När kan man tänkas hitta Starcraft 2 för 99 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ofta ni kan jämföra SC2 med spel som MOH.

Vi jämför kvalitén mest att EA påskyndar sina släpp för att kunna konkurrera med CoD iaf datummässigt medan Blizzard tar flera år på sig att se till att deras spel blir klara, vi jämför dem på inte några andra sätt.

Redigerat
Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Skulle vilja se dig spela igenom SC2 på Brutal ! Lycka till säger jag bara !

Edit; Jag spelade igenom det för flera år sedan...

Det har jag gjort för jag köpte WoL. Men vad jag har förstått så är HotS kampanj kortare är WoL, men det är möjligt att jag har fel info. Hur som helst så känns 269:- för HotS för min del lite väl saftigt bara för att lira kampanjen. Och det finns ju inga garantier att den är bra, själva storyn/dialogen i WoL lämnade ju mycket att önska. Tack vare det så sjönk ju mitt sug att köpa HotS men jag är fortfarande intresserad av att få se storyn en gång iaf pga att Blizzards spel är det jag har spelat mest sedan Warcraft 1 release. Men det blir inga 269 kr+ för min del för att spela igenom en kampanj en gång. Men gillar man MP-delen så är det helt klart värt det.

Skrivet av hersses:

Vi jämför kvalitén mest att EA påskyndar sina släpp för att kunna konkurrera med CoD iaf datummässigt medan Blizzard tar flera år på sig att se till att deras spel blir klara, vi jämför dem på inte några andra sätt.

Jag skulle allt vilja påstå att Blizzard har börjat tappa (jag har hängt med dem sedan releasen av Warcraft 1), eller så är det bara att jag har blivit äldre och målgruppen är unga killar. Storyn/Dialogen i WoL var ju som hämtad ur en dålig B-film och det finns många som skulle hävda att Diablo 3 var deras första flopp innehållsmässigt (förvisso sålde det i många exemplar men det har förmodligen mer att göra med Blizzards legacy snarare än om spelet var bra eller ej).

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det har jag gjort för jag köpte WoL. Men vad jag har förstått så är HotS kampanj kortare är WoL, men det är möjligt att jag har fel info. Hur som helst så känns 269:- för HotS för min del lite väl saftigt bara för att lira kampanjen. Och det finns ju inga garantier att den är bra, själva storyn/dialogen i WoL lämnade ju mycket att önska. Tack vare det så sjönk ju mitt sug att köpa HotS men jag är fortfarande intresserad av att få se storyn en gång iaf pga att Blizzards spel är det jag har spelat mest sedan Warcraft 1 release. Men det blir inga 269 kr+ för min del för att spela igenom en kampanj en gång. Men gillar man MP-delen så är det helt klart värt det.

Jag skulle allt vilja påstå att Blizzard har börjat tappa (jag har hängt med dem sedan releasen av Warcraft 1), eller så är det bara att jag har blivit äldre och målgruppen är unga killar. Storyn/Dialogen i WoL var ju som hämtad ur en dålig B-film och det finns många som skulle hävda att Diablo 3 var deras första flopp innehållsmässigt (förvisso sålde det i många exemplar men det har förmodligen mer att göra med Blizzards legacy snarare än om spelet var bra eller ej).

På brutal på några timmar menade jag Tror det tar längre än några timmar. Att spela igenom det på brutal har jag med gjort men det tog mer än några timmar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Neee, vet du vad det kostar att utveckla spel egentligen? Det är inte direkt gratis. 250 kr är inte svindyrt - det är ju du som är snål!

För ett 3 år gammalt spel?
När moderna ofta kostar runt 300 kr nya digitalt?

Har nog aldrig sett SC2 under 249 kr även på "fiskiga" sidor.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

För ett 3 år gammalt spel?
När moderna ofta kostar runt 300 kr nya digitalt?

Har nog aldrig sett SC2 under 249 kr även på "fiskiga" sidor.

Låt oss strunta i teorier om halveringstid i pris för spel, bara strunta i det och gå ist efter ekonomiska lagar: tillgång och efterfrågan. Det säljer tillräckligt bra för att hålla uppe de priserna. Försäljare vill ju kunna sälja spelen för så mkt som möjligt, anledningen till prisdropp beror på stora försäljningsdropp vilket har förekommit med tex MOH men inte Starcraft II. Tiden är inte en avgörande faktor utan det beror på hur bra ett spel säljer. Allvarligt, om alla spel sålde lika bra varje dag som på releasedagen tror du verkligen att priserna hade sjunkit med + - 70%?
Duger det svaret åt dig?
Och som jag skrev tidigare så kan du inte dra alla spel över en kam.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Till skilldnad från till exempel EAs spel så lägger Blizzard ner en väldans massa tid på att utveckal spelet (Dom 'erkännde' Starcraft II i 2006-2007, alltså 3-4 år innan det släpptes, och dom har med största sannolikhet jobbat på det två år innan det visades upp) så man kan inte vänta sig samma sorts prissättning.

Hade personligen gärna betalat mer för spel som faktiskt är värt att spela, nu för tiden finns det inte många sådana.

såg en developer video på youtube där dom visade utvecklingen av SC2 motorn från efter SC1 release tills SC2 release, dom började arbeta på sc2 redan 2 år efter sc1:bw och uppgraderade bara sc1 motorn, lägger länk till videon när jag hittar den igen

edit: http://www.youtube.com/watch?v=SvLsOF-c0_0 videon, första sc2 builden var 2005, ett antal år efter bw men fortfarande, 2005-2009 är lång utvecklings tid, sedan ska vi väl räkna med hots och lotv (legacy of the void) vilket blir nästan 2-3 år per expansion så blir då totalt 8-10 år totalt

OT. tror inte du kommer hitta sc2 för under 149kr förutom när det är rea på spelet, själv betalade jag full pris på båda även om jag nästan bara körde singleplayern men jag tycker det är värt det för storyn... tror även jag kommer köpa vissa av bökerna till och med pga storyn om Jim och Sarah

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Jag är enormt sniken när det gäller spel så jag kommer snällt vänta tills både sc2 och diablo3 kostar ~99kr.
Tycker helt enkelt inte spelen är roliga nog för att lägga massa pengar på.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Det som kan öka intresset för er är att det i Starcraft 2 via battlenet finns småspel osv i nån arkad kategori eller nåt som folk gjort hemma. Även för de som inte är intresserad av (vanlig) multiplayer verka det finnas en hel del intressanta saker.

Tex Har folk fört över bit för bit av Starcraft 1 kampanjerna till Starcraft 2. Det har kommit rätt långt och jag har sett flera andra intressanta singleplayer projekt (På Youtube har flera visats upp).

Permalänk
Medlem

Fortfarande svindyrt.

De badar ju i pengar hos blizzard, och wow har de inget emot att sänka priserna på ;/ Heller inte WC3/SC/Diablo.

Kan inte tänka mig att de fortf säljer så många kopior av sc2, då de som vill ha sc2 har nog det redan.

Kollar man på din sign har du ett gamingrigg på minst 10 000kr. Du gnäller om en hundralapp.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Avstängd

Eller mindre?

Har ju varit ute länge (3 år?) och då expansionen är ute tycker man ju att spelets pris borde ligga någorlunda vettigt och inte 300 kr +

när dom sänker det till 99 kr, rätt så meningslös fråga, förväntar du dig ett svar här? fråga dom butiker som säljer spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag är enormt sniken när det gäller spel så jag kommer snällt vänta tills både sc2 och diablo3 kostar ~99kr.
Tycker helt enkelt inte spelen är roliga nog för att lägga massa pengar på.

Då får du vänta lääääänge !
Jag tror inte det spelar någon roll hur länge du väntar med att köpa diablo 3. Tror inte det någonsin kommer säljas för 99kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felparkerad:

Kollar man på din sign har du ett gamingrigg på minst 10 000kr. Du gnäller om en hundralapp.

En hundralapp? Du får jättegärna visa vart man finner spelet för 100 kr!

Och nej, min rigg kostar inte 10000 kr, det kostade nån tusing per år snarare.
Och hårdvaran var ny, spelet är gammalt, mycket gammalt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte hända ...
WC3 + TFT kostar fortf 30 euro i deras store, hint hint.

Permalänk
Medlem

Ja men ta SC2 på delbetalning då, problem solved ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"nån tusing" Ditt grafikkort kostar minst 4000. Då kan du nog slänga ut 200 kr på ett spel.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Kommer inte hända ...
WC3 + TFT kostar fortf 30 euro i deras store, hint hint.

Köpte båda för 69 kr i butik för flera år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felparkerad:

"nån tusing" Ditt grafikkort kostar minst 4000. Då kan du nog slänga ut 200 kr på ett spel.

Vart kostar det 200 kr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Kul argument. Du menar alltså desto mer pengar man lägger ut på hårdvara desto mer bör man kunna lägga på spel? Bara för att man lägger mycket pengar på en hyffsat dyr produkt i en kategori behöver inte betyda att man vill lägga propertionerligt mycket pengar på en annan produkt i en annan kategori.

Skrivet av hersses:

Neee, vet du vad det kostar att utveckla spel egentligen? Det är inte direkt gratis. 250 kr är inte svindyrt - det är ju du som är snål!

Vet du hur mycket pengar Activision-Blizzard redan fått in på StarCraft 2, egentligen?
Håll inte på och dumma dig med dyrt en slutkundslicens för ett spel är kontra utvecklingskostnaderna. Det är ju till den breda massan man försöker marknadsföra för sig för att täcka utgifterna och gå med vinst.

Med tanke på vilka licensavgifter musikindustrin huserar med bör vi uppmuntra bolagen att höja priserna! En månad Spotify Premium bör kosta minst 499:-, vet du hur dyrt det är med licenser?! Var inte snål!

Permalänk

[Några] inser att det stora omspelningsvärdet ligger i multiplayer-delen.

Redigerat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

[Några] inser att det stora omspelningsvärdet ligger i multiplayer-delen.

Så allt man behöver göra är att slappa dit Multiplayer så kan man hålla värdet uppe på XYZ spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så allt man behöver göra är att slappa dit Multiplayer så kan man hålla värdet uppe på XYZ spel?

Nope, det måste vara en bra multiplayer. Köpte både WoL och HotS till fullpris och har plöjt ner ganska många timmar både i singleplayer och multiplayer. Tycker det vara värt det för min del. Spelet uppdateras konstant och Blizzard tar inte ut ett rött öre för att man ska kontinuerligt kunna använda deras servrar för att spela mot andra online. Det enda de begär är att man stöttar genom att köpa spelet för ca 300 pix så att de kan fortsätta betala ut löner till sina anställda och upprätthålla en jämn och "problemfri" upplevelse online. Tycker inte det är så mycket begärt, men vad vet jag med mina usla lärarlön..

(Vet att Diablo 3 var allt annat än en problemfri upplevelse i början, men nu snackar vi ju Starcraft 2).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Kul argument. Du menar alltså desto mer pengar man lägger ut på hårdvara desto mer bör man kunna lägga på spel? Bara för att man lägger mycket pengar på en hyffsat dyr produkt i en kategori behöver inte betyda att man vill lägga propertionerligt mycket pengar på en annan produkt i en annan kategori.

Vet du hur mycket pengar Activision-Blizzard redan fått in på StarCraft 2, egentligen?
Håll inte på och dumma dig med dyrt en slutkundslicens för ett spel är kontra utvecklingskostnaderna. Det är ju till den breda massan man försöker marknadsföra för sig för att täcka utgifterna och gå med vinst.

Med tanke på vilka licensavgifter musikindustrin huserar med bör vi uppmuntra bolagen att höja priserna! En månad Spotify Premium bör kosta minst 499:-, vet du hur dyrt det är med licenser?! Var inte snål!

Nej, det är inte per automatik men det är samma sak som att köpa en 60-fots motorbåt för att sedan upptäcka att man inte hade råd med bensin och sedan gnälla på oljebolagen. Om det slår så hårt mot din månadslön, lägg undan 10kr varje månad så kan du utan att behöva vara orolig för ditt ekonomiska välbefinnande köpa spelet om 3 år.

Permalänk
Medlem

Förstår man inte, eller håller inte med om att spelet plus expansion LÄTT är värt vad det kostar så tillhör man inte målgruppen helt enkelt. Är man bara intresserad av att spela campaign och gibba mot datorn så väljer man att exkludera merparten av produktens innehåll.

Man har trots allt världens mest kompetitiva multiplayer, som man kontinuerligt underhåller och står för serverkapacitet till. Allt detta får du genom att betala en i spelsammanhang låg engångsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag tillhör nog de få som ÄLSKAR Starcraft för dess "kampanj-läge"... men fullkomligt AVSKYR allt vad multiplayer heter.

Skulle aldrig ens komma på tanken att spela ett multiplayerspel i Starcraft igen... det är inget roligt. xD

Det är kul när man märker att man blir bättre och börjar vinna matcher! Krävs bara en gnutta envishet och tålamod

Permalänk
Medlem

Priset går inte ner eftersom folk fortsätter köpa det. Enkelt.
Att spela är ingen mänsklig rättighet.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

håller med tidigare talare. 250 spänn är BILLIGT för ett såpass komplett spel som sc2 faktiskt är.. sen är ju 250 kr inte ens en timmes jobb pengamässigt ;). sluta vara dumsnål!

Vad har du för jobb om du tjänar 250kr i timmen om jag får fråga?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk

Jag syftar såklart enbart på multiplayer-delen i Starcraft 2.

Redigerat
Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Undvik allt som kan uppfattas som personangrepp, vilket tydligt regleras av § 1.6 i forumreglerna. Förutom att det skapar en otrevlig stämning skräpar det fort ner trådar och gör dem svårlästa.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henkric:

Blizzard sänker priserna på wow för spelarantalet rasar dagligen. De förlorade ju tydligen 1.3 miljoner spelare på en 3 månaders period.

Inte så konstigt när dom bara förstöra spelet mer och mer