Permalänk

Identifiera kablar

Hjälp mig identifiera vad dessa är för något tack

Någon slags USB men vad är det för typ av USB som har en grej som sticker ner i mitten?

Antennkabel? Används dessa nuförtiden?

Vad är detta, vad kan man använda den till?

Inte kablar men hittade dem på samma ställen som gamla kablar, någon kanske vet vad det är?

Headbanger

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

http://s16.postimg.org/vdnyy6bpx/IMG_0912.jpg

Någon slags USB men vad är det för typ av USB som har en grej som sticker ner i mitten?

http://s16.postimg.org/9bxoo4r85/IMG_0913.jpg

http://s16.postimg.org/kcstt5jh1/IMG_0916.jpg

http://s16.postimg.org/4tvdw1b6d/IMG_0917.jpg

Inte kablar men hittade dem på samma ställen som gamla kablar, någon kanske vet vad det är?

Headbanger

Det du kallar antennkabel har jag för mig används för att överföra bild (ingen antennkabel).
Tror gamla videokameror använde sig av den för att överföra bild till t.ex. en TV.

EDIT: S-video heter det ju
http://en.wikipedia.org/wiki/S-Video

Bild nummer tre är ju en PATA-kabel. Alltså en sådan som användes till hårddiskar innan SATA uppfanns. Är för att överföra data till och från gamla IDE-hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Första bilden ingen aning

Andra = S-VHS kabel
Tredje vanlig IDE kabel
Fjärde gummi fötter till tex router,Tangentbord kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

1# USB, men vad den där pinnen i mitten gör där vet jag inte.

2# Vanlig S-video kabel, bättre än komposit då färgen och ljuset (krominans och luminans)i signalerna är separerade ifrån varandra.

3# Parallell ATA 100 kabel, för anslutning av äldre hårddiskar/dvd

4# Inte en susning

Permalänk
Medlem

Någon apple kabel?
DIN? http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector
IDE/PATA, har du varit här sen 2003 men inte sett en IDE kabel i bruk?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det första är väll bara en USB förlängningssladd. Trean är en IDE sladd

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Första bilden är en USB-kabel från Apple. Förmodligen till ett tangentbord. Varför grejen i mitten? För att Apple älskar att fucka upp saker för användarna genom att ändra lite på standardprylar (som ex 3,5mm hörlursuttaget till första iPhone).

Permalänk
Medlem

Bild 4: dessa gummisaker gör/gjorde det möjligt att stapla D-link routrar, modem och switchar på varandra.

Permalänk
Medlem

Den första kabeln är en förlängningssladd till ett vanligt Apple-tangentbord. Förlängningssladden har en liten plutt för att man bara ska kunna använda den till just det tangentbordet. Idiotiskt tänkte jag först, men det är rätt bra tycker jag nu - risken är att man använder den till något annat och att den då försvinner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Headbanger:

http://s16.postimg.org/vdnyy6bpx/IMG_0912.jpg

http://s16.postimg.org/9bxoo4r85/IMG_0913.jpg

http://s16.postimg.org/kcstt5jh1/IMG_0916.jpg

http://s16.postimg.org/4tvdw1b6d/IMG_0917.jpg

Headbanger

1. pass
2. S-video kabel http://sv.wikipedia.org/wiki/S-Video
3. IDE (PATA) kabel till gammla hårddiskar/cd/dvd läsare m.m.
4. Fötterna till gammla D-link routrar/switchar ur den gammla grå/blå eran (dir 5xx serien http://www.inet.se/files/img/max/5400791_0.png)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Förlängningssladden har en liten plutt för att man bara ska kunna använda den till just det tangentbordet.

Nejdå, det går fint att koppla in andra usb-kontakter i den, det gör jag själv just nu. Kontaktens öppning är något större än på en vanlig usb-kontakt, så stiftet går faktiskt inte mot någonting.

Tror stiftets funktion är att visa var sladden är tänkt att kopplas in, eller göra det lättare att vända den på rätt håll på första försöket.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Den första kabeln är en förlängningssladd till ett vanligt Apple-tangentbord. Förlängningssladden har en liten plutt för att man bara ska kunna använda den till just det tangentbordet. Idiotiskt tänkte jag först, men det är rätt bra tycker jag nu - risken är att man använder den till något annat och att den då försvinner.

Va gulligt att du tror att Apple tänkt på konsumenten då dom designat den där

Edit: Såg precis att killen ovanför mig sa att den går att använda till annat, måste säga att jag är förvånad.
Oftast är ju apples grejer så slut designade att dom endast går att använda till deras produkter, och kostar förstås dubbelt också

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Nejdå, det går fint att koppla in andra usb-kontakter i den, det gör jag själv just nu. Kontaktens öppning är något större än på en vanlig usb-kontakt, så stiftet går faktiskt inte mot någonting.

Tror stiftets funktion är att visa var sladden är tänkt att kopplas in, eller göra det lättare att vända den på rätt håll på första försöket.

Jag har då aldrig lyckats få den att passa till något annat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Va gulligt att du tror att Apple tänkt på konsumenten då dom designat den där

Edit: Såg precis att killen ovanför mig sa att den går att använda till annat, måste säga att jag är förvånad.
Oftast är ju apples grejer så slut designade att dom endast går att använda till deras produkter, och kostar förstås dubbelt också

Man får väl försöka se det positiva i en sådan sak... Tangentbordet var dyrt, men det är riktigt trevligt att använda.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Googlar man lite så hittar man att flera faktiskt lyckas koppla in vanliga USB-enheter i Apples kabel men det verkar som att det är ganska tight så det är nog ändå meningen att det ska gå, dessutom så passar tangentbordets han-kontakt (som har en skåra) i en vanlig USB-port så den kan inte vara bredare än en vanlig han-kontakt.

Den enda egentliga anledningen jag kan hitta till varför de tillverkat en specialkabel verkar vara för att den på något sätt inte följer USB-standarden till fullo. Den skulle kunna vara oskärmad eller att USB-specarna (iallfall tidigare versioner) inte tillåter förlängningskablar av A till A, att göra den obrukbar för vanliga USB-enheter hindrar den alltså effektivt från att vara en USB-kabel

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Googlar man lite så hittar man att flera faktiskt lyckas koppla in vanliga USB-enheter i Apples kabel men det verkar som att det är ganska tight så det är nog ändå meningen att det ska gå, dessutom så passar tangentbordets han-kontakt (som har en skåra) i en vanlig USB-port så den kan inte vara bredare än en vanlig han-kontakt.

Den enda egentliga anledningen jag kan hitta till varför de tillverkat en specialkabel verkar vara för att den på något sätt inte följer USB-standarden till fullo. Den skulle kunna vara oskärmad eller att USB-specarna (iallfall tidigare versioner) inte tillåter förlängningskablar av A till A, att göra den obrukbar för vanliga USB-enheter hindrar den alltså effektivt från att vara en USB-kabel

Det ligger nog mycket i vad du säger. Vet att Apple adaptrar generellt är special och ibland kan innehålla elektronik, till och med processorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick 3 rätt, eller kanske mer 3,5 - för jag misstänkte vad första bilden var, men visste inte säkert.

Nå, var kan jag hämta ut vinsten?

Permalänk
Medlem

Jag blir mest lite ledsen i ögonen när ATA133-kablar associeras till att ansluta "gamla" hårddiskar. Hade det åtminstone varit en tidig variant med 40 ledare kunde jag gå med på att kalla den gammal, eller så är det helt enkelt jag som är bakåtsträvare. Jag kopplade för tjyvingen in en extra (bättre begagnad) 300 GB PATA-hårddisk på min jobbdator bara för några månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Jag blir mest lite ledsen i ögonen när ATA133-kablar associeras till att ansluta "gamla" hårddiskar. Hade det åtminstone varit en tidig variant med 40 ledare kunde jag gå med på att kalla den gammal, eller så är det helt enkelt jag som är bakåtsträvare. Jag kopplade för tjyvingen in en extra (bättre begagnad) 300 GB PATA-hårddisk på min jobbdator bara för några månader sedan.

Ja, vissa väljer att leva kvar på stenåldern

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Jag vet att jag har haft 120GB PATA disk. Tror det är den största PATA disk jag haft.
Hade en Pentium 4 med Hyper Treading som hade 120GB PATA bootdisk, 2st 250GB SATA diskar i RAID 1 för extra lagring och 2GB minne på den tiden andra skröt om att de precis uppgraderat till 1GB.
Jag uppgraderade också till ett GeForce 6800GT (AGP) i den, bara 6800 Ultra var snabbare när jag köpte det. Relativt sett det snabbaste grafikkort jag haft. Var också de sista native AGP korten som kom ut, åtminstone i high end.
Med lite optimeringar så var den datorn snabb rätt länge faktiskt.
Processorn var ju bara en Pentium 4 och den blev inte bättre med åren, men lite som folk som byter från hårddisk till SSD. De får inte mer beräkningsprestanda för det, men systemet kan kännas snabbare.
På ungefär det sättet kändes den snabb länge.
Men sen började saker strula och jag orkade inte med den riktigt, efter jag fått en annan dator donerad så blev Pentium 4:an jag byggt ihop och lagt alldeles för mycket pengar på ståendes. Sen kastades den på tippen i sitt nästan mint kondition Cheiftec Dragon Fulltower. Enkel konstruktion av vanligt stål, men jäklar vad gediget det var.
Good ol times

Annars så föredrog jag SCSI innan SATA kom. Men det var också ett sätt att betala för mycket...
Har inte använt SAS. Men spontant känns som att det var större skillnader mellan Parallell ATA/IDE och parallell SCSI än det är mellan SATA och SAS.

Hursomhelst...
När SATA började komma var det vanligt att man kopplade in hårddisk(ar) till SATA och DVD till PATA.
Så det bör gå att hitta PATA DVD som är nyare än 2003.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag har då aldrig lyckats få den att passa till något annat

Det var underligt, pröva en gång till och ha i åtanke att det går? Min har jag haft till det mesta, förutom att koppla in tangentbordet.

Skrivet av hunden:

Rent subjektivt tycker jag det blir lättare att känna (och se) att man sätter den på rätt håll från början. Det skulle också kunna vara något så fånigt som att poängtera att den är till för att förlänga tangentbordet och inte för att kopplas in i någon av USB-uttagen som sitter på tangentbordet.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x