Permalänk
Medlem

ventilation? nä jag tror ni snarare ska peta in den där deltan i luftburken

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Du har ju 10A i vägguttaget i ditt hus. Det betyder ju inte att alla prylar i ditt hus drar 10A.

Volt - ALDRIG för mycket! = (Överspänning) = Överspänningsskydd
Ampere - Inte för lite = (undersäkrat) = Större säkring

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 100mbit:

ventilation? nä jag tror ni snarare ska peta in den där deltan i luftburken

Nje, har planer för det, grövre rör!

Permalänk

En turbo snurrar upp till 100.000rpm så ni kan inte använda er fläkt till det iallafall. Det blir nog bra det där. Du kan inte skriva vad det är ni ska göra?
Annars vill vi ha bilder efteråt.

Tips för mer hjälp: www.garaget.org

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Ett bilbatteri kan ge flera hundra ampere utan problem, så se till att avsäkra kablarna, annars får du bilbrand vid kortslutning.

Sen har jag svårt att se vad man ska göra för nytta med en fjuttig liten deltafläkt i en bil, ex vis kupéfläkten är av helt annan kaliber!
(mycket kraftigare!)

Men vill man ha mer oväsen samt risk för framtida elfel så..

Om ni tänkt sätta den för att trycka in extra luft i motorn så kan ni skrota idén direkt, det fungerar KANSKE EVENTUELLT MÖJLIGEN på en liten mopedmotor, men DEFINITIVT INTE på en bilmotor.

En bilmotor med slagvolymen 2 liter drar i sig 1 liter luft för varje motorvarv ( i teorin vid fullständig fyllnadsgrad ), det blir vid ex vis 3000 v/min 50 liter luft per sekund, en liten elektrisk fläkt kan inte leverera de mängderna med något meningsfullt övertryck vilket skulle krävas för att ge en effektökning.

Det finns en anledning till att turboaggregat är oljesmorda och välbalanserade high tech prylar som snurrar i 100 000 v/min.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Ett bilbatteri kan ge flera hundra ampere utan problem, så se till att avsäkra kablarna, annars får du bilbrand vid kortslutning.

Sen har jag svårt att se vad man ska göra för nytta med en fjuttig liten deltafläkt i en bil, ex vis kupéfläkten är av helt annan kaliber!
(mycket kraftigare!)

Men vill man ha mer oväsen samt risk för framtida elfel så..

Om ni tänkt sätta den för att trycka in extra luft i motorn så kan ni skrota idén direkt, det fungerar KANSKE EVENTUELLT MÖJLIGEN på en liten mopedmotor, men DEFINITIVT INTE på en bilmotor.

En bilmotor med slagvolymen 2 liter drar i sig 1 liter luft för varje motorvarv ( i teorin vid fullständig fyllnadsgrad ), det blir vid ex vis 3000 v/min 50 liter luft per sekund, en liten elektrisk fläkt kan inte leverera de mängderna med något meningsfullt övertryck vilket skulle krävas för att ge en effektökning.

Det finns en anledning till att turboaggregat är oljesmorda och välbalanserade high tech prylar som snurrar i 100 000 v/min.

Optimas kraftigaste Red-top levererar t.o.m. 1000A vid 32 farenheit enligt någon spec. Dock har vi redan diskuterat ampere och det är inte den som är problemet vid el i bil. Det är volten.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

En deltafläkt till insuget på motorn kommer inte göra nånting alls. Du/ni kommer inte få nån mer effekt utav det. SÅg ett klipp på nätet där de provade. De körde till och med elektrisk lövblås utan nån direkt effektskillnad. De klarar inte att bygga tillräkligt med tryck helt enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=cbGWgvJN1_8

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Roligt att alla tror att dom ska bygga turbo. Låt dom pilla ihop någon bra frånluft från kupén med sin fläkt nu.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Roligt att alla tror att dom ska bygga turbo. Låt dom pilla ihop någon bra frånluft från kupén med sin fläkt nu.

Ja, precis. Låt folket bygga. Det är för dåligt med egna byggen och alldeles för mycket klagomål tycker jag.

Men den här tråden behöver bilder, bilder och fler bilder.

Jag trodde först ni skulle bygga ett par fläktar i kupén för lite blås i bilen varma sommardagar.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbeho...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Chef:

En turbo snurrar upp till 100.000rpm så ni kan inte använda er fläkt till det iallafall. Det blir nog bra det där. Du kan inte skriva vad det är ni ska göra?
Annars vill vi ha bilder efteråt.

Tips för mer hjälp: www.garaget.org

Skrivet av Falcon:

Ja, precis. Låt folket bygga. Det är för dåligt med egna byggen och alldeles för mycket klagomål tycker jag.

Men den här tråden behöver bilder, bilder och fler bilder.

Jag trodde först ni skulle bygga ett par fläktar i kupén för lite blås i bilen varma sommardagar.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbeho...

testade först på min egen bil och väntade in på kvällskylan och då kände jag en liten skillnad. Hela poängen är att jag vill få en bättre kylning + kanske npn effekt som bonus.

Permalänk
Medlem

snyggt...
så du tvingar in den varmare luften som kommer från motorn in i insuget, som i sin tur innehåller mindre syre pga värmen och på det sättet hoppas du på mer effekt.....

tror en lite 101 i både fordonsteknik samt ellära är på sin plats

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

ehm det är hela 60A i batteriet om jag inte har helt fel. Sedan så tror jag att det är inte samma A i bilens utrustningar.

Tack iaf!

Snarare 200A kan batteriet ge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

http://cdn.imghack.se/images/c38a3c6530f4917cfa09dcd4eac6b73c...

testade först på min egen bil och väntade in på kvällskylan och då kände jag en liten skillnad. Hela poängen är att jag vill få en bättre kylning + kanske npn effekt som bonus.

Så du vill leda kalluft till insuget? Det fungerar lika bra som att ha en lövblåsturbo..
https://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av etermos:

snyggt...
så du tvingar in den varmare luften som kommer från motorn in i insuget, som i sin tur innehåller mindre syre pga värmen och på det sättet hoppas du på mer effekt.....

tror en lite 101 i både fordonsteknik samt ellära är på sin plats

//E

asså inte ens närheten, precis under fläkten är det ett rör som leder kall luft och dämed med hjälp av fläkten pushas det med strict mot sportfiltret. Sportfiltret är grymt kall och knappast varm alls.

Permalänk
Avstängd

Asså vad alla ska komma med att det inte gör npn skillnad. Det gör det med ytter temperatur och inte inne temperatur som det är på youtube klippet -_-. Jag kör igång fläkten bara vid kvällskylan där det är ca 7 grader.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Snarare 200A kan batteriet ge.

kan väl vara mer också ... en polares pappa använder bil batterier att svetsa "pinna svets" med

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Avstängd

Ganska trött på de som visar upp klippet och säger att det inte gör skillnad men vafan har ni en bil? Har ni testat skillnaden? Jag kan till och med känna skillnaden när det är varm sommar dag och en kall sommarkväll och känna jämförelesen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Ganska trött på de som visar upp klippet och säger att det inte gör skillnad men vafan har ni en bil? Har ni testat skillnaden? Jag kan till och med känna skillnaden när det är varm sommar dag och en kall sommarkväll och känna jämförelesen.

sluta inbilla dig saker. enda som kan ge effekt genom att trycka in mer luft är en turbo eller kompressor.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Vill du känna skillnad skulle du ha kvar luftburken som satt orginal med ett bra insatsfilter, så du inte suger in varm luft i motorn.

Eller sätta sportfiltret på utsidan med en slang in i motorn.

Har du turbo så kan du sätta ett spridarmunstycke från rutspolningen framför intercoolern, det ger skillnad.

En deltafläkt lär varken göra till eller från Du lär märka enormt mycket mer skillnad på att slänga ut reservhjulet och golvmattorna och skräpet i askfatet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HaBBarN:

sluta inbilla dig saker. enda som kan ge effekt genom att trycka in mer luft är en turbo eller kompressor.

Luft molekylerna blir tightare, så att det tar mindre plats i cylindrerna och får in mycket mera luft !

känner själv att den går piggare även har jag låtit ett par kompisar prova, så jag inte bara inbillar mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Vill du känna skillnad skulle du ha kvar luftburken som satt orginal med ett bra insatsfilter, så du inte suger in varm luft i motorn.

Eller sätta sportfiltret på utsidan med en slang in i motorn.

Har du turbo så kan du sätta ett spridarmunstycke från rutspolningen framför intercoolern, det ger skillnad.

En deltafläkt lär varken göra till eller från Du lär märka enormt mycket mer skillnad på att slänga ut reservhjulet och golvmattorna och skräpet i askfatet.

Brukar ha huven öppen typ 6mm och därmed är fläkten under luft intaget och därmed suger den in den kalla luften mot filtret. Det som är mest meningen är att få lite bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Brukar ha huven öppen typ 6mm och därmed är fläkten under luft intaget och därmed suger den in den kalla luften mot filtret. Det som är mest meningen är att få lite bättre kylning.

du får ju tro vad du vill men far och bänka bilen då, så får vi veta om din "fläkt" ger mer effekt.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Daout!! Där kom den fram Ah = ampere timmar :/, jag som bara fokuserade på ampere

Kom ihåg att fläkten drar ju så mycket den kan vid en viss spänning, dvs vid 12 drar den 4A vid 6v säg 1A (vet inte hur det blir in just din fläkt men ju lägre spänning desto mindre ampere drar den ) det har med resistansen att göra Kolla gärna hur resistans,strömstyrka och spänning är relaterade till varandra på youtube eller nått! Kan inte skada!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HaBBarN:

du får ju tro vad du vill men far och bänka bilen då, så får vi veta om din "fläkt" ger mer effekt.

att ge effekt är ju en procentdel men för det tredje gången detta var mer som en kul grej och en liten mer kylning till motorn -_-.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Kom ihåg att fläkten drar ju så mycket den kan vid en viss spänning, dvs vid 12 drar den 4A vid 6v säg 1A (vet inte hur det blir in just din fläkt men ju lägre spänning desto mindre ampere drar den ) det har med resistansen att göra Kolla gärna hur resistans,strömstyrka och spänning är relaterade till varandra på youtube eller nått! Kan inte skada!

Det ska jag göra, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa hela tråden MEN,
fläkten tar så många A den behöver, är din fläkt på 12v 1,2A = 14,4watt

så länge du kopplar den på 12v tar fläkten exakt den strömmen den behhöver dock så måste du koppla in den på en avsäkrad sida så jag rekommenderar cigg uttaget eller liknande eftersom den förmodligen är avsäkrad med ca 10A vilket betyder att du kan koppla in 120watt med andra ord typ 8st fläktar.

MVH
Jocke

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Fast.. Nu använder ju fläkten sig utav ström, och denna matas från generatorn, och den går runt mha motorn. Så om du tar mer ström från generatorn kommer motorn gå tyngre. Lägg dessutom till energiförlusterna som sker här och var, så bör fläkten inte på något vis kunna ge en tryck-/densitetsökning som gynnar motorn.

Dock så kan det vara så att den ändrar luftflödet runt insuget så pass mkt att motorn får i sig väsentligt kallare luft mha fläkten. Det är nackdelen med att ha ett icke-standardfilter monterat lite där det råkade passa. Luftfilterburken har ju sitt insug längre ned, bort från motorns hetta. Sportfiltret suger luft ifrån både här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

kan väl vara mer också ... en polares pappa använder bil batterier att svetsa "pinna svets" med

Förvisso, men inte under längre stunder och halvgamla batterier brukar kunna ha problem med att ge mer än 200-300 A.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Alltså, jag kan avfärda allt vad som heter effekthöjning som du tror sker med det där. Komprimerad luft blir för det första varmare. För det andra så blir inte luft i rörelse kallare, det har bara en ökad kylande effekt på den ytan den träffar.

Vill du ha liiiite mer effekt ur din bil så ska du bygga en fattigmans-turbo genom att dra ett flexrör från ditt insug till insidan av grillen eller ett dimljus och sedan skita i filtret. DÅ kan du möjligen tjäna en halv häst om du kör i mer än 100km/h då fartvinden kommer att tvinga in lite mer luft i motorn. Vill du kyla din insugsluft så ska du montera en intercooler istället, det finns universal nu på biltema för småpengar, montera ditt sportfilter i ena änden och sedan drar du silikonslang till spjället på insuget.

Sen är det faktiskt bevisat att originalluftboxen med sportinsats ger mer prestanda än ett öppet filter samt att det håller längre. Ett öppet filter ska göras rent ca 2 ggr per år och oljas in för att fungera bra då det inte har en grovaskiljare för damm som det finns i originalboxen. Visst, du får ett lite annat insugsljud, men vafan...

Det andra som faktiskt ger lite mer är ju att chippa bilen, den kommer då få effektivare förbränning och således öka den ideella blandningen luft/bränsle i motorn anpassat för svenskt klimat och bränslekvalité. Vill du verkligen få mer effekt så ska du byta styrboxen och montera en liten turbo. Har du i nuläget 150hp på en 2-litersmaskin så kan du räkna med 200hp med turbon, och du är den väldigt snällt inställd. Kanske 0,6-0,7bar i övertryck.

Detta kan jag skriva under på då jag hjälpt till åtskilliga timmar på denna bil: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237695/

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

HAHAHA! Mer effekt med en liten fläkt vid Luftinsuget. Asså kan inte sluta garva! Ta o stickerbomba huven också så fåru ju minst 10 hästar!

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!