Mudbox hjälp! Laggar vid hög polycount.

Permalänk
Medlem

Mudbox hjälp! Laggar vid hög polycount.

Tjena!
Har ett problem som jag inte tycks komma undan.

Köpte nyss ett gtx680 i hopp om att jag skulle få bra flyt i bl.a. Mudbox, men vid 3M> polygons så fryser datorn för varje drag jag gör, bilden står stilla i ca 3-5 s varje gång och detta är väldigt irriterande.

Specs:
I7 920 @4,2Ghz
6gb ddr3
Gtx680 4gb stock klock
Intel ssd 80gb x2 i raid

Nu till frågan, är det normalt för dessa komponenter att flaska så otroligt mycket i mudbox, eller är det ett mjukvaru problem?

Tack på förhud!/Edlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlar:

Tjena!
Har ett problem som jag inte tycks komma undan.

Köpte nyss ett gtx680 i hopp om att jag skulle få bra flyt i bl.a. Mudbox, men vid 3M> polygons så fryser datorn för varje drag jag gör, bilden står stilla i ca 3-5 s varje gång och detta är väldigt irriterande.

Specs:
I7 920 @4,2Ghz
6gb ddr3
Gtx680 4gb stock klock
Intel ssd 80gb x2 i raid

Nu till frågan, är det normalt för dessa komponenter att flaska så otroligt mycket i mudbox, eller är det ett mjukvaru problem?

Tack på förhud!/Edlar

Det är inte så att det är för lite minne?
Beroende på vilken version du har och om du kör 32-bitars eller 64-bitars (vilket jag antar du kör) så behövs de minst mellan 2 - 4 GB RAM.

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/ps/dl/item?siteID=123112...

Börjar du rendera en del så är det klart att det drar iväg, kolla hur mycket minne du nyttjar.
Jag skulle tippa på lite minne faktiskt, har ingen koll på just det där programmet i övrigt så detta är en chansning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Det är inte så att det är för lite minne?
Beroende på vilken version du har och om du kör 32-bitars eller 64-bitars (vilket jag antar du kör) så behövs de minst mellan 2 - 4 GB RAM.

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/ps/dl/item?siteID=123112...

Börjar du rendera en del så är det klart att det drar iväg, kolla hur mycket minne du nyttjar.
Jag skulle tippa på lite minne faktiskt, har ingen koll på just det där programmet i övrigt så detta är en chansning också.

Tack! Detta ska undersökas, återkommer imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlar:

Tack! Detta ska undersökas, återkommer imorgon

Ja det är helt klart minnet. Du måste ha mer för 3D Modelering

Arbetar mycket i 3DS Max och Mudbox, och 16-32 Gb är rätt lagom, ibland får jag modeller som tar 9-10 Gb Minne om du visar allt i scenen.

Permalänk
Medlem

Du bara MÅSTE ha en Volvo X600 Frontlastare med 1000 liters skopa, annars GÅR det bara inte att ploga snön framför garageporten!

Men jo, jag skulle nog kört mer än 6GB RAM om du upptäcker att den maxar ut. (CTRL+SHIFT+ESC) - Välj filken "Performance" och kolla efter.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men vad du borde ha köpt är en ny processor.
Det är processorn som kalkylerar allt, grafikkortet har nästan inget finger i hur snabbt datorn arbetar i 3D miljöer eller något annat 3D/redigeringsprogram. Som mest får du ut lite stöd av CUDA kärnorna, men jag är inte ens säker om MUDBOX kan använda CUDA.

Dvs. Mer RAM samt snabbare processor
Alternativt skulle du köpt ett kort som är byggt för rendering, vilket spelkorten inte är.
T.ex NVIDIA Quadro.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Avstängd

En i7 920 är nog ingen dålig processor, så processor uppgradering är väll kanske inte så aktuellt.
6Gb minne är dock i underkant om man håller på med video redigering.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

En i7 920 är nog ingen dålig processor, så processor uppgradering är väll kanske inte så aktuellt.
6Gb minne är dock i underkant om man håller på med video redigering.

Givetvis inte, men om han vill ha mer flyt i 3D program så hade en processoruppgradering gjort den största skillnaden, medan grafikkortet knappt ger någon skillnad alls. Processorn ritar ut allting i dessa program. Men han har även för lite RAM.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti