Förmodad trojan/rootkit i winlogon.exe - behöver hjälp

Permalänk

Förmodad trojan/rootkit i winlogon.exe - behöver hjälp

Jag har nyligen fått en begagnad dator (jag vet inte optimalt, men vad gör man som fattig frilansare).
När jag fick datorn var tre olika webbläsare installerade (safari,internet explorer, chrome) samtliga hade minst en toolbar installerad. Virusprogrammet hade dessutom gått ut.
Jag började med att avinstallera allt jag inte vill ha kvar samt installera AVG free, har scannat och den tog bort några hot samt sållar aktivt bort nya hot.
Jag har kört 3 olika malware cleaners och en rootkit cleaner men ingen av dem har hjälp, de har tagit bort andra hot men ett problem kvarstår. Jag har försökt köra windows reapir men det hjälper inte heller. Anledningen till att jag misstänker oinbjuden gäst är följande:

1. När jag startar datorn tar det väldigt långt tid för den att starta windows sen kommer ett felmeddelande om att sfc-os.dll inte kan hittas och att winlogon.exe därför inte kan startas. Klickar jag bort rutan laddas windows men datorn går något helt vansinnigt segt.
2. Windows Up-date är avstängt och jag kan inte sätta på det hur jag än försöker
3. Jag försökte idag installera service pack 3 men installationen avbröts med hänvisning till "kernelprocessen som driver windows är inte en windowsfil"
4. Får nya hot i AVG hela tiden, något i datorn laddar virus som fn.

Finns det någon chans att bli av med det här är skall jag ge upp den här stackars datorn?
Kan tillägga att jag inte fick med någon XP-skiva så jag kan inte göra formatering och sedan ominstallera heller

Uppskattar all hjälp jag kan få.

/L

Permalänk
Medlem

finns iso filer och få tag på via nätet med XP och sen kör du bootbar usb sticka :3 ska finnas tutorials på det också skulle jag tro ^^
annars är det nog bara fixa bootbart windows 7 32 bit (hade det på en laptop från 2003 så det ska då funka) problemet blir drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

Kör nån utility för att få ut din XP-licensnyckel först innan du installerar om. Tex http://product-key-finder.softpedia.com/

Klart du inte ska ge upp datorn. En ominstallation av XP bara så är den som ny

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som det är xp i datorn ? Dessutom en riktigt gammal version om du inte har sp3 och då är nog ominstallation bäst, en gammal xp som strular och förmodas vara virusdrabbad är inte värt att lägga tid på, är datorn dessutom ny för dig har du väl inga saker sparade så installera om det går snabbast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kollade i system och det var Windows XP SP 2 Media center edition.

Jag har något som heter PID längst ner i systeminformationen, är det serie numret? I sånt fall borde jag ju lagligt kunna få tag i ett nytt OS?

/L

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Uppmaning eller diskussion om olaglig mjukvara tillåts inte. Se forumregel § 7.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av LyriaBlack:

Jag kollade i system och det var Windows XP SP 2 Media center edition.

Jag har något som heter PID längst ner i systeminformationen, är det serie numret? I sånt fall borde jag ju lagligt kunna få tag i ett nytt OS?

/L

Ja du kan kalla det serienummer , eller licensnummer, men det är inte detsamma som licensnyckeln som behövs om du ska ominstallera. (förmodligen är det någon slags hash av licensnyckeln)

Permalänk

Har kontaktat den jag fick datorn av om skivor så får vi se. Datorn ifråga är en DELL Dimension 4550 och efter ha rotat runt på Dells sida har jag kommit fram till att de inte längre erbjuder support för den här modellen.

/L

Permalänk
Medlem
Skrivet av LyriaBlack:

Jag har nyligen fått en begagnad dator (jag vet inte optimalt, men vad gör man som fattig frilansare).
När jag fick datorn var tre olika webbläsare installerade (safari,internet explorer, chrome) samtliga hade minst en toolbar installerad. Virusprogrammet hade dessutom gått ut.
Jag började med att avinstallera allt jag inte vill ha kvar samt installera AVG free, har scannat och den tog bort några hot samt sållar aktivt bort nya hot.
Jag har kört 3 olika malware cleaners och en rootkit cleaner men ingen av dem har hjälp, de har tagit bort andra hot men ett problem kvarstår. Jag har försökt köra windows reapir men det hjälper inte heller. Anledningen till att jag misstänker oinbjuden gäst är följande:

1. När jag startar datorn tar det väldigt långt tid för den att starta windows sen kommer ett felmeddelande om att sfc-os.dll inte kan hittas och att winlogon.exe därför inte kan startas. Klickar jag bort rutan laddas windows men datorn går något helt vansinnigt segt.
2. Windows Up-date är avstängt och jag kan inte sätta på det hur jag än försöker
3. Jag försökte idag installera service pack 3 men installationen avbröts med hänvisning till "kernelprocessen som driver windows är inte en windowsfil"
4. Får nya hot i AVG hela tiden, något i datorn laddar virus som fn.

Finns det någon chans att bli av med det här är skall jag ge upp den här stackars datorn?
Kan tillägga att jag inte fick med någon XP-skiva så jag kan inte göra formatering och sedan ominstallera heller

Uppskattar all hjälp jag kan få.

/L

Som det sagts i tråde bättre formatera och installera en fräsch XP, uppdateringar och servicepacks går fortfarande få tag på.
Har för mig senaste explorer till XP är IE 8 , har nyss gjort iordning en XP dator, till mig själv.
Vill du inte använda IE så kan du leta efter äldre version av Firefox som fungerar till XP.
Drivrutiner till din dell dimension 4550 finns här http://www.dell.com/support/drivers/us/en/555/Product/dimensi...
om den är original.

Edit : Var ochså en dell dator jag gjorde ordning till mig, windows nyckeln är klistrad på den, samt dell serienummer.
titta på din om du har en windows xp nyckel klistrad nånstans.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

känns som att ditt Windows inte är äkta. Du bör ha en Licens på datorn så det är att kolla vilket Windows XP det handlar om(home, pro, MC 2005)

ifall det är MC(det är ju det du installerat) så borde du kunna ladda ner en ISO, Microsoft tillhanda håller dom flesta ISO på MSDN.

Men först och främst: Har du en Licens? Ja? gör då som ovan. Nej? plocka hem Linux Mint eller valfri Debian dist eller köp en ny Windows

Olagliga alternativ får ju inte diskuteras så dom utelämnas

Edit: Glöm det jag skrev, datorn är för slö för nytt windows. har du en CP licens så lägg in XP annars kör på Linux då det kommer snabba upp datorn något otroligt

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Har kollat och jag har en windowsnyckel klistrad på sidan av datorn och det stämmer med den version av XP som är installerad. Så vart laddar jag ned iso-filen någonstans?

/L

Permalänk
Rekordmedlem

DELL Dimension 4550 då är det en p4 på 2,6 Ghz 512Mb ram 120Gbyte hårdddisk.
Jag hade nog kört med linux i den, den är så pass klen att den inte orkar med särskilt mycket idag och troligen så kommer linux att ge bäst upplevelse, eftersom den var så pass gammal så hade jag provat att köra Mint xfce (32bit) http://www.linuxmint.com/download.php eller Puppylinux på den http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started... det är lätta versioner som datorn troligen kan hantera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LyriaBlack:

Har kollat och jag har en windowsnyckel klistrad på sidan av datorn och det stämmer med den version av XP som är installerad. Så vart laddar jag ned iso-filen någonstans?

/L

Det finns inget ställe att ladda ner XP legalt, det håller på att läggas ner helt och den förlängda supporten upphör nästa år, men distributionen av XP har upphört för flera år sedan.
Det är dessutom knappast lönt att leta beganade XP eftersom Linux faktiskt fungerar bra och ger dig ett modernt operativsytem som mest begränsas av din gamla hårdvara, så har du inte installationsskivorna så är det nog enklast att byta till linux.

Visa signatur

Permalänk

Problemet med linux är att jag inte kan linux alls...

Det jag vill använda datorn till är att surfa, redigera bilder i photoshop 6 och skriva/använda kalkyl blad i OpenOffice.

Jag vet att det finns gimp och liknande till linux men jagä r tyvärr så inkörd på photoshop (lärde mig det i gymnasiet för ohemult många år sen) så jag sitter bara och är irriterad när jag försöker använda gimp.

Det kanske helt enkeltär så att den har datorn är för klen för det jag vill göra?

/L

Permalänk
Rekordmedlem

Att köra Photoshop (cs6 ?) är nog ingen höjdare på den, det andra går bra, surfandet kan vara tungt om det är flash på sidorna (men flashblock i firefox funkar bra) för en sån här gammal maskin stödjer inte hårdvaruacceleration, den orkar med dvd filmer men inte hd.
Du kan ha den för lätt surfning, men inte för hd filmer och liknande strömmande media och jag är tveksam till CS 6, det kommer antagligen att bli väldigt segt.

Visa signatur

Permalänk

Det är inte CS, det är den urgamla varianten 6.0 som kom långt före CS versionerna. Inte så flashigt men det fyller mina behov

/L

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LyriaBlack:

Problemet med linux är att jag inte kan linux alls...

Det jag vill använda datorn till är att surfa, redigera bilder i photoshop 6 och skriva/använda kalkyl blad i OpenOffice.

Jag vet att det finns gimp och liknande till linux men jagä r tyvärr så inkörd på photoshop (lärde mig det i gymnasiet för ohemult många år sen) så jag sitter bara och är irriterad när jag försöker använda gimp.

Det kanske helt enkeltär så att den har datorn är för klen för det jag vill göra?

/L

Man behöver inte "kunna Linux" för att använda det.
En enkel och lättanvänd Linux-distribution såsom Ubuntu är lika enkel, om inte enklare, att installera som Windows. Och likaså lika, om inte lättrare, att använda.

Vet du hur man flyttar på fönster, öppnar ett program och sparar en fil. (Det vill säga högst "basic" datorkunnande) Ja då kan du använda en typisk Linux-distribution.

PS: Openoffice är mer eller mindre "förlegad". Sega på uppdateringar och släpar efter. Det är LibreOffice som gäller nu
LibreOffice är förgrenad från OpenOffice, och ser likadan ut, beter sig likadant och så vidare. Skillnaden är att LibreOffice uppdateras oftare och snabbare och har ett antal buggar lösta som OpenOffice är besudlad med.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Tackar för tipset om LibreOffice, kan man använda gamla OpenOffice filer eller måste de konverteras?

Som sagt om jag kunde köra mitt älskade photoshop i linux hade jag inte tvekat, jag har provat nyare användarvänliga linuxvarianter och inte haft problem att göra det jag vill.

*suck* längtar till den dag jag har råd att köpa en dator som jag inte behöver bråka så förbannat mycket med...har kört på avlagda datorer större delen av mitt liv vissa har fungerat jättebra (den jag hade innan den här tex trivdes jag jättebra med men den slog åskan ut när jag hade haft den i 6 mån :/ ) Men den här jag håller på och tjafsar med nu är fn inte rolig.

Har hittat en gammal XP skiva här hemma (inte samma version som jag har nu) funderar på att blåsa hela datorn, installera den nya XP:n och installera de grejer jag vill ha och se hur datorn hanterar det. I värsta fall får stackars sambon stå ut med att jag gör allt photoshop/skriv/kalkylarbete på hans dator och denna får bara bli surfdator.

Permalänk
Rekordmedlem

Open office och libre office är filkompatibelt så det ska nog inte vara något problem.
Om det är gamla Photoshop 6 så ska det inte vara några större problem att köra det i linux, lite fler handgrepp i installationen, men det stöds av wine http://wiki.winehq.org/AdobePhotoshop

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LyriaBlack:

Har hittat en gammal XP skiva här hemma (inte samma version som jag har nu) funderar på att blåsa hela datorn, installera den nya XP:n och installera de grejer jag vill ha och se hur datorn hanterar det. I värsta fall får stackars sambon stå ut med att jag gör allt photoshop/skriv/kalkylarbete på hans dator och denna får bara bli surfdator.

Måste vara XP Media Center på skivan om produktnyckeln du har ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Vill du inte använda IE så kan du leta efter äldre version av Firefox som fungerar till XP.

Bara en liten rättning.

Senaste stable versionen av Firefox fungerar ihop med senaste SP av Windows XP.

Att köra med en gammal Mozilla Firefox version är som att bjuda in virustjuvar på party där man skriver medtag valfri trojan.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag ber er respektera innebörden i § 7. Det är inte tillåtet att diskutera passivt stöd av andras illegala verksamhet genom att uppmana till nedladdning av olicensierade torrent filer.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Skriv gärna exakt vilken version och språk du har nyckel till så ska jag se om jag kan hitta en sådan skiva. Jag har nämligen flera versioner av Windows XP som följde med datorer jag har köpt plus att jag kan fråga runt bland vänner och bekanta om de har originalskivan kvar. OBS! Det är äkta Windows skivor och inga piratkopior.

Visa signatur

Phanteks Evolve XL - Gigabyte Aorus Master X570 - AMD Ryzen 7 5900X - Corsair 64GB (4x16GB)CL9 2600MHz VENGEANCE PRO RGB - Gigabyte RTX 3080Ti Gaming - Phanteks Revolt X 1200W - Phanteks Glacier One 360MP D-RGB - Samsung SSD EVO 970-Series 2TB x4 - Win 11 Pro -64bit