Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

att ge effekt är ju en procentdel men för det tredje gången detta var mer som en kul grej och en liten mer kylning till motorn -_-.

Jag gillar när folket bygger egna grejer. Så en eloge till dig att du vågar göra saker och dela med dig.
Det är då lite synd att "klaga" på dig. Men när du nu själv börjar tro att detta ger mer effekt, så måste man faktiskt säga; vänta lite nu.

Jag har hållt på och trimmat min egna 9-5a(Bensinare. Nu med etanol.), den har bl.a turbo och 3" system hela vägen med racekat.
Och ett rätt så enkelt, att modifiera, men samtidigt avancerat motorsystem, Trionic 7.

Man måste säga till motorn, via mjukvaran, vilken mängd luft och bränsle som ska användas, vid ett visst givet moment.
Jag tror inte detta förfarande endast finns på Trionic 7 utan är ett "standardförfarande" för de flesta modeller och motorer i nutid.

Att sätta en fläkt på det viset du har gjort nu, tillför ingenting, utom möjligtvis en placeboeffekt. Inget illa menat alls, men det är fakta och logiskt tänkande.
Och sportfiltret du har där kan ge dig ett något "goare" insugsljud(om du har turbo).

Är det en turbobil du har, tycker mig inte se något som antyder det på bilderna...

Permalänk
Medlem

Kom tillbaka med resultat från duno. Med ock utanfläkt. Sätter 1000:- på att du inte får ut en HK extra med fläktfan på.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Jag gillar när folket bygger egna grejer. Så en eloge till dig att du vågar göra saker och dela med dig.
Det är då lite synd att "klaga" på dig. Men när du nu själv börjar tro att detta ger mer effekt, så måste man faktiskt säga; vänta lite nu.

Jag har hållt på och trimmat min egna 9-5a(Bensinare. Nu med etanol.), den har bl.a turbo och 3" system hela vägen med racekat.
Och ett rätt så enkelt, att modifiera, men samtidigt avancerat motorsystem, Trionic 7.

Man måste säga till motorn, via mjukvaran, vilken mängd luft och bränsle som ska användas, vid ett visst givet moment.
Jag tror inte detta förfarande endast finns på Trionic 7 utan är ett "standardförfarande" för de flesta modeller och motorer i nutid.

Att sätta en fläkt på det viset du har gjort nu, tillför ingenting, utom möjligtvis en placeboeffekt. Inget illa menat alls, men det är fakta och logiskt tänkande.
Och sportfiltret du har där kan ge dig ett något "goare" insugsljud(om du har turbo).

Är det en turbo bil du har?

sugmotor är det

Permalänk

Vet inte om jag skall skratta eller gråta...
Som det redan nämnts tidigare så ger detta ingen effektökning alls. Snarare tvärtom då luften i insuget troligen är högre än med orginalburken. Bevis för detta finns i drivor inklusive bänkpapper. Visst du får lite mer "coolt" insugsljud med sportfiltret, men effektökning det får du inte. Har du oflyt så dör din luftmassemätare istället vilket inte är ovanligt med billiga sportluftfilter.
Och har du monterat fläkten för bättre kylning av motorn pga att den går varm så har du börjat i fel ände.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga då... Har du bytt något annat än bara luftfiltret på bilen?
Tänk dig att du kör i 70km/h med rutorna nere, sätter ut handen sedan sätter du en fläkt 5cm från handen och jämför, kommer du känna skillnad?
Fläkten har inte tillräckligt högt statiskt tryck för det ska ge 1hp extra. Ta och chippa den istället eller något om du vill ha mer kräm.

Eller om den har turbo så trixa lite med laddtrycket...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av muppens:

Förvisso, men inte under längre stunder och halvgamla batterier brukar kunna ha problem med att ge mer än 200-300 A.

ja det kan mycket väl stämma

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Skrivet av Cyber Judas:

Vet inte om jag skall skratta eller gråta...
Som det redan nämnts tidigare så ger detta ingen effektökning alls. Snarare tvärtom då luften i insuget troligen är högre än med orginalburken. Bevis för detta finns i drivor inklusive bänkpapper. Visst du får lite mer "coolt" insugsljud med sportfiltret, men effektökning det får du inte. Har du oflyt så dör din luftmassemätare istället vilket inte är ovanligt med billiga sportluftfilter.
Och har du monterat fläkten för bättre kylning av motorn pga att den går varm så har du börjat i fel ände.

har haft problem med luftmassemätare flertalet gånger med billiga "sport" filter så de kan jag hålla med om ...

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk

Inte för att låta hård men att kunna känna skillnad med den där fläkten är ungefär samma sak som att vissa ser bildskillnader mellan billiga och dyra HDMI-kablar. Alltså en ren definition av placebo.

Att sedan göra med huven öppen i framkant betyder ju att du inte har den helt stängd. Detta leder ju till mer luftmotstånd då det blir ert stort vindfång av din motorhuv. Dessutom så är det ju rent livsfarligt om ditt huvlås helt plötsligt skulle släppa taget och motorhuven skulle vika sig upp över vindrutan. Noll sikt, hög fart och förmodligen en chock när det händer resulterar till 99% av fallen en kraftig olycka skulle jag vilja påstå.

Så kul med eget bygge, ja. Uppnått syfte, nej. Använd den till frånluft i kupén istället

Edit: Måste bara flika in om det där med spolarvätskemunstycke framför turbon. Visst, spolarvätska brinner. Men det kostar nog mer än det smakar då spolarvätska löser upp fett, vilket inte är så nyttigt då smörjningen i motorn bygger lite på det. Sen har spolarvätska lite annan flampunkt än bensin, så det ger mer nackdelar i långa loppet än fördelar. Dock skulle du ju kunna fylla spolartanken med bensin, det ger ju dock effekten att den pumpen kommer få problem i slutändan.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Grabben har rätt i sak, en motor går bättre en kall kväll, dock beror det inte bara på kylan utan även luftfuktigheten.

Ett sportluftfilter är dock oftast ett dåligt val, filterolja släpper från filtret och hamnar på "tråden" i luftmassemätaren och gör att man kör med fel bränslemängd, dock gillar många ljudet, även i en sugmotor.

Måste även kommentera spolarvätskan, hur ska den komma in i oljan? spolarvätskan sprutar man in för att kyla och öka luftfuktigheten på luften i en turbomotor, s.k. vatteninsprutning, har ingenting med flampunkt på etanol att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Edit: Måste bara flika in om det där med spolarvätskemunstycke framför turbon. Visst, spolarvätska brinner. Men det kostar nog mer än det smakar då spolarvätska löser upp fett, vilket inte är så nyttigt då smörjningen i motorn bygger lite på det. Sen har spolarvätska lite annan flampunkt än bensin, så det ger mer nackdelar i långa loppet än fördelar. Dock skulle du ju kunna fylla spolartanken med bensin, det ger ju dock effekten att den pumpen kommer få problem i slutändan.

Skrivet av Zubbe:

Grabben har rätt i sak, en motor går bättre en kall kväll, dock beror det inte bara på kylan utan även luftfuktigheten.

Ett sportluftfilter är dock oftast ett dåligt val, filterolja släpper från filtret och hamnar på "tråden" i luftmassemätaren och gör att man kör med fel bränslemängd, dock gillar många ljudet, även i en sugmotor.

Måste även kommentera spolarvätskan, hur ska den komma in i oljan? spolarvätskan sprutar man in för att kyla och öka luftfuktigheten på luften i en turbomotor, s.k. vatteninsprutning, har ingenting med flampunkt på etanol att göra.

Nu kanske jag var otydlig, men man sätter givetvis ett spolarmunstycke som sprutar spolarvätska på intercoolern, vilket kyler denna och även luften som kommer från turbon, vilket ger högre fyllnadsgrad och mer effekt, detta är något som förekommer på vissa bilar.

Vattnet skall alltså inte in i insugningsluften alls utan bara duscha intercoolerns ytterhölje.

(luften från turbon blir väldigt varm, därav intercooler, kör man hårt kanske den inte orkar så bra och då ger vattendimma lite extra power)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karaff:

Ett bilbatteri kan ge flera hundra ampere utan problem, så se till att avsäkra kablarna, annars får du bilbrand vid kortslutning.

Sen har jag svårt att se vad man ska göra för nytta med en fjuttig liten deltafläkt i en bil, ex vis kupéfläkten är av helt annan kaliber!
(mycket kraftigare!)

Men vill man ha mer oväsen samt risk för framtida elfel så..

Om ni tänkt sätta den för att trycka in extra luft i motorn så kan ni skrota idén direkt, det fungerar KANSKE EVENTUELLT MÖJLIGEN på en liten mopedmotor, men DEFINITIVT INTE på en bilmotor.

En bilmotor med slagvolymen 2 liter drar i sig 1 liter luft för varje motorvarv ( i teorin vid fullständig fyllnadsgrad ), det blir vid ex vis 3000 v/min 50 liter luft per sekund, en liten elektrisk fläkt kan inte leverera de mängderna med något meningsfullt övertryck vilket skulle krävas för att ge en effektökning.

Det finns en anledning till att turboaggregat är oljesmorda och välbalanserade high tech prylar som snurrar i 100 000 v/min.

Jag räknade faktiskt lite grovt på fallet mopedmotor i en annan tråd här för ett tag sedan och kom fram till att till och med en liten mopedmotor drar ett större luftflöde än vad en datorfläkt klarar av att leverera. Så resultatet hade blivit att fläkten bara satt i vägen och hindrade luftflödet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad, dessutom klarar inte vanliga "datorfläktar" av att bygga något meningsfullt övertryck som kan vara till nytta i en sugmotor

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken roligt ide men tyvärr helt galen, det blir ju en eldriven kompressor (inte turbo) man försöker bygga, om man kollar hur mycket effekt som en normal kompressor kräver för att ge så pass mycket övertryck i motorn att effekten faktiskt kan höjas så är det rätt mycket och de är "förmodligen" oerhört mycket effektivare och de kräver ändå många kilowatt fastän de är täta och anpassade för uppgiften, hittade ett diagram på en riktig kompressor och den drog över 30kW från motorn

att en liten fläkt skulle ge någon effektökning är inte troligt, däremot blir det skillnad på motorns fyllnadsgrad när det är kall och fuktig luft ute och eftersom jag själv haft en bil med vatteninsprutning så vet jag att det fungerar på riktigt, det gjorde 25hk i mitt fall.

http://fepower.net/Dyno%20Results/dyno_results_14.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Nu kanske jag var otydlig, men man sätter givetvis ett spolarmunstycke som sprutar spolarvätska på intercoolern, vilket kyler denna och även luften som kommer från turbon, vilket ger högre fyllnadsgrad och mer effekt, detta är något som förekommer på vissa bilar.

Vattnet skall alltså inte in i insugningsluften alls utan bara duscha intercoolerns ytterhölje.

(luften från turbon blir väldigt varm, därav intercooler, kör man hårt kanske den inte orkar så bra och då ger vattendimma lite extra power)

Ahh. jag förstår. Kan fylla på med varför det funkar att göra så: Vätskan leder värme bättre än luft och leder således bort värmen bättre, sen så blåses vätskan bort från intercoolern av fartvinden. Den blir rätt ren också

Annars kan man göra som Dahlbäck och sätta två intercoolers i serie om man inte hittar en stor nog

Men för att tillföra tråden något övrigt. Jag tror att de flesta har påpekat att det inte gör någon nytta för TS. Jag tycker vi istället kan spåna fram en god ny idé med bättre nytta som TS kan göra med sin bil och fläkt! Vad säger ni?

Jag har tidigare föreslagit frånluft från kupé, kanske att kunna köra den med motorn och tändning av (direktkopplad).
Kanske även för att ha som ventilering av kupé på timer med en lite fjärrkontroll till varma dagar! Vore ju awesome! Annars kan det kanske vara smart, om TS har hund eller dyl i bilen ibland, att kunna ha cirkulerande friskluft till husdjuret då det vistas i bilen då man är på ett kort ärende?

Se möjligheterna nu istället för att säga hur fel TS har

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Läste inte ditt första inlägg, bara Swedish Chefs svar.

Finns ju både din variant med intercooler "spray" och vatteninsprutning in i insugsluften, fanns som eftermarknadstillbehör till Saab turbo på 80-talet, gav 0.4-0.5bar extra laddtryck.

Permalänk
Avstängd

Sammanfattning, delta fläkten kan göra skillnad! (dock väldigt lite)

Men dock, isf med ytter temperatur under 7 grader och gör endast skillnad när bilen är i stillastående. DVS man får inte den lufttrycket som man kör 30km/h+ i stillastående läget utan då körs fläkten. Accelererar man fullt då motorn suger upp luften ifrån fläkten, efter 2 sek så får bilen högre lufttryck och därmed så behövs inte fläkten längre, då luftrycken är mycket större än vad fläkten kan få ut.