linux distribution för både surf och server.

Permalänk

linux distribution för både surf och server.

Hej
Jag leker runt med tanken på att bygga en linuxdator som jag ska använda som surfburk samt server, helst samtidigt.

Jag har läst på lite om ubonto, men där verkar det som att man får välja mellan server eller desktopp.

Provade även att googla på det fast jag hittade inga lösningar.

Någon som kan svara på min fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av memoryofrage:

Hej
Jag leker runt med tanken på att bygga en linuxdator som jag ska använda som surfburk samt server, helst samtidigt.

Jag har läst på lite om ubonto, men där verkar det som att man får välja mellan server eller desktopp.

Provade även att googla på det fast jag hittade inga lösningar.

Någon som kan svara på min fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, jag är inte jätte inne på vilka distar som är bäst men jag vet att om du kör GNU/Linux för frihetens skull så borde du inte köra Ubuntu. Vad jag har hört av min Linux insatta kompis så har Amazon med Ubuntu att göra, vilket jag skulle säga inte är "bra" för din frihet!

Men jag tror att nästan alla fungerar, men varför inte Debian? (Eller Gentoo )

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk

Tackar för svaret ska kolla up det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte Arch?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

lubuntu. fantastiskt lättdrivet och har samma struktur som ubuntu (rätta mig gärna nu, då jag bara har läst om det)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Vad är det för sorts server du hade tänkt köra? Ftp, webb eller bnc etc?

Sedan så är det inte jätte stor skillnad på just server eller desktopvarianten av Ubuntu. Serverversionen är nedskalad så att endast det mesta nödvändiga paketen finns med, tex man har inget Gui utan bara kommandorad.. Även hanteringen utav användare med olika rättigheter kan hända vara mer anpassad för just serverbruk.

För om du installerar desktopvarianten så kan du fortfarande installera vilken vanlig servermjukvara som helst. Det som kompenserar då jämför med servervarianten är att den drar mer resurser.

Sedan som Skingken är inne på, just nu beter sig Ubuntu teamet lite konstigt och börjar härja mer och mer med stängd-källkod. (Nu skrev jag det här ganska löst..) Så för att få en renodlad Linuxdist som fungerar bra för server och är väldigt stabil så borde du testa Debian. För att senare i livet testa lite mer svårare system som arch och verkligen anpassa allt efter så dom du precis vill ha det

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ubuntu eller Debian låter bra för dig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skingken:

Hej, jag är inte jätte inne på vilka distar som är bäst men jag vet att om du kör GNU/Linux för frihetens skull så borde du inte köra Ubuntu. Vad jag har hört av min Linux insatta kompis så har Amazon med Ubuntu att göra, vilket jag skulle säga inte är "bra" för din frihet!

Men jag tror att nästan alla fungerar, men varför inte Debian? (Eller Gentoo )

Din "insatta" kopmis är nog lite oinstall. I ubuntu finns det ett sökverktyg där man kan hitta filer, filmer på imdb, söka i google etc. Sökverktyget hittar även saker på Amazon. Känner du dig frihetsberövad så går det givetvis att ändra inställningarna så att du slipper se träffarna från exempelvis google eller amazon

Permalänk

Tackar för alla svar blir nog att börja med ubunta för att det verkar vara störst ( baserat på att deras websida ser snyggast ut )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skulle kalla ubuntu störst, även om det är bland de vanligaste.
Men dom har helt klart satsat mest på att nå ut till Svensson användare och inte bara inbitna linuxnördar. därav "snyggast" hemsida.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Jag säger Debian, finns massor med documentation där med, bara att googla.
Debian 7 släpptes för några dagar sedan och är hur stabillt som helst.

Ubuntu går som sagt mer och mer mot ett stängt operativsystem och ger inte tillbaka så mycket längre till den fri/öppna Linux världen vilket jag tycker är fel när man alltid har tagit allt ifrån andra utvecklare.
Så det är vad bl a jag har emot Ubuntu (Canonincal)
Det med Amazon är en funktion som kallas för "Shopping lens" vilken är enkel att stänga av.

Permalänk
Avstängd

Killen kan inte ens stava till Ubuntu, först säger han ubonto, sen Ubunta.

Kör på Ubuntu, strunta i alla som snackar om Arch eller Debian.
Ubuntu är superbra för folk som är nya till Linux eller dåliga på att stava.

Hämta vanliga Ubuntu, inte server varianten. Du kan köra server applikationer på normala Ubuntu för desktop också.

Vanligtvis brukar man dock inte surfa eller på något sett sitta fysiskt sitta vid en server. En riktig server brukar inte ha skärm, tangentbord eller mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memoryofrage:

Tackar för alla svar blir nog att börja med ubunta för att det verkar vara störst ( baserat på att deras websida ser snyggast ut )

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att verka dryg eller otrevlig eller annat(valfritt att slänga in något här),
men skall Du pirra Ubuntu eller skall Du använda det som ett verktyg?

Säger själv CentOS, Fedora eller något äldre Ubuntu(men inte baserat på att deras webbsida ser snyggast ut).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Nej, använt inte CentOS eller Fedora.
Fedora är bleeding-edge och inte lika beprövat. Fedora är bra för utvecklare, inte för nybörjare.

CentOS är superbra för riktiga serveradministratörer. Inte för nybörjare.

Du ska köra Ubuntu. Det är lättast.

Snälla killar, sluta rekommendera Arch, CentOS, Fedora och annat till en kille som inte har grundläggande läs-och-skriv kunskaper.
Jo visst, Arch, CentOS och Fedora är jättebra, men de inte är rätt val i det här fallet.

Permalänk

Värst vad mycket hat det blev när jag stavade Ubuntu fel

Jaja, läxan är lärd (skriv alldrig inlägg på mobilen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, använt inte CentOS eller Fedora.
Fedora är bleeding-edge och inte lika beprövat. Fedora är bra för utvecklare, inte för nybörjare.

CentOS är superbra för riktiga serveradministratörer. Inte för nybörjare.

Du ska köra Ubuntu. Det är lättast.

Snälla killar, sluta rekommendera Arch, CentOS, Fedora och annat till en kille som inte har grundläggande läs-och-skriv kunskaper.
Jo visst, Arch, CentOS och Fedora är jättebra, men de inte är rätt val i det här fallet.

Ubuntu är kanske lättast men samtidigt något fördummande. Inspirerar inte till att lära sig linux. Själv använder jag Mageia, som är nästan lika lätt som Ubuntu men håller sig närmare LSB. Väljer du Ubuntu så skall du välja senaste LTS( Long Term Support) version och inte senaste version, som inte är stabil. Du skall helst välja en distribution som underhålls (uppdateras) i några år. De nyaste versionerna innehåller ofta relativt oprövad mjukvara. Som nybörjare är det inte bra att vara försökskanin. Bättre att ta en distribution med välprövad äldre mjukvara, som säkert fungerar. Fedora skall du inte välja. Fedora kan närmast anses som beta-version till Red Hat. Bra för utveckling men inte för server eller nybörjare.

Visa signatur

Fagerja