Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

grafikkort för spel, CAD & rendering

Permalänk
Medlem

grafikkort för spel, CAD & rendering

Tjena!

Kommer börja högskolan nu till hösten och kommer då läsa mycket CAD vilket jag även gjort tidigare på gymnasiet, jag känner då att jag kommer CADa och rendera mer hemma på fritiden än vad jag gjort tidigare, då kommer mitt gtx 560ti inte räcker till prestandamässigt och jag vill därför ha en ny grafikssetup som klarar både de nya spelen, CAD och rendering.

Jag sitter med en 1080p @ 60Hz IPS-skärm och övrig setup som står i sign.

Jag funderar att köra på ett överklockat gtx 780, två gtx 770 4Gb sli med överklockat minne för mer minnesbandbredd eller med en liten chans hd 7970 cf (bra beräkningskraft men kassa drivrutiner och massa strul)

Fungerar de flesta CAD och renderings program med mer än en gpu?
Kan jag använda 4Gb minne på gtx 770 om jag överklockar minnet till ca 7,5GHz vid grafikkrävande rendering?
Kommer något i min burk flaskhalsa? (ska uppgradera till 16GB ram samt överklocka min 2600k till 4,8GHz)
Är det värt 8k för två st gtx 770 eller ska jag spara min pengar och vänta på ett tyst och överklockningsvänlig gtx780 med custom pcb t.ex. Lightning, Classified eller DC II?
Jag vet att HD 7970 har bättre beräkningskraft men jag vill inte ha de problem som existerar med amds nuvarande drivrutiner.

All hjälpsam respons uppskattas.

Mvh Victor

EDIT: Sitter i nuläget mycket med Solid Works och lite Auto Cad om denna information är till hjälp

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Du kan inte tänka dig ett Gtx TITAN?

Permalänk
Medlem

ser inte behovet av ett titan då ett gtx 780 presterar i närheten och sli/cf setup med gtx 770 4gb eller hd 7970GHz presterar bättre än titan och då jag kör 1080p kommer jag inte behöva mer än 3gb minne så tänker inte betala 2000kr extra för det på titan vs gtx 780

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear