Permalänk
Medlem

Hur kan jag göra min dator tyst?

Hej,

Inet byggde en dator åt mig för ca två år sedan som jag är otroligt nöjd med. Det enda problemet är att den låter väldigt mycket och det jag undrar är om någon del kan bytas ut för att minska ljudnivån. Här nedan är delarna jag köpte:

Produkt Pris Antal Summa
ASRock P67 Pro3 REV B3 945 kr 1 st 945 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 494 kr 1 st 494 kr
Intel Core i5 2500K 3,3GHz 1 769 kr 1 st 1 769 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE 439 kr 1 st 439 kr
Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) 84 kr 3 st 252 kr
Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC 4 314 kr 1 st 4 314 kr
---
Antec KÜHLER H2O 620 530 kr 1 st 530 kr
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart 890 kr 1 st 890 kr
FSP Aurum 600W 80+ Gold 885 kr 1 st 885 kr
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM 199 kr 1 st 199 kr

Jag tror att grafikkortet gör mest väsen iom att fläkten ej går att reglera på något sätt. Vad tror ni efter att ha sett denna lista på delar?
Vet inte hur vattenkylningen är kopplad eller vad den kyler, men tror ni att ett passivt kylt grafikkort skulle fungera utan att riskera överhettning?

Tacksam för hjälp.

Permalänk

Här är ett program som gör det enkelt för dig att reglera fläkten på grafikkortet om det behövs http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk

stäng av den ;P

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

en stationär burk blir aldrig helt tyst sålänge det inte är en helt passivt kyld burk ....å passivt kylda burkar burkar brukar inte klara särskilt höga klocks innan värme blir ett problem.....

passivt graffe funkar om du nöjer dig med ett geforce 210 möjligtvis.
du kommer inte direkt få nå vidare prestanda ur burken .. men den kommer bli tyst å det duger te film å serier ... men knappast te spel

plocka ur graffet å blås rent med tryckluft på burk så ska det nog tystna en aning
sen är det sommar nu oxo ...datorer brukar låta mer då pga värmen.....
Är du riktigt desperat så finns det dämpmattor du kan sätta i ...har dock ingen egen erfarenhet av dessa.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardflameboy:

Här är ett program som gör det enkelt för dig att reglera fläkten på grafikkortet om det behövs http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Har installerat programmet och ser att fläkten på grafikkortet redan är inställd på lägsta nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

stäng av den ;P

Du menar genom att öppna upp datorn och dra ut en kabel?

Tror ni just detta grafikkort (Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC) klarar sig utan fläkt? Kommer det överhettas vid spelande?

Permalänk
Medlem

du ska inte ta bort fläktarna på grafikkortet, det är som att be om problem...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irien1:

Du menar genom att öppna upp datorn och dra ut en kabel?

Tror ni just detta grafikkort (Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC) klarar sig utan fläkt? Kommer det överhettas vid spelande?

Om det har windforce-kylare är det nog någon annan komponent som för oväsen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det lättaste är väll att öppna burken lyssna noga efter vad det är som låter så mycket och sedan googla för ny kylning för den delen...???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irien1:

Du menar genom att öppna upp datorn och dra ut en kabel?

Tror ni just detta grafikkort (Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC) klarar sig utan fläkt? Kommer det överhettas vid spelande?

Tror han menade: Stäng av datorn, då blir den tyst.

Garanterat grafikkortet som spökar. Så är det för mig också. Bara det som låter. Särskilt när jag spelar.
Jag funtar på att köpa något nytt kylsystem för grafikkortet. Men har inte blivit av ännu.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har vad jag tycker en väldigt tyst dator med helt ok prestanda. Kör men en phenom 2 810 lätt klockad. Den kyls av en noctua 9-nånting passivt tills den når 55 grader(inställning i bios). Mitt graffe är ett 470 som jag har artig cooling kylare på med fläktkurva som är inställd på att hålla sig på 30% tills 65 grader. Chassit är en r4 som jag har modifierat in en brytare till fläktkontrollen så jag kan stänga av fläktarna helt. Spelar bara lätt drivna spel just nu så datorn är knäpp tyst men annars så låter den inre mkt heller

Permalänk
Medlem

Har laddat ner SpeedFan och testat sänka "Sys, CPU och Aux". Det enda som gav effekt var när jag drog ner "Aux" lite men det blev bättre på marginalen. Då måste det alltså vara grafikkortet som är det stora problemet, eller har jag missat något?

Tack för alla svar förresten!

Edit: Av någon anledning förändras inte RPM på CPU Fan överhuvudtaget när jag försöker reglera den. Vad kan det bero på?
Sedan står "Sys" Fan på 0 RPM och den går inte heller att reglera. Förstår ingenting.

Permalänk
Medlem

Enklast är ju att öppna chassit och lyssna.
Om du kör grafikkortet i lägsta (30%?) och det hörs är nog något fel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irien1:

Har laddat ner SpeedFan och testat sänka "Sys, CPU och Aux". Det enda som gav effekt var när jag drog ner "Aux" lite men det blev bättre på marginalen. Då måste det alltså vara grafikkortet som är det stora problemet, eller har jag missat något?

Tack för alla svar förresten!

Edit: Av någon anledning förändras inte RPM på CPU Fan överhuvudtaget när jag försöker reglera den. Vad kan det bero på?
Sedan står "Sys" Fan på 0 RPM och den går inte heller att reglera. Förstår ingenting.

Alltså har du inte PWM fläktar kan du inte styra dom ändå, vet inte om du kan kontrollera cpu kylaren med speedfan. Jag skulle tro att det är FSP Aurum 600W eller Antec KÜHLER H2O 620 som låtar om det inte är något som är trasigt eller så för både Gigabyte kylaren och chassifläktarna ska vara rätt tysta. Du fick ju med en fläktkontroller till chassit du kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irien1:

Har laddat ner SpeedFan och testat sänka "Sys, CPU och Aux". Det enda som gav effekt var när jag drog ner "Aux" lite men det blev bättre på marginalen. Då måste det alltså vara grafikkortet som är det stora problemet, eller har jag missat något?

Tack för alla svar förresten!

Edit: Av någon anledning förändras inte RPM på CPU Fan överhuvudtaget när jag försöker reglera den. Vad kan det bero på?
Sedan står "Sys" Fan på 0 RPM och den går inte heller att reglera. Förstår ingenting.

Vet inte hur långt du vill gå men se till att ha så få fläktar som möjligt, det borde räcka med en fläkt på CPU-kylaren. Egentligen kan du koppla ut de andra två, håll lite kol på temperaturen dock så att den inte blir för hög, det ska inte vara någon fara men man kan aldrig vara säker.

Den fläkten du har på kylaren kan du koppla in i kontakt 39 på moderkortet: ftp://europe.asrock.com/manual/qig/P67%20Pro3_multiQIG.pdf

Det kan också vara bra att ställa datorn på något dämpande material, speciellt om den står på/i någon form av möbel. En handduk fungerar bra att testa med även om det kanske inte är den snyggaste permanenta lösningen.

EDIT: Ändra helst inte strömtillförlsen för pumpen, ger du den för lite kan den stanna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du fick ju med en fläktkontroller till chassit du kan använda.

Ursäkta min okunskap, men vart sitter denna fläktkontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Vet inte hur långt du vill gå men se till att ha så få fläktar som möjligt, det borde räcka med en fläkt på CPU-kylaren. Egentligen kan du koppla ut de andra två, håll lite kol på temperaturen dock så att den inte blir för hög, det ska inte vara någon fara men man kan aldrig vara säker.

Nej han ska ha så många lågvarviga fläktar som möjligt annars kommer bara grafikkortet börja gå i högre varvtal. Bra fläktar runt 800rpm är nästintill ljudlösa i ett r3.

Skrivet av Irien1:

Ursäkta min okunskap, men vart sitter denna fläktkontroller?

https://farm7.staticflickr.com/6088/6109044884_90630bfec0_z.j... den sitter inte i chassit från början tror jag utan följer med i kartongen så får man montera den om man vill. Men prova koppla ur chassifläktarna helt först å kolla om det är dom det är fel på sen kan du prova koppla fläkten från cpykylaren till fläktkontrollen för att kolla ifall det är den som låtar.

Om det inte är nätagget eller grafikkortet som låter och du vill få systemet tyst men fortfarande svalt å fint så hade jag köpt 4st http://www.caseking.de/shop/catalog/Noiseblocker-BlackSilent-... dessa är riktigt tysta, även i 12volt. Så kör du två i fronten och sen 2 i push n pull på radiatorn som utblås

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej han ska ha så många lågvarviga fläktar som möjligt annars kommer bara grafikkortet börja gå i högre varvtal. Bra fläktar runt 800rpm är nästintill ljudlösa i ett r3.

https://farm7.staticflickr.com/6088/6109044884_90630bfec0_z.j... den sitter inte i chassit från början tror jag utan följer med i kartongen så får man montera den om man vill. Men prova koppla ur chassifläktarna helt först å kolla om det är dom det är fel på sen kan du prova koppla fläkten från cpykylaren till fläktkontrollen för att kolla ifall det är den som låtar.

Om det inte är nätagget eller grafikkortet som låter och du vill få systemet tyst men fortfarande svalt å fint så hade jag köpt 4st http://www.caseking.de/shop/catalog/Noiseblocker-BlackSilent-... dessa är riktigt tysta, även i 12volt. Så kör du två i fronten och sen 2 i push n pull på radiatorn som utblås

Inet monterade datorn och jag fick inte med någon fläktkontroller att själv sätta dit. Ska den sitta inne i själva datorn eller vid CD-ROM? Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irien1:

Hej,

Inet byggde en dator åt mig för ca två år sedan som jag är otroligt nöjd med. Det enda problemet är att den låter väldigt mycket och det jag undrar är om någon del kan bytas ut för att minska ljudnivån. Här nedan är delarna jag köpte:

Produkt Pris Antal Summa
ASRock P67 Pro3 REV B3 945 kr 1 st 945 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 494 kr 1 st 494 kr
Intel Core i5 2500K 3,3GHz 1 769 kr 1 st 1 769 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE 439 kr 1 st 439 kr
Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) 84 kr 3 st 252 kr
Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC 4 314 kr 1 st 4 314 kr
---
Antec KÜHLER H2O 620 530 kr 1 st 530 kr
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart 890 kr 1 st 890 kr
FSP Aurum 600W 80+ Gold 885 kr 1 st 885 kr
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM 199 kr 1 st 199 kr

Jag tror att grafikkortet gör mest väsen iom att fläkten ej går att reglera på något sätt. Vad tror ni efter att ha sett denna lista på delar?
Vet inte hur vattenkylningen är kopplad eller vad den kyler, men tror ni att ett passivt kylt grafikkort skulle fungera utan att riskera överhettning?

Tacksam för hjälp.

Ta först reda på vilken fläkt det är som låter. Gör på det sätt du finner lämpligt, jag själv brukar öppna datorn under drift och stoppa en fläkt i taget med fingret för att undersöka vilken som låter. Akta fingrarna, stoppa dem inte i bladen utan i mitten på fläkten. Se till att fläkten börjar snurra igen när du släpper, ge den en liten knuff om den står stilla. Pilla heller inte på något annat i datorn då det går ström i de flesta delar...

När du kommit fram till vilken fläkt det är som låter, och inte bara gissar, kan jag komma med konkreta sätt att bli av med oljudet. Citera mig då för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min dator är tyst vilket troligtvis beror på att jag bara har ett GTX 560ti kort samt en i5 3570K @ 3,4 ghz. Jag har en enorm tornkylare på processorn samt reglerar fläktarna med ASUS egna program.

Med andra ord gissar jag att det är 580 grafikkortet som låter alternativt bör fläktarna bara regleras ned.
Testa ett billigare grafikkort kanske ett GTX 760 längre fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irien1:

Inet monterade datorn och jag fick inte med någon fläktkontroller att själv sätta dit. Ska den sitta inne i själva datorn eller vid CD-ROM? Tack för svar!

Om den är monterad så måste den sitta i en "PCI-slot" i chassit. Det vill säga på baksidan, bredvid eller omkring grafikkortet bör det lilla ratten sticka ut.

Är oljuden en ny företeelse eller har det alltid varit så?

Om oljuden är nya så ligger det ju nära till hands att gissa på att någon av komponenternas kylflänsar blivit dammiga, och därför blir mer varma så att fläktarna behöver kämpa mer för att kyla dem.
De behöver då rengöras med hjälp av Luft på burk eller annan tryckluftslösning(ej dammsugare!).

Du bör även snegla på radiatorn(H20) och eventuellt rengöra den.
Min H80-radiator samlade ihop en fin damm-matta på under ett år, och då har även jag damm-filter framför alla luftinsug.

Om det alltid varit oljud så måste du identifiera källan.
Kanske håller någon fläkt på att gå sönder och låter illa på grund av det?
Som någon nämnt tidigare går det att stanna fläktar igenom att trycka på mitten av dem.

Du bör mäta temperaturen med hjälp av HWmonitor.
Kanske går fläktarna på höga varv för att komponenter är varma, detta kan ju hjälpas med att planera bättre luftigenomströmning, alternativt komplettera med fler fläktar så att de befintliga inte behöver arbeta så hårt.

Många fläktar som snurrar sakta låter mycket mindre än få som snurrar mycket.