Permalänk
Medlem

ny hhd problem

köpte en seagate barracuda V 120G igår. den fungerar osv förutom när jag kopierar stora filer från c: till den nya disken. Varje gång precis när filen är färdig kopierad så startar datorn om?! Det fungerar fint att kopiera mindre filer men så fort jag tar en hel .bin fil eller nått så startar datorn om, när den gjort det och jag kollar på nya disken så ligger hela filen där men det är ju lite störigt att den startar om hela tiden.

Lite info:

Moderkort: Abit KG7
processor: Athlon 1400Mhz
hhd 1 (gamla): Seagate IV 80G byglad primary master
hhd 2 (nya) : seagate V 120G obyglad = primary slave
dvd: secondary master
cdrw: secondary slave

Vet inte om det är något mer som kan vara av intresse?!
Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan bero på? ska jag bygla annorlunda? har det nått mer BIOS eller så att göra? känns som om jag fumlar i mörkret

Oerhört tacksam för svar!!!

Visa signatur

It's better to burn out, than to fade away - Niel Young

Permalänk

Har du bra kräm i ditt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

hmm... sitter den på et controllerkort eller på mobot's controller?

har haft problem med den disken och ett kontrollerkort...

Permalänk
Medlem

Sitter direkt på moderkortet.
så här ser det ut enligt mbm 5 Är detta ok?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Test och sätt en på primary och en på secondary:
-HDD1(master)
I
I
-Dvd-rom(slave)
I
I
Primary

och:

-HDD2 (master)
I
I
-CD-rom(slave)
I
I
Secondary

om du inte förstår illustrationen så föreställer "I" ide-kabeln..

Permalänk
Medlem

jahapp nu har man testat det oxå. ingen skillnad tyvärr.
Sen jag skrev senast så har jag förutom att koppla om enligt skissen ovan fixat nytt bios. installerat senaste via 4in1. installerat nya drivrutiner till grafikkortet (POV geforce 3) testat att köra med bara en minnes modul i taget för att som om det är nått strul med dem. avaktiverat com och usb portar för att minska ner på en irq (11) som hade sju enheter. Inget av ovanstående har hjälpt.
Burken är stabil i övrigt men när jag kopierar mycket data på en gång från c: till nya disken så startar den om varje gång.

Får aldrig något felmeddelande eller blå skärm förutom en gång, då var det "IRQ not less or equal" därför testade jag med lite olika minnes kompinationer och att avaktivera sådant jag inte använder, men det vart samma resultat. Däremot får jag ett windows meddelande som vill skickas iväg varje gång datorn startar upp igen , går dessa att tyda på något sätt??

Nu ikväll har jag plockat bort nya disken och slängt dit en gammal IBM 40 gig och det blir samma fel med den?!?!! Så det hänger alltså inte på den nya disken.

Är det någon som har något bra tips eller är det bara att satsa på att göra en ominstallation och se om det blir bättre?! skulle det kunna hjälpa?!

lessen att det blev en lång post men jag måste verkligen få hjälp! Har ingen aning om vad jag skall testa mer.
Tackar på förhand!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta låter som problemet Abit hade tidigare med Via kretsen.
Då fick man liknande problem vid kopiering av stora filer.
Mitt tips är att leta reda på denna fix.
Om jag bara kunde minnas vad den kallades.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

du får väldigt gärna sitta och fundera på det tills du kommer på det Om de har en fix, borde inte den vara med i senaste biosen eller är jag helt ute och hajkar?

EDIT: hittade en patch på Abit:s sida som heter vlatency_v014.zip. mitt moderkort står inte med som ett av "problemkorten" men det är väl värt att testa iaf. Den skall även fixa ett skrapande ljud som uppstår med SB live5.1 och när jag funderar på det så har jag faktiskt fått det problemet på sistonde men struntat i det och kört på mitt andra ljudkort istället.
Tackar för tipset!

Visa signatur