Förmodad trojan/rootkit i winlogon.exe - behöver hjälp
Jag har nyligen fått en begagnad dator (jag vet inte optimalt, men vad gör man som fattig frilansare).
När jag fick datorn var tre olika webbläsare installerade (safari,internet explorer, chrome) samtliga hade minst en toolbar installerad. Virusprogrammet hade dessutom gått ut.
Jag började med att avinstallera allt jag inte vill ha kvar samt installera AVG free, har scannat och den tog bort några hot samt sållar aktivt bort nya hot.
Jag har kört 3 olika malware cleaners och en rootkit cleaner men ingen av dem har hjälp, de har tagit bort andra hot men ett problem kvarstår. Jag har försökt köra windows reapir men det hjälper inte heller. Anledningen till att jag misstänker oinbjuden gäst är följande:
1. När jag startar datorn tar det väldigt långt tid för den att starta windows sen kommer ett felmeddelande om att sfc-os.dll inte kan hittas och att winlogon.exe därför inte kan startas. Klickar jag bort rutan laddas windows men datorn går något helt vansinnigt segt.
2. Windows Up-date är avstängt och jag kan inte sätta på det hur jag än försöker
3. Jag försökte idag installera service pack 3 men installationen avbröts med hänvisning till "kernelprocessen som driver windows är inte en windowsfil"
4. Får nya hot i AVG hela tiden, något i datorn laddar virus som fn.
Finns det någon chans att bli av med det här är skall jag ge upp den här stackars datorn?
Kan tillägga att jag inte fick med någon XP-skiva så jag kan inte göra formatering och sedan ominstallera heller
Uppskattar all hjälp jag kan få.
/L