Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Skulle man kunna få hjälp med de keramiska kondningarna och de där små blåa sakerna,är lite osäker på vad de ska sitta.

Edit:behöver nog löda om ett par trissor,de sitter lite för högt upp.

Heh, jag trodde du var duktig på sånt här?

Om du kollar här så kan du hitta en massa bilder http://phimusic.blogspot.se/search/label/Objective

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Heh, jag trodde du var duktig på sånt här?

Om du kollar här så kan du hitta en massa bilder http://phimusic.blogspot.se/search/label/Objective

Jag brukar inte löda elektronik varje dag som vissa så jag är inte så van.
Jo jag har kollat en del bilder och de hjälper lite i alla fall till en viss del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Jag brukar inte löda elektronik varje dag som vissa så jag är inte så van.
Jo jag har kollat en del bilder och de hjälper lite i alla fall till en viss del.

Där har du en bild. Säg till ifall du behöver någon fler bild, har en O2 under konstruktion för tillfället så...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redmosquito:

Jag var uttråkad på jobbet och gjorde ett hörlursställ i aluminium till mina studiolurar. Kanske inte en jättesmidig lösning på sladdupphängningen, lite bökigt att rulla ihop den varje gång man hänger upp lurarna.. Men bättre än inget ställ alls

http://i.imgur.com/SYZHgad.jpg

Använder du något speciellt för att driva K240 hörlurarna? Kör själv med ett Xonar DG ljudkort med AKG K240 studio, och funderar om en extern usb DAC/förstärkare (t.ex Fiio E10) kan ge bättre ljud.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Skrivet av Kolapso:

Använder du något speciellt för att driva K240 hörlurarna? Kör själv med ett Xonar DG ljudkort med AKG K240 studio, och funderar om en extern usb DAC/förstärkare (t.ex Fiio E10) kan ge bättre ljud.

Jag använder en gammal mbox 2 mini.

Permalänk

Förstärkare/dac till ath-m50

Tjenare. Sitter på ett par ATH-M50 Funderar på att skaffa någon form av förstärkare/dac till dessa. Sitter i dagsläget på en FiiO E5 enbart för att jag tyckte ljudet var för lågt ur både telefonen samt ur min dator.
Så jag tänkte att jag kunde få lite hjälp här om vad som skulle kunna ge mina lurar en bra skjuts
Budget är inte så viktigt. Dock inga highend saker för multum

Tack på förhand Mvh Emil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pr0nz4:

Tjenare. Sitter på ett par ATH-M50 Funderar på att skaffa någon form av förstärkare/dac till dessa. Sitter i dagsläget på en FiiO E5 enbart för att jag tyckte ljudet var för lågt ur både telefonen samt ur min dator.
Så jag tänkte att jag kunde få lite hjälp här om vad som skulle kunna ge mina lurar en bra skjuts
Budget är inte så viktigt. Dock inga highend saker för multum

Tack på förhand Mvh Emil

Tjena, fortsätt med Fiio är mitt tips. En E10 då från antingen eBay eller Amazon. Runt halva priset när jag skaffa min. Och jag kör den till mina planar magnetiska lurar, fungerar kalas på det. Men uppgradering på min sida kommer antagligen så småning om. För övrigt så kör jag mina ATH-M50 på Nuforce variant. Men den är inte lika ok som Fiio:n, enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0nz4:

Tjenare. Sitter på ett par ATH-M50 Funderar på att skaffa någon form av förstärkare/dac till dessa. Sitter i dagsläget på en FiiO E5 enbart för att jag tyckte ljudet var för lågt ur både telefonen samt ur min dator.
Så jag tänkte att jag kunde få lite hjälp här om vad som skulle kunna ge mina lurar en bra skjuts
Budget är inte så viktigt. Dock inga highend saker för multum

Tack på förhand Mvh Emil

O2 eller M-Stage kan jag rekommendera.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1190861 Något å ha eller? Eller finns det bättre i den prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0nz4:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1190861 Något å ha eller? Eller finns det bättre i den prisklassen?

Om det du vill ha är en USB-DAC och inget annat så tror jag inte den är så dum.
En fördel är att den inte kräver någon drivrutin då den stöjds native på mac och Win Vista eller högre.
En nackdel är att den inte klarar högre frekvenser än 96khz, men ärligt talat tvivlar jag på att det spelar nån roll i praktiken.
Behöver du hörlursförstärkare, volymkontroll, fler digitala ingångar, eller tex analog preamp, så får du dem inte här, utan får köpa till. Då kanske det finns bättre kombinationer att få tag i?

Gissar att ODAC:en är kompetetiv med denna, och det kan även finnas andra alternativ, som tex Schiit Magni om du vill ha något lite exotiskt alternativ.

Vill du ha en kombo med hörlursförstärkare så har du ju tex Audioengine D1...
Sen finns det ju tex Fiio:s produkter att kolla upp.
Finns säkert fler alternativ jag glömmer nu...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Om det du vill ha är en USB-DAC och inget annat så tror jag inte den är så dum.
En fördel är att den inte kräver någon drivrutin då den stöjds native på mac och Win Vista eller högre.
En nackdel är att den inte klarar högre frekvenser än 96khz, men ärligt talat tvivlar jag på att det spelar nån roll i praktiken.
Behöver du hörlursförstärkare, volymkontroll, fler digitala ingångar, eller tex analog preamp, så får du dem inte här, utan får köpa till. Då kanske det finns bättre kombinationer att få tag i?

Gissar att ODAC:en är kompetetiv med denna, och det kan även finnas andra alternativ, som tex Schiit Magni om du vill ha något lite exotiskt alternativ.

Vill du ha en kombo med hörlursförstärkare så har du ju tex Audioengine D1...
Sen finns det ju tex Fiio:s produkter att kolla upp.
Finns säkert fler alternativ jag glömmer nu...

Tjenare Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter Jag vill ha bra ljud i mina ath-m50 utan massa störningar som jag lider av nu i min FiiO e5
Jag tänkte ha den ståendes vid datorn, Så den behöver inte vara portabel
Är inte så påläst om ljud överlag. Dock tycker jag väldigt mycket om att lyssna på ett rent och ostört ljud Så Du får gärna ge en förklaring om vad det blir för skillnad om jag köper en förstärkare + dac eller en förstärkare med inbyggd dac

Permalänk
Medlem

Music streamern du länkade till är enbart DAC, dvs du kan inte driva en hörlur med den rakt av.
Vill du ha med stärkare så är det väl den här du ska ha?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=973511

...

Skillnaden mellan dac/amp kombination och separata enheter vågar jag inte säga hur mycket det kan ge... Beror nog väldigt mycket på bygget. Finns ju väldigt bra och påkostade dac/amp kombosar, så jag tror det räcker långt med en kombination, om man hittar en vettig. Gäller att den är byggd så att tillverkaren lagt fokus på både DAC+amp dock, vilket inte alltid verkar vara fallet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Music streamern du länkade till är enbart DAC, dvs du kan inte driva en hörlur med den rakt av.
Vill du ha med stärkare så är det väl den här du ska ha?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=973511

...

Skillnaden mellan dac/amp kombination och separata enheter vågar jag inte säga hur mycket det kan ge... Beror nog väldigt mycket på bygget. Finns ju väldigt bra och påkostade dac/amp kombosar, så jag tror det räcker långt med en kombination, om man hittar en vettig. Gäller att den är byggd så att tillverkaren lagt fokus på både DAC+amp dock, vilket inte alltid verkar vara fallet.

Vad menar du med att den är byggd?
Det verkar ju som att det är en bra amp/dac kombo jag ska skaffa mig då Är den där headstreamer ett bra allternativ tror du? Eller finns det bättre i den prisklassen +- 1000 kr

Permalänk
Medlem

Är det rentav korkat att koppla in ett par beyerdynamic T1 i en Schiit Lyr med tanke på att Lyr kanske är mest inriktad på lågimpedans och ortodynamiska hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Är det rentav korkat att koppla in ett par beyerdynamic T1 i en Schiit Lyr med tanke på att Lyr kanske är mest inriktad på lågimpedans och ortodynamiska hörlurar?

Korkat att koppla in den? Njäe, inte så länge du håller volymen nere iallafall och inte gör nått dumt

Ha volymen på minimum vid in/ur koppling av lur tex...
Och starta enheterna från källan och utåt, och stäng av dem tvärtom, dvs "utifrån och in".
Jag minns inte om de första revisionerna på Lyr hade ett relä för mjukstart. Är du minsta orolig bör du kanske kolla upp det om du fått tag på en beggad produkt.

Att däremot köpa en Lyr specifikt för T1 kanske inte är bästa matchningen, men minns jag rätt så rekommenderar rätt många rör-stärkare till T1 och Lyr är ju en hybrid åtminstone.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Korkat att koppla in den? Njäe, inte så länge du håller volymen nere iallafall och inte gör nått dumt

Ha volymen på minimum vid in/ur koppling av lur tex...
Och starta enheterna från källan och utåt, och stäng av dem tvärtom, dvs "utifrån och in".
Jag minns inte om de första revisionerna på Lyr hade ett relä för mjukstart. Är du minsta orolig bör du kanske kolla upp det om du fått tag på en beggad produkt.

Att däremot köpa en Lyr specifikt för T1 kanske inte är bästa matchningen, men minns jag rätt så rekommenderar rätt många rör-stärkare till T1 och Lyr är ju en hybrid åtminstone.

Äger redan en Lyr men är lite kluven inför att köra T1 med Lyr somsagt.

Min Lyr startar helt efter 20 sekunder så antar att det är mjukstarten.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt så borde Lyr kunna driva T1 helt väl, men jag tror som ovanämnt att T1 skulle passa bäst med en riktig rörförstärkare, vare sig OTL eller Transformatorbaserat. Det är dock en väldigt subjektiv fråga. Lyr + T1 kanske passar mycket bra för just dig. Men själv har jag aldrig hört om just det parandet, inte heller med HD800. Dock ska Lyr funka väldigt bra med LCD-2.

Jag tror anledningen till att många föredrar andra rörförstärkare är för att dom vill ha en varmare karaktär till just T1 och HD800 som har mer treble energi. Och som jag minns så har Lyr väldigt bra dynamik men är inte lika mörk/varm som vissa rörförstärkare.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Rent tekniskt så borde Lyr kunna driva T1 helt väl, men jag tror som ovanämnt att T1 skulle passa bäst med en riktig rörförstärkare, vare sig OTL eller Transformatorbaserat. Det är dock en väldigt subjektiv fråga. Lyr + T1 kanske passar mycket bra för just dig. Men själv har jag aldrig hört om just det parandet, inte heller med HD800. Dock ska Lyr funka väldigt bra med LCD-2.

Jag tror anledningen till att många föredrar andra rörförstärkare är för att dom vill ha en varmare karaktär till just T1 och HD800 som har mer treble energi. Och som jag minns så har Lyr väldigt bra dynamik men är inte lika mörk/varm som vissa rörförstärkare.

Jag föredrar generellt ett varmare ljud och enligt många så ska T1 vara rätt bra på just de lägre regionerna.

har provat HD800 med Lyr fast det var verkligen inte någon räddare för det annars tråkiga ljud jag tycker HD800 har. Saknas kraft i röster imo.

Är lite inne på LCD-2 med fast risken är ju att det kanske blir alltför varmt med just de rören jag har nu verkligen lägger på väldigt mörkt ljud när man kör lägre impedans hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Var nyligen runt och lyssnade på ett par hörlurar, och dem lurarna jag bestämde mig för fick jag hem idag; så här kommer ett litet utlåtande. Eller litet och litet, jaja...

Efter ett antal olika, halvtaskiga headset som alla hade börjat glappa fick Koss PortaPro agera datorljud. Allt eftersom tiden gick började jag dock tröttna på dess hårryckande och öronklämmande fasoner, och till råga på allt lät dom inte särskilt kul. Sagt och gjort; dags för lya hörlurar!

Efter ett antal timmar på prisjakt, och ett flertal olika ljudsidor, var det dags för lite provlyssnande och först ut blev en av förhandsfavoriterna: Goldring DR150.
Dessa lät i enligt min bok riktigt bra, utan att för den sakens skull vara tråkiga. Med en ganska trevlig ljudbild, gott om detaljer och en hyfsad punch i basen behöll dom sin favoritplats. Men som alltid finns det ett par, om än små, klagomål; och Goldring DR150 är inget undantag. Lite mer botten hade kanske inte skadat, och dessutom kändes dem en smula för trånga runt öronen.

Näst på tur stod Beyerdynamic DT440, som visserligen var trevliga att se på, men inte lät särskilt bra alls. Om det saknades djup i Goldringarna var basen här fullkomligt obefintlig, och ljudbilden kändes heller inte särskilt kul. Till råga på allt verkade de otroligt plastiga och ömtåliga. Nej, dessa var åtminstone helt fel för mig.

Innan det bar av till nästa butik fick jag dock tillfälle att lyssna på ett par aningen mer välbyggda hörlurar, med en prislapp på det mångdubbla, nämligen Sennheiser HD800. Dessa är tveklöst ett par bra hörlurar, men jämfört med DR150 var dem aningen tråkiga att lyssna på; och även om detaljerna fanns där, liksom ljudbilden, var dessa inte riktigt vad jag sökte (vilket kanske var lika bra med tanke på prislappen).

Väl inne i nästa butik fanns varken någon vettig hörlursförstärkare eller förlustfri musik att tillgå, men däremot ett par välanvända demoex till hörlurar. Trots avsaknandet av kringutrustning var det denna lyssningen jag, efter avguides stora recension, sett fram emot allra mest. Hörlurarna jag talar om är Shure SRH840, och det blev dessa jag tillslut fastnade för. Anledningen till detta är att SRH840, i min mening, har en otroligt trevlig ljudbild, en lagom baskaraktär och gott om detaljer: ett par ruskigt trevliga hörlurar helt enkelt!

Sist, och kanske även minst fick bli de ofantligt populära Audio Technica ATH-M50, som jag inte kände hade en minsta suck att komma med jämtemot Shure-lurarna. Detta är absolut inga dåliga hörlurar, och de håller betydligt högre klass än Beyerdynamic DT440 (ljudet är dock raka motsatsen), men jag tyckte varken att detaljerna eller den fina ljudbilden från Shure fanns där. Vad som däremot fanns var en riktigt rejäl baskagge, så gillar man det kan M50 definitivt vara något att spana lite extra på.

För min del stod Shure SRH840 kvar som solklar vinnare, med Goldring DR150 hack-i-hälinen. En Pro-Ject Head Box II skaffades även för ändamålet, och denna kombo matas med en Cambridge DacMagic som jag hade sedan innan.

Lägger även med en bild på det bärbara ljudet, dvs. Sennheiser CX880i drivna av iPhone 4 med Spotify.

Dold text

http://i289.photobucket.com/albums/ll207/fjuzz/DSC_7628R2.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll207/fjuzz/DSC_7622R.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll207/fjuzz/DSC_7634R.jpg

vad tycker du om Head boxen?

funderar på att köpa en till min lilla setup bestående av Xonar DGX + MDR-XB1000. är det ett vettigt köp?
just nu så kör jag hörlursförstärkaren på ljudkortet på max (>64 ohm), kommer jag märka någon skillnad om jag köper en head box?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Jag föredrar generellt ett varmare ljud och enligt många så ska T1 vara rätt bra på just de lägre regionerna.

har provat HD800 med Lyr fast det var verkligen inte någon räddare för det annars tråkiga ljud jag tycker HD800 har. Saknas kraft i röster imo.

Är lite inne på LCD-2 med fast risken är ju att det kanske blir alltför varmt med just de rören jag har nu verkligen lägger på väldigt mörkt ljud när man kör lägre impedans hörlurar.

Både HD800 och T1 är treble eccentriska hörlurar. T1 ska ha lite ljuvare diskant än HD800, men annars är dom båda ljusa lurar. LCD-2 har mer fylligare karaktär (mellanregister) och verkar ha mer kropp till bass. Den har mer avtrubbad diskant än T1 och HD800, men den är inte så mörk skulle jag säga. För just mina öron är dom väldigt behagliga och extremt musikaliska. Jag kör även med en väldigt varm förstärkare, men det finns vissa låtar där även LCD-2 fortfarande låter ljusa på, dom är mer naturella och neutrala än varma (det finns mycket varmare lurar). Folk säger att HD800/T1 är neutrala lurar, men jag tycker dom låter mer ljusa än neutrala (i alla fall HD800). Men alla har sin egna uppfattning om vad som är neutralt.

LCD-2 är mer som HD650 fast med mer naturellt, fylligare och mer verklighetstroget ljud.

Alternativt skulle du kunna provlyssna ett par hos KDM Fidelity i Sthlm med din Lyr, men jag tror nog inte att LCD-2 kan bli för varma, även med varma rör. Men det får du avgöra. Vad jag hört så är Lyr inte speciellt varm även med andra rör.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Tjena, vet ni någon ganska billig förstärkare som man kan koppla in 2 st högtalare á 100w, 6 ohm ? Budget 1000kr men lägger helst ut mindre än 500 om det går att få något vettigt för det? HELT grön på hela ljudområdet så hjälp/tips och lätta ord uppskattas..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Widholm:

Tjena, vet ni någon ganska billig förstärkare som man kan koppla in 2 st högtalare á 100w, 6 ohm ? Budget 1000kr men lägger helst ut mindre än 500 om det går att få något vettigt för det? HELT grön på hela ljudområdet så hjälp/tips och lätta ord uppskattas..

Är det inte bättre du skapar en egen tråd om det, den här tråden är om hörlurar och din "hörlur" verkar vara lite väl stor för att passa in
Ett bra ställe att leta begagnade prylar är annars www.hifimagasinet.com där finns det nog nått passande för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Tjena, vet ni någon ganska billig förstärkare som man kan koppla in 2 st högtalare á 100w, 6 ohm ? Budget 1000kr men lägger helst ut mindre än 500 om det går att få något vettigt för det? HELT grön på hela ljudområdet så hjälp/tips och lätta ord uppskattas..

Begagnat eller en tripath förstärkare från tradera eller liknande. Lepai-förstärkarna kostar runt 300kr st och ger 25w @ 8ohm så borde ge omkring 30 W för dina 6 ohms högtalare.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte bättre du skapar en egen tråd om det, den här tråden är om hörlurar och din "hörlur" verkar vara lite väl stor för att passa in
Ett bra ställe att leta begagnade prylar är annars www.hifimagasinet.com där finns det nog nått passande för dig.

Skrivet av L4RZ:

Begagnat eller en tripath förstärkare från tradera eller liknande. Lepai-förstärkarna kostar runt 300kr st och ger 25w @ 8ohm så borde ge omkring 30 W för dina 6 ohms högtalare.

Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here! läste förstärkare men det kanske bara var till hörlurar då när jag tänker efter. Kör en egen tråd när jag orkar skriva. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Både HD800 och T1 är treble eccentriska hörlurar. T1 ska ha lite ljuvare diskant än HD800, men annars är dom båda ljusa lurar. LCD-2 har mer fylligare karaktär (mellanregister) och verkar ha mer kropp till bass. Den har mer avtrubbad diskant än T1 och HD800, men den är inte så mörk skulle jag säga. För just mina öron är dom väldigt behagliga och extremt musikaliska. Jag kör även med en väldigt varm förstärkare, men det finns vissa låtar där även LCD-2 fortfarande låter ljusa på, dom är mer naturella och neutrala än varma (det finns mycket varmare lurar). Folk säger att HD800/T1 är neutrala lurar, men jag tycker dom låter mer ljusa än neutrala (i alla fall HD800). Men alla har sin egna uppfattning om vad som är neutralt.

LCD-2 är mer som HD650 fast med mer naturellt, fylligare och mer verklighetstroget ljud.

Alternativt skulle du kunna provlyssna ett par hos KDM Fidelity i Sthlm med din Lyr, men jag tror nog inte att LCD-2 kan bli för varma, även med varma rör. Men det får du avgöra. Vad jag hört så är Lyr inte speciellt varm även med andra rör.

Lite för långt att åka till Stockholm för min del

Fast låter som LCD-2 är det jag borde köra på eftersom jag gillar ljudet i HD650 men hade svårt för dess bygge och form på kuddarna.

Sen kommer frågan om man ska ta genom Audezé själva eller KDM vid beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Lite för långt att åka till Stockholm för min del

Fast låter som LCD-2 är det jag borde köra på eftersom jag gillar ljudet i HD650 men hade svårt för dess bygge och form på kuddarna.

Sen kommer frågan om man ska ta genom Audezé själva eller KDM vid beställning

En del klagar på komforten på LCD-2, men själv tycker jag LCD-2 är mer bekväma än HD650 även om dom väger några gram mer. Ljudmässigt är dom som sagt rätt lika och LCD-2 är inte på något vis 'mörkare' - den har dock fylligare mellanregister, bättre ljudbild och bättre bass, enligt min uppfattning iaf. Diskanten är nästan lika på båda.

Att beställa från KDM kan vara kostsamt och att beställa från Audeze till Sverige fanns inte som alternativ då det redan finns återförsäljare i landet, men man kan alltid fråga dom, servicen är bra och dom svarar ganska fort. Jag beställde mitt par från en återförsäljare i USA och sparade nån tusenlapp på det eftersom KDMs priser är en aning för dramatiska. Deras V200 förstärkare tex kostar också mer än tusen kronor extra än vad den gör på Thomann.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

En del klagar på komforten på LCD-2, men själv tycker jag LCD-2 är mer bekväma än HD650 även om dom väger några gram mer. Ljudmässigt är dom som sagt rätt lika och LCD-2 är inte på något vis 'mörkare' - den har dock fylligare mellanregister, bättre ljudbild och bättre bass, enligt min uppfattning iaf. Diskanten är nästan lika på båda.

Att beställa från KDM kan vara kostsamt och att beställa från Audeze till Sverige fanns inte som alternativ då det redan finns återförsäljare i landet, men man kan alltid fråga dom, servicen är bra och dom svarar ganska fort. Jag beställde mitt par från en återförsäljare i USA och sparade nån tusenlapp på det eftersom KDMs priser är en aning för dramatiska. Deras V200 förstärkare tex kostar också mer än tusen kronor extra än vad den gör på Thomann.

Får man fråga vilken återförsäljare och vilket fraksätt och hur stor eventuella tullkostnaden blev?

Har en kompis som mailade Auduzé för ett tag sedan och fråga om det var möjligt att beställa genom de istället för han hört bra service och så sa de att de givetvis kunde göra det. Så i mina ögon är de ett kundvänligt företag änsålänge.

Vikten är nog inga problem för min del då jag hade ett par Roccat kave headset för några år sedan och det väger nästan ett halvt kilo har jag för mig och de var inte så fasligt besvärande. (Mer än ljudmässigt besvärande men på den tiden levde man i en bubbla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Får man fråga vilken återförsäljare och vilket fraksätt och hur stor eventuella tullkostnaden blev?

Har en kompis som mailade Auduzé för ett tag sedan och fråga om det var möjligt att beställa genom de istället för han hört bra service och så sa de att de givetvis kunde göra det. Så i mina ögon är de ett kundvänligt företag änsålänge.

Vikten är nog inga problem för min del då jag hade ett par Roccat kave headset för några år sedan och det väger nästan ett halvt kilo har jag för mig och de var inte så fasligt besvärande. (Mer än ljudmässigt besvärande men på den tiden levde man i en bubbla).

Tullkostnaden var nog strax under tusenlappen. Jag beställde via HeadAmp med USPS Priority International Mail.

Det kanske är säkrast att beställa direkt från Audeze då det är dom som producerar varan, känns mer standard. Annars, om du tänker just på garanti, så spelar det nog ingen stor roll. Det är enbart "authorized resellers" som Audeze vänder sig mot, och om du skulle använda dig av garantin så använder du helt enkelt kvittot från återförsäljaren i ärendet för att styrka köpet. I vilket fall så kommer du i ändan vända dig mot Audeze i garantiärenden.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Kör med Xonar Essence ST som primär DAC, pimpade det lite med sk "OP-amp rolling", kör för tillfället med 2 st mono-OP(en för varje kanal) som buffer på linjeutgången istället för original som är en stereo-OP. 2 st. LME49990 har jag satt dit, som förmodligen är den bäst speccade HiFi-OP:n som finns. På IV-positionen har jag satt 2 st. LM4562(som normalt sitter som buffer) istället för original JRC2114DD. Men jag använder bara linje ut, så såvitt jag vet skall det bara vara buffer OP:n som spelar in i mitt fall. Låter det bättre då? Tja, alltid svårt att påstå, placebo osv men jag tycker nog det. Även om jag inte skulle kunna bevisa att det är bättre än original, så låter det i alla fall väldigt, väldigt bra; livligt och dynamiskt ljud helt perfekt för progressiv metal som är min favorit

http://www.ti.com/product/lme49990

Citat:

Description

The LME49990 is part of the ultra-low distortion, low noise, high slew rate operational amplifier series optimized and fully specified for high performance, high fidelity applications. The LME49990 combines low voltage noise density (0.9nV/√Hz) with vanishing low THD+N (0.00001%). The LME49990 has a high slew rate of ±22V/μs and an output current capability of ±27mA. It drives 600Ω loads to within 2V of either power supply voltage.

The LME49990’s outstanding Gain (135dB), CMRR (137dB), PSRR (144dB), and VOS (130μV) give the amplifier excellent operational amplifier DC performance. The LME49990 has a wide supply range of ±5V to ±18V. The LME49990 is unity gain stable and is available in an 8-lead narrow body SOIC and VQFN.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Tullkostnaden var nog strax under tusenlappen. Jag beställde via HeadAmp med USPS Priority International Mail.

Det kanske är säkrast att beställa direkt från Audeze då det är dom som producerar varan, känns mer standard. Annars, om du tänker just på garanti, så spelar det nog ingen stor roll. Det är enbart "authorized resellers" som Audeze vänder sig mot, och om du skulle använda dig av garantin så använder du helt enkelt kvittot från återförsäljaren i ärendet för att styrka köpet. I vilket fall så kommer du i ändan vända dig mot Audeze i garantiärenden.

Tack för svaren Nu känns ett köp mer givet när skatteåterbäringen trillar in!