"att bygga en dator är som lego" Bullshit.

Permalänk
Medlem

"att bygga en dator är som lego" Bullshit.

Hallå!

Har flera gånget bett om råd här angående dator köp m.m. alltid har folk försökt övertyga en att "bygga en dator är precis som att bygga lego, går inte att göra fel".

Jag säger bullshit till det här. För en person som ALDRIG har bygg eller gjort något med datorkomponenter är detta inte alls som att bygga med lego. Det är svårare än vad folk får det att låta som Men kan vara att man gör ett glasklart misstag hela tiden också..

Jag sitter just nu och försöker bygga ihop min dator, men det går inte så bra som jag hoppas.

Jag har dock liten nackdel... jag har ingen skärm så måste koppla in den i TVn hela tiden samt inget grafikkort (men ska väl funka att sätta på den utan det?) Dessutom har inte heller köpt ett OS ännu. Men samma sak här, bör väl se ifall den funkar ändå.
(Ska köpa nytt grafikkort när jag väl ska börja spela spel som kräver bättre grafikkort tänkte jag, just nu spelar jag knappt något).

Hur som helst så har jag satt ihop allt så bra jag kan (Suttit nästan hela dagen)... nu ikväll när jag skulle sätta på datorn, så hände inget. Datorn startade inte när jag satte på power knappen. Dock får moderkortet ström ser jag (Power knappen lyser på den samt OC Genie lyser blått om jag trycker på den).

Fläktarna verkade inte heller starta.

Någon som kanske kan ge mig lite råd på vad jag ska göra? Säkert flera newbis som gör samma "enkla" misstag som jag gör hela tiden.
Lite bilder..
http://imgur.com/axj7shc
http://imgur.com/HLigznW
http://imgur.com/LYruEho

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in frontpanelkablarna på rätt ställe? Ser ut som att de sitter i ett USB-uttag, alternativt att du bara kopplat in kablarna för frontpanelens USB-kontakter.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla in CPU fläkten.

Permalänk
Medlem

Kabeln till cpukylarfläkten är inte ikopplad, Du bör även flytta ram minnena till slot 2 och 4.

Permalänk
Medlem

Du har inte kopplat in processorfläkten!

Har du testat starta datorn med knappen som finns direkt på moderkortet?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Ram minnerna i slot 2 - 4 om jag inte har fel, någon får jätte gärna rätta mej annars.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem

Har du provat starta datorn genom moderkortets power-knapp? Testa det. Funkar det så är det chassits startknapp som inte är kopplad, funkar det inte så är det något med moderkortet. Det bästa är att utesluta olika saker tills det bara finns en kvar!

Tror ram-minnena sitter fel med, brukar vara ett mellanrum mellan dem, så att de sitter ett i A1 och den andra i B1, A2 och B2 är tomt.

EDIT: Second.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

ser klart o tydligt att frontpanelens kablar sitter på en usb heh ^^
frontpanel är alltid längst åt höger på moderkortet som ditt sitter just nu det kan man ta som standard i dagens datorer nästan (vissa tillverkare som tycker om att placera den lite annorlunda som typ Acer och HP).

allt annat ser rätt ut i stort sett ut och låt bli knappen oc genie om du inte har en processor med K i namnet annars finns det risk att du skadar komponenter...
dra ur usb som går till frontpanel och ha endast startknapp och powerled på rätt ställe och ta dig till windows installation först tycker jag innan du krånglar mer med frontpanel kablarna från chassiet till moderkortet)

cpu fläkten kan behövas heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Du har heller inte kopplat någon sata-kabel till dvd-läsaren, kanske hårddisken också?

Permalänk

http://www.msi.com/service/download/manual-18958.html

Gå igenom manualen och se vad du kan hitta som du har missat.
Lycka till med byggandet.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hallå!

Har flera gånget bett om råd här angående dator köp m.m. alltid har folk försökt övertyga en att "bygga en dator är precis som att bygga lego, går inte att göra fel".

Jag säger bullshit till det här. För en person som ALDRIG har bygg eller gjort något med datorkomponenter är detta inte alls som att bygga med lego. Det är svårare än vad folk får det att låta som Men kan vara att man gör ett glasklart misstag hela tiden också..

Jag sitter just nu och försöker bygga ihop min dator, men det går inte så bra som jag hoppas.

Jag har dock liten nackdel... jag har ingen skärm så måste koppla in den i TVn hela tiden samt inget grafikkort (men ska väl funka att sätta på den utan det?) Dessutom har inte heller köpt ett OS ännu. Men samma sak här, bör väl se ifall den funkar ändå.
(Ska köpa nytt grafikkort när jag väl ska börja spela spel som kräver bättre grafikkort tänkte jag, just nu spelar jag knappt något).

Hur som helst så har jag satt ihop allt så bra jag kan (Suttit nästan hela dagen)... nu ikväll när jag skulle sätta på datorn, så hände inget. Datorn startade inte när jag satte på power knappen. Dock får moderkortet ström ser jag (Power knappen lyser på den samt OC Genie lyser blått om jag trycker på den).

Fläktarna verkade inte heller starta.

Någon som kanske kan ge mig lite råd på vad jag ska göra? Säkert flera newbis som gör samma "enkla" misstag som jag gör hela tiden.
Lite bilder..
http://imgur.com/axj7shc
http://imgur.com/HLigznW
http://imgur.com/LYruEho

Att bygga en dator ÄR som att bygga lego... man följer instruktionerna. (Det finns manualer och guider på internet.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Manualen till moderkortet brukar förklara var sladdar och kort ska vara ska vara.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Längst upp i högra hörnet av moderkortet har du knappar där en av dom startar datorn. Men ta först bort alla kablar som går från chassit till moderkortet för om dom sitter fel eller är skadad så blir problem kvar tills du tar bort dom.

Kablarna till DVD och hårddiskar tar du också bort för dom behövs inte heller för få liv i datorn (fläktar snurrar normalt)

Som många nämnt så lär datorn inte starta så länge processor fläkten inte är kopplad och kabeln helt hindrar den från att snurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Har du kopplat in frontpanelkablarna på rätt ställe? Ser ut som att de sitter i ett USB-uttag, alternativt att du bara kopplat in kablarna för frontpanelens USB-kontakter.

Jag vet inte. Det står USB i de som är längst åt höger.

Skrivet av d_m_r:

Börja med att koppla in CPU fläkten.

Hur gör jag det? -_- fick inte med några sladdar mer än ifrån CPUn

Skrivet av Rydisen:

Du har inte kopplat in processorfläkten!

Har du testat starta datorn med knappen som finns direkt på moderkortet?

Moderkortet får ström, dvs "power knappen" till moderkortet lyser.

Skrivet av mini-z1994:

ser klart o tydligt att frontpanelens kablar sitter på en usb heh ^^
frontpanel är alltid längst åt höger på moderkortet som ditt sitter just nu det kan man ta som standard i dagens datorer nästan (vissa tillverkare som tycker om att placera den lite annorlunda som typ Acer och HP).

allt annat ser rätt ut i stort sett ut och låt bli knappen oc genie om du inte har en processor med K i namnet annars finns det risk att du skadar komponenter...
dra ur usb som går till frontpanel och ha endast startknapp och powerled på rätt ställe och ta dig till windows installation först tycker jag innan du krånglar mer med frontpanel kablarna från chassiet till moderkortet)

cpu fläkten kan behövas heh

Det står USB vid det kontakterna längst åt höger.. men ska testa och sätta omkring dem lite.

Skrivet av vacant:

Du har heller inte kopplat någon sata-kabel till dvd-läsaren, kanske hårddisken också?

Har till hårddisken. Ska sätta till dvd läsaren.

Skrivet av BrutalSwede:

Att bygga en dator ÄR som att bygga lego... man följer instruktionerna. (Det finns manualer och guider på internet.)

Vilka instruktioner? Vill du att jag ska ta bilder på alla papper jag fått för det är inga instruktioner på vart saker och ting ska sitta.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Att bygga en dator är inte så svårt om man kan urskilja vad de olika komponenterna är. Om man inte kan det så bör man inte försöka ge sig på att bygga en dator. En bra början är att plocka isär en fungerande dator och sen bygga ihop den igen (till exempel om man gör en genomgående rengöring).

Skulle säga att påståendet "bygga en dator är precis som att bygga med lego" inte alls gäller.

På ditt bygge som tidigare nämnts så sitter nog kablarna som Power-SW fel nu. Kolla din manual till moderkortet vart de ska sitta.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Men det verkar som att det är CPU fläkten som jag glömt som gör att fläktarna / datorn inte startar typ?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Man kan inte dra en generell linje, vissa har väldigt enkelt att förstå hur saker går ihop, för sådana är det absolut inga problem.
Vissa läser manualerna och förstår precis hur dom ska göra.
Andra skiter i att läsa saker och chansar.
Andra läser manualerna men förstår ändå inte riktigt eller vågar inte.

Allt handlar om hur man är som person.

Sen finns det information om vart det mesta ska sitta om man kollar olika. Chassi har ibland med en quick start.
Moderkortet tar hand om alla interna kopplingar som minne, sladdar etc.
And so on.

Sen är man osäker finns det tusentals enkla guider på nätet, enkla videoguider hur man gör.

Eller så kollar du på MSIs senaste video med en halvnaken tjej som sätter ihop en dator, svårare än så är det inte

Vart du sätter CPU fläkt kontakten står även det i manualen till moderkortet. Och det står även alltid på moderkorten.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Kan man inte följa manuealen, får man väl nästan ta och skylla sig själv. Ditt uppdrag är att få ihop delarna när de kommer hem, precis som i lego och där får man manual som räcker till montering. Eller så får du ta och söka hjälp istället för att skylla ifrån. Visst det kanske är inte 100% sant att det är som att bygga lego men väldigt snarlikt på ganska hög risk.

Permalänk
Testpilot

1. Koppla kablarna rätt (ENLIGT MANUALEN).
2. Profit!

Du lär ha följande saker i för att datorn ska kunna starta:
Moderkort
CPU
RAM
PSU
HDD
------------

*Sätt RAM stickorna i dual-channel (dvs. I . I . eller . I . I (vartannat slot))
*USB kablar till USB på moderkortet (står klart och tydligt både på moderkortet och i manualen vilka portar som är USB2 och tex. HD Audio)
*power 8 till power 8 (lägst upp till vänster om CPU'n)
*power 24 till power 24 (i mitten till höger på moderkortet)
*frontpanelen till frontpanel-pinsen (längst till höger rent generellt sett)
*CPU fläkten till CPU/FAN uttaget på moderkortet (om du inte vet vilken av alla fläkt-pins det är, kolla manualen)
*Koppla MOLEX ström kablarna till hårddisk och DVD läsaren
*Koppla in SATA-kablar till DVD läsaren och Hårddisken
*Kolla så CPU fläkten sitter på ordentligt!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Byggde min tredje dator för ett tag sen och alla har startat på första försöket. Det är enkelt och roligt att bygga sin dator själv, men man får inte stressa, vara noga och läsa instruktionerna (moderkorts manualen).

Jag började med att kolla denna guide: http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan.html Där lär man sig vad en dator består av och vad dom olika delarna gör samt hur dom ska sitta (generellt sett). Sen kollar jag alltid moderkortets manual, hur minnen ska sitta och det elektriska ska kopplas. Gör man detta, så påstår i alla fall jag, att bygga dator inte är svårare än att bygga lego!

Sladden från cpu-fläkten ska i kontakten på moderkortet märkt: cpu fan. Men detta står i moderkortets manual, läs den. Har du ingen manual/bruksanvisning? Sen när man frågar om hjälp, kan det vara bra att upplysa om vilka grejer man har samt om man köpt nytt eller beg.

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Denna videon ska säkert kunna hjälpa dig http://www.youtube.com/watch?v=aE2y30bIejE

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Ser ut som att du har kopplat i pci-e i 8pins kontakten bredvid cpun. Den får absolut inte vara inkopplad där. Sladden till cpu kylaren hittar du under fläktbladen.. Läs igenom moderkortets manual noggrant innan du försöker starta datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Uppskattar all hjälp jag fått so far.. letade efter manualen som alla snackade om (Enda jag har haft är en Quick Install guide) typ som visade hur man installerar processorn i princip...

Det visade sig att moderkorts manualen hade ramlat ner i chassi lådan som jag hade ställt upp på vinden Snabb kollade igenom den och ja.. det blir i princip så lego om man har en sån manual. Liten miss D:

Ska försöka igen imon med det med en proper manual!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag vet inte. Det står USB i de som är längst åt höger.

Hur gör jag det? -_- fick inte med några sladdar mer än ifrån CPUn

Moderkortet får ström, dvs "power knappen" till moderkortet lyser.

Det står USB vid det kontakterna längst åt höger.. men ska testa och sätta omkring dem lite.

Har till hårddisken. Ska sätta till dvd läsaren.

Vilka instruktioner? Vill du att jag ska ta bilder på alla papper jag fått för det är inga instruktioner på vart saker och ting ska sitta.

Det finns manualer till moderkortet där det står hur sakerna ska kopplas. (Frontpanel etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Vilka instruktioner? Vill du att jag ska ta bilder på alla papper jag fått för det är inga instruktioner på vart saker och ting ska sitta.

Det står klart och tydligt i moderkorts manualen. Speciellt var Front kablarna från chassit skall sitta.

edit: second

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

jag använde http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan.html när jag byggde min första dator, startade på första försöket, du måste öppna manualen till moderkortet och kolla hur du ska placera sladdarna från frontpanelen för startknapp osv, olika på alla moderkort!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

*Koppla MOLEX ström kablarna till hårddisk och DVD läsaren

Eller SATA-power, om dina enheter är någorlunda moderna.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hur gör jag det? -_- fick inte med några sladdar mer än ifrån CPUn

Sladden ser man tydligt att den fortfarande är lindad runt CPU fläkten så du verk inte ens ha försökt. Det ska finnas en kontakt där sladden passar med tex texten CPU_FAN. I din moderkorts manual ska det finnas bilder som visar var den ska sitta.

Skrivet av FBGKimpan:

Men det verkar som att det är CPU fläkten som jag glömt som gör att fläktarna / datorn inte startar typ?

JA, sen får vi se om du gjort flera misstag.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Sladden ser man tydligt att den fortfarande är lindad runt CPU fläkten så du verk inte ens ha försökt. Det ska finnas en kontakt där sladden passar med tex texten CPU_FAN. I din moderkorts manual ska det finnas bilder som visar var den sak sitta.

Ah, såg jag inte. Aldrig hållt i en processorfläkt förut

Men jag återkommer imon när jag läst igenom manuelen som jag precis hittade.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro