Hur mycket watt tar en dator med 300W nätagg?

Permalänk
Medlem

Hur mycket watt tar en dator med 300W nätagg?

Någon som VET?
Drar den 300W hela tiden, eller är det bara så att nätagget KAN leverera 300W, men för det mesta drar mycket mindre?

300W är annars rätt mycket om datorn är på dygnet runt....gör nog sitt till elräkningen helt klart i så fall

Permalänk

Nej, din dator drar inte 300 W hela tiden. Det är bara en siffra på hur mycket nätagget ska kunna leverera.

Visa signatur

Klicka här

Permalänk
Medlem

Jag mätte upp den verkliga förbrukningen på min burk för ett par månader sedan. Jag mätte strömförbrukningen med en multimeter och fick fram att min burk drog runt 130W. Ca 120W Idle och ca 140W fulload (minns inte riktigt... men ungefär).
300W tror jag innebär summan av maxeffekterna man kan ta ut från varje spänning (12V, 5V, osv).

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för svaren
120W känns ju lite bättre än konstant 300W iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Jag mätte upp den verkliga förbrukningen på min burk för ett par månader sedan. Jag mätte strömförbrukningen med en multimeter och fick fram att min burk drog runt 130W. Ca 120W Idle och ca 140W fulload (minns inte riktigt... men ungefär).
300W tror jag innebär summan av maxeffekterna man kan ta ut från varje spänning (12V, 5V, osv).

Var det inkl skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Var det inkl skärm?

exkl. skärm såklart..
bara en 19" skärm drar ju minst 90W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell

exkl. skärm såklart..
bara en 19" skärm drar ju minst 90W.

en 19 drar mer åt 110-140W.... kollade själv på olika 19 tummare innan jag köpte och tror 110W var det minsta och i alla fall och dom drog upp mot 140W med.

Permalänk
Medlem

Jag mätte inte skärmen den gången, nej. Bara "datorn".

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet