Permalänk
Medlem

Tror ni datorn kommer paja för kylan??

Min brossa är uppe i ramundbergen nu, och dom har en dator i bilen, det är typ as kallt där, -20-30 eller nått, den skall ligga i bilen hela natten, kommer den paja då? Skärmen med...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Den klarar sig nog, men se upp med kondens sen när ni tar in den i värmen igen.

Permalänk
Medlem

Hmm tror inte det... inte om du väntar tills den är i rumstempratur innan du startar den.
Men lär kunnna pajja om du startar den det första du gör när den e sådär kall

Visa signatur

Cpu: Athlon64 winchester 3000+ @ 2340Mhz | MB: MSI K8N Neo2-54G | Ram: Ballistix 2x512 520Mhz| HD: Barracuda IV 40GB, Maxtor DaimondMax 160GB, WD Caviar 250GB | Gpu: Geforce6800 LE @ 16/6 430/883 | Os: winXP SP2 |

Permalänk
Medlem

hmm,,, asså, om han låter den värmas upp mycket sakta, kanske i flera timmar innan han startar den, så borde det väll funka, och kanske kolla med så att det inte är massa frost o skit i den eller vatten droppar?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

precis så!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

I manualen till min skärm står iaf att den klarar att förvaras i -25 men att det ska vara minst +5-10grader innan man kan köra den. (Kollade det för ett tag sedan)

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Re: Tror ni datorn kommer paja för kylan??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Min brossa är uppe i ramundbergen nu, och dom har en dator i bilen, det är typ as kallt där, -20-30 eller nått, den skall ligga i bilen hela natten, kommer den paja då? Skärmen med...

Ha ha.
Jag bor i Bruksvallarna (bofast alltså) som ligger cirka 9 km från Ramundberget. Har bott här i 11 år, och kommer ursprungligen från Malmö. Hur jag hamnat i detta "kallhål" begriper inte ens jag.
Nåja. Till saken. Häromkvällen hade vi lite fest hemma hos mig och det blev väl en aning för mycket av det goda. Sista "gästen" stängde inte ytterdörren ordentligt och på natten var det cirka 30 grader kallt. Min burk står på golvet ett par meter ifrån ytterdörren (liten lägenhet ja) och när jag vaknade på morgonen (en aning bedövad av föregående kvälls "festivitas") startade jag som vanligt upp datorn. He, he... hårddisken lät ganska bekymrad. Knak...sprakk..tuuuungt.....rassel..rassel.
Den verkar ha klarat sig, men hur denna misshandel visar sig på lång sikt kan väl bara Gud Fader sia om.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk

Re: Re: Tror ni datorn kommer paja för kylan??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel

Ha ha.
Jag bor i Bruksvallarna (bofast alltså) som ligger cirka 9 km från Ramundberget. Har bott här i 11 år, och kommer ursprungligen från Malmö. Hur jag hamnat i detta "kallhål" begriper inte ens jag.
Nåja. Till saken. Häromkvällen hade vi lite fest hemma hos mig och det blev väl en aning för mycket av det goda. Sista "gästen" stängde inte ytterdörren ordentligt och på natten var det cirka 30 grader kallt. Min burk står på golvet ett par meter ifrån ytterdörren (liten lägenhet ja) och när jag vaknade på morgonen (en aning bedövad av föregående kvälls "festivitas") startade jag som vanligt upp datorn. He, he... hårddisken lät ganska bekymrad. Knak...sprakk..tuuuungt.....rassel..rassel.
Den verkar ha klarat sig, men hur denna misshandel visar sig på lång sikt kan väl bara Gud Fader sia om.

usch

Permalänk

Re: Re: Tror ni datorn kommer paja för kylan??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel

Ha ha.
Jag bor i Bruksvallarna (bofast alltså) som ligger cirka 9 km från Ramundberget. Har bott här i 11 år, och kommer ursprungligen från Malmö. Hur jag hamnat i detta "kallhål" begriper inte ens jag.
Nåja. Till saken. Häromkvällen hade vi lite fest hemma hos mig och det blev väl en aning för mycket av det goda. Sista "gästen" stängde inte ytterdörren ordentligt och på natten var det cirka 30 grader kallt. Min burk står på golvet ett par meter ifrån ytterdörren (liten lägenhet ja) och när jag vaknade på morgonen (en aning bedövad av föregående kvälls "festivitas") startade jag som vanligt upp datorn. He, he... hårddisken lät ganska bekymrad. Knak...sprakk..tuuuungt.....rassel..rassel.
Den verkar ha klarat sig, men hur denna misshandel visar sig på lång sikt kan väl bara Gud Fader sia om.

Hur lyckas man att somna när det är 30- i lägenheten? Till och med när man är full är det e stark prestation!

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

Tycker det är svårare att sova om det är varm, har alltid fönstret öppet när jag ska sova.

Permalänk

Jag sover alltid ute

Visa signatur

[size="1"]Jag hatar att äga!
icq: #153521608 | mail: tolsirion@home.se[/size]

Permalänk
Medlem

Det är bara för att du är en uteliggare...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Hedersmedlem

efter att jag kört min celly utomhus några timmar för att klocka mådde inte hd:n någe vidare. den lät.. ILLA
då var det runt nollan ute

men som sagt; låt den värmas upp en stund innan den körs igång.

Celly 766@1200, 1.95V

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Tror ni datorn kommer paja för kylan??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT

Hur lyckas man att somna när det är 30- i lägenheten? Till och med när man är full är det e stark prestation!

He he. Det var ute det var 30-. Inne låg det väl på några +.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
efter att jag kört min celly utomhus några timmar för att klocka mådde inte hd:n någe vidare. den lät.. ILLA
då var det runt nollan ute

men som sagt; låt den värmas upp en stund innan den körs igång.

Celly 766@1200, 1.95V
http://w1.461.telia.com/~u46120055/gronk.jpg

Tror inte du hade en delta på 7C

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

min kusin som bor vid Finska gränsen hittade en nokia ute förra vintern, i -32 grader! han tog in den satte på den och den funkade prima men sen dog den
man ska vänta tills grejerna är några grader varma annars går det ej

Visa signatur

jag är inte den som jag har utgett mig för att vara........

Permalänk
Medlem

Min dator tjöt ganska högt när det var -15øC i mitt rum. Antar att det var hårddisken..

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att digitala prylar har lite svårt att användas i kyla. Klockor brukar nollställas och displayer slutar att fungera. Men bara man värmer upp det igen så har jag aldrig varit med om något som tagit skada av det.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk

Jag hade med min bärbara cdspelare när jag åkte längskidor i härjedalen för två år sedan... det var väl ungefär 10-15 minus. Displayen pajade totalt och fungerar fortfarande bara lite halvt och den slutade spela efter ett tag i fickan också...

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Hade en Nokia 3310 som låg ute i kylan en natt (ca -15) och då hade krisstallerna i displyern frysit till så allt gick skitsegt..var nästan som en liten avtonings effekt i varje meny.