Permalänk
Medlem

Får blåskärm random..

Tjena,

Jag har börjat få blåskärm väldigt ofta senaste tiden, 5-10/veckan skulle jag gissa..

Kikade på minidumparna mha bluescreenview och dxgmms1.sys, nvlddmkm.ses, ntoskrnl.exe+7e769 (25f40 nån gång).

Kan också säga att CS:GO kraschar som in i helvete, 9 av 10 gånger kan jag inte starta om spelet utan att starta om datorn.
Spelet kraschar ut till desktop, har hänt att jag fått blåskärm där med men bara någongång.

Hade varit uppskattat med någon hjälp

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II | Mobo: Asus P8P67 Deluxe | Processor: Intel i7 2600k | Ram Minne: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB | Fläkt: Noctua NH-U12P | Nätagg: Corsair 750AX | HDD: WD Caviar Black 1TB | Grafikkort: Gigabyte GeForce SOC 460 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noor:

Tjena,

Jag har börjat få blåskärm väldigt ofta senaste tiden, 5-10/veckan skulle jag gissa..

Kikade på minidumparna mha bluescreenview och dxgmms1.sys, nvlddmkm.ses, ntoskrnl.exe+7e769 (25f40 nån gång).

Kan också säga att CS:GO kraschar som in i helvete, 9 av 10 gånger kan jag inte starta om spelet utan att starta om datorn.
Spelet kraschar ut till desktop, har hänt att jag fått blåskärm där med men bara någongång.

Hade varit uppskattat med någon hjälp

Låter ju som grafikkort/drivrutiner då som strular, om man ska ta fasta på Nvidia-drivrutinen och DirectX-grejen.
Överklockat något? Testat andra drivrutinsversioner?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag hade lite bluescreen problem med senaste WHQL från Nvidia, installerade 3.20 beta och sen dess har det varit problemfritt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Prövade precis köra igång cpu-z och fick blåskärm, prövade en andra gång med samma resultat, "a clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval"..

Jag har dom senaste drivrutinerna till själva grafikkortet (automatisk nedladdning på nvidias hemsida) men allt annat har jag inte uppdaterat sedan inköpet.

Har inte överklockat något alls :/.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II | Mobo: Asus P8P67 Deluxe | Processor: Intel i7 2600k | Ram Minne: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB | Fläkt: Noctua NH-U12P | Nätagg: Corsair 750AX | HDD: WD Caviar Black 1TB | Grafikkort: Gigabyte GeForce SOC 460 1GB

Permalänk
Medlem

drivrutiner till moderkortet ?

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv upp stoppkoden (brukar se ut något i stil med 0x0000007c exempelvis) och googla, brukar ge rätt bra felsökningstips för just det felet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Sökte på ditt BS meddelande och hittade detta:

http://www.overclock.net/t/1355630/bsod-clock-interrupt-was-n...
En som säger at han stött på detta problem ofta påstår att de kan bero på att överklockning av CPU börjar bli ostabil allt eftersom tiden går. Samt att datorn kallar varje kärna i processorn för en egen processor (därav "secondary processor").

Har du ändrat något med din processor?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Får inte upp någon stoppkod på blåskärmen jag får efter cpu-z men jag tror det har något att göra med mitt ljudkort (använder ett externt, avid mbox pro 3).. Kan det vara något? Skype har också börjat krascha och så sent som igår slutade flash i chrome att funger (när jag startade om ljudkortet gick det bra att starta flash igen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill inte skapa en ny tråd men nu får det räcka.. får blåskärm varje jävla timme, något måste ha åkt dit och jag tror att det är grafikkortet. Vill bara vara säker på det innan jag ger mig ut och köper nytt, blåskärmkoder jag får är:

BCP1: FFFFFA80073DD4E0
BCP2: FFFFF88007426E30
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002

Enligt BlueScreenView är det dxgmms1.sys, nvlddmkm.sys, dxgkrnl.sys som ständigt kraschar och ibland kan det vara ntoskrnl.exe

Någon som känner igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du misstänker grafikkortet kan det ju vara läge att prova med ett annat om du har tillgång till det, alternativt låna av någon.

Känner inte igen direkt vad du beskriver men har haft lite erfarenheter om följande:
Nu vet jag inte hur det är med mbox 3 korten men mbox 2 fungerade generellt dåligt med de flesta alldagliga program förutom just pro tools (för vilket det är avsett) och andra musikproduktionsprogram (fast jag hade lite problem med någon version av cubase vill jag minnas, löste sig dock efter lite meckande bland inställningar). Mboxkorten har ju åtminstone i tidigare generationer varit avsedda för små/hemstudiobruk och då i första hand för Digidesign/Avid Pro Tools. Jag kan inte minnas att jag fick några blåskärmar pga av mbox 2 kortet dock när jag försökte köra det som audio out för andra program, bara att ljudet hackade och ibland lät allmänt konstigt bara.
Vet inte om detta varit till någon hjälp. Men det skadar ju inte att prova utan ditt mbox-kort om så bara för att utesluta att det orsakar några skumma problem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |