Permalänk
Medlem

mPCIe kort?

Hejsan!

Köpte ett IV Gene för ungefär en vecka sedan och upptäckte att det inte fanns något WiFi/bluetooth kort till mPCIe-modulen fastän det stått att det fanns WiFi och bluetooth hos återförsäljaren. Möjligen ett skrivfel men jag är inte så sur över det utan undrar bara vart man kan köpa dessa kort som man pluggar in i mPCIe modulen som man fick med i moderkortslådan?

Tack på förhand
Victor

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Bara varit med om två köp av det kortet och båda gångerna har modulen varit inkluderad i förpackningen. Köpte du det i butik så skulle jag vända mig dit igen och fråga.

Edit: Aj, läste lite fel. Förstod det tyvärr som om modulen var borta. Men ett vanligt mini PCI-E kort kan man köpa vart som helst, köpte ett Intel 6235 som fungerat bra för mig till en mini PCI-E port. Köpte det på eBay lite billigare än i någon av de butiker som finns i Sverige men det var inte mycket det skiljde.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är laptopkort och de finns lite varstans hos de normala datordelssäljarna, det finns olika typer av kort med olika mycket funktioner och prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vackaan:

Hejsan!

Köpte ett IV Gene för ungefär en vecka sedan och upptäckte att det inte fanns något WiFi/bluetooth kort till mPCIe-modulen fastän det stått att det fanns WiFi och bluetooth hos återförsäljaren. Möjligen ett skrivfel men jag är inte så sur över det utan undrar bara vart man kan köpa dessa kort som man pluggar in i mPCIe modulen som man fick med i moderkortslådan?

Tack på förhand
Victor

Hej,

Maximus VI Gene-modellen kommer inte med WLAN/Bluetooth-kort till mPCIe-modulen. Men det går bra att koppla dit godtyckligt kort med mPCIe-kontakt. Exempelvis dessa: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s133374106

Vilken butik var det som hade skrivit att det finns trådlöst nätverk till moderkortet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Maximus VI Gene-modellen kommer inte med WLAN/Bluetooth-kort till mPCIe-modulen. Men det går bra att koppla dit godtyckligt kort med mPCIe-kontakt. Exempelvis dessa: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s133374106

Vilken butik var det som hade skrivit att det finns trådlöst nätverk till moderkortet?

Hej,

Det var inet jag köpte det hos men ser att de nu ändrat det, nästan hundra på att det stod WiFi förut men aja

Är det någon speciell ni rekommenderar? Inte så insatt i dessa kort (frågan ställd till alla i tråden)

Edit: Tack för alla andra svar också!

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Rekordmedlem

Du får bestämma vilka funktioner du vill ha först och välja kort efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får bestämma vilka funktioner du vill ha först och välja kort efter det.

Det är endast Wifi jag är ute efter, 5 GHz. Antar att det är intel man ska köra på?

Kan denna funka? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/172679-intel_centrino...
Såg att det var någon här i tråden som hade denna.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vackaan:

Det är endast Wifi jag är ute efter, 5 GHz. Antar att det är intel man ska köra på?

Kan denna funka? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/172679-intel_centrino...

Det finns 2 längder på korten och jag vet inte vilken du har i adaptern eller på kortet och om du inte fick med antenner så får du lösa det också för de sitter ju normalt sett redan i laptoplådan men troligen inte i ditt "normalchassi" men löser du den fysiska monteringen ska den fungerar om du är nöjd med funktionerna den har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 längder på korten och jag vet inte vilken du har i adaptern eller på kortet och om du inte fick med antenner så får du lösa det också för de sitter ju normalt sett redan i laptoplådan men troligen inte i ditt "normalchassi" men löser du den fysiska monteringen ska den fungerar om du är nöjd med funktionerna den har.

Intressant kort faktiskt det här, men här är vad de själva skriver i sin manual

the mPCIe combo card II supports 26,8mm x 30mm half-sized mPCIe module on one side and M.2 NGFF type 2242 SSD 22x42mm on the other side

sen säger de ytterligare, att antenndelen måste köpas separat...hm..var hittar man en sån?:/

Edit:

har sökt lite lätt, och hittar som vanligt iallafall via ebay

http://www.ebay.com/bhp/mini-pci-wifi-antenna

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Rekordmedlem

Adaptern är alltså "halvhöjd" och ja antenner och all annan elektronik finns på ebay, tänk på kontakterna om du plockar ihop nått paket bara , det är dumt om du inte har kompatibla kontakter när du ska koppla ihop det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vackaan:

Den som du länkar till ska fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur