar lovande. Men tittar man på specen på kortet är det ju bara marginellt sämre än vanliga titan och kommer nog kosta därefter(6 lax?).

Jo, kan bli så att jag väntar. BF4 och GTA V släpps ju inte förrän i höst/vinter så inte allt för bråttom.

Visa signatur

oi

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Jodå det är ett bra kort, men om du har/vill lägga 4k så skulle jag köpt ett gigabyte 680 oc istället, mest för att jag är trött på amd och deras ständiga problem med drivers.

Svammel! Lika mycket problem med bådas drivrutiner, dvs nästan inga alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Skrivet av Xenomorph:

Svammel! Lika mycket problem med bådas drivrutiner, dvs nästan inga alls.

Kan jag inte påstå tröttnade på ständiga problem med amd o gick över till nvidia istället.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.