Windows Phone 8 tappar tillverkarintresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Hela Microsofts ledning ligger så långt efter i utvecklingen så att företaget förlorar enorma summor på sina produkter. De skulle behövt ta in lite yngre folk som vet när det är en trend eller inte. Windows phone 8 kom ut alledes för sent och var för långt bakom iOS och Android för att kunna komma ikapp.

Om jag hade haft aktier i MS hade jag sålt av dom direkt. Det finns risk för att det företaget tappar rejält i värde de kommande åren.

Jag finner dina tankegångar intressanta med tanke på att företagets aktie har stigit med 31 % de senaste sex månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Har haft en WP telefon över ett år och tycker det är ett skitsnyggt OS. Jag tycker WP borde passa den vanliga människan, kanske dock inte den äldre generationen med tanke på att vuxna människor kan ha svårt att läsa vad som står på skärmen då texten är liten och otydlig. Vet inte vad folk kräver av ett OS annars. Grafiskt sett är det snyggt, användarvänligt ja, otydligt ja. Lockar det kidsen? Nej. Finns liksom ingen status att ha en WP telefon

Microsoft måste se till att få fler utvecklare till Appar och spel, det borde väl finnas bra utvecklingspotential med C++ och C# med DirectX?

Precis. WP är ett väldigt bra OS men avsaknaden av appar är en dealbreaker för många. Vet att temple run släpptes rätt nyligen, 5 månader efter det var populärt på iOS och Android. Man missar mycket av den "sociala" biten med apparna. De flesta apparna är inte heller officiella, och kostar oftast 15 kr minst om man vill ha någon app som fungerar hyfsat.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Tråkigt, inser nu när jag av någon anledning bytte till Android hur bra WP var.
Förstår inte riktigt hur android kan sälja så bra som de gör. På sweclockers förstår jag, men för gemene man är det på tok för mycket menyer och klick för att vara 2013. Bara min åsikt dock.

Jag bytte också nyligen från WP8 till Android. Och till min förvåning så är WP8 märkbart bättre tycker jag. WP8 är snabbare, enklare och stabilare. Detta trots att jag använde modern hårdvara för Android och 3 år gammal mobil för wp8. En nackdel med wp8 är att en del appar saknas. Men numera finns det mesta i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxelent:

Precis. WP är ett väldigt bra OS men avsaknaden av appar är en dealbreaker för många. Vet att temple run släpptes rätt nyligen, 5 månader efter det var populärt på iOS och Android. Man missar mycket av den "sociala" biten med apparna. De flesta apparna är inte heller officiella, och kostar oftast 15 kr minst om man vill ha någon app som fungerar hyfsat.

Vad saknar du för "social" app?

Permalänk
Medlem

När det kommer till själva plattformen så gillar jag nog WP8 mest, följd på ett tryggt avstånd av Android. Ios kommer sist.
Tillgängligheten för appar helt borträknad, då jag är förhållandevis ointresserad av dem.
Ios är helt enkelt inte en intressant plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Vad saknar du för "social" app?

Den sociala biten stod det. Är lite trist att spela spel som alla redan har övergett, jag brukar iaf tävla med polare om high score.

Permalänk

Jag har en Nokia Lumia 920 och har aldrig varit så nöjd som jag är med denna telefon. Klart att marknaden kan gå trögt men utbudet på appar ökar väldigt mycket. Plus i kanten är att OS:et är cleant och snabbt! Jag tror på Microsoft faktiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

Apple sålde bra för att de kom först. Android går bra för att det är gratis för tillverkarna, för att det är linuxbaserat (lätt att hitta kernel-kodare osv), gratis att utveckla appar till, möjlighet att sideloada egna appar, och för att det var första konkurrenten till IOS.
Det som gör att WP8 går dåligt är:
Dyrt för tillverkarna, WP7 kostade $28-30 per enhet enligt ZTE och det finns inga tecken på att priset blivit lägre
Fortfarande ont om appar

EDIT: För övrigt önskade jag att Nokia gav sig på att göra en Android-lur, men chanserna för att det händer är väl inte särskilt stora.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Apple sålde bra för att de kom först. Android går bra för att det är gratis för tillverkarna, för att det är linuxbaserat (lätt att hitta kernel-kodare osv), gratis att utveckla appar till, möjlighet att sideloada egna appar, och för att det var första konkurrenten till IOS.
Det som gör att WP8 går dåligt är:
Dyrt för tillverkarna, WP7 kostade $28-30 per enhet enligt ZTE och det finns inga tecken på att priset blivit lägre
Fortfarande ont om appar

..och då måste man fråga sig varför är det så?
Apple: Tillverkar egna telefoner och användarna betalar dyrt men då ingår utvecklingskostnaden av IOS.
Google: Utvecklar Android som är gratis men Google får sina intäkter i form av annonser. (Om du inte betalar för det är du nog produkten som blir såld)
Microsoft: Utvecklar WP8 och får sin inkomst endast genom licens avgift från tillverkaren av hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Jag bytte också nyligen från WP8 till Android. Och till min förvåning så är WP8 märkbart bättre tycker jag. WP8 är snabbare, enklare och stabilare. Detta trots att jag använde modern hårdvara för Android och 3 år gammal mobil för wp8. En nackdel med wp8 är att en del appar saknas. Men numera finns det mesta i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur lyckades du installera WP8 i en 3år gammal mobil..?
Lumia 920 släpptes 29/11-12 i Sverige.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kom precis hem från NY och herre jävlar vad mycket reklam det var om WP8, Nokia samt Windows plattor. Känns som dom nästintill bara satsar på USA.

Det är väldigt mycket reklam i Kina också. Fast typ ingen som köper.

Enda jag såg var några jag träffade på en konferens som var från ett statligt verk som hade Surface RT. Gissar att det var betalda leksaker från arbetsgivaren...

Och hos China Mobile fanns inte ens Lumia 920T (som är specialversionen för China Mobile) med alls på listan över de 100 (!!) mest sålda mobiltelefonerna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Win8 är redan mobil anpassad (modern ui), de borde satsa på det istället på mobiltelefoner (ev win8 fast ännu mer mobilanpassad). När det gäller hårdvara vore det bästa att satsa på x86 socs så att man kan köra vanliga windows program på det. Det är jag helt säker på är receptet på framgång, jag hade slagit till direkt på en sådan nalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det du skriver stämmet inte alls.

Du får ta till dig hur länge det tog för dom andra att komma in på marknaden.

Med det i åtanke och hur ungt WP8 är så är det inte så konstigt alls.

Om tre år så vet varken du eller jag vilket som man trivs med.

Det kan vända väldigt fort.

Jag själv har bara provat på WP8 på min väns mobil. Och jag sitter själv med iPhone 5 som företagstelefon och S4:an som privat. Men när jag skulle sova på kvällen så vart tankarna på om jag skulle byta till WP8.

Så golva den inte än!

Att tillverkarintressena tappat sugen, ser jag själv som deras egen förlust. För jag tror att det kommer att växa, så bra är det.

Men den som lever får se

Jag pratar ios, android och Windows phone, inte Windows phone 8 specifikt. Rutnätet fanns ju även i tidigare versioner, och Windows phone har funnits länge och marknadsförts hårt, så det har haft lika god chans som Android och iOS att nå ut till kund. Men det gör det inte för det är faktiskt väldigt få som gillar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimicro:

Microsoft måste se till att få fler utvecklare till Appar och spel

De verkar vara medvetna om problemet: http://arstechnica.com/business/2013/06/microsoft-pays-100000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxelent:

Precis. WP är ett väldigt bra OS men avsaknaden av appar är en dealbreaker för många. Vet att temple run släpptes rätt nyligen, 5 månader efter det var populärt på iOS och Android. Man missar mycket av den "sociala" biten med apparna. De flesta apparna är inte heller officiella, och kostar oftast 15 kr minst om man vill ha någon app som fungerar hyfsat.

En sak som inte många tänker på är att just i detta nuet så är hela WP racet en guldgruva för många att bli väldigt rika.
Det räcker att skapa vilken skit app som helst och ta några kr betalt (och varför nöja sig med en) då microsoft bokstavligt talat, skriker efter appar.
Apputveckling är inget raketbygge direkt.

Mina två cent

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Apple sålde bra för att de kom först. Android går bra för att det är gratis för tillverkarna, för att det är linuxbaserat (lätt att hitta kernel-kodare osv), gratis att utveckla appar till, möjlighet att sideloada egna appar, och för att det var första konkurrenten till IOS.
Det som gör att WP8 går dåligt är:
Dyrt för tillverkarna, WP7 kostade $28-30 per enhet enligt ZTE och det finns inga tecken på att priset blivit lägre
Fortfarande ont om appar

EDIT: För övrigt önskade jag att Nokia gav sig på att göra en Android-lur, men chanserna för att det händer är väl inte särskilt stora.

Android är inte gratis för tillverkarna. Licens må vara fri, men det ska fortfarande utvecklas. Och det blir inte mer gratis för att det är lätt att hitta utvecklare - dom ska ha betalt. Det är gratis att utveckla apparna - ett Play Market-konto kostar.

Fö. Har jag sedan 2005-6 sett två personer använda Windows-telefoner. Den ena var en QTek, den andra en Lumia 920.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Hade dom skrotat WP på 920 så hade dom haft en till sån såld nu. En smartphone som det inte finns appar till blir en dumbphone.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En sak som inte många tänker på är att just i detta nuet så är hela WP racet en guldgruva för många att bli väldigt rika.
Det räcker att skapa vilken skit app som helst och ta några kr betalt (och varför nöja sig med en) då microsoft bokstavligt talat, skriker efter appar.
Apputveckling är inget raketbygge direkt.

Mina två cent

Det har du säkert rätt i. Men en broms jag kan se för detta är att man måste ha Window 8 Professional för att överhuvudtaget kunna utveckla appar till Windows Phone 8. Så står det iaf i kraven för Windows Phone SDK 8.0. Det funkar inte med något annat Windowsoperativ överhuvudtaget. Smidigt värre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 920 - Bästa smartphonen på marknaden, fortfarande. Om det inte vore för Windows 8 förstås...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Nokia Lumia 920 - Bästa smartphonen på marknaden, fortfarande. Om det inte vore för Windows 8 förstås...

Då faller ju hela konceptet. Den saknar det viktigaste. Jag har haft Nokia i 12 år men efter appubudet så blev det äpplet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Android är inte gratis för tillverkarna. Licens må vara fri, men det ska fortfarande utvecklas. Och det blir inte mer gratis för att det är lätt att hitta utvecklare - dom ska ha betalt. Det är gratis att utveckla apparna - ett Play Market-konto kostar.

Fö. Har jag sedan 2005-6 sett två personer använda Windows-telefoner. Den ena var en QTek, den andra en Lumia 920.

Personligen är jag nu ägare av min andra WP telefon, första en Lumia 800 och nu en 920. Sambon äger en 920, min mor äger en 700 och en 800, sambons syster och hennes sambo äger varsin HTC 8x, mors arbetskamrat äger en 800, en vän till mig äger en HTC Mozart (tror jag det är). Så min erfarenhet är att många i min omgivning äger WP telefoner, men skulle det vara någon statistik som kontrar resten av världen? Nej.

Men för att tala lite mer topic. Det är synd att WP inte riktigt får fart och tråkigt om det tills slut läggs ner då jag är väldigt nöjd med detta OS.
Bara hoppas att Microsoft sänker sina licenskostnader och öppnar upp OSet lite för telefontillverkarna, tror Microsoft är för rädda och tror total kontroll är vägen och gå...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flostyle:

Jag finner dina tankegångar intressanta med tanke på att företagets aktie har stigit med 31 % de senaste sex månaderna.

Menar du att om en aktie en gång har gått upp så kommer den för alltid fortsätta att gå upp? Jäklar, nu ska jag bli rik!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Trist, min nästa telefon kommer bli en WP8. Troligen en Nokia Lumina-serie, men jag hade gärna tittat runt på fler olika modeller.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Enkel Anledning

Jag var på Windows Phone Seminarium som på Dustin för ett tag sen. Efter de hade snackat någon timme fick jag ställa lite frågor;

När kommer ni fixa alla viktiga appar till WP som för tillfället inte fungerar särskilt bra. Svaret på denna fråga var "Vi har inte resurser/pengar att fixa andra företags appar" och min följdfråga var: "Men det måste vara i ert intresse att se till att de viktigaste apparna fungerar på er telefon, det är ju en av de största anledningarna till varför man köper en smartphone" Svaret jag fick då va en lång tystnad och vidare till nästa fråga.

Windows gör bra produkter och sedan skiter de i va konsumenterna säger, de gör samma sak med Windows Phone som de gör med XBOX ONE.

De gräver sin grav djupt, frågan är om de kan ta sig ur den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Menar du att om en aktie en gång har gått upp så kommer den för alltid fortsätta att gå upp? Jäklar, nu ska jag bli rik!

Är inte riktigt säker på när jag skrev att en aktie alltid kommer fortsätta gå upp. Den som jag citerade skrev att han skulle sålt sina aktier direkt om han haft några... Knappast aktuellt i dagsläget eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flostyle:

Är inte riktigt säker på när jag skrev att en aktie alltid kommer fortsätta gå upp. Den som jag citerade skrev att han skulle sålt sina aktier direkt om han haft några... Knappast aktuellt i dagsläget eller hur?

Om hans spekulation är att det kommer gå sämre för företaget i framtiden vilket kan komma att påverka värdet negativt så är det väl helt rätt att sälja aktierna idag, oberoende av hur de utvecklats tidigare. Det är väl hela poängen med aktiemarknaden — framtida spekulationer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det har du säkert rätt i. Men en broms jag kan se för detta är att man måste ha Window 8 Professional för att överhuvudtaget kunna utveckla appar till Windows Phone 8. Så står det iaf i kraven för Windows Phone SDK 8.0. Det funkar inte med något annat Windowsoperativ överhuvudtaget. Smidigt värre.

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35471

"Supported Operating System

Windows 8, Windows 8 Pro

Operating system type:
Windows 8 64-bit (x64) client versions
Hardware:"

Står inte att Windows 8 Pro är ett krav.
Alltså fungerar Windows Phone 8 SDK lika bra på Windows 8 som Windows 8 pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Men en broms jag kan se för detta är att man måste ha Window 8 Professional för att överhuvudtaget kunna utveckla appar till Windows Phone 8. Så står det iaf i kraven för Windows Phone SDK 8.0. Det funkar inte med något annat Windowsoperativ överhuvudtaget. Smidigt värre.

Det kan säkert hindra en och annan hobbyutvecklare, men den största bristen är väl att de stora applikationerna som folk känner till från andra plattformar saknas (och för skaparna av dessa är förmodligen inte kostnaden för några extra windows-licenser så mycket att bråka om).

Permalänk
Avstängd

Skam om det verkligen beror på licenskostnaden, en vettig konkurrent till Android hade varit fint.
Tror MS försöker äta handen som föder dom, om dom nu har för höga licenskostnader.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Damodred:

Tror tyvärr detta är resultatet när Microsoft vill ta det bästa från Apple och Android.

Det Apple gör bra med sin enda telefon är att de har hand om allt, från tillverkning till försäljning. Således kan ingen klaga på att det ser ut som det gör.

Android går att förändra, LG, Samsung och allt vad det heter hittar på sina egna "skal".

Microsoft vill göra en Apple men licensierar ut det på Acer och övriga - som dock inte får förändra någonting. Microsoft vill sälja telefoner men låter inte tillverkarna göra det till sitt eget.

Och nu matkoma och slut på svamlet

Det bästa från iPhone och Android? WP8 är helt nytt och mer överlägset än båda förstnämda. Synd bara att konsumenten inte fattar det.
Det bästa jag någonsin gjort var att byta från Android lur till WP8 lur. Microsoft har lyckats bra med WP8, men det är int fått den uppskattning som det förtjänar tyvärr.