Stor HD och en gammal dator vad gör man ?

Permalänk
Medlem

Stor HD och en gammal dator vad gör man ?

En fråga.
Vad gör man om man har gammal dator som inte klarar av en 80GB HD ? Någon tips? Obs! de gäller även en gammal bärbar
IBM dator ochså!
Jag tackar för all tips jag kan få!

Ha de

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

kollar om det finns en nyare BIOS.
Om det inte finns någon sådan så kanske man kan leva med att disken är mindre än 80GB, då finns det ofta en jumper som gör att datorn tror att det är en 32GB disk och så kan man åtminstone få liv i maskinen (även om man tappar nästan 50GB)

Om det är en stationär så kan man ju alltid komplettera med ett extra IDE-kontroller kort (ligger på typ 500:-).

på en gammal bärbar så kan man stoppa in disken i ett externt kabinett och koppla in den med USB eller FireWire om man har det. iofs så är det klurigt att boota på disken och man får en till grej som skall släpas på så fort man skall flytta datorn, men det funkar...

Permalänk
Medlem

Kan ju kolla servern i min sign... går på mobot. bios hittar 8,5 men Linux fixar hela 80Gb disken.

Permalänk
Medlem

Har man tur så finns det på tillverkaren av moderkortets hemsida en diskmanager som gör att systemet luras att gå förbi hårddiskbegränsningen.

Permalänk

Laddade ner en diskmanager från seagate, och det funkade, men inte perfekt; om jag vill starta om datorn hänger den sig...
Uppgradera bios, eller om disken är slave så bara sätt i bios att du inte har en andra hårddisk så kan du boota och windows (98 och senare) hittar den ändå.

OT: nån som vet hur man får bort diskmanagern? lade sig i bootsektorn o det finns ingen avinstallation(?)