Min dator har börjat hacka/lagga. Varken fps drops eller latency lagg. Blir galen, vad är felet?

Permalänk
Medlem

Min dator har börjat hacka/lagga. Varken fps drops eller latency lagg. Blir galen, vad är felet?

Ja, hej. Min dator har ett par år på nacken, men jag har kunnat spela i stort sett allt på max, tex BF3 utan lagg och stadig fps. Nu på senaste månaden har den börjat hacka sig fram när jag spelar alla spel. Spelar ingen roll om det är LoL eller BF3, allt har börjat lagga/hacka sig fram, och jag har tittat på FPS och latency i alla spel och det är inte problemet, jag ligger stadigt på 50+ fps i varenda spel och min latency är mer än acceptabelt.

Har alla senaste drivrutiner och, och inget är överhettat utan på en helt acceptabel nivå där med. Har ett gammalt grafikkort dock. Radeon HD 6870, men det har aldrig svikit mig förr som sagt. Känner inte att det bara kan dö och göra så allt hackar sig fram när jag spelar?

Detta gör mig fullständigt galen, vad fan ska jag göra?

Edit: Jag har självklart testat att stänga av samtliga applikationer också, webläsare, skype etc.

Permalänk

Formatera hårddisken och installera om operativsystemet för att försäkra dig om att det är ett hårdvarufel du har att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unaimednr1:

Formatera hårddisken och installera om operativsystemet för att försäkra dig om att det är ett hårdvarufel du har att göra med.

Har formaterat om datorn nu och installerat diverse spel för att titta om problemet fortfarande var kvar, och det var det. Så då måste det helt enkelt vara fel på min hårdvara. Grafikkortet som har gått och pillat sönder sig?

Permalänk
Avstängd

Temperaturer? Hur mår hårddisken? Använd crystaldiskinfo.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Prixm:

Har formaterat om datorn nu och installerat diverse spel för att titta om problemet fortfarande var kvar, och det var det. Så då måste det helt enkelt vara fel på min hårdvara. Grafikkortet som har gått och pillat sönder sig?

Ja eller mer bestämt att det har blivit fyllt med damm, när var senaste gången du rengjorde datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Temperaturer? Hur mår hårddisken? Använd crystaldiskinfo.

Health Status: Good.
Temperature: 40c efter ca 15 mins CS:GO spelande.

Hårddisken är väldigt gammal. Över fem år i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prixm:

Health Status: Good.
Temperature: 40c efter ca 15 mins CS:GO spelande.

Hårddisken är väldigt gammal. Över fem år i alla fall.

Temperaturer på grafikkort och processor? 40C på hårddisken är ingenting att ropa hej över. Lite i överkant, men med tanke på åldern så kan ju detta vara en faktor att se över

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du har en cpu som throttlar pga överhettning.

Lägg handen på kylaren när datorn är igång.

Alternativt tanka ner HWMonitor och ha igång i bakgrunden när du spelar i 10 min, och kolla sedan max/min-värdena.

Bäst är om du tar en screenhot av HWMonitor efter du belastat datorn med tungt spel och annat i minst 10 min.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Känns som att det är diskrelaterat. Kan vara styrkretsen på moderkortet eller hårddisken.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

CPU min: 40. CPU max: 54.
GPU min: 69. GPU max: 106 (det är väl en rejäl överhettning?).

Jag gjorde misstaget att pilla i nätagget för jag verkligen undrar vad det är för ljud den gör. Den började låta efter att alla spel börjat lagga/hacka. Så det är nog inte problemet tänkte jag, men att fan går väl att chansa. Jag gick in och lekte Mulle Meck och öppnade upp hela nätagget och tog bort trehundratrettiotre lager av inbränt och icke inbränt damm. Slänger ihop den igen och nu låter det som det är en skruv som hoppar runt mellan fläkten, försökt fatta vad det är och skruvat upp igen men ingenting sitter löst haha.

Men det roliga är att spelet slutade lagga/hacka sig fram första minutrarna när datorn startades om och sen börjar nätagget arbeta efter ett par minuters spelande och så börjar den låta som om det är en skruv som hoppar mellan fläkten och då börjar spelet lagga/hacka i precis samma takt som det gjort innan. Kan det vara ett nätagg som orsakar detta? Har oerhört svårt för att tro det. Men det är väl även nätagget som hjälper till att bidra med ström/kylning för GPUn och därför är GPUn överhettad? Eller?

Datorn stängdes av ett par gånger också av sig själv, inte dog helt och hållet. Utan stängdes av bara, hela "windows is shutting down" grejen kom. Gjorde mindre nytta än onytta med nätagget misstänker jag haha.

Permalänk

Du gick mulle meck ungefär såhär?

Tror faktist din lager i fläkten är dåliga, eller så har du något, som en sladd, som ligger imot(sugs in i fläkten?)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Apropå gfafikkortet, garanterat för varmt vid maximum! Du riskerar att bränna det helt vid dom temperaturerna...

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Du gick mulle meck ungefär såhär?http://www.youtube.com/watch?v=zpjh1vh-8YM

Tror faktist din lager i fläkten är dåliga, eller så har du något, som en sladd, som ligger imot(sugs in i fläkten?)

Lager i fläkten? Huh? Och ingen slagg som sugs emot eller in i fläkten, inte någon sladd i närheten alls.

Skrivet av TheCadde:

Apropå gfafikkortet, garanterat för varmt vid maximum! Du riskerar att bränna det helt vid dom temperaturerna...

Yes, det har inte varit så varmt innan när jag tittat, utan maxat mer runt 70 har jag för mig när jag tittade senast för kanske en månad sedan. Så något är ju inte som det ska med allt. Har verkligen inte pengar till att köpa en ny dator..

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte löst problemet. Nu har den även börjat stänga av sig själv rakt av, vilket kan vara överhettning på grafikkortet då jag tittar på den nu är den på 90 grader idle. Vill verkligen förstå vad det är som orsakar allt..

Permalänk
Inaktiv

köp ett nytt nätaggregat. Det du har nu ger fel ström ut och kommer att förstöra moderkort eller grafikkort. Väntar du blir det dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Fortfarande inte löst problemet. Nu har den även börjat stänga av sig själv rakt av, vilket kan vara överhettning på grafikkortet då jag tittar på den nu är den på 90 grader idle. Vill verkligen förstå vad det är som orsakar allt..

90c i idle är inte bra. Damma av grafikkortet eller byt kylpasta.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI