Permalänk
Medlem

AMD Phenom II 965 flaskhals?

Tjenare!

Jag hade tänkt att köpa en ny dator då jag sålt min gamla.
Processorn jag tänker köpa står i titeln och jag undrar ifall den kommer flaskhalsa ett GTX 560 ti, eller tvärt om.
Eftersom jag tidigare varit med om att processor flaskhalsar vill jag inte uppleva det igen, så jag har inga större problem med att få sänka grafiken i vissa spel bara det inte laggar konstant.

Någon kunnig som har ett svar på detta?
Tack på förhand!

Permalänk

Inga problem. Det är ett balanserat system

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Perfekt, jag är väldigt paranoid över CPU-flaskhals efter alla mardrömmar i BF3 jag har gått igenom med min Athlon x4 651 tillsammans med en 6870..

Permalänk
Medlem

Ska absolut inte vara några problem. Tuban i min dator driver ett 7970 utan problem, kanske inte 100% optimalt i mitt fall, men behövs inget mer!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Perfekt, men då kör jag på det då! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Utifall man istället skulle skaffa ett GTX 670 eller kanske HD 7970, skulle processorn i trådens titel i sådana fall flaskhalsa?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Min fråga skulle kunna omformateras:

Var går gränsen för att Phenom 965 ska flaskhalsa? Vilken GPU är gränsen?

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Utifall man istället skulle skaffa ett GTX 670 eller kanske HD 7970, skulle processorn i trådens titel i sådana fall flaskhalsa?

Inte i Battlefield 3, Crysis 3 eller Far Cry 3.
Men i spel som är begränsade av CPU'n, ja.

Skrivet av bgHunter:

Min fråga skulle kunna omformateras:

Var går gränsen för att Phenom 965 ska flaskhalsa? Vilken GPU är gränsen?

Riktigt så enkelt är det inte, det handlar mycket om vilket spel du spelar.
Men kör du två 7970 i crossfire så skulle du må bra av en snabbare processor helt klart.

PS: Jag tror du menar omformuleras. xD

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Riktigt så enkelt är det inte, det handlar mycket om vilket spel du spelar.
Men kör du två 7970 i crossfire så skulle du må bra av en snabbare processor helt klart.

PS: Jag tror du menar omformuleras. xD

Det är helt rätt, jag sa fel..

Men spelen jag spelar är BF3, Alla CoD-spel samt WoW.

Permalänk

Min phenom II x4 @ 4,0GHz flaskar mitt överklockade 570 i bf3 om jag kör conquest eller rush med många spelare. Skulle säga att i bf3 så är ett gtx 580 gränsen för flask (om man har cpun klockad till 4,0GHz). I starcraft 2 så räcker inte processorn långt, dock spelbart hela tiden.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Tjenare!

Jag hade tänkt att köpa en ny dator då jag sålt min gamla.
Processorn jag tänker köpa står i titeln och jag undrar ifall den kommer flaskhalsa ett GTX 560 ti, eller tvärt om.
Eftersom jag tidigare varit med om att processor flaskhalsar vill jag inte uppleva det igen, så jag har inga större problem med att få sänka grafiken i vissa spel bara det inte laggar konstant.

Någon kunnig som har ett svar på detta?
Tack på förhand!

Den kommer inte att flaska.

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Inte i Battlefield 3, Crysis 3 eller Far Cry 3.
Men i spel som är begränsade av CPU'n, ja.

Nu vet jag inte hur Guild Wars 2 ter sig sett till vilka komponenter som mest belastas, men skulle en konfiguration med processorn och GTX 670, kanske till och med GTX 680, klara sig bra? Eller skulle man i sådana fall behöva byta processorn mot en bättre också?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Nu vet jag inte hur Guild Wars 2 ter sig sett till vilka komponenter som mest belastas, men skulle en konfiguration med processorn och GTX 670, kanske till och med GTX 680, klara sig bra? Eller skulle man i sådana fall behöva byta processorn mot en bättre också?

Det beror som sagt på spel, i de flesta spel som är grafikintensiva så duger en Phenom II 965 fortfarande.
Prismässigt och prestandamässigt rekommenderar jag dock det billigaste 7950't du kan hitta.

www.prisjakt.se

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Det beror som sagt på spel, i de flesta spel som är grafikintensiva så duger en Phenom II 965 fortfarande.
Prismässigt och prestandamässigt rekommenderar jag dock det billigaste 7950't du kan hitta.

www.prisjakt.se

Jag har dock läst här på forumet att processorn även flaskhalsar ett HD 7950... stämmer det?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag har dock läst här på forumet att processorn även flaskhalsar ett HD 7950... stämmer det?

Jag tror att gränsen för en P2 965 ligger någonstans runt GTX 660, från vad jag har hittat. Folk påstår att "TILLSAMMANS MED GTX 660 KLARAR DEN ALLA SPEL PÅ ULTRA <3 KÖP KÖP KÖP", men det är ju såklart inte rätt. Däremot har jag en kompis med den uppsättningen och hans rigg går fint utan flaskhals.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MyZk0:

PS: Jag tror du menar omformuleras. xD

Skrivet av bgHunter:

Det är helt rätt, jag sa fel..

Men spelen jag spelar är BF3, Alla CoD-spel samt WoW.

Tänk på att vi är på ett forum för datornördar. Omformatera är då ett bra ord.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Med min dator i signaturen så flaskhalsar min cpu i bf3 i cpu tunga situationer. Och ibland lite random på gulf of oman som är känd för att vara cpu tung. Cpun ligger på 75-85% i bf3. Vilket betyder att en 965 bör flaskhalsa ett 560ti i bf3 om den inte är ordentligt klockad(3.8 ghz+). I spel såsom bioshock infinite så ligger min processor på ca 40%. Kan ju tillägga att min i5 är ungefär identisk med en 965 när båda kör stock klock(min har 2.66 ghz stock)

Hoppas detta hjälpte något. Skriver från mobilen så kan tänka mig att det inte ser helt bra ut

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis som GeT_a_BiKe beskriver så fungerar det inte med en processor på fyra kärnor om man spelar online och det är många på kartan, den behöver överklockas. Bytte själv till 8 kärniga FX processorer. Fungerar bra med FX-8320

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Precis som GeT_a_BiKe beskriver så fungerar det inte med en processor på fyra kärnor om man spelar online och det är många på kartan, den behöver överklockas. Bytte själv till 8 kärniga FX processorer. Fungerar bra med FX-8320

Hahaha!

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Komedi på hög nivå det där du skrev

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Komedi på hög nivå det där du skrev

kan du förklara vad som var roligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Min phenom II x4 @ 4,0GHz flaskar mitt överklockade 570 i bf3 om jag kör conquest eller rush med många spelare. Skulle säga att i bf3 så är ett gtx 580 gränsen för flask (om man har cpun klockad till 4,0GHz). I starcraft 2 så räcker inte processorn långt, dock spelbart hela tiden.

Det har inte med grafikkortet att göra utan snarare att BF3 kräver rejält mycket kraft av processorn om det är många spelare och mycket explosioner. Man kan ha hur bra grafikkort som helst, det blir ändå problem. Personligen tror jag det har något att göra med att när processorn får slita så hårt så har den svårt att synka alla signaler från de andra spelarna samtidigt

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Med min dator i signaturen så flaskhalsar min cpu i bf3 i cpu tunga situationer. Och ibland lite random på gulf of oman som är känd för att vara cpu tung. Cpun ligger på 75-85% i bf3. Vilket betyder att en 965 bör flaskhalsa ett 560ti i bf3 om den inte är ordentligt klockad(3.8 ghz+). I spel såsom bioshock infinite så ligger min processor på ca 40%. Kan ju tillägga att min i5 är ungefär identisk med en 965 när båda kör stock klock(min har 2.66 ghz stock)

Hoppas detta hjälpte något. Skriver från mobilen så kan tänka mig att det inte ser helt bra ut

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Hade en 955 och ett GTX 570 och det flaskhalsade inte? min grafikkort låg rätt stadigt på 95-99% med processorn låg runt 80-85 vid Battlefield 3, 60 ish spelare på Karkand!

...Men det är klart en gammal i5 750 är ju rätt klen om man jämför överguden Phneom II x4

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Precis som GeT_a_BiKe beskriver så fungerar det inte med en processor på fyra kärnor om man spelar online och det är många på kartan, den behöver överklockas. Bytte själv till 8 kärniga FX processorer. Fungerar bra med FX-8320

Woot? Menar du att t.ex. en i5 3570k skulle flaska bf3??

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Hade en 955 och ett GTX 570 och det flaskhalsade inte? min grafikkort låg rätt stadigt på 95-99% med processorn låg runt 80-85 vid Battlefield 3, 60 ish spelare på Karkand!

...Men det är klart en gammal i5 750 är ju rätt klen om man jämför överguden Phneom II x4

Jag menar inte flaska grafikkortet, är isåfall bara att sänka grafikkinställningarna om man skulle vara orolig för det. Problemet är att man får något sämre flyt vid riktigt intensiva strider, gissar att problemet är störst i Team Deathmatch. Istället för att sikta blir det mer att man skjuter på chans för flytet försvinner med en fyrkärnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Woot? Menar du att t.ex. en i5 3570k skulle flaska bf3??

Tror den räcker. Äldre varianter får man överklocka. Men vill man inte joxa med det går det ju fint att byta till något mer fler kärnor, hårdvara är ändå billigt mot vad det varit

Spelar man inte små och intensiva kartor behöver man nog inte tänka på att uppgradera ifall man sitter med äldre fyrkärnig

Permalänk
Skrivet av klk:

Jag menar inte flaska grafikkortet, är isåfall bara att sänka grafikkinställningarna om man skulle vara orolig för det. Problemet är att man får något sämre flyt vid riktigt intensiva strider, gissar att problemet är störst i Team Deathmatch. Istället för att sikta blir det mer att man skjuter på chans för flytet försvinner med en fyrkärnig

Du är lite ute och reser tyvärr. Det är skillnad på en Q6600 och en I7 3820

En AMD 8120 t.ex presterar sämre än en 2500K i battlefiled 3 när det är som tyngst för processorn, Det är med att AMDs beräknings enheter är slöare än dom i inteln.

Dock så är det fortfarande en stark processor och där alla kärnor kan nyttjas effektivt(tyvärr inte i Battlefield eller något annat spel just nu) så är AMDn snabbare.

som vid streaming lämpar sig AMD bättre! än vad en intel vid samma pengar gör!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

En AMD 8120 t.ex presterar sämre än en 2500K i battlefiled 3 när det är som tyngst för processorn, Det är med att AMDs beräknings enheter är slöare än dom i inteln.

Du har tyvärr fel, gissar att du tittat på för mycket speltester där de testar singelplayer

Permalänk
Medlem

Hur många kärnor kan dagens spel utnyttja? Jag har fått för mig att det inte är mer än 4. Borde inte i7 med hyperthreading ge ordentligt boost om spel kan hantera mer än fyra kärnor?

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo