Bordfäste - AX2300. Funkar det med 24"?

Permalänk
Medlem

Bordfäste - AX2300. Funkar det med 24"?

Hallåj,

Fick syn på detta på Kompletts lagertömning:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=767327#info

Det specifieras som max 22". Tror ni man kan trycka in en 24" + 22"? Båda är 16:10.
Ska alltså bara ha 2st skärmar på den.

Har inte möjlighet att mäta mina skärmar nu men tänkte göra det sen för att se

Det står (Max 52.5cm bredd) men min 24" är 55,5cm.

Eftersom jag bara ska ha 2st skärmar och inte 3, kanske det går? o_O

Vad tror ni? Är gröngöling inom detta,

Tack
MVH
nikkop

Permalänk

Om jag räknat rätt så kan din 22" skärm vara max 49.5 cm bred för att det ska fungera.
Alternativet är ju att montera skärmarna på dom två yttre fästena och sedan vinkla dom framåt så skärmarna kommer nära varandra. Problem är ju att dom då även kommer 15-20 cm närmare dig.
Och det är väl okänt hur mycket du kan vika in dom yttre fästena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happisjanne:

Om jag räknat rätt så kan din 22" skärm vara max 49.5 cm bred för att det ska fungera.
Alternativet är ju att montera skärmarna på dom två yttre fästena och sedan vinkla dom framåt så skärmarna kommer nära varandra. Problem är ju att dom då även kommer 15-20 cm närmare dig.
Och det är väl okänt hur mycket du kan vika in dom yttre fästena.

Alternativ 2 som du nämnde är nog inget jag föredrar så får ta och mäta min 22" skärm och kika efter

Tack! Får även försöka räkna lite själv och se om jag får samma resultat

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Alternativ 2 som du nämnde är nog inget jag föredrar så får ta och mäta min 22" skärm och kika efter

Tack! Får även försöka räkna lite själv och se om jag får samma resultat

I annat fall har jag beställt en sån för mina dubbla 24" skärmar. Kan återkoppla hur dem passar om du är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De fästet kostar 250kr nu.
Jag hade köpt de.om.man kunnat.montera så man kan ha två.skärmar utan en ful.oanvänd arm.i vägen

Permalänk

Tjoho jag beställde nyss ett sådant fäste för 300kr med frakt! jag har 3st 23.6 skärmar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774684
Jag är dock väldigt osäker på om det kommer gå, men då jag har mina yttre skärmar riktat inåt så kan det ju gå!
skärmarna är ju 54.86 cm och det får max vara 52.5cm! känns som man kommer tjänar ett par cm när dom är riktat inåt!
är det någon som tror att det kommer gå? eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

_____________________________________________________________
| I5 2500k@ 4.2ghz | SLI Evga gtx 580 | Asrock z68 extreme3 gen 3 |
| Cooler master HAF 922 | silver power 850w | Kingston 120GB |
| Seagate 2TB | Vengeance 8 GB 1600Mhz | Cooler master Hyper 212 Evo |
| Asus VN247H x 3 NVIDIA SURROUND |

Permalänk
Medlem

Funderar också på denna, har 2st u2412m om min långsiktiga plan är att ha i porträttläge med en 27" i mitten, detta skulle inte fungera med detta fäste gissar jag?

*edit, eller fuck det borde det visst det, tänkte hela bredden på u2412m (360mm) x2 men det är ju bara halva bredden till mitten av VESA-fästetena på sidan som räknas, så 1058 - 360 = 689, och en Dell U30xx är 690, så kanske precis går till och med en 30", även om den precis är för tung.
Men hur högt ovanför skrivbordet är mitten av VESA-fästet?

Permalänk
Medlem

Köpte själv en till mina 3st 24" kan återkomma med hur dem passar, men det var en ute på SweCs annons förut som hade kört med 24" i ett 22" ställ, men då jag har 3st 24" på en 150cm bord så är dem yttre rätt vinklade inåt så jag tror att det kommer gå ändå. Återkommer imorgon då jag lär få hämta ut den på pickuppoint

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag beställde en också till mina 27" som skall vara vertikalt. Både tyngd och mått kommer passa enligt mina uträkningar.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unboltingsmooth:

Tjoho jag beställde nyss ett sådant fäste för 300kr med frakt! jag har 3st 23.6 skärmar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774684
Jag är dock väldigt osäker på om det kommer gå, men då jag har mina yttre skärmar riktat inåt så kan det ju gå!
skärmarna är ju 54.86 cm och det får max vara 52.5cm! känns som man kommer tjänar ett par cm när dom är riktat inåt!
är det någon som tror att det kommer gå? eller är jag helt ute och cyklar?

Skrivet av Extremaz:

Köpte själv en till mina 3st 24" kan återkomma med hur dem passar, men det var en ute på SweCs annons förut som hade kört med 24" i ett 22" ställ, men då jag har 3st 24" på en 150cm bord så är dem yttre rätt vinklade inåt så jag tror att det kommer gå ändå. Återkommer imorgon då jag lär få hämta ut den på pickuppoint

Skrivet av Electrix:

Jag beställde en också till mina 27" som skall vara vertikalt. Både tyngd och mått kommer passa enligt mina uträkningar.

Återkom gärna! Funderar fortfarande på det,

/nikkop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Återkom gärna! Funderar fortfarande på det,

/nikkop

Hej!

Satte precis upp stället på bordet nu! Va riktigt gediget faktiskt, tungt som satan Det är inte riktigt hundra (mer mot 70%) med 3st 24" skärmar (iallafall dem i min sign) går inte att få till en vinkel mot dig så du ser alla skrivborden, om du kör 3st ståendes så kommer det funka (pivot?). Alltså det går inte så \_/ (huvudet där uppe) men motsatt håll går alltså så att mittenskärmen är längst fram sedan sidoskärmarna "bakvända" bakåt, om du fattar, lixom \_/ fast huvudet där nere, så det går inte som det är nu, men jag tänkte köpa lite plåt och borra ett vesa i ena änden och sätta fast i armen sedan ett till vesa på plåtbiten och fästa skärmen i så jag förlänger armarna lite, då kommer det funka Men för priset det säljs för och plus lite moddning så har man ändå ett rätt ok monitorstand för en billig peng. Då dem för 3st 24" är svindyra.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Vilka leder är det som kan vridas egentligen och hur mycket?

Permalänk
Medlem

Om du sitter på små 22" så kan du nog vrida och vända rätt mkt, det går upp/ner, sida/sida och pivot.

Ber om ursäkt för suddigheten, mobilkamera. Men här ser man iallafall hur mkt det är som saknas för att kunna se hela skärmarna, om man försöker vinkla dem mer mot sig så försvinner mer av bilden pga den sista korta armen :/ Skärmarna är 58cm breda.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Men hur högt ovanför skrivbordet är mitten av VESA-fästet?

Du får välja själv, det är massa skruvhål i stången du fäster i bordet så du kan ha armen som håller skärmarna högst upp.

Skrivet av Monarchy:

De fästet kostar 250kr nu.
Jag hade köpt de.om.man kunnat.montera så man kan ha två.skärmar utan en ful.oanvänd arm.i vägen

Vad jag kan se så är det bara någon sorts skruv som är fäst mot stången så du borde kunna ta bort ett fäste om du bara vill ha för två skärmar. Alternativt en liten vinkelslip så är det fixat, annars kan man skruva ur skruven ur lederna också och ta bort.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag plocka på mig ett och tänkte se om jag kan modda det till mina tre 24".
Någon som kan säga hur tjocka fyrkantsrören är?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag har en 24" 16:10-skärm i mitten och 2st 17" i portrait på sidorna med det fästet, det funkar iaf utmärkt. Går att ha dom i landscape också, men är osäker på hur mycket bredare din 22" är

Skrivet av RainesX:

Jag plocka på mig ett och tänkte se om jag kan modda det till mina tre 24".
Någon som kan säga hur tjocka fyrkantsrören är?

3*3 cm

Permalänk
Medlem

Beställde en nu! Ska försöka få upp min 24" och min 22", men om det inte blir snyggt kör jag min 22" i portrait Den ska ändå vara till för extragrejer såsom texter och sådant, så då kanske portrait är bättre lämpat ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag har en 24" 16:10-skärm i mitten och 2st 17" i portrait på sidorna med det fästet, det funkar iaf utmärkt. Går att ha dom i landscape också, men är osäker på hur mycket bredare din 22" är

3*3 cm

Stort tack
Då kan jag förbereda lite för när det kommer hem.

Borde fungera och bara förlänga dom korta bitarna längst ut va?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

AX2300 Skärmstativ

Skrivet av Nikkop:

Beställde en nu! Ska försöka få upp min 24" och min 22", men om det inte blir snyggt kör jag min 22" i portrait Den ska ändå vara till för extragrejer såsom texter och sådant, så då kanske portrait är bättre lämpat ändå!

Härligt .D oavsett hur du gör blir du säkert riktigt nöjd, under 300 för det här stativet kan inte bli fel

Skrivet av RainesX:

Stort tack
Då kan jag förbereda lite för när det kommer hem.

Borde fungera och bara förlänga dom korta bitarna längst ut va?

Säkert, dom är ihåliga så man kan bergis kapa dom yttersta metallbitarna på mitten och sätta in en tillsågad regel inuti fyrkantsbiten i önskad längd. En regel och någon skruv i varje metallparti borde vara tillräckligt stabilt om det inte är en alldeles för lång förlängning. Man ser ju inte ens stativet när man sitter vid datorn så hur snyggt det är kanske inte är det allra viktigaste.

----------------------------

Kom tillbaka från jobbet nu och märkte att det inte finns så mycket bilder på stativet online, så jag tog mig friheten att fotografera lite snabbt med luren för en miniutvärdering. Håll till godo med lite dammiga skärmar och kass cablemanagement, jag slängde ihop det igår kväll och har inte tagit mig tid att fixa med sladdarna än.

Framifrån syns bara foten och några sladdar, men stativet har ett riktigt schysst kabeldragningssystem. Foten är ihålig så man kan dra sladdarna längs med armarna och sen upp genom toppen, så löper dom inuti stativet och ut på baksidan av foten. Det är en Dell U2412M med en horisontell Dell 1704FPV på varje sida, dom är inte 100% aligned men det är som sagt bara för att jag latat mig.

Ovanifrån, toppen på stativet är en plastplupp med hål i som man kan ta loss för att föra igenom sladdar, sen knäpper man ihop plastpluppen runt sladdarna och stoppar tillbaka den.

Översikt från sidan, armen har två led och små kabelklämmor på undersidan där man kan dra sladdarna om man inte är så lat som jag är.

Kort avslut, AX2300, riktigt schysst stativ och absolut värt pengarna. Alla 3 stativen roterar i 360 grader och armarna sitter både hårt och känns stabila. Jätteskönt att ha fått upp mina skärmar från bordet så jag har lite mer bordsyta och lättare att städa. Det enda problemet jag personligen har är att skärmarna nu hamnat lite nära ansiktet för min smak. Jag kunde ha skärmarna mot väggen tidigare men stativet skjuter ut dom ca 25 cm från bordskanten. Inget större problem, jag får ta och skaffa ett djupare skrivbord eller vänja mig. Nuvarande är 60 djupt och 20cm extra skulle inte skada för att inte hamna så jäkla nära mittskärmen. Man kan behöva spänna åt lederna lite också, men då tar man bara av det runda plastskyddet och drar åt skruven med ett medföljande verktyg. Direkt ur lådan kunde inte mittenstativet hålla min 24" i den position jag ville ha den, men efter att jag dragit åt skruven så sitter det fast.

La AX2300 i rubriken
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Säkert, dom är ihåliga så man kan bergis kapa dom yttersta metallbitarna på mitten och sätta in en tillsågad regel inuti fyrkantsbiten i önskad längd. En regel och någon skruv i varje metallparti borde vara tillräckligt stabilt om det inte är en alldeles för lång förlängning. Man ser ju inte ens stativet när man sitter vid datorn så hur snyggt det är kanske inte är det allra viktigaste.

Tänkte inte på det, kanske ska göra så då Tänkte mer på att förlänga vesa fästet för skärmen lite, men är nog bättre att förlänga den yttre armen med en 10cm eller ngt Tackar för idén!

Skrivet av Zaptoit:

Kom tillbaka från jobbet nu och märkte att det inte finns så mycket bilder på stativet online, så jag tog mig friheten att fotografera lite snabbt med luren för en miniutvärdering.

Hittade inte dina bilder på google, men min bild ligger där, kanske skriva in AX2300 i ditt inlägg eller ngt så bilderna hittas av Google?

Skrivet av Zaptoit:

Ovanifrån, toppen på stativet är en plastplupp med hål i som man kan ta loss för att föra igenom sladdar, sen knäpper man ihop plastpluppen runt sladdarna och stoppar tillbaka den.

Värt att tillägga här är väll kanske att det omöjligt att få igenom 3st dvi sladdar + 3st strömkablar, mina dvi kablar gick knappt in i hålet och var skitjobbiga att trycka upp, så körde bara igenom strömkablarna + en hdmi, de två dvi kablarna fäste jag på stången genom hålen på baksidan så dem syns ändå inte nu. Själva kablarna får plats men med dvi huvudena och strömhuvuderna så får det inte plats i den.

Skrivet av Zaptoit:

Kort avslut, riktigt schysst stativ och absolut värt pengarna. Alla 3 stativen roterar i 360 grader och armarna sitter både hårt och känns stabila. Jätteskönt att ha fått upp mina skärmar från bordet så jag har lite mer bordsyta och lättare att städa. Det enda problemet jag personligen har är att skärmarna nu hamnat lite nära ansiktet för min smak. Jag kunde ha skärmarna mot väggen tidigare men stativet skjuter ut dom ca 25 cm från bordskanten. Man kan behöva spänna åt lederna lite också, men då tar man bara av det runda plastskyddet och drar åt skruven med ett medföljande verktyg. Direkt ur lådan kunde inte mittenstativet hålla min 24" i den position jag ville ha den, men efter att jag dragit åt skruven så sitter det fast.

Håller med totalt! Hade samma problem som du, drog åt alla skruvarna på lederna så nu är dem fixerade, men kan ändå snurra dem och vinkla upp och ner, men nu stannar dem där Ett väldigt bra stativ för att ändå bara kosta runt 800:- ordinarie, XFX för 3st 24" ligger ju uppåt 3500:- och det billigaste jag sett för 24" låg väll runt 2000-3000:- så detta är värt det + lite moddning för att få plats med 24" skärmar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Var ute på lunchen på pickup point sthlm och hämtade paketet, större än vad jag hade trott, fick inte plats i någon påse. Såg även en annan kille lunka på paketet nere på perrongen på hötorget.
Ska bli kul att plocka upp och montera.

*Edit
Försökte plocka ihop den nu men en av M8x10 Bolt-h muttrarna saknade helt gängor så den gick inte att skruva i så att armarna sitter fast ordentligt. Mailde dem nu om det och får se vad som händer.
btw, tog av min u2412m från sitt dell-stativ och såg 4 skruvar i vesa-hålen, nu antar jag att det är tänkt så att man tar bort dem och skruvar i medföljande skruvar utan instanser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

btw, tog av min u2412m från sitt dell-stativ och såg 4 skruvar i vesa-hålen, nu antar jag att det är tänkt så att man tar bort dem och skruvar i medföljande skruvar utan instanser?

Var så jag gjorde, funkar jättebra för mig. Känns stabilt och bra, öppnade inte ens påsen med medföljande skruvar. Är nog bara till för om skärmen inte har några befintliga skruvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis installerat fästet nu och det var rätt enkelt. Omöjligt att få in alla kablar (3x HDMI, 3x ström), tror det borde funka om man tar 3x ström först men det orkar jag inte göra nu.

Back to subject;
Märker någon av er att mitten-skärmen är några mm högre upp än de yttre? Jag har tre identiska skärmar och mitten-skärmen är 5-6mm högre upp. :/

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu med det stativet, en 24 tum och 27tums skärm (Asus och Qnix) funkar utmärkt!

Permalänk
Medlem

Jag har förlängt armarna med ca 17cm vardera hemma och får på mina 3st 24" utan problem nu (gissar på att kanske till och med 27" går dit nu)
Dock måste jag tillverka en platta för att kunna justera höjden på mittskärmen också.
Armarna dippar kanske 1-2cm med skärmar monterade. Det gjorde dom även omoddade och med min 22" monterad.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag har förlängt armarna med ca 17cm vardera hemma och får på mina 3st 24" utan problem nu (gissar på att kanske till och med 27" går dit nu)
Dock måste jag tillverka en platta för att kunna justera höjden på mittskärmen också.
Armarna dippar kanske 1-2cm med skärmar monterade. Det gjorde dom även omoddade och med min 22" monterad.

Tror du att du kan ta lite bilder på hur du har gjort? Har just nu mina 24" i en rak linje så förlorar en 4cm skärmyta på högra och vänstra. Tänkte också förlänga dem korta armarna på dem yttre så man får det mer som ett U. Sedan kan jag tycka att mittenskärmen är rätt långt fram så får se om jag tar bort pivot, höj sänk fästena och bara fäster den direkt vid stolpen, får jag in den 10 cm iallafall

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tror du att du kan ta lite bilder på hur du har gjort? Har just nu mina 24" i en rak linje så förlorar en 4cm skärmyta på högra och vänstra. Tänkte också förlänga dem korta armarna på dem yttre så man får det mer som ett U. Sedan kan jag tycka att mittenskärmen är rätt långt fram så får se om jag tar bort pivot, höj sänk fästena och bara fäster den direkt vid stolpen, får jag in den 10 cm iallafall

Här kommer lite bilder.
Även på ett första test och höja mittenskärmen 1cm. (hade ingen vettig plåt hemma så fick bli i 10mm plexi tills vidare, men det funkar också

Kapade ca 1cm ifrån hålen för kabelhållaren

30x30mm fyrkantsrör, dom hade dock 1mm tjockare vägar.

Tvingar ihop så det skall bli helt rakt.

Inte svetsat på över 10 år så dom blev inte vackra, så jag valde slipa ner dom ^^

Första provmonteringen på skärmarna.

Och så fästet för att ändra höjden på mittskärmen. Inget märkvärdiget eller onödigt komplicerat.

Förlängningarna är 5.5cm på den korta änden och 11.5cm på dom långa.

Som ni ser så duger förlängningen gott och väl tillmina små 24", gissar som sagt på att även 17" går bra nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Eftersom komplett inte hade skruvar löst fick jag ett helt nytt AX2200 fäste som ersättning så jag kunde ta en skruv därifrån. Men nu börjar jag fundera om jag inte kan göra ungefär som RainesX ovanför mig och ta en bit av armarna från AX2200 och fästa dem i längst ut på AX2300 amarna och göra den kompatibel med mina u2412m:or i nvidia surround.
Mitt enda bekymmer är ju att om man förlänger armen så ökar väl påfrestningen vid basen?
Manualen säger att den ska tåla skärmar upp till 10kg (per fäste antar jag då) och enligt prisjakt väger u2412m 3,97kg.
minus mittendel är själva armen ca 474mm och ska då kunna tåla 10kg, Kortaste armen på AX2200 är 130mm så ca 604mm totalt för armen. Eftersom skärmen är 39,7% av kapacitet så borde väl inte 130mm extra på varje sida (ca 27% förlängning) gör att påfrestningen vid fästet till stativet blir för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Eftersom komplett inte hade skruvar löst fick jag ett helt nytt AX2200 fäste som ersättning så jag kunde ta en skruv därifrån. Men nu börjar jag fundera om jag inte kan göra ungefär som RainesX ovanför mig och ta en bit av armarna från AX2200 och fästa dem i längst ut på AX2300 amarna och göra den kompatibel med mina u2412m:or i nvidia surround.
Mitt enda bekymmer är ju att om man förlänger armen så ökar väl påfrestningen vid basen?
Manualen säger att den ska tåla skärmar upp till 10kg (per fäste antar jag då) och enligt prisjakt väger u2412m 3,97kg.
minus mittendel är själva armen ca 474mm och ska då kunna tåla 10kg, Kortaste armen på AX2200 är 130mm så ca 604mm totalt för armen. Eftersom skärmen är 39,7% av kapacitet så borde väl inte 130mm extra på varje sida (ca 27% förlängning) gör att påfrestningen vid fästet till stativet blir för mycket?

Kan ju säga att mina skärmar hänger lika mycket som dom gjorde innan jag förlängde. Men jo påfrestningen ökar absolut.
Mina 2420HDBL väger ca4,4kg enligt prisjakt.
Men som sagt bara håll upp skärmen lite och dra åt skruvarna ordentligt där du vill ha skärmen och sen gör du bara en platta för mittenskärmen med olika steg i så du kan höja/sänka den efter behov.

Skärmarna dippade ca 2cm innan modifikation.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kan ju säga att mina skärmar hänger lika mycket som dom gjorde innan jag förlängde. Men jo påfrestningen ökar absolut.
Mina 2420HDBL väger ca4,4kg enligt prisjakt.
Men som sagt bara håll upp skärmen lite och dra åt skruvarna ordentligt där du vill ha skärmen och sen gör du bara en platta för mittenskärmen med olika steg i så du kan höja/sänka den efter behov.

Skärmarna dippade ca 2cm innan modifikation.

Just nu har kör jag med 2 skärmar på armarna på ax2300 och en på ax2200 (den till höger) och bara mittenskärmen (som är på en utsräckt arm) dippar medan de som är väldigt böjda håller sig på samma nivå, men ska som sagt försöka göra så att alla 3 får plats på 2300-stativet, även om det är najs att det är helt tomt under skärmarna.