Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Och en snabb fråga då, vad spelar du för spel..

Fifa, BF3, racing, rätt blandat.

De flesta spel brukar jag ställa in så jag har motion blur påslaget också (helt avsett att detta enligt vissa på Sweclockers endast finns i film).

Skrivet av Sajmon37:

Quake i 30 fps?

Är du på riktigt eller? Vem fan spelar 20år gamla spel idag? :S

Permalänk
Medlem

Min högst personliga åsikt, efter ganska lång tid med dubbla OC 7970 och tre st 27" och 7680x1440, är det är på tok för segt i BF3. Går man ner till 5760x1080 kommer det säkert vara "okej" med acceptabla inställningar.

Sen har jag faktiskt slutat köra 3 skärmar i BF3 ändå. Med 27" blir det på tok för stort ändå. Återigen, min högst personliga åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Fifa, BF3, racing, rätt blandat.

De flesta spel brukar jag ställa in så jag har motion blur påslaget också (helt avsett att detta enligt vissa på Sweclockers endast finns i film).

Motion blur i spel är inte samma sak som det motion blur som uppstår i filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Intressant sida som faktiskt bekräftar mina åsikter.

När jag jämnför 48 fps (spel) utan motion blur ser det otroligt mycket bättre och mer flytande ut än 24fps med motion blur (film)

Animationerna är ingen benchmark på skillnaden, utan bara en illustration av den.

Om du tycker att 24fps är ok i spel så är det väl bara trevligt för dig...blir mycket billigare för dig.
De flesta andra vill däremot helst ha 60+ fps. Många även det dubbla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Om du tycker att 24fps är ok i spel så är det väl bara trevligt för dig...blir mycket billigare för dig.

Det är inget jag hävdat alls. Däremot är 30-40 fps ganska bra flyt även om 60fps är perfekt enligt mig och alla mina kompisar jag spelar spel med.

Skrivet av trolliban:

De flesta andra vill däremot helst ha 60+ fps. Många även det dubbla.

Vad jag stör mig på är arroganta elitister här på Swec som anser att man måste lägga minst 10000kr på grafikkort för att 40fps är ett "ospelbart bildspel" och allt under 120fps är oacceptabelt.

Klart att det är skillnad på 30, 40 och 60fps. Men något bildspel blir det knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Vad jag stör mig på är arroganta elitister här på Swec som anser att man måste lägga minst 10000kr på grafikkort för att 40fps är ett "ospelbart bildspel" och allt under 120fps är oacceptabelt.

Klart att det är skillnad på 30, 40 och 60fps. Men något bildspel blir det knappast.

Jag siktar själv alltid på 60fps. Går man under det blir det en märkbart sämre spelupplevelse, tycker jag. Inte bara flytet blir sämre, men även precisionen i kontrollerna påverkas (i first person shooters, då).

Jag finner ingen anledning till att sitta och vara missnöjd över att ha 40fps när jag kan få 60. Annat var det när man var yngre och inte hade råd...då fick det duga med lite lägre fps ibland.
Spel är ett av mina största intressen, så därför får det kosta lite.

120+ ligger dock bortanför min smärtgräns, då jag kör på tre skärmar...nån måtta får det vara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sajmon37:

Och en snabb fråga då, vad spelar du för spel.. Habbo.se eller vad?

Sedan, du är ju brutalt la goo'.. De där 99% av befolkningen håller nog inte med dig, har du ens provat att spela t.ex Quake i 30 fps?

Han vet inte ens vad han bablar om.

Spela alla FPS spel typ i 30-40 FPS är som bildspel, man kan inte aima det blir otroligt dålig upplevelse.

Mina kompisar va så innan dom testa spela FPS på en 120hz sen insåg dom hur dåligt 30-50 FPS är.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är inget jag hävdat alls. Däremot är 30-40 fps ganska bra flyt även om 60fps är perfekt enligt mig och alla mina kompisar jag spelar spel med.

Vad jag stör mig på är arroganta elitister här på Swec som anser att man måste lägga minst 10000kr på grafikkort för att 40fps är ett "ospelbart bildspel" och allt under 120fps är oacceptabelt.

Klart att det är skillnad på 30, 40 och 60fps. Men något bildspel blir det knappast.

Det är stor skillnad på 24 fps i film och 24fps i spel (med eller utan motion blur).
Film är bilder tagna på något som rör sig och du får med en rörelse i bilden beroende på slutartiden och om jag inte har fel så vid inspelning av film kan man inte ha för snabb slutartid för då blir det också ryckigt. Det som rör sig snabbt på bilden blir "utsmetat" och mer utsmetat ju snabbare det rör sig.

Ett spel är 3D-modeller som rör sig och varje frame visar detas EXAKTA position precis när framen görs och även om mation blur försöker förbättra det blir det inte som på en film.

Jag är inte någon expert på kamera och film teknik så rätta mig gärna men detta är hur jag har uppfattat det.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seskima:

Det är stor skillnad på 24 fps i film och 24fps i spel (med eller utan motion blur).
Film är bilder tagna på något som rör sig och du får med en rörelse i bilden beroende på slutartiden och om jag inte har fel så vid inspelning av film kan man inte ha för snabb slutartid för då blir det också ryckigt. Det som rör sig snabbt på bilden blir "utsmetat" och mer utsmetat ju snabbare det rör sig.

Ett spel är 3D-modeller som rör sig och varje frame visar detas EXAKTA position precis när framen görs och även om mation blur försöker förbättra det blir det inte som på en film.

Jag är inte någon expert på kamera och film teknik så rätta mig gärna men detta är hur jag har uppfattat det.

Mer eller mindre rätt uppfattat och beskrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Banänäbrääken:

Det är subjektivt så du kan inte säga att inte 30 fps flyter i FPS spel...

Det kan jag göra och det kommer jag göra, för det är så. 30 fps är inte flytande i FPS-spel.

Skrivet av Ixos:

Kvalificerat skitsnack.

Du tittar på biofilmer med exakt 24 fps konstant, kallar du all film, tv och bio för "bildspel" också?

30-40fps flyter ganska bra enligt de flesta jag känner, förutom om man har problem med MS, vilket du garranterat inte får med ett Nvidia singlekort.

Gränsen vid 60fps är inte någon minsta smärtgräns, utan ett värde på när de flesta tycker det flyter på helt perfekt. Att gå från "inte spelbart" till "helt perfekt" är en jävla lång bit. Många kan över huvud taget inte se skillnad på 60 och 120fps, det är somsagt subjektivt.

Du vet mycket väl att film och spel är HELT olika saker. Som exempel, 40 ms fördröjning i bilden i en film bör inte vara störande, men det skulle göra valfritt FPS-spel ospelbart.

Sedan tycker jag att 24 fps är hackigt i film, men det går ändå bra att kolla på eftersom jag inte styr kameran och inte har något behov av att kunna utföra snabba och precisa rörelser. En film tittar man ju passivt på!

Majoriteten av dessa "flesta" som tycker att det "flyter perfekt" vid 60 fps och inte kan se skillnad mellan 60 och 120 har aldrig spelat på en skärm med 120 Hz, varför de inte känner till något bättre än 60 fps. Efter en vecka med 120 Hz skulle de inte vilja gå ner till 60 igen. Men medan jag absolut köper att det flyter vid 60 fps är 30 fps en helt annan femma.

Själv spelar jag betydligt sämre i 60 fps än i 110 (som jag kör min skärm i), men det är ändå spelbart. 30 fps är inte spelbart. Tycker du till exempel att man kan säga att det flyter i 15 fps? 7,5 fps? 2 fps?

Det är värt att sägas en gång till: 30 fps är inte spelbart i FPS-spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ixos:

Det är inget jag hävdat alls. Däremot är 30-40 fps ganska bra flyt även om 60fps är perfekt enligt mig och alla mina kompisar jag spelar spel med.

Vad jag stör mig på är arroganta elitister här på Swec som anser att man måste lägga minst 10000kr på grafikkort för att 40fps är ett "ospelbart bildspel" och allt under 120fps är oacceptabelt.

Klart att det är skillnad på 30, 40 och 60fps. Men något bildspel blir det knappast.

Jaså, jag är en arrogant elitist för att jag kräver 100+ fps och tycker 40 fps är ospelbart?

Är jag en arrogant elitist trots att jag inte tycker att man måste lägga minst 10 000 kr på grafikkort? (Jag har själv lagt 6400 kr på grafikkort till min egen dator och 300 kr till utlåningsdatorn, just för att dess ursprungliga HD 4850 inte orkade mer än 20–30 fps i BF3.)

Skrivet av DDemis:

Nej. Jag pratar om hur det fungerar idag, inte om hur det eventuellt fungerar om en månad när AMD äntligen (bara 19 månader efter släppet av 7000-serien) eventuellt har fått tummen ur och eventuellt ger oss vad vi betalat för.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det kan jag göra och det kommer jag göra, för det är så. 30 fps är inte flytande i FPS-spel.

Du vet mycket väl att film och spel är HELT olika saker. Som exempel, 40 ms fördröjning i bilden i en film bör inte vara störande, men det skulle göra valfritt FPS-spel ospelbart.

Sedan tycker jag att 24 fps är hackigt i film, men det går ändå bra att kolla på eftersom jag inte styr kameran och inte har något behov av att kunna utföra snabba och precisa rörelser. En film tittar man ju passivt på!

Majoriteten av dessa "flesta" som tycker att det "flyter perfekt" vid 60 fps och inte kan se skillnad mellan 60 och 120 har aldrig spelat på en skärm med 120 Hz, varför de inte känner till något bättre än 60 fps. Efter en vecka med 120 Hz skulle de inte vilja gå ner till 60 igen. Men medan jag absolut köper att det flyter vid 60 fps är 30 fps en helt annan femma.

Själv spelar jag betydligt sämre i 60 fps än i 110 (som jag kör min skärm i), men det är ändå spelbart. 30 fps är inte spelbart. Tycker du till exempel att man kan säga att det flyter i 15 fps? 7,5 fps? 2 fps?

Det är värt att sägas en gång till: 30 fps är inte spelbart i FPS-spel.

Kom ner på jorden lite nu. 30 fps är helt klart flytande. 60 är klart bättre sen känner även jag viss skillnad på 120 men att säga att de ospelbart är att ta i.Sen säger jag inte att du tycker det. Du får tycka vad du vill men jag skulle säga att de flest nöjer sig med 30+. De flest console spel kör i 30 fps bland annat. CoD är undantaget som kör i "skyhöga" 60 fps

Sen vad har 15 fps med saken att göra?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

känner att den här tråden gick lite OT.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z87-GD65 Processor: Intel Core i5 4760k CPU-Kylare: Corsair H100i Grafik: MSI GTX 780 Twinfrozr Gaming RAM: Corsair 16GB VENGEANCE PRO HDD: 3TB Seagate Barracuda SSD: Samsung 840 120GB PSU: Corsair AX 760W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sifear:

Kom ner på jorden lite nu. 30 fps är helt klart flytande. 60 är klart bättre sen känner även jag viss skillnad på 120 men att säga att de ospelbart är att ta i.Sen säger jag inte att du tycker det. Du får tycka vad du vill men jag skulle säga att de flest nöjer sig med 30+. De flest console spel kör i 30 fps bland annat. CoD är undantaget som kör i "skyhöga" 60 fps

Sen vad har 15 fps med saken att göra?

Fast konsolspelens framerate är i princip irrelevant, eftersom konsolspelare använder en handkontroll och inte en mus. Jag hade med största sannolikhet inte märkt skillnad mellan 120 och 60 fps på konsol. Kan även tillägga att jag utan problem kan flyga jet i 60 fps, för då kan man inte göra den typen av snabba rörelser som man kan göra (och är beroende av) som fotsoldat.

Jag spelar i princip aldrig konsolspel, men jag har en gång slutat spela ett sådant för att jag tyckte 30 fps var så ospelbart. Då var det SEGA Racing på PS3. Dessutom kunde jag, när jag var mindre, inte spela Mario Kart: Double Dash!! på GameCube i 50 Hz. Jag var alltid tvungen att välja 60 Hz, trots att det gav "surr" och flimmer i bilden. Jag upplevde att allting gick långsammare i 50 Hz.

15 fps har följande med saken att göra: Ni hävdar att 30 fps är flytande för många. Men var går gränsen? Kan man tycka att 15 fps är flytande?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan bara rapportera att jag kör/kört BF3 i 5760x1080 på 5850 1Gb i Crossfire med en oklockad i3570k ganska länge. Framerate låst på 59 med MSI Afterburner och upplever ingen microstuttering alls. Inställningarna ligger på Low/medium dock. Med mer minne och kraft i korten bör det vara mycket möjligt att komma upp i High-inställningar iallafall.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

För eyefinity skulle jag säga att 3GB vram är minimum, kanske inte i CS Go men i bf3 och crysis så går vramen över 3 GB i 1080p x 3.

Skrivet av Ljunggrens:

Min personliga åsikt är om man vill spela i så pass hög upplösning så vill iaf jag kunna iaf nästan maxa de spelen som är ute för tillfället och ha 50+ fps två stycken 7970:s kostar ju ungefär samma som ett 780 och presterar bättre så det skulle jag gått på i detta fallet. I många av fallen så presterar 7970 cfx bara några enstaka fps mindre än 780 sli det är bara i vissa spel som de skjuter ifrån rejält t.ex bf3 och far cry 3 annars är det inte mycket mer än 5-6 fps i skillnad.

Kör på 7970 cfx det är mest bang for the buck det är lite problem med cfx men det kan komma att fixas någon gång under sommaren och ms (microstuttering) är inte märkbart för alla.

Skrivet av HurMycket:

Det kan vara så att vissa skiter i stuttering. Men det är absolut inte värt att lägga 6000+ spänn för att sedan inse att spelen man vill spela knappt är spelbara.

Ska man köpa 2x 7970 rekommenderar jag därför att man provar det först. Jag står förresten gärna till tjänst med det!

Skrivet av Ixos:

Med noll i microstuttering = samma frametimes är det helt identiska upplevelser vid samma fps.

Skrivet av tvelander:

Problemet är du kan ju dock inte maxa BF3 med 2x 7970 i 5760x1080.

Alla benchmarks är från singelplayer.

Multiplayer är otroligt stor skillnad.

Skrivet av stimy09:

Min högst personliga åsikt, efter ganska lång tid med dubbla OC 7970 och tre st 27" och 7680x1440, är det är på tok för segt i BF3. Går man ner till 5760x1080 kommer det säkert vara "okej" med acceptabla inställningar.

Sen har jag faktiskt slutat köra 3 skärmar i BF3 ändå. Med 27" blir det på tok för stort ändå. Återigen, min högst personliga åsikt.

Skrivet av Juggernawt:

Kan bara rapportera att jag kör/kört BF3 i 5760x1080 på 5850 1Gb i Crossfire med en oklockad i3570k ganska länge. Framerate låst på 59 med MSI Afterburner och upplever ingen microstuttering alls. Inställningarna ligger på Low/medium dock. Med mer minne och kraft i korten bör det vara mycket möjligt att komma upp i High-inställningar iallafall.

Oj här blev det många svar och olika åsikter, men Tack! nu hänger jag med lite bättre.
Det låter dyrt om man vill att t.ex. BF3 ska flyta på i Ultra med 5670x1080.

Kanske jag kör ändå på 2st 7870 i CF. Så kör jag bara CS:GO och dom mindre krävande spelen på 3 skärmar, och fortsätter BF3, Crysis etc med 1 skärm.
(Jo, det blev gnidigt i min börs;)) Känns inte så kul att lägga 6-10k på grafikkort endast, hehe. Tack för alla tips och råd iaf!!

Visa signatur

| Win 8 Pro | i7 960@Corsair H100i | Asus Rampage III GENE | Asus HD7870 | 3x4GB Dominator | 120gb Force3 + 240gb Agility |

| Win 7 Ultimate | A4-3400 | GA-A75M-S2V | 8GB Ram | 60gb Force3 | 2x 3TB WD AV-GP |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsaken Monkey:

Oj här blev det många svar och olika åsikter, men Tack! nu hänger jag med lite bättre.
Det låter dyrt om man vill att t.ex. BF3 ska flyta på i Ultra med 5670x1080.

Kanske jag kör ändå på 2st 7870 i CF. Så kör jag bara CS:GO och dom mindre krävande spelen på 3 skärmar, och fortsätter BF3, Crysis etc med 1 skärm.
(Jo, det blev gnidigt i min börs;)) Känns inte så kul att lägga 6-10k på grafikkort endast, hehe. Tack för alla tips och råd iaf!!

Det går också att sänka upplösningen till 3840x720 i spel som är alldeles för tunga. Det blir sämre än att köra native-upplösning, naturligtvis, men att lira på tre skärmar väger upp den nackdelen mer än väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

OT: Ett litet inlägg till FPS konverstationen.

Varför 24 FPS räcker till film (men det gör det ju tydligen inte då 48 är på banan) beror inte bara på motion blur utan för att din hjärna inte riktigt har kolll på hur nästa bild som kommer skall se ut. MEN i shooters har ditt sinne en förväntad feedback till hur nästa bild skall se ut och vart musen riktas. Med låg fps uppdaterar bilderna långsammare och eftersom du själv styr hur "filmen" skall se ut genom direkt input av musen kommer det inte kännas som det du gör är det du ser. Man siktar ofta för fort drar musen får långt osv när man har låg fps, då man inte får korrekt värde från skärmen om vart du är och vart du siktar.

Quake är ett perfekt exempel då det är extremt snabbt, har för mig att det är 130% snabbare än C-S i rörelser. Och ju snabbare spelet är ju viktigare är en stabil FPS.
Men jag kan förstå att spelare som är vana vid 30-40 fps i vissa spel, vänjer sig och utan att testat att spela i högre fps inte har samma förståelse runt hur viktigt det är med stabil FPS. Jag härstammar från den gyllene C-S åldern början av 2000-talet när alla satt med 30 fps utan några som helst gnäll, men med prestanda ökningar kom även uppenbarelsen att visst faan gjorde det skillnad om man hade 100.

En bra sida om man vill se skillnad på fps från samma klipp(film i detta fallet): http://www.red.com/learn/red-101/high-frame-rate-video

//Sorry Off Topic!

Visa signatur

R5 Black // Intel i5-6600K // Aorus GTX 1080TI // Audio-Technica ATH-M50X + Modmic // AOC 35" AGON G-Sync
"If everyone is thinking alike, someone isn't thinking." -Patton

Permalänk
Moderator
Moderator

Lugna er och håller inom ämnet, tack!

Det är ingen som blir glad om jag måste rensa upp.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Jag har sett att du har mycket problem med dina två 7970 i CrossFire och det är ju väldigt tråkigt.

Jag tycker faktiskt att det fungerar rätt så bra för mig dock. Jag sitter på två stycken Gigabyte HD 6850 och denna setup fungerar väldigt bra i de flesta relativt nya titlar på någorlunda inställningar. Så som BF3, NFS The Run, Alan Wake, AC3, Just Cause 2, Mafia II och Far Cry 2 med flera.

Visst, det finns undantag. NFS Hot Pursuit, Crysis (ingen överraskning dock), och Stalker Clear Sky fungerar antingen allmänt dåligt, lika bra som utan CrossFire aktiverat eller till och med sämre. Så jag påstår verkligen inte att CrossFire är problemfritt, men det fungerar tillräckligt bra i mitt bruk. Så tycker inte att du ska tala för alla CrossFire-lösningar när du säger ''Nej''.

Fast vi kanske har olika uppfattningar om vad fungerar bra innebär.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag har sett att du har mycket problem med dina två 7970 i CrossFire och det är ju väldigt tråkigt.

Jag tycker faktiskt att det fungerar rätt så bra för mig dock. Jag sitter på två stycken Gigabyte HD 6850 och denna setup fungerar väldigt bra i de flesta relativt nya titlar på någorlunda inställningar. Så som BF3, NFS The Run, Alan Wake, AC3, Just Cause 2, Mafia II och Far Cry 2 med flera.

Visst, det finns undantag. NFS Hot Pursuit, Crysis (ingen överraskning dock), och Stalker Clear Sky fungerar antingen allmänt dåligt, lika bra som utan CrossFire aktiverat eller till och med sämre. Så jag påstår verkligen inte att CrossFire är problemfritt, men det fungerar tillräckligt bra i mitt bruk. Så tycker inte att du ska tala för alla CrossFire-lösningar när du säger ''Nej''.

Fast vi kanske har olika uppfattningar om vad fungerar bra innebär.

Vi har förmodligen det. För det är inte så att BF3 kraschar oftare med CrossFire eller att det verkligen inte fungerar. Problemet är att flytet blir sämre med TVÅ kort än med ETT. Och jag köpte ett till 7970 enbart för att kunna köra med höga inställningar (framförallt MSAA) och ändå få ut mina 110 fps. Inte för att få på pappret högre siffror men i verkligheten en helt värdelös upplevelse.

Därför rekommenderar jag inte CF: Varför betala pengar för en SÄMRE upplevelse?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vi har förmodligen det. För det är inte så att BF3 kraschar oftare med CrossFire eller att det verkligen inte fungerar. Problemet är att flytet blir sämre med TVÅ kort än med ETT. Och jag köpte ett till 7970 enbart för att kunna köra med höga inställningar (framförallt MSAA) och ändå få ut mina 110 fps. Inte för att få på pappret högre siffror men i verkligheten en helt värdelös upplevelse.

Därför rekommenderar jag inte CF: Varför betala pengar för en SÄMRE upplevelse?

Lägg en fps cap så din FPS inte hoppar och slå på adaptive vsync så ska du se att det blir bättre.

En sak att tänka på är att OP ska köra Eyefinity / Nvidia surround och där har AMD mycket bättre drivrutiner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Det går också att sänka upplösningen till 3840x720 i spel som är alldeles för tunga. Det blir sämre än att köra native-upplösning, naturligtvis, men att lira på tre skärmar väger upp den nackdelen mer än väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HurMycket:

Vi har förmodligen det. För det är inte så att BF3 kraschar oftare med CrossFire eller att det verkligen inte fungerar. Problemet är att flytet blir sämre med TVÅ kort än med ETT. Och jag köpte ett till 7970 enbart för att kunna köra med höga inställningar (framförallt MSAA) och ändå få ut mina 110 fps. Inte för att få på pappret högre siffror men i verkligheten en helt värdelös upplevelse.

Därför rekommenderar jag inte CF: Varför betala pengar för en SÄMRE upplevelse?

3840x720? Jo självklart väger det upp den nackdelen, tack för tipset!

HD7870 är ju inte ett så fasligt dyrt kort, kan ju vara värt att prova det i CF ändå. Tjorvar det allt för jäkligt är det iofs inga stora pengar i sjön

Visa signatur

| Win 8 Pro | i7 960@Corsair H100i | Asus Rampage III GENE | Asus HD7870 | 3x4GB Dominator | 120gb Force3 + 240gb Agility |

| Win 7 Ultimate | A4-3400 | GA-A75M-S2V | 8GB Ram | 60gb Force3 | 2x 3TB WD AV-GP |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pimpim666:

Lägg en fps cap så din FPS inte hoppar och slå på adaptive vsync så ska du se att det blir bättre.

En sak att tänka på är att OP ska köra Eyefinity / Nvidia surround och där har AMD mycket bättre drivrutiner.

Ja, man kan tro det, men jag har provat ALLT utan resultat. V-sync är dessutom inget alternativ, för när jag provade det blev det så segt att man knappt kunde röra sig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Lägg en fps cap så din FPS inte hoppar och slå på adaptive vsync så ska du se att det blir bättre.

En sak att tänka på är att OP ska köra Eyefinity / Nvidia surround och där har AMD mycket bättre drivrutiner.

Jag körde Eyefinity tills för några månader sen, då jag bytte till Surround.
Jag hade inga bekymmer med AMD och har inga bekymmer med Nvidia nu, så jag undrar vad det är med drivrutinerna, beträffande Eyefinity/Surround, du anser är mycket bättre hos AMD?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Vi har förmodligen det. För det är inte så att BF3 kraschar oftare med CrossFire eller att det verkligen inte fungerar. Problemet är att flytet blir sämre med TVÅ kort än med ETT. Och jag köpte ett till 7970 enbart för att kunna köra med höga inställningar (framförallt MSAA) och ändå få ut mina 110 fps. Inte för att få på pappret högre siffror men i verkligheten en helt värdelös upplevelse.

Därför rekommenderar jag inte CF: Varför betala pengar för en SÄMRE upplevelse?

När jag säger ''fungerar bra'' menar jag flytet inräknat. Jag håller dock med dig: Om man väljer mellan två stycken lite sämre kort i en multi GPU-lösning och ett bättre kort, så ska man välja det ensamma, bättre kortet.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jag körde Eyefinity tills för några månader sen, då jag bytte till Surround.
Jag hade inga bekymmer med AMD och har inga bekymmer med Nvidia nu, så jag undrar vad det är med drivrutinerna, beträffande Eyefinity/Surround, du anser är mycket bättre hos AMD?

Många spel är långt ifrån lika stabila med Nvidia Surround. Men det som störde mig mest var att det inte fanns möjlighet att lägga upp profiler för skärmarna som med Catalyst. Därför när du ska byta skärmsetup, inaktivera skärmar, ändra huvudskärm så finns det en ENORM risk att drivrutinerna krashar och måste starta om datorn och då finns det en stor risk att du måste avinstallera drivrutinerna och installera dom igen efter dubbla omstarter.
Hoppades på att det skulle bli bättre i windows 8 men det gjorde det inte...

Att ha 4 skärmar kopplade till datorn har varit en mardröm.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Många spel är långt ifrån lika stabila med Nvidia Surround. Men det som störde mig mest var att det inte fanns möjlighet att lägga upp profiler för skärmarna som med Catalyst. Därför när du ska byta skärmsetup, inaktivera skärmar, ändra huvudskärm så finns det en ENORM risk att drivrutinerna krashar och måste starta om datorn och då finns det en stor risk att du måste avinstallera drivrutinerna och installera dom igen efter dubbla omstarter.
Hoppades på att det skulle bli bättre i windows 8 men det gjorde det inte...

Att ha 4 skärmar kopplade till datorn har varit en mardröm.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7114232/Nvidia.png

Ge exempel på spel som inte är stabilt, jag har inte varit med om ett enda. Drivrutinerna har aldrig nånsin kraschat heller...så jag är helt förvånad över det du säger.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är inget jag hävdat alls. Däremot är 30-40 fps ganska bra flyt även om 60fps är perfekt enligt mig och alla mina kompisar jag spelar spel med.

Vad jag stör mig på är arroganta elitister här på Swec som anser att man måste lägga minst 10000kr på grafikkort för att 40fps är ett "ospelbart bildspel" och allt under 120fps är oacceptabelt.

Klart att det är skillnad på 30, 40 och 60fps. Men något bildspel blir det knappast.

det är klart det GÅR att spela, sen är frågan om man får en trevlig upplevelse av det.
Jag tyckte att 30-40fps var helt okej på den tiden då jag inte hade en dator som klarade att trycka ut fler fps, idag skulle jag hellre sänka inställningarna lite än att spela i 30-40fps.
Nu är detta min högst ovetenskapliga bedömning.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1