Överprisar inte folk sinna begagnade varor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Säljaren vill ha ut maximal betalning, köparen vill betala så lite som mycket. Ibland lyckas säljare och köpare inte komma överens om varans värde, då blir det ingen acceptabel kompromiss och inget köp. Det är fortfarande 100% marknad.

Jag ska nog inte söka in till Mensa men det där fick inte jag ihop...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Då borde du ha lärt dig att alla dylika floskler bygger på att alla parter är fullständigt informerade. Att sälja varor till överpris är att utnyttja okunskapen hos din köpare.

En vara är inte alltid värd vad någon är beredd att betala.

Du har en poäng, men jag håller inte med. I dagens läge kan man snart se de som handlar med datorkomponenter som informerade. Prisjakt och pricerunner är bra alternativ, om en kund är beredd att få ett grafikkort för 300kr under marknadspris trots begagnat, då är det värt den pengen. Det är samma sak med aktier, den är värd så mycket så länge någon är beredd att betala det, oavsett om det är överpris eller inte.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Skrivet av sj6:

Utifall jag tänker fel här så vill jag fortfarande ha mothugg på:

Då låter ni ju inte marknaden styra priset heller. Då fallerar er teori fast då på det omvända. Då anser ni att er vara är mer värd än vad någon är villig att betala således gäller inte marknaden styr?

Du tänker fel. Alla varor är tex inte i samma skick och sådeles kan ej heller säljas för underpriser. Har jag tex en bil som gått 5000mil och du har en som gått 15000,vilken är värd mest. Bara för man har en vara man säljer och en annan samma betyder det inte per automatik att dom kostar lika mycket. Jag vet i vilket skick mina varor är i och vill ha pris därefter. Men jag säljer sällan lägger hellre på hyllan och ger bort till vänner och bekanta om dom behöver något.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Du tänker fel. Alla varor är tex inte i samma skick och sådeles kan ej heller säljas för underpriser. Har jag tex en bil som gått 5000mil och du har en som gått 15000,vilken är värd mest. Bara för man har en vara man säljer och en annan samma betyder det inte per automatik att dom kostar lika mycket. Jag vet i vilket skick mina varor är i och vill ha pris därefter. Men jag säljer sällan lägger hellre på hyllan och ger bort till vänner och bekanta om dom behöver något.

Den förklaringen tackar jag för och nu förstår jag hur du tänker.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Jag är själv rätt förvånad över priserna i marknaden(blocket skall vi inte tala om)

Menar skulle jag sålt min stationära(955be, 6GB ram, 4850 1GB, 2TB hdd, p182b) skulle inte jag begärt mer än ett par hundringar för att det är stenålders prylar!

Likadant folk som vill ha 1400kr för sin 1 år gamla 2500K. Det är ingen guldklimp speciellt inte när man kan få en 3570K för 1700kr! (senast jag kolla på CDON ink 5% rabbaten)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Det är väldigt mycket "folk förstår inte..."-snack här

Det är väl ni själva som inte förstår, prylen tappar lika mycket i värde när man köpt den som folk är villiga att betala för den som begagnad, det är inte svårare än så.

Sen att elektronik tappar halva sitt värde så fort man köpt det...what? Ni tror alltså att en oöppnad Macbook, med nypris på 12k skulle gå för 6k nästa dag? Kom igen, bara för att ni själva inte tycker att den vore värd mer så betyder det inte att alla tycker så, och att det därför är en absolut sanning.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Dom som sätter högt pris kollar dom dyrare annonserna (dom lågt prisade annonserna är oftast sålda) och sätter pris efter det. Och bara för att några har lyckats sålt för överpris betyder det inte att det är ett riktpris. Dom annonserna där det säljs mest är dom som är billiga och dom syns inte på samma sätt som dom annonserna som löper ut tiden och aldrig blir sålda.

Just inom datorer så finns det en stor folkgrupp som har mycket lite kunskap om vad dom håller på med. Om man kollar inom begagnade bilar så är det inte ofta dom överprisade bilarna säljs överhuvud taget. Tycker det sker oftare inom datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Fast sakerna som säljs där lär väl i många fall ÖKA i värde med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Point proven... inte bara nypris som styr begagnatpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Point proven... inte bara nypris som styr begagnatpris.

Lite andra produkter va... även annan ålder på grejerna. Alltså inte relevant till detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Point proven... inte bara nypris som styr begagnatpris.

Skrivet av sj6:

Lite andra produkter va... även annan ålder på grejerna. Alltså inte relevant till detta.

Ja, de sakerna som säljs där tillverkades nog i de flesta fallen inte på samma skala som elektronik idag. Visst, det finns en del saker som blir rariteter efter typ 20-30 år i elektronikvärlden, men jag tvivlar på att någon kommer att betala enorma summor för en 3570k i framtiden, om denne inte nu är någon manisk samlare

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
99:e percentilen

Vill man veta värdet på något kan Tradera vara ett bra sätt. Allt som går att sälja är värt minst 1:-, så sätter man ut en vara med 1:- som utropspris kommer någon alltid bjuda det. Och nästan allt är värt 2:-, så någon kommer bjuda det. Och redan där har man nyckeln: fler än en person som vill vinna! De kommer tillsammans trissa upp priset för att båda vill vinna.

Slutpriset kan anses vara varans värde, för alla har haft en chans att säga vad de tycker den är värd. Ingen kan heller anklaga säljaren för att ha överprisat varan, för det är ju köparna som har bestämt priset.

Det kan dock skilja sig mycket beroende på typ tur eller något. När jag skulle sälja en Q6600 noterade jag att den hade gått för 680:- som mest. Därför använde jag samma bild (en logo, inte ett foto) och samma titel och skrev en liknande text. Men min gick bara för 436:-. Är då en begagnad Q6600 värd 436:- eller 680:-?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Lite andra produkter va... även annan ålder på grejerna. Alltså inte relevant till detta.

"Överprisar inte folk sina begagnade varor?" var rubriken. Förklara för mig hur mitt inlägg inte var relevant...

Permalänk
Medlem

Jag förstår folk som överprisar. Jag la ut ett splitter nytt Corsair TX650 här på SweC och sedan på blocket för 500kr och det kostar 8-900kr nytt och jag fick nästan ingen respons alls. Den enda respons jag fick var folk som bjöd 250kr + att jag skulle stå för frakten (~100kr).
Då hade jag inte ens plockat upp nätagget ur kartongen som CDON skickade mig (fick det på garanti och köpte ett annat medan jag väntade). Tycker det är precis lika skamligt om inte värre på andra hållet.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag köper aldrig begagnat just av den anledningen att det är för dyrt i förhållande för vad man får.
Säljer aldrig begagnat heller längre pga folk tvunget ska pruta och hålla på fast att man tydligt skriver att det är det priset som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det är väldigt mycket "folk förstår inte..."-snack här

Det är väl ni själva som inte förstår, prylen tappar lika mycket i värde när man köpt den som folk är villiga att betala för den som begagnad, det är inte svårare än så.

Sen att elektronik tappar halva sitt värde så fort man köpt det...what? Ni tror alltså att en oöppnad Macbook, med nypris på 12k skulle gå för 6k nästa dag? Kom igen, bara för att ni själva inte tycker att den vore värd mer så betyder det inte att alla tycker så, och att det därför är en absolut sanning.

Ja det är väl lite extremt men en 1 år gammal produkt anser jag bara ha max halva värdet kvar jämfört med en liknande NY produkt. Inköpspriset är alltså totalt irrellevant vilket många säljare inte verkar fatta.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Ja det är väl lite extremt men en 1 år gammal produkt anser jag bara ha max halva värdet kvar jämfört med en liknande NY produkt. Inköpspriset är alltså totalt irrellevant vilket många säljare inte verkar fatta.

Varför skulle ett grafikkort ur nyaste lanserade serien vara värt halva priset idag? Vad är det som gör att det har tappat så mycket i värde enligt dig?

Visst kommer det hålla ett år kortare tid än vad ett nytt gjort (om vi antar att förra ägaren behandlade kortet likvärdigt med hur du gör) men jag har tex aldrig varit med om att grafikkortet gett upp och gått sönder av ålder utan bytt ut det istället.

I övrigt så ligger för det mesta priserna rätt bra här på Sweclockers, klart billigare än tex Blocket och tradera som om något är en bra indikation på vad grejerna är värda. Vill köparen lägga ett bud på X kronor är produkten värd X kronor oavsett vad tex du tycker om det.

Skrivet av ozo64:

Jag köper aldrig begagnat just av den anledningen att det är för dyrt i förhållande för vad man får.
Säljer aldrig begagnat heller längre pga folk tvunget ska pruta och hålla på fast att man tydligt skriver att det är det priset som gäller.

Båda mina datorer innehåller inget annat än begagnade komponenter. Sparade säkert 30-40% eller ett par tusen jämfört med att köpa allt nytt och ännu mer på vattenkylningarna som av någon märklig anledning har väldigt dåligt andrahandsvärde.

Om det är värt det, enligt mig helt klart då jag får klart bättre prestanda för samma pris eller tex en vecka i solen som bonus för att missa känslan av att plocka bort plasten runt förpackningarna.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Varför skulle ett grafikkort ur nyaste lanserade serien vara värt halva priset idag? Vad är det som gör att det har tappat så mycket i värde enligt dig?

Man vet inte hur produkten är hanterad. Aldrig någonsin jag skulle låta en osäker dator komma i närheten av arbete och riskera datafel i arbetet som kan bli riktigt dyrt att åtgärda.

Men för en lekdator som enbart har för lekändamål så är kan halva priset för ett begagnad grafikkort vara bra om man får någon bra motivering till varför personen innan byter det. Fast även om man enbart har datorn för spel, så lär man få blåskärmar då och då och man vet aldrig varför de dyker upp.

Skrivet av lanbonden:

Visst kommer det hålla ett år kortare tid än vad ett nytt gjort (om vi antar att förra ägaren behandlade kortet likvärdigt med hur du gör) men jag har tex aldrig varit med om att grafikkortet gett upp och gått sönder av ålder utan bytt ut det istället.

Problemet med datorteknik är att det är supersvårt att veta när det finns fel i det, vi alla har väl någon gång fått arbete förstört av okänd anledning.

Skrivet av lanbonden:

I övrigt så ligger för det mesta priserna rätt bra här på Sweclockers, klart billigare än tex Blocket och tradera som om något är en bra indikation på vad grejerna är värda. Vill köparen lägga ett bud på X kronor är produkten värd X kronor oavsett vad tex du tycker om det.

Jag håller med dig om som jag tidigare skrev, det är ganska så naturligt att det finns få billiga annonser som ligger ute för dessa brukar säljas snabbt.

Skrivet av lanbonden:

Båda mina datorer innehåller inget annat än begagnade komponenter. Sparade säkert 30-40% eller ett par tusen jämfört med att köpa allt nytt och ännu mer på vattenkylningarna som av någon märklig anledning har väldigt dåligt andrahandsvärde.

Om det är värt det, enligt mig helt klart då jag får klart bättre prestanda för samma pris eller tex en vecka i solen som bonus för att missa känslan av att plocka bort plasten runt förpackningarna.

Det beror på vad man sysslar med, de jobb som jag gör räknar vi på en timkostnad på över 1000kr/h. Skulle jag förstöra ett arbete som det för mig och en kamrat tar en vecka att återställa så är kostnaden 80 000kr för detta.
Frågan är då hur mycket värt den där 100 lappen är som man sparade in på den begagnade processorn från en helt okänd person på internet?

Nu är jag ett extremfall, men även en helt vanlig student blir hellre inte glad att t.ex. förlora en vecka på sitt exjobb. Och jag är allmänt förvånad att folk värderar sin egen fritid så lite så att de utsätter sig för så stora risker i onödan. T.ex. en i7a för runt 4000kr ny och sedan köpa den beg för 3000kr..

*edit*
Detta är inget unikt med datorjobb utan samma sak gäller alla yrken, det är därför få taxiförare kör runt med gamla 240 och liknande. Kostnaden för et långvarigt "produktions/driftstopp" äter snabbt upp någon insparad 100lapp på ett osäkert inköp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Man vet inte hur produkten är hanterad. Aldrig någonsin jag skulle låta en osäker dator komma i närheten av arbete och riskera datafel i arbetet som kan bli riktigt dyrt att åtgärda.

Men för en lekdator som enbart har för lekändamål så är kan halva priset för ett begagnad grafikkort vara bra om man får någon bra motivering till varför personen innan byter det. Fast även om man enbart har datorn för spel, så lär man få blåskärmar då och då och man vet aldrig varför de dyker upp.

Problemet med datorteknik är att det är supersvårt att veta när det finns fel i det, vi alla har väl någon gång fått arbete förstört av okänd anledning.

Jag håller med dig om som jag tidigare skrev, det är ganska så naturligt att det finns få billiga annonser som ligger ute för dessa brukar säljas snabbt.

Det beror på vad man sysslar med, de jobb som jag gör räknar vi på en timkostnad på över 1000kr/h. Skulle jag förstöra ett arbete som det för mig och en kamrat tar en vecka att återställa så är kostnaden 80 000kr för detta.
Frågan är då hur mycket värt den där 100 lappen är som man sparade in på den begagnade processorn från en helt okänd person på internet?

Nu är jag ett extremfall, men även en helt vanlig student blir hellre inte glad att t.ex. förlora en vecka på sitt exjobb. Och jag är allmänt förvånad att folk värderar sin egen fritid så lite så att de utsätter sig för så stora risker i onödan. T.ex. en i7a för runt 4000kr ny och sedan köpa den beg för 3000kr..

*edit*
Detta är inget unikt med datorjobb utan samma sak gäller alla yrken, det är därför få taxiförare kör runt med gamla 240 och liknande. Kostnaden för et långvarigt "produktions/driftstopp" äter snabbt upp någon insparad 100lapp på ett osäkert inköp.

Nu är du ju dock rätt långt ifrån den ordinarie hemma användaren och tänker därmed i helt andra (och för din typ korrekta!) banor. Kollar du här på forumet dyker det upp frågor om "bästa komponenten för X kronor" flera gånger om dagen där de oftast ska användas som spel eller media datorer varav inget är något som kostar tusentals kronor om dagen om olyckan skulle vara framme. Till dessa personer och framför allt i de lägre prisklasserna rekommenderar jag begagnat då man helt enkelt får så mycket mer prestanda per krona där, dock hade varken jag och förhoppningsvis ingen annan rekommenderat det till ett företag..

För att jämföra med din liknelse så hade en normal användare som bara använder bilen till att tex köra och storhandla en gång i veckan helt klart kunnat ha en 240 eftersom den räcker till det den används till och paniken inte är total om den rasar. Det beror helt enkelt på vem man är och vilka krav man har.

Citat:

även en helt vanlig student blir hellre inte glad att t.ex. förlora en vecka på sitt exjobb.

Tänk om bara folk lärde sig detta med säkerhetskopiering... har studentpolare vars datorer rasat som blivit av med allt, men säkerhetskopierar de för det? nä, det är för mycket jobb/svårt/dyrt/whatever...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Varför skulle ett grafikkort ur nyaste lanserade serien vara värt halva priset idag? Vad är det som gör att det har tappat så mycket i värde enligt dig?

Visst kommer det hålla ett år kortare tid än vad ett nytt gjort (om vi antar att förra ägaren behandlade kortet likvärdigt med hur du gör) men jag har tex aldrig varit med om att grafikkortet gett upp och gått sönder av ålder utan bytt ut det istället.

I övrigt så ligger för det mesta priserna rätt bra här på Sweclockers, klart billigare än tex Blocket och tradera som om något är en bra indikation på vad grejerna är värda. Vill köparen lägga ett bud på X kronor är produkten värd X kronor oavsett vad tex du tycker om det.

Båda mina datorer innehåller inget annat än begagnade komponenter. Sparade säkert 30-40% eller ett par tusen jämfört med att köpa allt nytt och ännu mer på vattenkylningarna som av någon märklig anledning har väldigt dåligt andrahandsvärde.

Om det är värt det, enligt mig helt klart då jag får klart bättre prestanda för samma pris eller tex en vecka i solen som bonus för att missa känslan av att plocka bort plasten runt förpackningarna.

Jag syftar inte endast på datorprylar utan alla begagnade prylar. Man vet inte hur de tidigare har behandlat dem + man har ingen garanti alls. Prylarna man köper begagnat kan i värsta fall haverera månaden efter man köpt dem. Nej jag betalar hellre fullpris för saker med garanti om jag inte kan få det riktigt billigt. Halva priset annars nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag syftar inte endast på datorprylar utan alla begagnade prylar. Man vet inte hur de tidigare har behandlat dem + man har ingen garanti alls. Prylarna man köper begagnat kan i värsta fall haverera månaden efter man köpt dem. Nej jag betalar hellre fullpris för saker med garanti om jag inte kan få det riktigt billigt. Halva priset annars nej tack.

Klart du har garanti förutsatt att kvitto finns?

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Garanti har man bara första året. Jag borde kanske skrivit att jag syftade på prylar äldre än ett år.

Permalänk
Medlem

Jag kan sälja min jävla överkokta potatis för 100000000kr om jag vill, tvingar inte dig att köpa den.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Kanske redan skrivits, men jag tycker priserna i många fall är på tok för höga, allrahelst då garanti/kvitto oftast riktar sig till köparen och inte tredje part när något sålts. Sen finns det såklart butiker som inte anammar detta fullt ut.
Men just den risken gör att jag hellre avstår och köper nytt, än begagnat för 500 spänn mindre och risk att vara utan garanti totalt.

Är det något lite äldre prylar, kanske 1-2-3 år gammalt så bryr jag mig inte om garanti, då handlar det istället om slanten motiverar värdet för min skull. Hänt ofta att jag betalat mer än det egentligen är värt, då det för mig är värt det lilla extra att få det nu, till ett lagomt pris av en säljare som är trevlig. No more, no less.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Kolla upp nypris för samma/liknande vara (alltså inte ursprungligt inköpspris utan pris när man säljer det), slå av 30-40% så länge det är i gott skick. Borde inte vara så svårt. Fast att jämföra med ursprungligt inköpspris är ju bara dumheter, så länge inköpet inte är gjort väldigt nyligen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

"Överprisar inte folk sina begagnade varor?" var rubriken. Förklara för mig hur mitt inlägg inte var relevant...

Jag brukar förklara när folk inte förstår mig men ser du inte skillnaden mellan dessa produkter vi ser i sweclockers marknad och antikviteter menar du?

Jag är inte den vassaste kniven i lådan men om detta är fallet är du, om möjligt, ännu mer oslipad.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordicSaint:

Tittar lite här på sweclockers marknads del och det känns som om folk överskattar sina grejors marknads värde lite väl mycket. Framförallt grafikorten känns som om det knappt är 300:- billigare änn vad ett nytt kostar i dagsläget, vad tycker ni? Någon som känner igen sig eller kanske bara jag som tittar på fel grejor?

Om folk köper och därmed är villiga, så ser inte jag problemet.
Blir du avundsjuk?

Oftast sätter man ett högre pris, för att sedan skriva: Billigare vid snabb affär.
(Försäljningsknep som de flesta går på!)

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Tittar lite här på sweclockers marknads del och det känns som om folk överskattar sina grejors marknads värde lite väl mycket. Framförallt grafikorten känns som om det knappt är 300:- billigare änn vad ett nytt kostar i dagsläget, vad tycker ni? Någon som känner igen sig eller kanske bara jag som tittar på fel grejor?

För mig känns det här som en rätt onödigt tråd.

1. Säljaren köpte säkerligen inte produkten för det marknadspriset som är angivet idag.
2. Säljaren vill maximera sin vinst med att gå upp med ett "högre" pris än vad han tror han kan få , för att sedan går ner i pris när köparen "prutar".
3. Om du som köpare tycker att det är ett högt pris, fråga istället säljaren varför han prissätter produkten på det viset, eller om han kan gå ner i pris, istället för att skriva en meningslös tråd enligt mig.
4. För att du tycker ett pris är högt kanske inte andra tycker det är högt.

nuff said.....

Visa signatur

Dator: Taurus eSport GTX680 CPU:Intel i7-3770K GPU:EVGA GTX 680 2048 MB Moderkort: ASRock Z77 RAM: Corsair Vengeance LP 2x8192 MB 1600Mhz CHASSI: Silverstone Sugo SG08B 600W SSD: Samsung 840 250 GB HDD: 3TB 7200RPM

Permalänk

För att jag ens ska fundera på köp så måste varan vara 30% billigare än i butik och inte vara värst använd..
Varför?
Garanti bla bla.
Men visst vill någon köpa till överpris är det deras problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag brukar förklara när folk inte förstår mig men ser du inte skillnaden mellan dessa produkter vi ser i sweclockers marknad och antikviteter menar du?

Jag är inte den vassaste kniven i lådan men om detta är fallet är du, om möjligt, ännu mer oslipad.

En gammal tavla blir inte dyr bara för att den är gammal (aka antik). Det finns antikviteter som knappt är värda materialet de är gjorda av... Det är inte heller en ovanlighet att saker säljs på bukowskis under utropspris.

Marknad som marknad, oavsett vilken produkt som säljs är det inte bara bruksvärdet som styr och inte heller satta priset som är värdet. Vill man ge bort sina saker lägger man inte ut dem på marknaden. Vill man sälja försöker man (troligtvis) få ut så mycket man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja det är väl lite extremt men en 1 år gammal produkt anser jag bara ha max halva värdet kvar jämfört med en liknande NY produkt. Inköpspriset är alltså totalt irrellevant vilket många säljare inte verkar fatta.

Skrivet av ozo64:

Jag syftar inte endast på datorprylar utan alla begagnade prylar. Man vet inte hur de tidigare har behandlat dem + man har ingen garanti alls. Prylarna man köper begagnat kan i värsta fall haverera månaden efter man köpt dem. Nej jag betalar hellre fullpris för saker med garanti om jag inte kan få det riktigt billigt. Halva priset annars nej tack.

Men beror det inte lite på vad det är för produkt?
Ett år gammal mjölk skulle jag inte ta emot om jag så fick den gratis.
Ett år gammal bil skulle jag ge mer än 50% av nypris för om inte bilen gått väldigt lång och/eller hårt.

Skrivet av sj6:

Jag brukar förklara när folk inte förstår mig men ser du inte skillnaden mellan dessa produkter vi ser i sweclockers marknad och antikviteter menar du?

Jag är inte den vassaste kniven i lådan men om detta är fallet är du, om möjligt, ännu mer oslipad.

Problemet är väl att trådskaparen först skriver generellt som "begagnade varor", vilket kan vara lite vad som helst, inte bara datorprylar och inte bara saker som säljs på sweclockers marknad. Sen drar han/hon exempel från just datorprylar (grafikkort) på Sweclockers marknad.
Lite oklart hur bred eller nischad tråden är tänkt att vara.
(är inte pelikan, skrev bara min tolkning)

Generellt så är det väl ganska vanligt att säljaren övervärderar sina saker och köparen vill komma undan så billigt som möjligt. Ofta blir det en kompromiss. Men sen finns det de som inte får sina saker sålda heller. Finns även de som verkligen behöver pengarna och får gå med på skambud.