Fabriks återställning

Permalänk

Fabriks återställning

Hejsan

Jag har nu suttit hela morgonen och försökt att fabriks återställa min dator med både skiva och den som finns i datorn
Men det verkar inte fungera för när jag har installerat om allting och kommer in på datorn så är alla mina hårddiskar lika fulla som innan
För jag vill ha min data lika tom som när jag köpte den.

Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden488:

Hejsan

Jag har nu suttit hela morgonen och försökt att fabriks återställa min dator med både skiva och den som finns i datorn
Men det verkar inte fungera för när jag har installerat om allting och kommer in på datorn så är alla mina hårddiskar lika fulla som innan
För jag vill ha min data lika tom som när jag köpte den.

Tack i förhand

Fabriksåterställningen återställer ju bara systemet, den rensar ju inte hårddisken.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Fabriksåterställningen återställer ju bara systemet, den rensar ju inte hårddisken.

Men hur rensar jag alla hårddiskar utan att man förstör något så att man bara har windows kvar
så som den var när man köpte den?

Permalänk
Medlem

Fabriksåterställning*

Först och främst, vad är det för version av windows du försöker installera? Om du har flera olika hårddiskar, eller en hårddisk med flera olika partitioner, så kan du redan i Windows formatera alla hårddiskar. Genom Startmenyn -> Dator / Den här datorn får du upp en ruta med alla dina hårddiskar, klicka på var och en av dessa (förutom C: ) och välj formatera helt enkelt.
Sen får du se till att du formaterar din C: - hårddisk när du ska installera Windows på den, det gör du efter att du har satt i Windows skivan och startat om datorn med den i, väl framme i Windowsinstallationen så ska det finnas ett val om formatering!

Tänk på att om du gör ovanstående så går du miste om precis alla filer, så se till att du har tagit backup på saker du inte vill gå miste om (på en annan dator / extern hårddisk då).

Edit:

För att klargöra så finns det inget sätt (förutom i Windows 8) att "fabriksåterställa" Windows, utan det är formatering och ominstallation av operativsystemet som gäller.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden488:

Men hur rensar jag alla hårddiskar utan att man förstör något så att man bara har windows kvar
så som den var när man köpte den?

Om du har skapat återställningsskivor för hela systemet kan du radera hela hårddisken med hjälp av valfri windows- / linuxskiva och sedan ominstallera allt med hjälp av dessa.

Fabrikåterställning:
http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Finns det inte ett val du kan göra i fabriksåterställningen som gör att hårddisken formatteras?
Om inte så får du helt enkelt göra en "normal" installation och formattera hårddisken manuellt.
Antar att du har någon slags dator med återställningspartition som du laddar upp när du startar?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2