Permalänk

Dammade av alla delar - Wips Ingen Bild

Hej! Idag bestämde jag mig för att damma av min dator! Jag tog ut vart enda del (utom moderkort, nätagg & själva processorn) och dammade av dem. Sedan bestämde jag mig även för att koppla in en ny hårddisk som jag endån bara hade liggandes.

Jag satte upp datorn kopplade in allt och satte igång den. Alla fläktar etc gick igång och grafikkortet jobbade hårt (som det brukar ca 5 sec vid uppstart) men jag fick endån ingen bild och grafikkortet bara fortsatte att jobba och jobba och jobba. Jag plockade isär den igen och kollade allt och upptäkte att en pig på processorn fattades men annars inget fel.

Jag bestämde mig även för att denna gången utesluta den nya hårddisken men det funkar endån inte. Så problemet är att datorn startar och allt jobbar till max men slutar inte jobba men får ingen bild. (OBS!! Har felsökt allt redan, inget funkar endån)

Jag har läst runt hela dagen på olika forum och skit och mög men har inte hittat något så nu bestämde jag mig för att komma hit.

Specs:

Moderkort: ASRock K10N78D Nvidia nForce 720D chipset
Grafikkort: Asus Nvidia GeForce GT 630
Processor: Phenom II X6 (något mer kommer inte ihåg)
Nätagg: OCZ Mod Xstream-pro 600W
Ram: 2x Corsair XMS2 Xtreme DDR2 2,5GB + 2x Kingston (more unknown) 2,5GB(tror jag) (Total 8GB)
Hårddisk: Western Digital Caviar Green (ca 550GB)

Om det är något mer du vill veta så skriv det.

Tacksam för alla svar.

Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Hur dammade du av den?

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk

Genom att ta del för del och en (väldigt väldigt lite fuktad) trasa och torka av fläktar etc med.

Permalänk
Medlem

Du ska aldrig ha fukt i närheten av dina komponenter, risken finns att du kan ha kortslutit kortet. Speciellt om du körde med en fuktig trasa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Inte om det är avstängt utan el osv.

Permalänk
Medlem

Fattas det ett ben på CPUn så kan det vara ganska kört, det är bättre att använda tryckluft på flaska för att få bort eventuellt damm.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Rekordmedlem

Endera har det blivit esd skador, eller så har du inte monterat ihop det rätt.
Edit: hur vet du att det saknas ett ben på cpun om du inte haft loss den?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Om en "pigg" är borta på processorn är det kört i vanliga fall. Du kan försöka att hitta piggen, sätta den i rätt hål i SOCKELN, och sedan sätta fast processorn och klämma åt. Lycka till.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Om en "pigg" är borta på processorn är det kört i vanliga fall. Du kan försöka att hitta piggen, sätta den i rätt hål i SOCKELN, och sedan sätta fast processorn och klämma åt. Lycka till.

10000-kronors frågan kvarstår dock, hur vet han att det saknas ben på CPUn, om den inte varit borttagen?

Skrivet av mrqaffe:

Edit: hur vet du att det saknas ett ben på cpun om du inte haft loss den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

10000-kronors frågan kvarstår dock, hur vet han att det saknas ben på CPUn, om den inte varit borttagen?

True. Hursomhaver, förutsatt att detta inte är ett troll så kortslöt han någonting, och sedan bröt av pin när han plockade ur processorn.

OP; låt den torka i ett par dagar, och försök att fixa pinnen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Inget är kortslutet då allt går igång! Jag vet att en är av då jag kollade alla delar när jag fick problemet! Som sagt. problemet är att jag inte får bild.

Permalänk
Skrivet av LollySweden:

Inget är kortslutet då allt går igång! Jag vet att en är av då jag kollade alla delar när jag fick problemet! Som sagt. problemet är att jag inte får bild.

Antagligen så fungerar datorn ej om du saknar en pinne på CPU, dom sätter inte dit dom för skojs skull.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av LollySweden:

Inte om det är avstängt utan el osv.

Du har fel,visst kan man korssluta även om datordelare ej är anslutna,mycket vanligt då kondensatorer lagrar ström som ett batteri, eller med statisk elektrisitet. använd aldrig dammsugare eller dammvippa. RIP....

Permalänk

Beställer ny CPU imorgon. Tack för svaren hittils! Hör av mig med mer info när CPUn kommer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LollySweden:

Beställer ny CPU imorgon. Tack för svaren hittils! Hör av mig med mer info när CPUn kommer!

Tippar på att mobo/gpu har dragit med också, om allting var dött INNAN du tog ut processorn.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Då blir min fråga varför tog du bort cpun hade den suttit där i vad vet jag 1 månad till 1 år så tycker jag att det var en ytterst dålig idé att ens tänka tanken på den iaf. Jag hade dragit och köpt ett typ 5450 eller 210 graffekort bara för att testa. Dock hade jag aldrig polckat isär datorn utan använt damsugare (på avstånd) och kört den vägen.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

Hej! Nu har jag bytat ut cpun mot en jag hade i en annan dator (märke okänt men den passade iaf) men nu när jag startar den så går alla fläktar och liknande igång och sen dör den och om och om igen gör den så. Har provat re-setta bios men det funkar inte. Något annat förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LollySweden:

Hej! Nu har jag bytat ut cpun mot en jag hade i en annan dator (märke okänt men den passade iaf) men nu när jag startar den så går alla fläktar och liknande igång och sen dör den och om och om igen gör den så. Har provat re-setta bios men det funkar inte. Något annat förslag?

...Är det samma sockel på test-CPU'n som din gamla Phenom....?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Yes. Det är en lika dan processor! Kollade nyss

Permalänk
Skrivet av LollySweden:

Inget är kortslutet då allt går igång! Jag vet att en är av då jag kollade alla delar när jag fick problemet! Som sagt. problemet är att jag inte får bild.

logiken funkar inte Får du ingen bild har du antingen kortslutit nånting eller att det inte sitter som det ska, torka du av med fuktig trasa direkt på kretskorten ??

allt är väl inte som det ska om du inte får bild ? bara för att fläktarna snurrar betyder det inte att den funkar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Du ska aldrig ha fukt i närheten av dina komponenter, risken finns att du kan ha kortslutit kortet. Speciellt om du körde med en fuktig trasa

Jag tror att det nästan är troligare att han gjort fel när han kopplat in allt. Såvida han inte startade när grejerna var våta.
'
Att torka med en våt trasa i en dator känns hursomhelst idiotiskt, inte minst för att man inte kommer åt bra alls med en trasa.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Trasan var inte våt! det var mer att blåsa bort dammet med munnen på komponenterna och lite fuktig trasa på fläktar mm.

Permalänk
Medlem

Om det inte var fel på din processor så tippar jag på grafikkortet.

Kan du inte sätta i ett grafikkort från någon annan dator och se om du får bild?

Permalänk
Hedersmedlem

Eller nätagget! Det kan ja ha någon lina sönder (12V)?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hejsan! Mitt namn är Dennis och bla bla. Jag hade detta problemet för 4 dagar sedan. Fast vice versa. Först hade jag problemet efter jag tagit ut CPUN och blås rent fläkten från damm. Då jag satt i det osv igen så startades datorn om sig så fort den vart igång i ca 2 -3 sekunder. Efter jag fick massa svar om att kylpastan kan vart dålig/förlite så sätte jag på mer kylpasta. Då startades datorn men ingen bild.. alla fläktar gick igång osv . Då felsökte jag grafikkortet,ram minnet, men inget fel där så tänkte att felet måste ligga i modekortet då. Beställde nytt nätagg,modekort,ram och grafikkort.Felsökte modekortet som jag använde innan och det var det som var felet.

Så om ditt problem liknar mitt så tror jag allting hänger på ditt modekort . Du kan kolla om någon av kondensatorena har svält upp, eller om du ser vid sydgpun om det är bränt/luktar bränt. Annars kan det helt enkelt vara PCI /ram slotsen som har gett sig/kortslutit.

Jag hade en klump i magen IDAG när jag fick mina delar om det kanske varit CPUN som det vart fel på men nej, fungerar perfekt. Kan vara brickan GPUN ligger i som gett sig med. Men iaf nu fungerar min dator fint och jag råder dig till att antingen chansa med att byta modekort. TESTA din GPU,ram,grafikkort OCH nätagg om du kan i någon annans dator med.
MVH JAG MIG JAG SJÄLV